۱۰حقیقت درباره کافئین که نمی‌دانستید

کثر افراد علاقه‌مند به قهوه در مورد مزیت‌های سلامتی و خطرهای احتمالی کافئین ماده محرک موجود در قهوه،چای و بسیاری از نوشیدنی‌های غیرالکلی و انرژی‌زا فکر نمی‌کنند و هیچ آگاهی از آنها ندارند. به‌عبارت‌دیگر، نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین داری همچون قهوه برای یک عده تبدیل به عادت شده است و صرفا به خاطر علاقه و طعم و بوی قهوه آن را مصرف می‌کنند.

کد خبر : ۱۷۰۹۱
بازدید : ۵۱۶۹
کثر افراد علاقه‌مند به قهوه در مورد مزیت‌های سلامتی و خطرهای احتمالی کافئین ماده محرک موجود در قهوه،چای و بسیاری از نوشیدنی‌های غیرالکلی و انرژی‌زا فکر نمی‌کنند و هیچ آگاهی از آنها ندارند. به‌عبارت‌دیگر، نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین داری همچون قهوه برای یک عده تبدیل به عادت شده است و صرفا به خاطر علاقه و طعم و بوی قهوه آن را مصرف می‌کنند.

در ادامه به ۱۰ حقیقت اساسی و مهم در مورد کافئین اشاره می‌کنیم.

۱-کافئین می‌تواند خطر سرطان پوست را کاهش دهد
شماری از تحقیق‌ها نشان می‌دهند که کافئین می‌تواند به‌طور بالقوه‌ای خطر سرطان پوست را کاهش دهد.در یک تحقیق مشاهده‌ای (تحقیقی که نشان‌دهنده یک پیوند و نه یک رابطه علی- معلولی بین متغیرها است) چاپ‌شده در شماره جولای ۲۰۱۲ ژورنال Cancer Research معلوم شد که هرچه میزان مصرف کافئین در یک فرد بیشتر باشد،احتمال خطر ابتلا به سرطان سلول پایه‌ای (یک نوع سرطان پوستی) کمتر خواهد شد.

علاوه بر این، در سال ۲۰۱۵ یک تحقیق در شماره فوریه مجله موسسه ملی سرطان و یک تحقیق دیگر در شماره نوامبر ژورنال Epidemiology به چاپ رسید که بر اساس نتایج این دو تحقیق میان جذب بیشتر کافئین و خطر کمتر ملانوم،کشنده‌ترین نوع سرطان،پیوندی وجود دارد.

۲-کافئین ورزش را آسان‌تر می‌سازد
دکتر مایکل دونکان،استاد علم تمرینی در دانشگاه کاونتری بریتانیا می‌گوید که اگر پیش از رفتن به باشگاه در کافی‌شاپ موردعلاقه خود یک یا چند فنجان قهوه بخورید، با سرعت بیشتری تمرین‌های بدنی خود را انجام خواهید داد.در شماره دسامبر ۲۰۱۴ ژورنال Nutrition, Health & Aging او تحقیقی را در این زمینه به چاپ رساند. در این تحقیق ۱۹ نفر از افراد سالم بین ۶۱ تا ۷۹ سال انتخاب شدند و از آن‌ها خواسته شد تا پیش از ورزش ۴ فنجان قهوه فوری یا ۲ فنجان قهوه فیلتر شده (دمی) بنوشند.

نتایج تحقیق او نشان داد که این افراد در مقایسه با افرادی که نوشیدنی کافئین دار نمی‌نوشیدند، توانایی بهتری در متمرکز کردن تلاش خود برای انجام تمرینات بدنی نشان می‌دادند و به‌نوعی انجام تمرینات بدنی برای آن‌ها آسان بود. علاوه بر این، این افراد در حرکات جلو بازو و پیاده‌روی شش‌دقیقه‌ای عملکرد بهتری از خود نشان دادند. حتی مهارت دستی این افراد نیز بهبود یافت.

۳-کافئین به کنترل درد کمک می‌کند
در بازار امروز داروهای مسکن غیرتجویزی وجود دارند که ترکیبی از ایبوبروفن، استامینوفن یا آسپرین و کافئین هستند. برای بعضی از افراد مصرف این داروهای ترکیب‌شده با کافئین تاثیر و کارایی بیشتری در مقایسه با مصرف یک داروی مسکن دارد. در شماره جولای ۲۰۱۵ ژورنال Cochrane Database of Systematic Reviews محققان تحلیلی را به چاپ رساندند که در آن چهارمقاله به‌طور تصادفی موردبررسی قرار گرفت.

براساس نتایج این تحلیل، محققان دریافتند که یک دوز ۲۰۰ میلی‌گرمی از ایبوبروفن به همراه ۱۰۰ میلی‌گرم از کافئین موثرتر از یک داروی کاذب و بی‌اثر در تسکین درد میگرن در طول شش ساعت است.اگرچه در بازار چنین داروهای ترکیبی به‌صورت یک محصول تجاری در دسترس همگان نیست، اما اگر ۲۰۰ میلی‌گرم از ایبوبروفن را به همراه یک فنجان قهوه نسبتا غلیظ بخوریم با تاثیر یک داروی ترکیبی مواجه می‌شویم.

۴- کافئین می‌تواند به بهبود حافظه کمک کند
در یک تحقیق مشاهده‌ای چاپ‌شده در شماره جولای ۲۰۱۵ ژورنال Alzheimer & Dementia به پیوند میان مصرف کافئین و حافظه بهتر و عملکرد اجرایی بهتر (برنامه‌ریزی،سازماندهی و مدیریت زمان) در بزرگ‌سالان سالم ( با میانگین سنی ۷۴ سال) اشاره‌شده است.

محققان بیمارستان بریگهام و زنان بوستون آمریکا دریافتند که مصرف همیشگی قهوه می‌تواند برای فرد مفید باشد.

علاوه بر این، تحقیقاتی روی موش‌ها انجام‌گرفته است که نشان می‌دهد کافئین می‌تواند در درمان بیماری آلزایمر مفید باشد.

۵-مصرف متعادل قهوه و سلامت قلب
دکتر سوسانا سی لارسون، دانشیار موسسه طب زیست‌محیطی در موسسه کارولینسکا استکهلم سوئد می‌گوید که بر اساس تحقیقاتی نوشیدن روزانه سه یا چهار فنجان قهوه کافئین دار با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری عروق کرونر در ارتباط است.

در شماره دسامبر ۲۰۱۵ ژورنال BMC Medicine دکتر لارسون یک تحقیق مشاهده‌ای چاپ کرد که بر اساس نتایج آن نوشیدن قهوه کافئین دار ظاهرا باعث افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، مرسوم‌ترین نوع ضربان قلب نامنظم نمی‌شود.

۶-نوشیدنی‌های انرژی‌زا را محدود کنید
دکتر لوری رایت،استادیار تغذیه در دانشگاه فلوریدای جنوبی و سخنگوی آکادمی تغذیه و دیابت می‌گوید:«هر نوشیدنی انرژی‌زا می‌تواند حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین باشد که این مقدار از کافئین ۵ برابر مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه دم کشیده است. یک بزرگ‌سال سالم می‌تواند در طول یک روز دو قوطی نوشیدنی انرژی‌زا مصرف کند، اما نوشیدن دو یا بیشتر نوشیدنی انرژی‌زا به افراد ۱۸ سال یا کمتر توصیه نمی‌شود.»

از طرف دیگر، انرژی فراهم‌شده توسط نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های گازدار حاوی ارزش غذایی اندکی هستند. بعضی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی ۷۰ گرم قند هستند که معادل ۵/۱۷ قاشق چای‌خوری شکر است.

۷-میان نوشیدنی‌های انرژی‌زا و جراحت‌های سر در نوجوانان پیوندی وجود دارد
تحقیقی در شماره سپتامبر ۲۰۱۵ ژورنال PloS One به چاپ رسید که در آن دو گروه از نوجوان‌ها به مدت یک هفته موردبررسی قرار گرفتند. یک گروه از نوجوان‌ها در طول هفته پنج نوشیدنی انرژی‌زا یا بیشتر نوشیدند و گروه دیگر هیچ نوشیدنی انرژی‌زایی ننوشید.

بررسی‌ها نشان داد که این نوجوانان علاقه‌مند به نوشیدنی‌های انرژی‌زا در مقایسه با نوجوان‌ها غیرعلاقه‌مند هفت بار بیشتر در معرض جراحت‌های مغزی ناشی از تروما بودند.

علاوه بر این، مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زای آمیخته به الکل این احتمال را افزایش داد که نوجوان در سال قبل جراحت مغزی ناشی از تروما داشته است.

باوجوداین،این تحقیق این را به اثبات نمی‌رساند که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا نوجوان را مستعد جراحت مغزی کرد یا داشتن جراحت مغزی ناشی از تروما باعث مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به‌عنوان یک سازوکار مقابله‌ای در نوجوان می‌شود.

۸-کافئین می‌تواند به کاهش خطر عود سرطان روده بزرگ کمک کند
نتایج یک تحقیق چاپ‌شده در شماره نوامبرژورنال Clinica- Oncology نشان می‌دهد که بیماران مبتلابه سرطان روده‌ بزرگ که به‌طور منظم نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف می‌کنند می‌توانند خطر عود تومور و مرگ ناشی از این بیماری را کاهش دهند.

نتایج این تحقیق مشاهده‌ای نشان داد که افراد مبتلابه سرطان روده بزرگ پیشرفته توانستند با نوشیدن روزانه چهار فنجان نوشیدنی کافئین دار یا بیشتر خطر عود بیماری یا مرگ ناشی از آن را تا ۵۲ درصد در مقایسه با بیمارانی که نوشیدنی‌های کافئین دار نمی‌نوشیدند، کاهش دهند.حتی افرادی که روزانه دو یا سه فنجان نوشیدنی کافئین دار می‌نوشیدند توانستند مزیت‌های مشابهی به دست آورند، هرچند میزان این مزیت‌ها کمتر بود.

در شماره آوریل ۲۰۱۶ ژورنالCancer Epidemiology,Biomarkers & Preventio- یک تحقیق مشاهده‌ای دیگر به چاپ رسید که در آن عادت‌های قهوه نوشیدن بیش از ۹۰۰۰ بزرگ‌سال مورد مقایسه قرارگرفته است.دکتر استفن گروبر،رئیس مرکز سرطان جامع در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شهر لوس‌آنجلس و نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید:«این تحقیق نشان داد که میان نوشیدن قهوه و خطر کمتر سرطان روده بزرگ پیوندی وجود دارد و هرچه میزان مصرف قهوه بیشتر باشد، احتمال خطر ابتلا به این سرطان کمتر است.»

۹-کافئین می‌تواند خطر سرطان دهان را کاهش دهد
انجمن سرطان آمریکا در شماره ژانویه ۲۰۱۳ ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا یک تحقیق مشاهده‌ای به چاپ رساند که بر اساس نتایج آن یک رابطه قوی میان دریافت قهوه کافئین دار و خطر مرگ ناشی از سرطان دهان وجود دارد. شرکت‌کننده‌های این تحقیق شامل ۹۶۸۴۳۲ زن و مرد غیرمبتلا به سرطان بودند که ۲۶ سال قبل برای شرکت در این تحقیق انتخاب شدند.

در طی مدت ۲۶ سال ۸۶۸ نفر از این افراد به دلیل سرطان دهان فوت کردند.

بر اساس نتایج تحقیق این محققان افرادی که روزانه بیش از چهار فنجان قهوه کافئین دار می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که تنها یک فنجان قهوه می‌نوشیدند ۵۰ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان دهان بودند. در این تحقیق ارتباطی میان نوشیدن چای و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان دهانی یافت نشد.

۱۰-مصرف بیش‌ازحد کافئین می‌تواند باعث احساس خستگی و فرسودگی شما شود
کافئین یک دارو است و به‌مانند هر داروی دیگری این دارو می‌تواند در صورت مصرف بالا اثرات مضری داشته باشد دوز مصرفی بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم کافئین که برابر با میزان کافئین موجود در چهار فنجان قهوه است، می‌تواند باعث عصبانیت، زودرنجی، بی‌خوابی، ناراحتی معده، رعشه‌های عضلانی و ضربان قلب نامنظم شود.

منبع: شهر خبر
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید