نوشابه چطور بدنتان را تخریب می‌کند؟

نوشابه چطور بدنتان را تخریب می‌کند؟

چگونه یک نوشابه که تقریبا هر روز می نوشید استخوان‌های‌تان را تخریب می‌کند؟

کد خبر : ۱۷۹۳۸
بازدید : ۱۴۷۶
چگونه یک نوشابه که تقریبا هر روز می نوشید استخوان های‌تان را تخریب می‌کند؟

روی بعضی از بطری‌های کوکاکولا این چنین نوشته شده است که این نوشیدنی حاوی هیچ‌گونه طعم‌دهنده‌ی مصنوعی و نگهدارنده‌ی شیمیایی نیست. به نظر می‌رسد این کار جدیدترین راهبرد این شرکت باشد تا افرادی را که بیش‌تر نگران سلامتی‌شان هستند، به صف مشتریان‌شان برگرداند.

تنها مشکل این برچسب آن است که تا حدودی گمراه‌کننده است. کوکاکولا حاوی ماده‌ی خطرناک اسید فسفریک است، که اساسا هم یک طعم‌دهنده‌ی مصنوعی است و هم یک نگهدارنده، و باعث بیماری‌ها و ناراحتی‌های فراوان می‌شود.

ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید تا بفهمید با مصرف کوکاکولا چه اتفاقاتی در بدن‌تان می‌افتد و چگونه این نوشیدنی می‌تواند استخوان های‌تان را تخریب کند.

نوشابه چطور بدنتان را تخریب می‌کند؟

در طول یک ساعت بعد از نوشیدن یک قوطی نوشابه‌ی گازدار چه اتفاقاتی در بدن‌تان می‌افتد:
در طول ۲۰ دقیقه، قند خون‌تان بالا می‌رود. قند خون‌تان به سرعت افزایش می‌یابد، و باعث ترشح سریع هورمون انسولین می‌شود. کبد سعی می‌کند برای متعادل کردن این افزایش ناگهانی، قند اضافی را تبدیل به چربی و در اطراف بدن ذخیره کند.

در طول ۴۰ دقیقه، همه‌ی کافئین موجود در نوشابه جذب می‌شود و بدن‌تان به این ماده واکنش نشان می‌دهد: مردمک چشم گشاد می‌شود، فشار خون بالا می‌رود، و کبد دائما قند بیش‌تر وارد جریان خون می‌کند.

حدود ۴۵ دقیقه بعد از نوشیدن نوشابه، بدن تولید دوپامین را افزایش می‌دهد؛ این ماده احساسی شبیه به لذت را در بدن فرد به وجود می‌آورد - دقیقا مشابه‌ واکنش بدن به مصرف هرویین.

بعد از ۶۰ دقیقه ، دچار افت قند خواهید شد. در نتیجه دچار احساس خستگی شدید، تغییر در خلق‌و‌خو، بی‌حالی و گیجی می‌شوید.

یک قوطی کوکاکولا حاوی حدودا ۱۰ قاشق چای‌خوری قند است، که معادل کل قندی است که توصیه می‌شود در طول روز مصرف کنید.

شیرینیِ بیش از اندازه‌ی نوشابه توسط اسید فسفریک پنهان می‌شود، و به این ترتیب از واکنش سریع بدن نسبت به افزایش ناگهانی گلوکز جلوگیری می‌شود. در ادامه به شما می‌گوییم اسید فسفریک چگونه استخوان های‌تان را تخریب می‌کند.

چگونه یک قوطی کوکاکولا می‌تواند استخوان‌ّهای‌تان را تخریب کند
کوکاکولا حاوی اسید فسفریک است.

کوکاکولا حاوی اسید فسفریک است که با نام‌های E۳۳۸، اسید ارتوفسفریک، و اسید فسفریک(V) شناخته می‌شود.

این یک ماده‌ی شیمیایی است که به صورت انبوه تولید می‌شود، و به مقادیر زیاد و ارزان در دسترس است. از این ماده برای از بین بردن زنگ آهن نیز استفاده می‌شود؛ اسید فسفریک در اندازه‌های خوراکی نیز یک عامل اسیدی قوی است. این ماده می‌تواند یک نوشیدنی را بیش‌تر از سرکه یا آب‌لیمو اسیدی کند.

برخی پژوهش‌ها به ارتباط‌ میان مصرف اسید فسفریک و پوکی استخوان، بیماری کلیوی مزمن، و سنگ کلیه دست یافتند.

یکی از این پژوهش‌ها در ۲۰۰۶ در مجله‌ی امریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشر شد. نتیجه‌ی اصلی این پژوهش آن بود که نوشیدن کوکاکولا با کاهش تراکم استخوان (BMD) در زنان در ارتباط است. زنانی که هر روز کوکاکولا می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که این نوشیدنی را مصرف نمی‌کردند تراکم استخوان ران‌شان به اندازه‌ی ۷/۳ درصد کم‌تر بود. این ارتباط در مورد نوشیدنی‌های غیرالکلی و گازدارِ دیگر یافت نشد.

البته پژوهشی دیگر نیز وجود دارد که دقیقا مخالف این مسئله را ادعا می‌کند، و کاهش مصرف فسفر را با کاهش تراکم استخوانی در ارتباط می‌داند. البته این پژوهش با بودجه‌ی کوکاکولا انجام شد، بنابراین یافته‌های آن خالی از غرض نیست، و اعتبار این پژوهش زیر سوال است.
کوکاکولا به دلیل برچسب‌های فریبنده‌اش تحت فشار و سرزنش است

همان‌گونه که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم، روی برخی بطری‌های کوکاکولا نوشته شده است این نوشیدنی حاوی هیچ‌گونه طعم‌دهنده‌ی مصنوعی و نگهدارنده‌ی شیمیایی نیست. کوکاکولا به دلیل برچسب‌های فریبنده‌اش تحت فشار و سرزنش است، و در سراسر ایالات متحده علیه این شرکت به دادگاه شکایت کرده‌اند.

مسئولان این شرکت می‌گویند اسید فسفریک در فهرست‌ طعم‌دهنده‌های مصنوعی سازمان غذا و داروی امریکا نیست، بنابراین آنها مجبور نیستند از آن به عنوان طعم‌دهنده روی بطری‌های‌شان نام ببرند. ولی این ادعا به سرعت بی‌اعتبار شد، زیرا فهرست سازمان غذا و داروی امریکا جامع و کامل نیست.

سازمان غذا و داروی امریکا طعم‌دهنده را این‌گونه تعریف می‌کند: این مواد برای اضافه کردن طعم به خوراکی‌ها اضافه می‌شوند و از منابع طبیعی مانند میوه، آب سبزیجات، مواد گیاهی، یا فراورده‌های لبنی و خیلی چیزهای دیگر به وجود نمی‌آیند.

کوکاکولا این حقیقت را پنهان نمی‌کند که اسید فسفریک جزء فرمول انحصاری این نوشیدنی است، و آن را در فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن نوشته است. این ماده به کوکاکولا مزه‌ی ترشی می‌دهد (و البته با استفاده‌ی بیش از حد قند این میزان اسیدی پنهان و متعادل می‌شود)، و از فساد آن جلوگیری می‌کند؛ بنابراین پر واضح است که این ماده یک طعم‌دهنده و نگهدارنده‌ی شیمیایی است.

ترکیبات فسفات را در چه جاهایی دیگر می‌توان یافت؟
فراورده‌های گوشتی و لبنی نیز حاوی ترکیبات فسفات هستند، و به همین دلیل ممکن است در بدن باعث ایجاد التهاب شوند.

طبق گزارش مرکز علم در جهت منافع عمومی (CSPI)، بیش‌ترِ فسفاتی که در رژیم غذایی امریکایی‌ها وجود دارد از نوشیدنی‌ها نیست، بلکه از فراورده‌های گوشتی و حیوانی است. با توجه به این مسئله، کوکاکولا به دلیل وجود قند بیش از اندازه در آن، می‌تواند مضرتر از گوشت باشد، ولی از طرف دیگر نسبت به گوشت اسید فسفریک کم‌تر دارد.

برچسب‌های نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی تبدیل به کارزاری بزرگ شده است، و فضایی مساعد برای تقلب و ارائه‌ی اطلاعات نادرست فراهم آورده است. مواد رایج در خوراکی‌های فراوری‌شده می‌تواند برای سلامتی‌مان خطرناک باشند.

کاملا واضح است که کوکاکولا یک نوشیدنی طبیعی نیست. آدم‌ها این نوشیدنی را به دلایل مختلف می‌خرند، که هیچ‌یک از این راه‌ها به سلامتی ختم نمی‌شوند.

منبع: هلثی‌اندنچرال‌ورلد
ترجمه: بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید