حمله شاخص‌ها به فلز زرد

کد خبر : ۱۲۲۵۶
بازدید : ۵۶۱۷

بازارهای جهانی، آخرین هفته ماه فوریه را با داده‌های گوناگونی آغاز کردند که قیمت‌ها و شاخص‌ها را متاثر کرد. روز دوشنبه در حالی که بازارهای سهام دوباره با رشد مواجه شدند، قیمت نفت هم رشد کرد، اما چشم‌انداز بازار منفی ماند. روز گذشته، هراس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پوند استرلینگ را به‌شدت تضعیف کرد تا شاخص دلار با جهشی قابل‌توجه روبه‌رو شود. رشد شاخص‌های سهام و دلار به‌شدت طلا را تحت‌فشار قرار داد. اونس روز گذشته تا قیمت 1301 دلار هم سقوط کرد، گرچه بعد از کف روزانه بالا آمد.

روز دوشنبه بازارهای سهام آسیا و اروپا رشد کردند تا به رشد هفته گذشته خود ادامه داده باشند، با این همه، روند افت ماه‌های گذشته، معامله‌گران بورس را نگران نگه داشته است. این روزها، سرمایه‌گذاران برای برآورد تهدیدهای متوجه آینده اقتصاد جهان به نشست وزیران دارایی اقتصادهای بزرگ گروه 20 چشم دوخته‌اند. به گزارش «ایسنا» به نقل از آسوشیتدپرس، سرمایه‌گذاران امیدوارند نشست هفته جاری وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای گروه 20 اقداماتی را برای پشتیبانی از اقتصاد جهانی به‌دنبال داشته باشد.

رئیس بانک مرکزی ژاپن از مقامات شرکت‌کننده در این نشست که روزهای جمعه و شنبه در شانگهای برگزار می‌شود درخواست کرد بر سر اقدام هماهنگ به توافق برسند اما تحلیلگران بخش خصوصی می‌گویند گزینه‌های سیاست پولی و مالی به‌دلیل تکرار دوره‌های مکرر برنامه‌های محرک اقتصادی، محدود شده است، اما دوشنبه همزمان با رشد شاخص‌های سهام، بهای نفت خام نیز رشد کرد تا شاخص‌های بورس امید بیشتری داشته باشند. رشد روز دوشنبه بهای نفت خام ناشی از انتشار گزارشی مبنی بر کاهش چاه‌های نفتی فعال در ایالات‌متحده بود که احتمال کاهش تولید و افزایش خرید در بازارهای سهام را مطرح کرد. با این همه، چشم‌انداز بازار نفت همچنان بد مانده است. معامله‌گران سهام به‌شدت نگران اثرات ضدتورمی سقوط بهای انرژی هستند.

روز گذشته، روند رشد بازارهای سهام،‌ بار دیگر طلا را به سوی مرز 1200 دلار حرکت داد. دیگر عاملی که دوشنبه اونس طلا را تحت‌فشار قرار داد،‌ رشد شاخص دلار به‌دلیل سقوط پوند بود. هر اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1226 دلار ایستاده بود، دوشنبه را با قیمت 1216 دلار آغاز کرد و بعد رو به کاهش بیشتر گذاشت. تا ساعت 7 شب دوشنبه، بهای 1211 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

شروع کاهشی طلا در هفته در حالی ثبت شد که کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد به روند کوتاه‌مدت فلز زرد امیدوار مانده‌اند. بخشی از افت روز دوشنبه طلا مربوط به توجه دوباره به احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بود. در حالی که وضعیت نابسامان اقتصاد جهان، احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال را در ایالات‌متحده کاهش داده، داده‌های بسیار خوب از تورم، این احتمال را دوباره وارد بحث‌ها کرده است. اگر فدرال رزرو تصمیم بگیرد افزایش نرخ بهره را به تاخیر بیندازد قیمت طلا با افزایش نسبی روبه‌رو خواهد شد.

همزمان با این تحولات، ترس معامله‌گران ارزی از احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، باعث افت شدید پوند مقابل یورو و دلار شد. به گزارش رویترز، پوند روز دوشنبه با حدود 2درصد افت مقابل دلار به کمترین نرخ برابری خود در بیش از یک ماه گذشته رسید. افت روز دوشنبه پوند،‌ بیشترین سقوط روزانه این ارز از مارس2009 بود. خبری که روز گذشته نگرانی‌ها را تشدید کرد حمایت بوریس جانسون، شهردار لندن و از اعضای موثر حزب حاکم محافظه‌کار از خروج از اتحادیه اروپا بود.

او روز یکشنبه دیوید کامرون را بر سر این موضوع به چالش کشیده بود. کامرون که اعلام کرده با اتحادیه اروپا مذاکرات خوبی داشته و امتیازات خوبی گرفته است، 23 ژوئن را روز همه‌پرسی تعیین کرده است. افت پوند که دلار را رشد داد به ضرر طلا تمام شد. طلا که از رشد شاخص‌های سهام ضرر کرده بود، از رشد شاخص دلار هم ضرر بیشتری کرد تا بار دیگر به مرز کانالی نزدیک شود. اونس در روزهای کاری گذشته چند بار به سوی مرز 1200 دلار حرکت کرده، با این همه نسبت به افت به کانال پایین‌تر مقاومت کرده است.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید