خرمشهر؛ شهر کارون و اروند

خرمشهر؛ شهر کارون و اروند

اگر بدانیم امپراتوری عثمانی در سال 1880 میلادی، انگلیسی‌ها در سال 1857 میلادی و ارتش عراق در سال 1359 خورشیدی اولین و بزرگ‌ترین بندر خاورمیانه (البته تا قبل از جنگ تحمیلی) را اشغال كرده‌اند، مشتاق خواهیم شد تا در تاریخ کهن آن قدم بزنیم.

کد خبر : ۱۳۷۹۰
بازدید : ۹۶۸۶
فرادید | اگر بدانیم امپراتوری عثمانی در سال 1880 میلادی، انگلیسی‌ها در سال 1857 میلادی و ارتش عراق در سال 1359 خورشیدی اولین و بزرگ‌ترین بندر خاورمیانه (البته تا قبل از جنگ تحمیلی) را اشغال كرده‌اند، مشتاق خواهیم شد تا در تاریخ کهن آن قدم بزنیم.

خرمشهر گرچه برای ما تنها با نام جنگ و دفاع آمیخته شده، اما به‌دلیل موقعیت استراتژیکش از دیرباز بندری بسیار مهم در خلیج فارس بوده است.

این شهر در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون و در ناحیه‌ای باتلاقی و پست در دلتای رودخانه اروندرود قرار گرفته و رود کارون، این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است. قایق سواری روی کارون یکی از تفریحاتی است که گردشگران را در این شهر به خود فرامی‌خواند.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس (موزه جنگ) که ساختمان آن در جنگ تحمیلی محل دیدبانی نیروهای عراقی بوده و همچنان دستنوشته‌های نیروهای عراقی که روی دیوارهای این ساختمان به جا مانده، از دیدنی‌های مهم خرمشهر است.

همچنین مسجـد جامــع خرمشهر با قدمتی بیش از 120سال، گرچه رو به تخریب است، اما خاطره آزادسازی این شهر را در خود جای داده. یادمان شهدای شلمچه، پل قدیم، پل نو، مقبره دریادار بایندر، قصر فیلیه، ساختمان اداره گمرک و تالاب ناصری از دیگر جاذبه‌های گردشگری این استان است.

از سوی دیگر جزیره مینو که در قدیم به نام جزیره «صلبوخ» می‌نامیدند، در فاصله 10 کیلومتری شهر خرمشهر قرار دارد و برای پرنده‌نگرها مقصدی مثال‌زدنی است؛ چه اینکه این جزیره اکوسیستم مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر به‌وجود آورده و از سوی دیگر پناهگاه حیوانات وحشی از جمله گراز است. در سفر به خرمشهر نباید دیدن این منطقه را از دست داد.

خرمشهر؛ شهر کارون و اروند

خرمشهر؛ شهر کارون و اروند

خرمشهر؛ شهر کارون و اروند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید