نخستین بمب اتمی جهان چه شکلی بود؟

نخستین بمب اتمی جهان چه شکلی بود؟

تاریخ بشر در ساعت 5 و 29 دقیقه و 45 ثانیه صبح روزِ 16 ژوئیه سال 1945 میلادی وارد فاز جدیدی شد، چرا که اولین آزمایش موفق قوی‌ترین سلاح جهان در آن لحظه ثبت شد.

کد خبر : ۱۷۶۶۸
بازدید : ۴۰۶۱
فرادید | تاریخ بشر در ساعت 5 و 29 دقیقه و 45 ثانیه صبح روزِ 16 ژوئیه سال 1945 میلادی وارد فاز جدیدی شد، چرا که اولین آزمایش موفق قوی‌ترین سلاح جهان در آن لحظه ثبت شد.

به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، اولین بمب اتمی جهان به نام «گجت» که از پروه منهتن انیشتین الهام گرفته شده بود، در صحرایی در نزدیکی آلاموگوردو در ایالات نیو مکزیکو آمریکا منفجر شد. رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان آمریکایی و مدیر آزمایشگاه لوس آلاموس و سرتیپ لزلی گرووز مدیریت این پروژه را به عهده داشتند.

«پروژه منهتن» نام پروژه‌ای است که به ساخت بمب اتم انجامید و در زمان جنگ جهانی دوم از آن استفاده شد. این پروژه با محوریت آمریکا و همکاری انگلستان و کانادا اجرایی شد. مقدمات تشکیل یک تیم پژوهشی برای ساخت سلاح هسته‌ای زمانی فراهم شد که در سال ۱۹۳۹ لئو زیلارد و آلبرت انیشتین در نامه‌ای به فرانکلین روزولت، رئیس جمهور وقت آمریکا، خواستار بررسی آن شدند که این نامه در نهایت تایید شد.

نخستین بمب اتمی جهان سرانجام تحت مدیریت اوپنهایمر و با نام «ترینیتی» که الهام گرفته از شعر جان دون بود، ساخته شد. بودجه اولیه این پروژه تنها 6000 دلار بود که پس از اتفاقی به دو میلیارد دلار رسید. اما آن اتفاق چه بود؟ آلبرت انیشتین از اینکه مبادا نازی‌ها زودتر به آن سلاح دست پیدا کنند، ابراز نگرانی کرده بود.

نوریس برادبری، که بعدها پس از اوپنهامیر مدیر آزمایشگاه لوس آلاموس شد، در کنار گجت ایستاده است
نوریس برادبری، که بعدها پس از اوپنهامیر مدیر آزمایشگاه لوس آلاموس شد، در کنار گجت ایستاده است

بنا به گزارش وزارت انرژی آمریکا، آن آزمایش باعث شد تا برج فولادی زیر بمب به کل ناپدید شود. علاوه بر آن، امواج شوکی سراسر صحرا را درنوردید و ابر قارچی به ارتفاع 40 هزار متر به آسمان پرتاب کرد.

بلافاصله پس از این اتفاق بود که اوپنهایمر گزارش داد: «موفقیت آمیز بود!»
ارتش آمریکا در روز 6 اوت سال 1945 میلادی، یک بمب اتمی به وزن پنج تن را بر سر شهر هیروشیما انداخت. آن بمب موجب کشته شدن 80 هزار نفر در یک آن و صاف شدن چهار مایل مربع از شهر شد.

سه روز پس از آن اتفاق، ارتش آمریکا بمبی دیگر را بر شهر ناگازاکی انداخت که جان 40 هزار نفر را گرفت. البته شمار تلفات هیروشیما و ناگازاکی بعدها بیشتر شد.

هشت روز پس از آن نیز ژاپن خود را تسلیم متفقین کرد تا جنگ جهانی دوم پایان یابد.

منبع: BusinessInsider
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید