آیا نخل طلا به فرهادی می‌رسد؟

کد خبر : ۱۷۸۴۰
بازدید : ۱۷۸۲

برنده نخل طلای کن امشب معرفی می‌شود، اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» یکی از شانس‌های دریافت این جایزه است.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی که پس از اعلام رسمی فیلم‌های حاضر در جشنواره کن به این رویداد بزرگ سینمایی اضافه شده بود، یک روز مانده به پایان جشنواره به نمایش درآمد. بنابراین فرصت بسیار اندکی برای حدس و گمان و تحلیل درباره شانس نخل طلای این فیلم باقی است.

اصغر فرهادی پیش از این تقریبا بیشتر جوایز معتبر سینمای جهان را گرفته و تنها شاید جای نخل طلا در کلکسیون افتخارات سینمایی او کم باشد. اما همین موضوع هم انتظارات منتقدان فیلم و علاقه‌مندان سینما را از این کارگردان بسیار بالا برده است. بی‌شک هر کسی با دیدن نام فرهادی پای یک اثر انتظار یک شاهکار سینمایی را دارد و البته از نظر برخی منتقدان مانند متیو اندرسون و ربکا لارنس از بی‌بی‌سی فیلم تازه فرهادی شاهکار و لایق نخل طلاست.

متیو اندرسون از بی‌بی‌سی پس از دیدن «فروشنده» در توئیتر نوشت: «درام اخلاقی فروشنده را در جشنواره کن دیدم. نخل طلا را به این فیلم بدهید.» او در پست دیگری به ترتیب فیلم‌های «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، «فارغ‌التحصیلی» به کارگردانی کریستین مونجیو و «تونی اردمان» به کارگردانی مارن اده را بهترین فیلم‌های جشنواره کن معرفی می‌کند.

البته اندرسون تنها روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی هوادار «فروشنده» نیست، چرا که ربکا لارنس نیز فیلم تازه فرهادی را باشکوه توصیف کرد و نوشت: «فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی مدعی دیرهنگام نخل طلای کن است.»

ترانه علیدوستی و شهاب حسینی بازیگران اصلی «فروشنده» هستند که پیتر برادشاو منتقد گاردین این‌گونه توصیفش می‌کند: «فروشنده یک درام خوش‌ساخت و باارزش است» البته برادشاو از پنج‌ستاره ممکن به فیلم سه ستاره داد. این منتقد سرشناس به فیلم‌های «فارغ‌التحصیلی» و «خریدار شخصی» پنج ستاره داده است.

همیشه هم قرار نیست که نقد سراسر تعریف و تمجید باشد، همانطور که دبورا یانگ در هالیوود‌ریپورتر درباره «فروشنده» می‌نویسد. او فیلم و به ویژه پایان آن را استادانه توصیف می‌کند، اما در کنار آن اعتقاد دارد که گیرایی و جذابیت فیلم کافی نیست.

این دوره از جشنواره فیلم کن به اعتقاد بسیاری یکی از غنی‌ترین و بهترین دوره‌های تاریخ جشنواره است. در جشنواره امسال در کنار کارگردان برنده اسکار خودمان نام‌های بزرگی چون برادران داردن، کریستین مونجیو، پدرو آلمادوار، خاویر دولان، اولیویه آسایاس و جیم جارموش را می‌بینیم. پس بی‌دلیل نیست که ذائقه منتقدان فیلم در جشنواره امسال متفاوت از سال‌های دیگر باشد، چرا که مسلما استادان بزرگ فیلمسازی جهان در معتبرین جشنواره سینمایی با دست‌پر حاضر شده‌اند.

آلن هانتر در اسکرین‌دیلی اعتقاد دارد که فیلم «فروشنده» هر چه پیش می‌رود بهتر می‌شود. او علاوه بر این بازی درخشان بابک کریمی در یک‌چهارم پایانی را یکی از نقاط قوت فیلم می‌داند.

بازی قدرتمند بابک کریمی که در فیلم «فروشنده» نقش مکمل مرد را بازی می‌کند، چشم دیگر منتقدان از جمله اون گلیبرمن منتقد ارشد فیلم نشریه ورایتی را نیز به خود خیره کرده است. گلیبرمن هم در نقد خود درباره «فروشنده» درخشان‌ترین بازی فیلم را از آن کریمی می‌داند.

می‌گویند هر که بامش بیش برفش بیشتر. بن کرول در وب‌سایت «The Wrap» نوشت: «فرهادی جدید خوب است، ولی عالی نیست.» این جملۀ او یادآور نظر تیم گریرسون منتقد فیلم اسکرین است که فیلم تازه فرهادی را در مقایسه با کارهای پیشین او اندکی بی‌رمق می‌داند و اعتقاد دارد که «فروشنده» زیاد تاثیرگذار نیست.

فرهادی پیش از این در سال 2013 با فیلم «گذشته» در جشنواره کن حاضر بود و برای نخل طلای شصت‌وششمین دوره جشنواره رقابت می‌کرد. هر چند که آن سال نخل طلا به فیلم «زندگی ادل» رسید اما «گذشته» هم دست‌خالی نماند و جایزه کلیسای جهانی جشنواره را دریافت کرد. برنیس بژو نیز برای نقش‌آفرینی در «گذشته» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

آرناد دسپلچین نویسنده و کارگردان فرانسوی، والریا گالینو کارگردان و نویسنده ایتالیایی، لاسلو نمش کارگردان مجارستانی، ونسا پارادایس بازیگر فرانسوی، مدس میکلسن بازیگر دانمارکی، کرستن دانست بازیگر آمریکایی، دونالد ساترلند بازیگر کانادایی و البته کتایون شهابی تهیه‌کننده ایرانی اعضای هیئت داوران شصت‌ونهمین دوره جشنواره کن به ریاست جرج میلر کارگردان استرالیایی هستند. این ترکیب برنده نخل طلای امسال را تعیین می‌کنند و مسلما ذائقۀ سینمایی و سلیقۀ آن‌ها به ویژه جرج میلر در تعیین برنده تاثیر فراوانی دارد.

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) فیلم «تونی اردمان» به کارگردانی مارن اده را به عنوان بهترین فیلم جشنواره برگزید. بی‌شک این فیلم یکی از مدعیان اصلی نخل طلای امسال است. از دیگر فیلم‌هایی مدعی نخل طلایی می‌توان به «فارغ‌التحصیلی» به کارگردانی کریستین مونجیو و «برج دلو» به کارگردانی کلبر مندوسا فیلیو اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید