توقف اجرای حکم پسری که در ١٥سالگی به قتل متهم شد

اجرای حکم قصاص جوانی که در ١٥سالگی مرتکب قتل شده و صبح دیروز پای چوبه‌دار رفته ‌بود، متوقف شد تا این متهم یک‌بار دیگر به زندگی امیدوار شود. به گزارش خبرنگار ما، این جوان که محمدرضا نام دارد، ١٢ سال قبل مرتکب قتل و با توجه به مدارک موجود در پرونده به قصاص محکوم شده‌ بود.

کد خبر : ۱۸۵۲۱
بازدید : ۱۷۰۸
اجرای حکم قصاص جوانی که در ١٥سالگی مرتکب قتل شده و صبح دیروز پای چوبه‌دار رفته ‌بود، متوقف شد تا این متهم یک‌بار دیگر به زندگی امیدوار شود. به گزارش خبرنگار ما، این جوان که محمدرضا نام دارد، ١٢ سال قبل مرتکب قتل و با توجه به مدارک موجود در پرونده به قصاص محکوم شده‌ بود.

محمدرضا متهم است زمانی که ١٥ سال داشت با همدستی چهار جوان دیگر، مرد راننده‌ای را که به‌عنوان مسافر سوار ماشین او شده‌ بود، به قتل رسانده است. مأموران با اطلاعی که خانواده مقتول به پلیس دادند در جریان مفقودشدن او قرار گرفتند و بعد از بررسی‌های انجام‌شده، ابتدا یکی از متهمان را شناسایی و بازداشت کردند و سپس از طریق او، دیگر متهمان دستگیر شدند.

آنها اعتراف کردند مرد میان‌سال را که راننده یک پراید بود به قتل رساندند و سپس جسدش را به آتش کشیدند چون می‌خواستند ماشین او را سرقت کنند البته چهار متهم بزرگ‌سال همدست نوجوانشان محمدرضا را به‌عنوان کسی که مرتکب قتل شد، معرفی کردند و گفتند: ‌«ما قصد داشتیم مرد راننده را بی‌هوش کنیم اما محمدرضا با انداختن تسمه‌ پروانه دور گردن مقتول‌، او را به قتل رساند و بعد هم روی او بنزین ریخت و جسدش را آتش زد و دفن کرد».

محمدرضا نیز این گفته‌ها را تأیید و خودش هم اعتراف کرد این کار را کرده ‌است. هرچند او سپس اتهام را رد کرد و گفت همدستانش از او خواسته‌اند چون سنش کم است و اعدام نمی‌شود اتهام را قبول کند، اما دادگاه با این گفته‌ها قانع نشد و محمدرضا را با توجه به درخواست اولیای‌دم به قصاص محکوم کرد. رأی صادره مورد تأیید قرار گرفت و محمدرضا در انتظار اجرای حکم ماند.

محمدرضا پیش از این چندبار در فهرست اجرای حکم قرار گرفته‌ بود، اما با توجه به شرایط سنی‌اش اجرای حکم متوقف می‌شد. چندی پیش وقتی قرار بود محمدرضا پای چوبه‌دار برود، خواهر او از شدت ناراحتی دست به خودسوزی زد که از سوی اعضای خانواده‌اش نجات یافت اما فلج شد و درحال‌حاضر در خانه پدری‌اش زندگی می‌کند.

روز گذشته قرار بود محمدرضا پای چوبه‌دار برود اما با توجه به اینکه در سال ٩٢، قانون جدید مجازات اسلامی به تصویب رسید و محمدرضا می‌تواند درخواست استیذان و اعمال ماده٩١ در پرونده‌اش کند، اجرای حکم تا زمان اعمال این ماده و رسیدگی مجدد به پرونده، متوقف شد.

روز گذشته برادر محمدرضا که شب سختی را پشت‌سر گذاشته‌ بود، گفت: متأسفانه وضعیت بد مالی ما باعث شد نتوانیم برای محمدرضا وکیل بگیریم و با توجه به اینکه قانون به‌نفع اوست، به برادر کمک کنیم. ما تازه توانستیم وکیلی رایگان برای برادرم بگیریم تا کارهای قانونی پرونده او را انجام دهد، اما شب بسیار سخت و بدی را پشت‌سر گذاشتیم. من از دستگاه قضائی به خاطر این تصمیم بسیار تشکر می‌کنم و جان برادرم را مدیون آنها هستیم. محمدرضا ١٢ سال است که در زندان به سر می‌برد. همدستانش او را فریب دادند. ما برای اولیای‌دم احترام زیادی قائل هستیم و حق آنها می‌دانیم که خواستار مجازات قاتل پدرشان باشند، اما واقعیت این است که برادر من درحالی‌که کمتر از ١٥ سال داشت، نمی‌توانسته دست به این جنایت بزند و افراد دیگری پدر آنها را به قتل رسانده‌اند. مدارکی دراین‌باره ارائه داده‌ایم که امیدواریم با آن مدارک، محمدرضا که بیمار هم است، بتواند از زندان آزاد شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید