ركورد‌ طلاق در زير ۳۰ ساله‌ها

طلاق در ايران به يكي از بحراني ترين مقاطع خود طي سال‌هاي اخير رسيده است. هم‌اكنون ايران با نرخ خام طلاق ۲ درصد يكي از بالاترين آمارها در زمينه طلاق را در كشورهاي منطقه دارد و حالا پس از چالش‌هاي رفتاري، اخلاقي و اقتصادي، چالش‌هاي ديگري مانند سبك جديد زندگي شهري نيز، بر اين روند افزايشي تاثير‌گذار داشته است.

کد خبر : ۱۳۴۸۶
بازدید : ۱۲۰۸
طلاق در ايران به يكي از بحراني ترين مقاطع خود طي سال‌هاي اخير رسيده است. هم‌اكنون ايران با نرخ خام طلاق ۲ درصد يكي از بالاترين آمارها در زمينه طلاق را در كشورهاي منطقه دارد و حالا پس از چالش‌هاي رفتاري، اخلاقي و اقتصادي، چالش‌هاي ديگري مانند سبك جديد زندگي شهري نيز، بر اين روند افزايشي تاثير‌گذار داشته است.

به گزارش آرمان، براساس بررسي شاخص دوام زندگي، حدود ۱۴ درصد طلاق‌ها در ايران، كمتر از يك سال و ۱۱ درصد آن پس از يك تا دو سال از زندگي مشترك رخ مي‌دهد. يكي از چالش‌هايي كه در اين زمينه، كمتر به چشم مي‌آيد، شاخص دوام زندگي در طلاق است.

اين شاخص در مسائل جمعيت شناختي واقعه ازدواج و طلاق مورد بررسي قرار مي‌گيرد و ناظر بر طول مدت ازدواج تا وقوع واقعه طلاق است. براساس بررسي اين شاخص، حدود ۱۴ درصد طلاق‌ها در ايران، كمتر از يك سال و ۱۱ درصد آن پس از يك تا دو سال از زندگي مشترك رخ مي‌دهد. در مجموع بيش از ۵۰ درصد طلاق‌ها در ايران در كمتر از پنج سال از زندگي مشترك رخ مي‌دهد.

اين اتفاق اما در برخي استان‌هاي كشور، بحراني تر است. هم‌اكنون ميانگين طول مدت زندگي مشترك در طلاق‌هاي ثبت شده در كل كشور هشت سال است اما استان‌هاي ايلام، كردستان، خراسان جنوبي و اردبيل ميانگين زير هفت سال را تجربه مي‌كنند.

از طرف ديگر، استان‌هاي يزد، سمنان، اصفهان، مازندران، تهران و البرز داراي ميانگين طول مدت زندگي مشترك در طلاق‌هاي ثبت شده بالاي هشت سال هستند. اينها در شرايطي اتفاق می‌افتد كه شاخص دوام زندگي طي سال‌هاي ۱۳۸۶ و ۱۳۸۸ كمتر از سال‌هاي ۱۳۹۲ و ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ بوده است.

طلاق عاطفي مانع فرزندآوري است
اين اتفاق در شرايطي است كه وزارت بهداشت صراحتا افزايش طلاق را يكي از چالش‌هاي مهم در ارتقاي نرخ باروري كشور مي‌خواند. براساس اعلام رسمي مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت «در طول سالهاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ تعداد موارد طلاق و تعداد ازدواج‌ها در ايران رشد شتابنده‌اي داشت و اين دو پديده از چالش‌هاي ارتقای نرخ باروري در كشور به شمار مي‌روند.»

محمد اسماعيل مطلق ادامه داد: هم اينك ۸۰ درصد طلاق‌ها در كشور در ميان زوج‌هاي داراي سن زير ۳۰ سال رخ مي‌دهد و بررسي‌ها نشان مي‌دهد افزون بر ۱۴ درصد طلاق‌ها در سال نخست و ۵۰ درصد در پنج سال نخست زندگي اتفاق مي‌افتد.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: طي امسال نيز ظرف هر ساعت ۱۸ مورد طلاق و در هر روز ۴۴۳ مورد طلاق در سطح كشور ثبت شده است.

او همچنين با اشاره به روند افزايش طلاق عاطفي افزود: طلاق‌هاي عاطفي يكي از چالش‌ها و موانع فرزندآوري در بين زوجين و در حال رشد است. مطلق ميزان كلي باروري در ايران را ۸/۱ اعلام و بيان كرد: طبق شاخص‌هاي جهاني حد جايگزيني ميزان باروري كلي يا ميانگين تعداد فرزنداني كه يك زن در طول باروري به‌دنيا مي‌آورد بايد ۱/۲ باشد، لذا كاهش اين شاخص تهديدي براي كشور محسوب مي‌شود.

۹۰ درصد طلاق‌هاي تهراني توافقي‌اند
خبرآنلاين نوشت؛ ديگر نكته‌اي كه روند طلاق را در ايران، سرعت داده است، طلاق توافقي است. براساس اين روش از طلاق، «زوجين مي‌توانند با توافق درباره حق‌وحقوق خود يا گذشتن از حقوق خود از قبيل مهريه، حضانت و ملاقات فرزند، جهيزيه، نفقه و... به‌راحتي به دادگاه مراجعه كنند و پس از مدت كوتاهي به‌صورت توافقي از هم جدا شوند.»

اين ساده‌ ترين تصوير از ساده‌ترين شكل طلاق در كشور است. اين اتفاق همزمان در شرايطي است كه رئيس دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب تهران در بهار سال جاري اعلام كرد: «طلاق توافقي با ۲۷هزار و ۳۲۰ فقره پرونده، در صدر دعاوي مجتمع‌هاي خانواده شهر تهران در سال ۹۳ قرار داشته است»

اين آمار زماني معنادار مي‌شود كه آن را با تمامي پرونده‌هاي طلاق در تهران مقايسه كنيم. سالانه بيش از ٣۰ هزار نفر در تهران از يكديگر جدا مي‌شوند كه ٢٧ هزار مورد آن توافقي است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید