شکایت نمایندگان از قاضی‌پور به کجا رسید؟

کد خبر : ۱۸۱۸۷
بازدید : ۱۰۶۹
شرق نوشت: علی لاریجانی، در آخرین نشست خبری خود در پایان عمر مجلس نهم، در پاسخ به سؤالی مبنی بر سخنان نادر قاضی‌پور در یک میتینگ انتخاباتی با اشاره به حفظ شأن و جایگاه نمایندگان از سوی هیأت‌رئیسه مجلس و بی‌آنکه نامی از نادر قاضی‌پور ببرد، از سخنان انتخاباتی او یاد کرد و از لاریجانی پرسید چرا واکنشی به سخنان وی نداشته است.

رئیس قوه مقننه هم در پاسخ گفت: تا جایی که من می‌دانم، او این مسئله را تکذیب کرده است. اگر اشتباه سهوی از سوی وی صورت گرفته، او چنین موضعی ندارد و وقتی کسی نظرش را اصلاح می‌کند باید بپذیریم و ادامه ندهیم. به گفته رئیس مجلس نهم، نادر قاضی‌پور از صحبت‌های خود پشیمان شده و آنها را تکذیب کرده، این در حالی است که هیچ تکذیبیه‌ای از آن زمان تاکنون از وی منتشر نشده، هیچ واکنشی مبنی بر پشیمانی از سوی این نماینده دیده نشده و فقط در سخنانی او اعلام کرد صحبت‌هایش زنان استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را دربر نمی‌گرفته.

«مجلس جای روباه و... و زن‌ها نیست. ممکن است حضور زنان در مجلس باعث شود بلا سرشان بیاید و آبروی ما برود. شما شاید در زندگی‌تان سر مرغ و خروس را نبریده باشید، اما من مجبور شدم در جنگ ...». این ادبیات، ادبیات یک نماینده مجلس است؛ نماینده‌ای که در انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی نیز منتخب مردم شد؛ همین مردان و زنانی که این‌گونه از آنها نام می‌برد. بعد از این سخنان بود که واکنش‌ها به این مسئله آغاز شد. بازتاب گسترده اظهارات سخیف این نماینده مجلس باعث شد قدرت‌الله علیخانی، نماینده دیگر مجلس، که دستمایه شوخی‌های اهانت‌آمیز قاضی‌پور در همین سخنرانی قرار گرفته بود، اعلام کند از وی شکایت خواهد کرد. از طرفی برخی از نمایندگان فراکسیون زنان نیز از قاضی‌پور شکایت کردند و فاطمه رهبر كه جزء نمایندگان دوره پیشین مجلس شورای اسلامی است هنوز بر سر شکایت خود مانده.

نادر قاضی‌پور بعد از انتشار فیلم سخنانش چند روزی در انظار حاضر نشد، تلفن همراهش را خاموش کرد و اعتراضات را ناشنیده گرفت. حالا در روزهایی که بررسی اعتبارنامه نمایندگان آغاز می‌شود، رئیس مجلس نهم خبر از تکذیب قاضی‌پور می‌دهد و می‌گوید پی ماجرا را نباید گرفت. ماده ٣١ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «هیأت‌رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه‏‌هاى ارجاعى به شعب را تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه نماینده‌‌اى به هر یک از اعتبارنامه‌‌ها معترض باشد، حداکثر ظرف سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوق‌الذکر اعتراض خود را کتبا به شعبه مربوطه تقدیم مى‌دارد. شعبه موظف است حداقل بیست و چهار ساعت قبل از بررسى هر اعتبارنامه از معترضان جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد».

حالا و مطابق این ماده بررسی اعتبارات نمایندگان مجلس دهم از امروز شروع می‌شود و باید دید دوندگی‌های نمایندگانی که صحبت‌های نادر قاضی‌پور را تاب نیاوردند، به کجا خواهد رسید.

فاطمه رهبر، نماینده دور پیشین مجلس شورای اسلامی، در واکنش به سخنان علی لاریجانی مبنی بر تکذیب نادر قاضی‌پور، می‌گوید: «ما مستندات داریم و کاری هم به این حرف‌ها نداریم. ما شکایت خود را به دادستانی ارائه داده‌ایم و ایشان باید نظرشان را اعلام کند. در کمیسیون اصل ٩٠، وکیل آقای قاضی‌پور نامه ارسال کردند و بهتر است نتیجه پیگیری‌ها را از ریاست کمیسیون اصل ٩٠ سؤال کنید».

رهبر در پاسخ به اینکه آیا فیلم منتشرشده از قاضی‌پور قابل تکذیب است، بیان کرد: «نه. ما از ایشان مستندات داریم، ایشان هم مستندات خود را ارائه کنند، ماجرا که به این‌راحتی نیست و ما پیگیری خود را همچنان خواهیم داشت».

در شعبه یکم مجلس که اعتبارنامه ‫قاضی‌پور بررسی می‌شود، ۹ نفر ‏لیست امید، چهار نفر از اصولگرایان و شش نماینده مستقل حضور دارند.

پیش از این، نادر قاضی‌پور درباره نحوه انتشار فیلمی از وی در فضای مجازی، گفت: این فیلم در محفلی دوستانه و قبل از انتخابات است. عده‌ای با برخی از عناصر کوموله و پژاک عکس انداخته بودند که من در آن نشست درباره آنها سخن گفتم و جواب آنها را دادم.

نماینده مردم ارومیه گفت: بر اینکه منتشرکنندگان این فیلم، ابتدا و انتهای سخنان وی را حذف کرده‌اند، درباره آن ٦٠٠ اسیری که عراقی هم نبودند کشته شدند، گفت:‌ در عملیاتی که ما انجام دادیم بسیاری از بچه‌های ما در آن محور شهید شدند. در آن فیلم من ترکی صحبت می‌کنم که به فارسی ترجمه‌کردن آن موجب بروز برخی شائبه‌ها شده است. من نمی‌توانم منکر این بشوم که آن کار را انجام نداده‌ام، اما اینکه گفته شود آنها اسیر بوده‌اند، درست نیست، چراکه ما در عملیات بودیم و پس از عملیات بسیاری از آنها روی زمین افتاده بودند.

قاضی‌پور درباره اینکه اظهاراتش موجب شده برخی مطالب درباره نمایندگان سابق زن این حوزه در جامعه مطرح شود، گفت: افرادی همچون خانم امانی در این دوره از انتخابات اصلا حضور نداشته‌‌اند و منظور من هم همه خانم‌ها نبوده است. در این دوره از انتخابات، دو زن از شهر ما در انتخابات حضور یافته بودند که می‌توانید از آنها نظر من درباره خانم‌ها را جویا شوید.

میرمحمدی، نماینده پیشین کمیسیون اصل ٩٠ در پاسخ به سؤال «شرق» مبنی بر اینکه در صحبت‌های وکیل نادر قاضی‌پور با کمیسیون اصل ٩٠ چه نتیجه‌ای حاصل شد، بیان کرد: «صحبت‌های ما با وکیل قابل انتشار نیست، فقط می‌گویم بنده روی دفاعیات اظهارنظر کردم و نتیجه و نظر خود را به رئیس کمیسیون اصل ٩٠، آقای پورمختار، ارائه کردم و دیگر اطلاعی از نتیجه ندارم».

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسيون اصل ٩٠ دوره نهم مجلس، در پاسخ به این سؤال که سرانجام شکایت از نادر قاضی‌پور به کجا رسید، گفت: «وکیل آقای قاضی‌پور توضیحاتی نوشتند و به آقای میرمحمدی مسئول این پرونده ارائه کردند که مطابق نظر ایشان، این توضیحات ناقص بود. من به آقای قاضی‌پور گفتم به توضیحات بیشتری نیاز داریم و مقرر شد ایشان این توضیحات را ارائه کنند منتها این ماجرا قبل از اتمام مجلس بود و به تعطیلی خورد و فرصتی برای رسیدگی پیش نیامد».

وی در پاسخ به این سؤال که درحال‌حاضر و با توجه به رأی کمیسیون ممکن است اعتبارنامه قاضی‌پور تأیید نشود، تأکید کرد: «این موضوع و رسیدگی ما ربطي به اعتبارنامه ندارد. درواقع شکایت خانم‌ها در تأیید اعتبارنامه تأثیری ندارد».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید