۵ نشانه‌ که رابطه احساسی سالمی دارید

رابطه احساسی سالم باید چگونه باشد؟ نشانه هایش چیست؟ روابط مخاطره‌آمیز هستند. این که فکر می‌کنید طرف مقابل را تا چه اندازه می‌شناسید مهم نیست، هیچ تضمینی نیست که آسیب نبینید. درواقع، در بهترین رابطه‌ها هم زوج‌ها گاه‌گاهی همدیگر را می‌رنجانند یا دلسرد می‌کنند. هیچ سِری وجود ندارد. بیشتر ما می‌توانیم از پس آن بر بیاییم. در نهایت، ما آدم‌های ناقصی هستیم که روابط ناقصی داریم.

کد خبر : ۱۸۱۲۹
بازدید : ۱۸۴۰
رابطه احساسی سالم باید چگونه باشد؟ نشانه هایش چیست؟ روابط مخاطره‌آمیز هستند. این که فکر می‌کنید طرف مقابل را تا چه اندازه می‌شناسید مهم نیست، هیچ تضمینی نیست که آسیب نبینید. درواقع، در بهترین رابطه‌ها هم زوج‌ها گاه‌گاهی همدیگر را می‌رنجانند یا دلسرد می‌کنند. هیچ سِری وجود ندارد. بیشتر ما می‌توانیم از پس آن بر بیاییم. در نهایت، ما آدم‌های ناقصی هستیم که روابط ناقصی داریم.

ولی رنجاندن شدید و مکرر می‌تواند واقعا امنیت ما را در یک رابطه تهدید کند. دروغ‌ها، خیانت‌ها، خودخواهی‌ها، یا رفتارهای سلطه‌گرانه پایه‌های رابطه را خواهند لرزاند. از کدام پایه صحبت می‌کنم؟

من از اعتماد صحبت می‌کنم
اگر خواهان رابطه‌ای سالم هستید، باید روی اعتمادسازی میان خودتان سخت کار کنید. این کار زمان می‌برد و تلاش هر دو طرف را می‌طلبد. یک نفر نمی‌تواند کار دو نفر را انجام بدهد. هرگز این طور نبوده است. یک رابطه‌ی دوطرفه لازم است.

در یک رابطه احساسی سالم زوج‌ها برای اعتماد ارزش قائل هستند و با هم از آن حفاظت می‌کنند. آنها با برقراری توافقات مشخصی این پایه را می‌گذارند.

پس چگونه می‌فهمید رابطه‌ی‌تان از آن چه که باید برخوردار است؟ موارد زیر را بخوانید:

۱. به یکدیگر فضای ابراز وجود می‌دهید
روابط نیازمند فضا هستند تا هر یک از طرفین بتوانند نفس بکشند. اگر خیلی خودتان را نزدیک کنید خفه خواهید شد! زوج‌های سالم نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد. در عوض، آنها یکدیگر را می‌پذیرند. آنها همچنین ابراز این تفاوت‌های فردی را تشویق و حمایت می‌کنند. این کار شامل برآورده‌ کردن نیازهای یکدیگر در زمینه‌ی وقت خصوصی داشتن هم می‌شود.

من عاشق ورزش، راک‌ان‌رول، و فیلم‌های روز هستم. خانم‌ام قدم زدن در طبیعت، موسیقی دهه‌ی ۱۹۸۰، و فیلم‌های قدیمی را ترجیح می‌دهد. ما تفاوت‌های‌مان را می‌پذیریم و گاهی وارد دنیای یکدیگر می‌شویم.

در یک رابطه‌ی احساسی سالم، حمایت دوطرفه است. حرمت قائل شدن برای حد و مرزهای شخصی نشانه‌ی احترام است. اگر احساس پذیرفته شدن، مورد احترام بودن و حمایت شدن از همدم خود بکنید، آن رابطه رابطه‌ای مستحکم است.

۲. شما رابطه‌ی‌تان را خصوصی نگه می‌دارید
نشانه‌ی دیگری از رابطه احساسی سالم توافقی است که زوج‌ها برای خصوصی نگه‌داشتن رابطه‌ی‌شان با هم می‌کنند. آنها برای عشق و عاطفه‌ای که با هم قسمت می‌کنند حد و مرز قائل می‌شوند. چنین زوج‌هایی از رابطه‌های سازشی که امنیت پیوندشان را به مخاطره می‌اندازد اجتناب می‌کنند.

معاشقه‌ها امروزه در فرهنگ ما(امریکایی‌ها) تهدیدی بزرگ به حساب می‌آید. وجود معاشقه، هرچند به صورت پنهان یک رابطه را از حالت خصوصی به حالت عمومی تغییر می‌دهد. حالا یک طرف مرموز سومی به این قلمرو مقدس پا می‌گذارد. وقتی یک معاشقه علنی می‌شود، شدیدا به رابطه صدمه می‌زند. باور کنید، شما هیچ دل‌تان نمی‌خواهد از آن وادی سر در بیاورید!

اگر می‌خواهید رابطه‌ی احساسی سالمی داشته باشید، به توافق دوطرفه برسید تا عشق‌تان را همچنان مقدس نگه دارید. وقتی پای عاشقی و دل به میان می‌آید، آن‌را خصوصی نگه دارید. نگذارید کسی غیر از شما دوتا در آن فضا رخنه کند.

۳. شما به‌طور منظم در رابطه‌ی‌تان سرمایه‌گذاری می‌کنید
یک راه ساده برای فهمیدن این که آیا دو نفر رابطه احساسی سالمی دارند یا نه وجود دارد: تقویم‌شان. چنین زوج‌هایی برنامه‌های شبانه‌ و بیرون رفتن‌های آخر هفته‌ای منظمی دارند. آنها می‌دانند این پولی است که به خوبی سرمایه‌گذاری می‌شود(دقت کنید نگفتم خرج می‌شود! ).

موقع سر و کار داشتن با زوج‌ها، آنها را تشویق می‌کنم که زمان برنامه‌ریزی شده و خرده‌زمان‌هایی داشته باشند. زمان برنامه‌ریزی شده همان‌طور که اشاره کردم در تقویم‌تان هست. خرده‌زمان‌ها در طول روز یا هفته به وجود می‌آیند و به ما مجال مختصری برای برقراری ارتباط می‌دهند. شما می‌توانید از این خرده‌زمان‌ها برای خوردن قهوه اسپرسو در استارباک یا یک معاشقه‌ی فوری فوتی استفاده کنید!

سرمایه‌گذاری زوج‌های سالم تنها پول و زمان نیستند. آنها همچنین در تلاشی روزانه برای سازگاری با یکدیگر نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند. این زوج‌ها در طول روز برای احوال پرسیدن از هم راه‌هایی می‌یابند.

من و خانوم‌ام گاه‌گاهی به هم زنگ و پیامک می‌زنیم. اخیرا، به خاطر یک مشکل که در طول هفته برایم رخ داد غافلگیر شدم. در هنگام گفت‌وگو با خانوم‌ام، او از پشت میزش بلند شد، کامل به حرف‌های من گوش داد، و با آن صدای آرام و حامیانه‌اش به من آرامش داد.

تلاش برای سازگاری با یکدیگر چند مزیت دارد. این کار به شما اجازه می‌دهد بفهمید چه بر همدم‌تان می‌گذرد. به شما فرصت می‌دهد تا پیشنهاد حمایت بدهید. همچنین، فهمیدن این نکته که هوای یکدیگر را دارید و پشت هم هستید احساس خوشایندی به شما می‌بخشد!

۴. شما دوست و عاشق هم هستید
تعادل برقرار کردن میان دوستی و عاشقی نشانه‌ای قطعی دال بر داشتن رابطه‌ای احساسی سالم است. حفظ خنده و شوخ طبعی با همدم‌تان به رابطه‌ی‌تان نفسی تازه می‌دمد. هیچ چیز از یک باهم خندیدن برای رهایی از استرس و تحت کنترل گرفتن اوضاع بهتر نیست. آیا این همان کاری نیست که دوستان از انجام آن لذت می‌برند؟

حس ماجراجویی هم خوب است! آیا با هم کارهای خنده‌دار انجام می‌دهید؟ آخرین باری که یک چیز جدید را با هم امتحان کردید کی بود؟ یکی از زوج‌هایی که با آنها کار می‌کردم با هم کلاس رقص را شروع کرده بودند. قلمرویی کاملا جدید برای آن‌ها. آنها واقعا از انجام کار باهم لذت می‌برند. این برای حفظ رابطه‌ی‌شان فوق‌العاده کارساز بوده است!

وقتی سفر می‌کنیم، دوست داریم دوست داریم به دل جاهای دنج و خلوت بزنیم و ببینیم دیدن چه چیزهایی در مسیر غافلگیرمان می‌کند. بعضی از بهترین خاطره‌هایی که من و همسرم داریم وقتی با دوچرخه به دل طبیعت زده بودیم برای‌مان اتفاق افتادند.

همچنین، زوج‌های سالم آتش رابطه‌ را روشن نگه می‌دارند. آنها هنوز هم با هم گپ می‌زنند… عاشقی همیشه رونق خود را خواهد داشت، اگر کارهای زیادی که برای برآوردن احتیاجات یکدیگر لازم است انجام بدهیم.

۵. شما خوب حرف می‌زنید، و بهتر گوش می‌کنید
آدم‌های یک رابطه احساسی سالم می‌دانند چطور واقعا خوب رابطه برقرار کنند. آنها می‌دانند که گوش دادن در ارتباط‌های خوب یک شاخص محسوب می‌شود. اگر هنر خوب گوش دادن و ارزش قائل شدن برای همدم‌تان را بدانید، چند سالی از بیشتر زوج‌ها جلوتر خواهید بود.

کسانی که با توی حرف هم پریدن به نحو ضعیفی ارتباط برقرار می‌کنند، خوب گوش نمی‌دهند، با حالتی تدافعی واکنش نشان می‌دهند، و احساسات و عواطف‌شان از کنترل خارج می‌شود. اگر خواهان یک رابطه‌ی احساسی سالم هستید، با در ذهن داشتن این شیوه ارتباط برقرار کنید:

به آرامی صحبت کنید.
احساسات‌تان را کنترل کنید.
به آن‌چه همدم‌تان می‌گوید گوش بدهید.
آن‌چه را می‌شنوید خلاصه کنید و برای احساسات ارزش و اعتبار قائل شوید.
از استفاده‌ی بسیار زیاد یا پشت‌سرهم کلمه‌ی "ولی" اجتناب کنید.
از روی ادب یکدیگر را بشنوید و درک کنید.

منبع: لایف‌هک
ترجمه: بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید