حواشی نخستین گزارش ظریف به مجلس دهم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، نخستین گزارش خود را به مجلس دهم ارائه داد؛‌ مجلسی که این بار دلواپس نبود و هیچ کس ظریف را به ریختن سیمان تهدید نکرد.

کد خبر : ۱۹۳۵۸
بازدید : ۱۰۸۳
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، نخستین گزارش خود را به مجلس دهم ارائه داد؛‌ مجلسی که این بار دلواپس نبود و هیچ کس ظریف را به ریختن سیمان تهدید نکرد.

به گزارش ایسنا، اولین دستور جلسه علنی امروز مجلس، ارائه گزارش امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس بود که گزارشی درباره لزوم تنقیح قوانین و نسخ برخی از احکام قانون بود. او قوانینی مثل قانون مقرری میرزا حسن خان مستخدم مجلس که او پای او به وسیله‌ی توپ مجروح شده بود و اخذ مالیات نیمه از قریه کهنویه یزد را قوانینی دانست که باید حذف شوند.

در ادامه، ‌محمدجواد ظریف که چند دقیقه‌ای از حضورش در پارلمان می‌گذشت در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و گزارشی نسبتا طولانی‌ را مطرح کرد. ظریف در سخنان خود بر اثرات مطلوب برجام اشاره و از حضور بانک‌های خارجی در ایران دفاع کرد.

پس از این گزارش، ‌ لاریجانی از ظریف خواست که همچنان در جایگاه سخنرانان باقی بماند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد؛ سپس رئیس مجلس، چند سوال را از ظریف پرسید که وزیر امور خارجه کشورمان سعی کرد با ارائه آمار و ارقام و توضیحات تفصیلی و تاریخی، نمایندگان را قانع کند.

بعد از این، ‌ طبق آیین‌نامه داخلی مجلس به 5 نفر از نمایندگان فرصت داده شد تا هر یک به مدت سه دقیقه، در مورد صحبت‌های ظریف اظهار نظر کنند؛ در مجلس نهم با توجه به حضور گسترده نمایندگان دلواپس، ‌ معمولا چنین فرصتی به انتقاد تند از دولت و وزرات امور خارجه تبدیل می‌شد، ‌ حتی در جریان حضور صالحی و ظریف در یکی از جلسات مجلس، ‌ تهدید حسینیان به ریختن سیمان روی این دو نفر حاشیه‌ساز شده بود.

امروز اما با وجود حضور نمایندگان منتقدی چون کریمی قدوسی، ‌ جلسه مجلس بدون حاشیه خاصی ادامه پیدا کرد. صفاری، ‌سالک، ‌حاجی دلیگانی، ‌ کواکبیان و لاهوتی 5 نماینده‌ای بودند که به گزارش ظریف واکنش نشان دادند. بیشتر بحث نمایندگان به نقض برجام از سوی آمریکا و سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص داشت. در این میان، سالک، ‌ انتقادات تندی را به ظریف وارد کرد و نسبت به لزوم استکبارستیزی هشدار داد و دستاوردهای برجام را زیر سوال برد.

کواکبیان هم در مقابل، ‌از ظریف به عنوان دیپلماتی ورزیده و کاربلند و انقلابی، افتخار ایران و شخصیتی ممتاز بر دیپلماسی جهان اسلام یاد کرد.

ظریف پس از استماع سخنان نمایندگان در جایگاه حاضر شد و این بار سعی کرد مواردی را درباره سرمایه‌گذاری خارجی و روادید توضیح دهد.

گزارش و پاسخ‌های ظریف در صحن علنی نسبت به سایر وزرایی که در روزهای گذشته به مجلس آمدند، مفصل‌تر بود و وقت بیشتری را به خود اختصاص داد؛ ‌ با این وجود رئیس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: پاسخ به اين سوالات با توجه به پيچيدگي اوضاع منطقه و مسائل فراواني که وجود دارد، وقت زيادي مي طلبد و جا دارد در جلسه ديگري خدمت آقاي ظريف باشيم.

او همچنین با اشاره به ظریف که صدای سرفه‌هایش از پشت تریبون مجلس شنیده می‌شد، ‌ گفت: ايشان امروز هم با زبان روزه خيلي توضيح دادند و گلويشان گرفت!

ظریف پس از ارائه گزارش خود، ‌مجلس را ترک کرد و نمایندگان جلسه خود را با بررسی یک فوریت طرح تنقیح قوانین مربوط به مالیات ادامه دادند. این نخستین مصوبه مجلس دهم بود که نکات جالبی هم به همراه داشت؛ نمایندگان جدیدالورود که با سیستم رای‌گیری مجلس آشنا نبودند، ‌ چندین بار از هیات‌رئیسه خواستند تا در این مورد توضیح دهند. پزشکیان، رئیس جلسه و سایر اعضای هیات‌رئیسه چند بار توضیح دادند که نمایندگان باید با استفاده از اثر انگشت خود، ‌ رای مورد نظرشان را در سیستم رایانه‌های مقابل خود ثبت کنند.

روز آرام مجلس با چند رای‌گیری دیگر که تقریبا همه آن‌ها با مخالفت نمایندگان مواجه شدند‌، ادامه پیدا کرد. بعد از این‌که پزشکیان زنگ پایان مجلس را زد، ‌بلندگوی مجلس همچنان باز بود و یکی از اعضای هیات‌رئیسه، ‌ توضیح می‌داد که نمایندگان چطور می‌توانند تذکرات خارج از دستور خود را ثبت کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید