حذف یا بقا؟

بالاخره روز سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف دومین جام معتبر فوتبال کشور فرا رسید. قهرمان جام حذفی امشب از میان دو تیم استقلال و ذوب‌آهن که هر دو در لیگ دستشان از قهرمانی کوتاه ماند، معرفی خواهد شد تا هرکدام از آنها فرصت داشته باشند این فصل فوتبالی را با خاطره‌ای خوش به پایان برسانند.

کد خبر : ۱۸۱۷۲
بازدید : ۱۰۴۵
بالاخره روز سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف دومین جام معتبر فوتبال کشور فرا رسید. قهرمان جام حذفی امشب از میان دو تیم استقلال و ذوب‌آهن که هر دو در لیگ دستشان از قهرمانی کوتاه ماند، معرفی خواهد شد تا هرکدام از آنها فرصت داشته باشند این فصل فوتبالی را با خاطره‌ای خوش به پایان برسانند.

استقلال که با 9 بار حضور در فینال جام حذفی و کسب 6 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم است، در شرایط خاصی به دیدار ذوب‌آهن می‌رود.

پرویز مظلومی با وجود کسب سهمیه آسیا و قرار گرفتن در یک قدمی قهرمانی جام حذفی، تکلیف خود را برای فصل آینده نمی‌داند. پس از پایان لیگ برتر، روزی نیست که صحبت از تغییر سرمربی استقلال و جذب بازیکنان جدید نشود. یک روز علیرضا منصوریان سرمربی استقلال بود و روز دیگر گزینه‌‌های خارجی چون اسکوچیچ و کرانچار.

مسوولان باشگاه استقلال هم اگر چه از مظلومی حمایت کردند اما در عین حال اظهارات ضد و نقیضی از زبان آنها شنیده می‌شد. خصوصا نجف‌نژاد رئیس هیات‌مدیره باشگاه که پا در یک کفش کرده که مظلومی باید برود. همین نکته از اهمیت این مسابقه در سرنوشت نیمکت آبی حکایت دارد. مظلومی که روی لبه تیغ قرار گرفته، به دنبال این است که با کسب جام حذفی شایستگی خود را ثابت کند.

او پیش از ثبت قراردادش با استقلال، به مسوولان باشگاه قول سهمیه آسیا را داده بود و با کسب قهرمانی جام حذفی می‌تواند بگوید که فراتر از قولی که داده بود، عمل کرده است. شاید مظلومی می‌داند که حتی در صورت قهرمانی جام حذفی، احتمال دارد با نیمکت استقلال خداحافظی کند. اتفاقی که سال 91-90 برای او افتاد. مظلومی با وجود قهرمانی جام حذفی، برکنار شد و مسوولان باشگاه استقلال امیر قلعه‌نویی را به‌عنوان سرمربی انتخاب کردند. ا

کنون صحبت از منصوریان است و شاید مظلومی این بار هم نیمکت استقلال را از دست بدهد. با وجود این موضوع، مظلومی در فینال جام حذفی یک مشکل بزرگ دارد و آن هم محرومیت دو بازیکن کلیدی‌اش به نام‌های خسرو حیدری و سجاد شهباززاده است. بیشتر حملات استقلال از طریق حیدری طراحی می‌شد و اکنون استقلال باید بدون این بازیکن به زمین برود.

اعتراض ذوبی‌ها
ذوب‌آهن اصفهان هم با اندوه از دست رفتن لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف استقلال برود. شاگردان یحیی گل‌محمدی که امیدوار بودند در اصفهان جشن صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان را بگیرند با شکست برابر العین امارات از راهیابی به مرحله بعد بازماندند. ذوب‌آهن علاوه بر این مساله چند بازیکن مصدوم دارد که نبود آنها کار را برایشان سخت خواهد کرد؛ شاخص‌ترین آنها هاشم بیک‌زاده بازیکن سابق همین استقلال است و احسان پهلوان بازیکن کلیدی و ثابت میانه میدان. شاگردان گل‌محمدی سال گذشته قهرمان جام حذفی شدند و برای اینکه سهمیه آسیا را از دست ندهند همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از عنوان قهرمانی فصل گذشته خود دفاع کنند.

آنها گلایه‌های بسیاری به زمان برگزاری بازی و عدم استراحت بعد از بازی آسیایی خود داشتند که تا روز قبل بازی هم ادامه داشت. آذری مدیرعامل این باشگاه به خبرگزاری مهر گفت: «بازی با العین که تمام شد و الان تمام فکر و ذکر ما بازی با استقلال است. با تمام ظلمی که در حق ما شد، آماده فینال حذفی هستیم. من قبلا هم گفته بودم که نه از تیم ذوب‌آهن و نه از تیم استقلال، بازیکنی به تیم ملی دعوت نخواهد شد. نمی‌دانم چرا مسوولان سازمان لیگ اجازه ندادند بازی فینال به تعویق بیفتد. فدراسیون به یکباره جام را دو دستی به استقلال می‌داد و خیالش را راحت می‌کرد. دیگر نیازی به برگزاری بازی نبود.»

نگرانی مشترک
نگرانی مشترک دو تیم بازی در هوای گرم خرمشهر است. سازمان لیگ تصمیم گرفته به مناسبت آزادسازی خرمشهر هر ساله فینال جام حذفی در ورزشگاه نفت و گاز خرمشهر برگزار شود اما مسوولان استقلال و ذوب‌آهن اعتقاد دارند که هوای گرم و شرجی ممکن است کیفیت بازی را پایین بیاورد. با این حال مظلومی و گل‌محمدی برای اینکه پایگاه محکمی در تیم‌های خود داشته باشند، دوست ندارند به راحتی جام حذفی را از دست بدهند؛ بنابراین رقابت استقلال و ذوب‌آهن برای کسب جام دیدنی خواهد بود.

باید دید بازی امشب جام دوم مظلومی در استقلال خواهد بود یا شام آخر او و باید دید ذوب‌‌آهن می‌تواند در قهرمانی جام حذفی «دبل» کند و برای دومین سال پیاپی قهرمان شود یا نه؟

یحیی گل‌محمدی تاکنون مقابل استقلال بازنده نبوده و آخرین قهرمانی استقلال هم با پرویز مظلومی در جام حذفی رقم خورده است. آبی‌پوشان این فصل بیرون از تهران هیچ وقت بازنده نبوده‌اند. باید دید مظلومی می‌تواند رکورد شکست‌ناپذیری گل‌محمدی را مقابل استقلال بشکند یا یحیی برای دومین مرتبه قهرمان جام حذفی خواهد شد؟

رقابت‌های جام حذفی برای نخستین بار در سال 1355 برگزار شد که در آن سال، ملوان بندرانزلی در فینال با برتری 4 بر یک مقابل تراکتورسازی تبریز، قهرمان شد. 28 دوره از این رقابت‌ها برگزار شده است که بین سال‌های 57 تا 65 این رقابت‌ها انجام نشد.

استقلال با 6 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی همان‌طور که اشاره شد پرافتخار‌ترین تیم جام حذفی است و ذوب‌آهن هم قهرمان فصل گذشته جام حذفی است که سه مرتبه قهرمان این جام شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید