منوی غذایی برای ماه مبارک رمضان

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، شما می‌توانید افطار را به یک وعده غذایی متعادل تبدیل کنید و در کنار خانواده از غذاهای سالم لذت ببرید. یک افطار سالم و متعادل می‌تواند مواد مورد نیاز و ضروری بدن را فراهم کند بدون اینکه کالری اضافی وارد بدن شود.

کد خبر : ۱۹۳۱۲
بازدید : ۵۱۰۸
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، شما می‌توانید افطار را به یک وعده غذایی متعادل تبدیل کنید و در کنار خانواده از غذاهای سالم لذت ببرید. یک افطار سالم و متعادل می‌تواند مواد مورد نیاز و ضروری بدن را فراهم کند بدون اینکه کالری اضافی وارد بدن شود.

در این مقاله قصد داریم ترفندهایی را برای داشتن یک افطار سالم و متعادل بیان کنیم.

غذاهای سالم انتخاب کنید: از میان گروه‌های غذایی مختلف ، هوشمندانه انتخاب کنید. شما می‌توانید از غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت و عدس، محصولات لبنی و سایر موارد استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید با انتخاب گروه‌های غذایی مختلف، تنوع را نیز رعایت کنید. سعی کنید مصرف سبزیجات و میوه‌ها را به حداکثر برسانید. از گوشت قرمز بدون چربی، ماهی و مرغ بدون استخوان استفاده کنید. به جای مصرف شیر پر چرب از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید که می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن را بدون وارد کردن کالری اضافی، تامین نماید. مصرف روغن را کمتر کنید. از شیرینی‌های سبک استفاده کنید.

از روش‌های پخت سالم استفاده کنید: سعی کنید غذاهای خود را به جای سرخ کردن بپزید یا گریل کنید. سبزیجات را آب پز کنید تا تردی آن از بین نرود. اینکار باعث می‌شود ویتامین‌های سبزیجات در آن باقی بماند و مزایای بسیاری برای سلامتی داشته باشد. وعده غذایی خود را با سبزیجات مختلف آماده کنید. مصرف چربی را کمتر کنید و نمک را تا حد امکان از سر سفره‌های خود بردارید. بر روی سوپ تمرکز کنید زیرا می‌تواند در طول روزه داری مایعات مورد نیاز بدن را فراهم کند. سوپ‌ها همچنین منبع خوبی از فیبرها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

اندازه غذای خود را کنترل کنید: مصرف غذاهای بسیار، ممکن است باعث افزایش وزن گردد. اینکار همچنین می‌تواند باعث ایجاد شکم درد و ناراحتی شود. بنابراین به خاطر داشته باشید که با کنترل مقدار غذای مصرفی؛ می‌توانید سلامت بیشتری داشته باشید.

غذای خود را متعادل کنید: برای اینکه یک وعده غذایی متعادل داشته باشید، سعی کنید وعده غذایی اصلی خود را به سه بخش تقسیم کنید. یک چهارم از آن را با کربوهیدرات‌ها و جایگزین‌های آن پر کنید. در بخش دیگر از گوشت و موارد جایگزین آن استفاده کنیدو در بخش سوم سالاد و سبزیجات پخته شده بخورید. اینکار به شما کمک می‌کند مواد مغذی مورد نیاز بدن را بدون افزوده شدن کالری تامین نمایید.

مواد ضروری را در وعده غذایی خود بگنجانید: یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به سالادتان اضافه کنید تا سلامت بهتری داشته باشید. به جای خوردن نوشابه و آب میوه‌های مصنوعی و شیرین شده از آب میوه تازه استفاده کنید. مصرف میوه‌های خشک را که منبع خوبی از انرژی است فراموش نکنید.

در خوردن مواد غذایی تنوع را رعایت کنید: پایبند بودن به یک نوع ماده غذایی در افطار ممکن است مانع از تامین مواد ضروری برای بدن شود. زمانی که مواد غذایی مصرفی شما متنوع باشد، می‌توانید تمامی مواد ضروری و مورد نیاز خود را دریافت کنید. افطار یک زمان مناسب برای جمع شدن تمامی اعضای خانواده در کنار یکدیگر و لذت بردن از مواد سالم است. به همین منظور باید بتوانید انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید. مصرف غذاهای سالم در وعده افطار به اعضای خانواده کمک می‌کند در طول ماه مبارک رمضان انرژی کافی را داشته باشند.



سوپ وعده اصلی سالاد نوشیدنی دسر
روز اول سوپ گوشت و سبزیجات مرغ فتوش
سالاد میوه یک کاسه کوچک
روز دوم سوپ مرغ و مارچوبه گوشت به همراه برنج روکا با پنیر کم چرب فتا آب پرتغال تازه نوشیدنی ثعلب
روز سوم سوپ عدس و گوشت مرغ تفت داده شده با برنج و زعفران سالاد سبزیجات تمر هندی نوشیدنی
رزو چهارم سوپ نودل و قارچ کوفته سالاد خیار به همراه نعناع نوشیدنی
روز پنجم سوپ عدس و گوجه فرنگی کباب شربت جلاب تبوله نوشیدنی
روز ششم سوپ قارچ و ذرت مرغ و نخود فرنگی کباب با گوشت کم چرب سبزیجات آب پز نوشیدنی
روز هفتم سوپ مرغ کدو وبادمجان شکم پر لیموناد سالاد نوشیدنی

افطار بهترین زمان برای جمع شدن اعضای خانواده و دوستان در کنار یکدیگر است. به همین خاطر انتخاب هوشمندانه غذاها بسیار مهم است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید