وفور کالاهای گران

بازار محصولات اساسی و غذایی از برنج، خرما و روغن گرفته تا مرغ و گوشت، همه ساله در آستانه ماه مبارک رمضان داغ‌تر از هر زمان دیگری می‌شود، اما امسال دولت تأکید داشته با سیاست‌های نظارتی‌اش اجازه افزایش قیمت مایحتاج سفره روزه‌‌داران را نمی‌دهد و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز از ذخایر کافی مواد غذایی سخن می‌گویند.

کد خبر : ۱۸۴۶۱
بازدید : ۱۲۶۸
بازار محصولات اساسی و غذایی از برنج، خرما و روغن گرفته تا مرغ و گوشت، همه ساله در آستانه ماه مبارک رمضان داغ‌تر از هر زمان دیگری می‌شود، اما امسال دولت تأکید داشته با سیاست‌های نظارتی‌اش اجازه افزایش قیمت مایحتاج سفره روزه‌‌داران را نمی‌دهد و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز از ذخایر کافی مواد غذایی سخن می‌گویند.

اما در شرایطی که کمتر از یک هفته به آغاز ماه رمضان باقی مانده است، بررسی‌های میدانی از تحرکات نسبی قیمت برخی از محصولات خبر می‌دهد. از ثبات قیمت مواد پروتیینی و لبنی که بگذریم، قیمت محصولاتی همچون برنج، خرما، گوشت، مرغ و حبوبات حال و روز چندان خوشی ندارد.

درحالی گزارش‌های میدانی خبرنگار ما از افزایش بیش از ‌یک‌هزار تومانی بهای هر کیلو مرغ در هفته گذشته حکایت می‌کند که براساس اظهارات قاسم علی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت برخی از محصولات همچون حبوباب و خرما در روزهای گذشته روند صعودی به خود گرفته است. او همچنین از افزایش ٣٠‌درصدی قیمت خرما خبر می‌دهد که افزایش صادرات به روسیه و امارات و کم شدن ذخایر این محصول موجب شده قیمت‌ها به بالاترین رقم خود در طول‌ سال برسد.

قیمت خرما صعودی شد
رئیس اتحادیه بنکداران در گفت‌وگو با «شهروند» با بیان این‌که همه‌ساله به دلیل افزایش تقاضا در آستانه ماه مبارک رمضان قیمت خرما ١٠ تا ١٥‌درصد افزایش می‌یابد، میزان تغییر قیمت این محصول در ‌سال‌جاری را غیرمتعارف دانست. این درحالی است که صمیمی، عضو انجمن تولیدکنندگان خرما قیمت‌های فعلی را منطقی می‌داند.

او با بیان این‌که حدود یک ماه به آغاز برداشت محصول جدید خرما باقی مانده است، افزود: قیمت‌ها براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و طبیعی است وقتی که میزان ذخایر کاهش می‌یابد و تقاضا بالا می‌رود، نرخ‌ها روند صعودی به خود می‌گیرد.

عضو انجمن تولیدکنندگان خرما گفت که درحال حاضر رطب مضافتی که از اقلام پرمصرف در ماه رمضان به‌شمار می‌آید، در خریدهای با تناژ بالا در بم به قیمت هر کیلو ٨‌هزار و ٥٠٠ تومان فروخته می‌شود درحالی‌که این محصول حدود ٣ هفته پیش هر کیلو ٧‌هزار و ٥٠٠ تومان خرید و فروش می‌شد. او هرگونه دلال‌بازی در خرید و فروش این محصول را رد کرد و افزود: با آغاز فصل برداشت، قیمت خرما کاهش خواهد یافت ضمن این‌که برآوردهای صورت گرفته از تولید بالای این محصول در ‌سال ‌جاری خبر می‌دهد.

قیمت برنج درجه یک ١٠‌هزار و ٨٠٠ تومان
رئیس اتحادیه بنکداران درباره قیمت دیگر اقلام مصرفی در ایام ماه مبارک رمضان نیز گفت: قیمت حبوبات در روزهای اخیر با افزایش همراه شده، اما قیمت محصولاتی همچون قند، شکر، چای و روغن از ثبات نسبی برخوردار بوده است. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلوگرم لوبیاچیتی از ٧٥٠٠ به ٩‌هزار تومان، عدس از ٨‌هزار به ٩‌هزار تومان و لپه نیز از ٦٥٠٠ به ٨٥٠٠ تومان افزایش یافته است. همچنین حبوبات کم‌مصرف‌تر ازجمله لوبیا سفید کیلویی ٦‌هزار تومان، لوبیا چشم‌بلبلی ٦٥٠٠ تومان، نخود ٦‌هزار تومان و لوبیا قرمز ٧‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

او با اشاره به این نکته که روند افزایشی قیمت برنج پیش از تعطیلات نوروز آغاز شده است، کاهش ٣٨‌درصدی واردات و افت ذخایر و موجودی برنج را عامل گرانی این محصول عنوان کرد و گفت: درحال حاضر برنج در واحدهای عمده‌فروشی ٧‌هزار و ٢٠٠ تومان تا ١٠‌هزار و ٨٠٠ تومان به فروش می‌رسد که قیمت آن در واحدهای صنفی کمی بالاتر از این نرخ‌هاست.

او درحالی‌که هرگونه گران‌فروشی را در واحدهای بنکداری و صنفی تکذیب می‌کند، می‌افزاید: رقابت در بازار عمده‌فروشی به‌حدی تنگاتنگ است که فروشندگان ناچارند هر کالایی را با سود اندک ١,٥ تا ٢‌درصد به فروش برسانند، ضمن این‌که تقاضا نیز در بازار به شدت کاهش یافته است. این فعال صنفی معتقد است که بازار خرید کالاهای اساسی نزدیک ماه مبارک رمضان رونق چندانی ندارد. کالای اساسی بیش از نیاز مردم در بازار موجود است، ولی خبری از مشتری نیست.

افزایش بیش از‌ یک‌هزار تومانی بهای مرغ
گوشت مرغ که تولیدکنندگانش همواره از پایین بودن قیمت فروش آن گلایه دارند و معتقدند باید قیمتش در ماه رمضان کمتر از کیلویی ٧٥٠٠ تومان نباشد، هم‌اکنون در بازار مصرف کیلویی ٧٢٠٠ تومان عرضه می‌شود، اما بهای این محصول پرمصرف ماه مبارک رمضان درحالی در روزهای اخیر افزایش بیش از‌ یک‌هزار تومان در هر کیلو را تجربه کرده است.

پیشتر محمد یوسفی، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو بهای هرکیلو مرغ آماده به طبخ را در مراکز عمده‌فروشی و میدان بهمن تهران حدود ۵‌هزار و ٥٠٠ تومان، در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار ۵‌هزار و ٩٠٠ تومان و در واحدهای صنفی ٦‌هزار تومان اعلام کرده بود.

براساس گفته‌های این مقام مسئول هزینه‌های تولید گوشت مرغ درحال حاضر به‌گونه‌ای است که اگر قیمت این محصول در بازار مصرف کمتر از ٧٥٠٠ تومان باشد، مرغداران متضرر می‌شوند و در این شرایط عرضه رایگان مرغ منجمد در بازار ماه رمضان بهتر از عرضه آن به قیمت کیلویی ٥٥٠٠ تومان است، چراکه این‌گونه‌ توزیع با این قیمت پایین برای مردم توقع بی‌مورد ایجاد می‌کند و بازار گوشت مرغ را بر هم می‌زند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی همچنین نیاز روزانه کشور به گوشت مرغ را ٥‌هزار تا ٥‌هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: میزان ذخیره گوشت مرغ در تمام سردخانه‌های استان‌ها به حد نیاز است و گزارش‌های استان‌ها حاکی از این است که در هیچ‌ کجای کشور برای تأمین گوشت مرغ ماه رمضان با مشکل روبه‌رو نخواهیم بود.

او با بیان این‌که میزان تولیدات مرغ در کشور با وجود این‌که حمایتی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد، بسیار مناسب است، گفت: تا ‌سال ۱۳۹۱ کشور واردکننده گوشت مرغ بود، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در صنعت طیور، از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شدیم و در‌ سال گذشته حدود ۷۰‌هزار تن گوشت مرغ از کشور صادر شد.

عرضه گوشت گوسفند از تقاضا پیشی گرفت
در این میان علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره وضع بازار خرید به «شهروند» گفت: درحال حاضر در این محصول عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. در ماه اخیر بازار با کاهش قیمت گوشت مواجه بوده است؛ به‌طوری که قیمت این محصول به‌طور متوسط تا ۵‌هزار تومان نیز کاهش داشته است.

او با بیان این‌که در روزهای اخیر نیز افزایشی در قیمت گوشت گوسفندی رخ نداده و بازار شرایط خوبی دارد، درباره شرایط عرضه دام زنده و گوشت قرمز در آستانه ماه مبارک رمضان نیز اظهار داشت: هم‌اکنون فصل عرضه دام عشایر است و در این مقطع معمولا قیمت دام و گوشت روند نزولی دارد، چراکه عرضه نسبتا زیاد است.

تخفیف برخی محصولات لبنی
لبنیات از دیگر اقلامی است که میزان مصرف آن در ماه رمضان با افزایش قابل توجهی همراه می‌شود. با وجود این، براساس اظهارات علی رجبی برزآبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات، قیمت لبنیات در ماه رمضان تغییری نخواهد داشت.

او گفت: قیمت‌ مواد لبنی ثابت می‌ماند و در ماه رمضان افزایش نخواهد داشت؛ هرچند که ممکن است برخی فرآورده‌ها نیز کاهش قیمت داشته باشند و برخی کارخانه‌ها تخفیفاتی در نظر بگیرند. وی ادامه داد: مطمئنا درمورد قیمت شیر، کاهش قیمت به دلیل ارایه تخفیف نخواهیم داشت، اما درمورد برخی مواد همچون پنیر و ماست ممکن است تخفیفاتی از سوی برخی کارخانه‌ها به‌ویژه کارخانه‌های مطرح ارایه شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید