راههای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

راههای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اتفاقی است که در یک چشم بر هم زدن می‌افتد. یک روز همه چیز خوب است و روز بعد، دوستان، همکاران و هم‌اتاقی‌هایتان یک به یک به دام آنفلونزا می‌افتند.

کد خبر : ۱۲۶۷۹
بازدید : ۱۶۶۲۵
فرادید | اتفاقی است که در یک چشم بر هم زدن می‌افتد. یک روز همه چیز خوب است و روز بعد، دوستان، همکاران و هم‌اتاقی‌هایتان یک به یک به دام آنفلونزا می‌افتند.

به گزارش فرادید به نقل از هافینگتون پست، اگر می‌ترسید که هدف بعدی این بیماری خودتان باشید، از همین الان به دنبال ذخیرۀ دستمال کاغدی نروید. بیش از آنکه لازم باشد واکسن آنفلونزا بزنید و دستهایتان را طبق برنامه‌های تلویزیونی بشویید، لازم است که عادات سالم داشته باشید.

در زیر با 9 روش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا می‌شوید:

مثل یک آدمیزاد نورمال بخوابید
شاید وسوسه شوید و دلتان بخواهد تا ساعت سه صبح سریال محبوبتان را ببینید. اما پژوهشها نشان می‌دهند که شب‌زنده‌داری می‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را به هم بریزند، و احتمال ابتلای شما به ویروس را افزایش داده و خوب شدنتان را دشوارتر کند.

لطفی به بدنتان کنید و تلویزیون تماشا کردنهای شبانه را بی‌خیال شوید و هفت تا هشت ساعت خواب شبانۀ توصیه‌شده را از خودتان دریغ نکنید.

راههای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بیشتر سیر بخورید
درست است که سیر بوی خوبی ندارد، اما خوردن سیر به شکل منظم می‌تواند تاثیرات اعجاب‌آوری برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. سیر نه تنها باعث تقویت دستگاه ایمنی شما می‌شود، بلکه به جلوگیری از بیماری قلبی نیز کمک می‌کند.

ضمن اینکه خوشمزه‌ هم هست و می‌توانید در انواع و اقسام غذاها از آن استفاده کنید.

محلول لیمو، عسل، زنجبیل، زردچوبه با آب گرم بنوشید
بسیاری قسم می‌خورند که این محلول، دوای واقعی سرماخوردگی است. اما آیا این معجون جادویی واقعاً کارایی دارد یا همۀ اینها افسانه‌ای بیش نیست. تحقیقاتی که به صورت مستقل بر مواد تشکیل دهندۀ این محلول انجام شده، نشان می‌دهد که این حرفها چندان هم تخیلی نیست.

بررسی‌ای که در سال 2012 انجام شد، نشان می‌دهد که عسل به عنوان یک آنتی اکسیدان، همچون تقویت کنندۀ طبیعی برای سیستم ایمنی عمل می‌کند. زنجبیل، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی دیگر که خاصیت ضدویروس نیز دارد، می‌تواند برای درمان مشکلات گوارش همچون حالت تهوع مورد استفاده قرار گیرد. آب لیمو سرشار از ویتامین ث است که به خاطر خواص آنتی‌اکسیدانش اهمیت زیادی در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی دارد. نهایتاً، پژوهشهایی که در رابطه با کورکامین انجام شده، نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند دستگاه ایمنی را تنظیم کند. کورکامین از مواد موجود در زردچوبه است.

راههای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یک قابلمه سوپ مرغ
این غذا به خاطر دارا بودنِ سبزیجات و مرغ، دارای تاثیرات ضدالتهابی ملایم است.

در تحقیقات مشخص شده که مواد تشکیل‌دهندۀ سوپ (نظیر مرغ، پیاز، سیب زمینی شیرین، هویج، شلغم، جعفری، کرفس، نمک و فلفل) حرکت گلبول‌های سفید به سمت به دستگاه تنفسی فوقانی کند می‌کند که این امر باعث کاهش عوارض سرماخوردگی می‌شود. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند که کارنوسین، که در سوپ مرغ و سینۀ مرغ یافت می‌شود، می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند.

راههای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ورزش را در برنامۀ هفتگی خود بگنجانید
برای اینکه سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، لازم نیست که فاز عشق باشگاه بردارید. پیاده‌روی روزانه یا چند جلسه یوگا در هفته هم به تناسب بدن شما منجر شده و هم سیستم ایمنی بدنتان را روی فرم نگاه می‌دارد.

ورزش می‌تواند باکتری موجود در شش‌های شما تخلیه کند، و بدین ترتیب از ابتلایتان به بیماری‌هایی که از طریق تنفس منتقل می‌شوند، جلوگیری کند. همچنین ورزش باعث می‌شود تا سلولهای سفید خون شما سریعتر در بدن گردش پیدا کنند و به سیستم ایمنی این امکان را بدهند تا زودتر بیماری را تشخیص دهد.

زمان چای را قدر بدانید
چای نوشیدن در هنگام صبح یا بلافاصله پیش از به خواب رفتن، بسیار آرامش‌بخش است. اما فواید آن تنها به آرامش محدود نمی‌شود. تحقیقی در سال 2003 نشان داد که مواد شیمیایی‌ای به نام آلکیلامین‌ها که به صورت طبیعی در چای وجود دارند، می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده و به آن در مبارزه با عفونت کمک کند.

شاید بهترین ویژگی چای، تنوع طعم و فواید مغذی آن باشد. چای نعنا می‌تواند به هضم کمک کند و در مقابل چای سیاه، سبز و اولونگ حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و به نظر می‌رسد که خواص ضدسرطان دارند.

راههای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

صبحانه ماست بخورید
پروبیوتیکهای موجود در ماست، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و در مبارزه با عفونت کمک کند. برپایۀ تحقیقی تازه که در نیوزیلند انجام شده، ورزشکارانی که پروبیوتیک مصرف می‌کردند، چهل درصد کمتر از سایرین دچر سرماخوردگی و عفونتهای دستگاه گوارش می‌شدند. ماست همچنین سرشار از ویتامین دی است که به تقویت سیستم ایمنی می‌انجامد.

جدای از اینکه ماست یک خوردنی پرخاصیت است، پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که خوردن ماست وانیل می‌تواند به شادی بیشتر شما منجر شود.

آفتاب بگیرید
شاید دلتان بخواهد که در سرمای زمستان به جای بیرون رفتن، جلوی بخاری لم بدهید. اما قدری آفتاب گرفتن در چنین شرایطی نیز غنیمت است.

همانطور که بالاتر گفتیم، ویتامین دی یکی از شارژکننده‌های سیستم ایمنی بدن است و جذب قدری تشعشعات آفتاب، طبیعی‌ترین و بهینه‌ترین راه دریافت این ویتامین است.

البته حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید. قرار گرفتن زیاد در برابر تشعشعات آفتاب می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی یا سرطان شود. تنها چند دقیقه، یعنی بین 15 تا 20 دقیقه، کافی است تا دوز ویتامین دی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

راههای طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تا می‌توانید بخندید
سریال نگاه کردن تا ساعات ابتدایی صبح توصیه نمی‌شود، اما تماشای چند قسمت از سریال کمدی محبوبتان، می‌تواند فواید مثبتی برای بدن شما به همراه داشته باشد. تحقیقی در سال 2007 نشان داد که خنده واقعاً بهترین دوا است. با همین کار ساده می‌توانید دستگاه ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

خندیدن، و در کل نگرش خوشحال و مثبت، می‌تواند میزان استرس شما را بکاهد و به کیفیت خواب شما بیافزاید که هر دو از عواملی هستند که شدیداً با سلامتی مرتبطند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید