10فرمان برای پيشگيری از سرطان سينه

مصرف زياد مواد غذايي حيواني، مثل انواع گوشت‌ها به علت اينكه داراي استروژن حيواني هستند، به شدت در ايجاد سرطان‌هاي هورموني، مثل پروستات و سينه موثر است...

کد خبر : ۱۷۹۶۶
بازدید : ۱۵۰۰
مصرف زياد مواد غذايي حيواني، مثل انواع گوشت‌ها به علت اينكه داراي استروژن حيواني هستند، به شدت در ايجاد سرطان‌هاي هورموني، مثل پروستات و سينه موثر است...

پرخوری و غذاهای آماده برای سلامت هیچ‌كس مفید نیست. سالم غذا خوردن و استفاده از غذاهای مفید و مغذی ارزش بسیار زیادی دارد.

نخستین علائم سرطان سینه با خستگی زیاد، افزایش و یا كاهش ناگهانی وزن، كم‌خونی، كاهش توانایی بلع غذا، مشكلات تنفسی و مشكلات گوارشی همراه است. كم‌كم‌ حالت تهوع، استفراغ، اسهال و كم‌آبی بدن نیز بروز می‌كند. سویا نقش ضدسرطانی در بدن زنان دارد.

فیتواستروژن موجود در سویا ضداستروژن است. به عبارت دیگر فیتواستروژن‌ها با انسداد استروژن، عملا از بدن زنان در برابر رشد سرطان محافظت می‌كنند.

طبق تحقیقات جدید، سلنیوم، قدرت دفاعی بدن را افزایش می‌دهد و موجب كاهش بروز علائم سرطان سینه می‌شود. به طور كلی برای آنكه از خطر سرطان سینه در امان باشید، بهتر است سلامی دوباره به اسفناج، كلم، سیب‌زمینی شیرین، كدو تنبل، توت‌ها و انبه كنید.

در مورد سرطان سینه تنها چیزی كه قابل تغییر نیست، مساله وراثت است؛ ولی با تغذیه صحیح می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را به میزان زیادی كاهش داد. یك رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات، حداقل تا 30 درصد این خطر را كاهش می‌دهد. داشتن وزن متناسب و ورزش كردن به طور مرتب نیز تاثیر این رژیم غذایی متعادل را دو چندان می‌كند.

مصرف غذاهای پر فیبر كمك زیادی به جلوگیری از سرطان سینه می‌كنند. شاید فكر كنید به اندازه كافی فیبر دریافت می‌كنید؛ ولی این‌گونه نیست، خانم‌ها باید روزانه حداقل 25 گرم فیبر دریافت كنند. فیبر نه تنها به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش كمك می‌كند، بلكه موجب تنظیم قندخون شده و چون خاصیت ایجاد احساس سیری دارد، موجب تناسب اندام می‌شود.

ایجاد تعادل در جذب روزانه چربی نیز خطر ابتلا به سرطان سینه را كاهش می‌دهد. آلفالینولینك و چربی‌های امگا 3، در گردو و ماهی‌ها به مقدار زیاد یافت می‌شوند. ذرت و سویا نیز حاوی چربی امگا 3 و لینولینك هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد كه خوردن دو مشت گردو در روز، امكان بروز سرطان سینه را به‌طور چشمگیری كاهش می‌دهد و در افرادی كه سرطان سینه دارند، خوردن گردو از رشد تومور جلوگیری می‌كند. فتواسترول موجود در گردو، استروژن را بلوكه می‌كند و از آنجایی كه استروژن موجب افزایش رشد بعضی از تومورهای سینه می‌شود، كمك زیادی به متوقف ساختن آن می‌كند.

غیر از گردو، دانشمندان و پزشكان سویا را نیز در بهبود سرطان سینه موثر می‌دانند. مصرف سویا تاثیر زیادی در جلوگیری از سرطان پروستات و سرطان سینه دارد، اگر روزانه 1 لیوان پر، سویای آب پز شده بخورید، از خاصیت ضدسرطانی آن بهره‌مند خواهید شد. مصرف زیاد مواد غذایی حیوانی، مثل انواع گوشت‌ها به علت اینكه دارای استروژن حیوانی هستند، به شدت در ایجاد سرطان‌های هورمونی، مثل پروستات و سینه موثر است. استروژن‌‌های گیاهی در غذاهایی مثل سویا، باعث پر شدن جایگاه گیرنده‌های استروژنی در سطح بدن می‌شوند.

استروژن‌های گیاهی و حیوانی، ساختمان فیزیكی و مولكولی مشابهی دارند؛ با این تفاوت كه استروژن‌ گیاهی خاصیت سرطان‌زایی ندارند. افزایش میزان چربی‌های حیوانی، مثل تری‌گلسیرید و كلسترول می‌تواند در ایجاد سرطان سینه و سرطان پروستات نقش داشته باشد.

افزایش وزن
از افزایش وزن خود جلوگیری كنید. چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؛ مخصوصا بعد از یائسگی و یائسگی نیز دورانی است كه سرطان سینه در آن بیشتر شایع است. بنابراین سعی كنید چاق نشوید، چرا كه زنان چاق میانسال بیشتر در معرض این خطر هستند.

تغذیه سالم
داشتن یك رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، میوه‌ها و كاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین، كربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و برخی غذاهای چرب، خطر ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد. سعی كنید از غذاهای كم پروتئین، مثل ماهی و سینه مرغ استفاده كرده و گوشت قرمز را نیز به اندازه لازم مصرف كنید. حبوبات بخورید و چربی گیاهی را جایگزین چربی حیوانی كنید.

افزایش فعالیت فیزیكی
براساس پژوهش‌های به عمل آمده، افزایش فعالیت‌های فیزیكی حتی اگر در میانسالی شروع به انجام این كار نموده باشید، خطر ابتلا به سرطان سینه را 10- 30 درصد كاهش می‌دهد. تمام كاری كه باید انجام دهید این است كه دست‌كم هفته‌ای پنج بار و هر بار به مدت 30 دقیقه پیاده‌روی كنید.

پرهیز از الكل
مصرف الكل ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه دارد. در دین اسلام خوردن الكل حرام است و پیامبر اكرم همواره از مضرات آن سخن گفته‌اند. زنان باید به این مساله اهمیت دهند و اگر سلامت فیزیكی‌شان مهم است، از مصرف الكل اكیدا خودداری كنند.

خودداری از معالجات تعویض هورمونی
درمان هورمون یائسگی، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. اگر لازم است این هورمون‌ها را دریافت كنید، از مصرف هورمون‌هایی كه حاوی «پروژسترون» هستند، خودداری كرده و یا مصرف آنها را به كمتر از سه سال كاهش دهید. از مصرف هورمون‌های بیوآیدنتیكال و ژل‌ها و كرم‌های هورمونی نیز بپرهیزید، زیرا به اندازه هورمون پروژسترون خطرساز هستند.

استفاده از داروی انسداد استروژن
زنانی كه در خانواده خود سابقه سرطان سینه دارند؛ همچنین افراد بالای 60 سال، باید از پزشك خود راجع به مزایا و معایب استفاده از داروهای انسداد استروژن مثل تاموكسیفن و رالوكسیفن سوال كنند.

پرهیز از سیگار
براساس پژوهش‌ها، سیگار كشیدن آن هم به مدت طولانی، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد. پس اگر عادت به سیگار كشیدن دارید، بهتر است آن را ترك كنید.

تغذیه نوزاد با شیر مادر
تغذیه نوزاد از شیر مادر نه تنها برای خود نوزاد مزایای بسیار زیادی دارد، بلكه براساس تحقیقات، زنانی كه به فرزندان خود دست‌كم به مدت یك سال شیر می‌دهند، كمتر با خطر بروز سرطان سینه مواجه هستند.

شركت در یك مطالعه تحقیقاتی
وقتی كه خودتان شروع به تحقیق و مطالعه می‌كنید، با راه‌های كاهش احتمال بروز این خطر بیشتر و راحت‌تر آشنا می‌شوید.

به روز كردن اطلاعات
همواره اطلاعات پیرامون پژوهش‌ها و تحقیقات جدید درمان‌های سرطان سینه را پیگیری كنید تا بتوانید از آنها برای سلامت خود و پیشگیری از این بیماری استفاده كنید.

منبع: زندگی آنلاین
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید