آیا چای و قهوه داغ سرطان‌زا هستند؟

آیا چای و قهوه داغ سرطان‌زا هستند؟
کد خبر : ۲۰۲۹۹
بازدید : ۶۱۶۸
آیا

فرادید | اگر شما هم از طرفداران نوشیدن قهوه خیلی داغ هستید، شاید از خواندن این خبر کمی دل‌نگران خودتان شوید: خوردن نوشیدنی‌های خیلی داغ (مثل چای و قهوه) می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

به گزارش فرادید به نقل از پریونشن، گروهی متشکل از 23 پژوهشگر بین‌المللی پس از بررسی مطالعات پیشین، سه پژوهش کلیدی در ارتباط با سرطان‌زا بودنِ نوشیدنی‌های بسیار داغ را انتخاب کردند. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان مری در افرادی که به نوشیدن چای و قهوه در دمای بسیار بالا عادت دارند، نسبت به افراد دیگر بیشتر است.

محققان در مورد دلیل این اتفاق چندان اطمینان ندارند، اما بر این باورند که نوشیدنی‌های بسیار داغ به سلول‌های مری آسیب وارد می‌کنند.

دکتر ماریانا استرن، استاد اپیدمیولوژیِ دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و یکی از اعضای سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که نوشیدنی‌های داغ احتمال ابتلا به سرطان مری را دو برابر می‌کند. البته احتمال ابتلای افراد به سرطان مری بسیار کم است: حدود نیم درصد (طبق آمار موسسه نشنال کنسر)

چه دمایی خطرناک است؟
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید نوشیدنی‌هایی که دمایشان بیش از 65 درجه سلسیوس است در منطقه خطر قرار دارند.

البته شما نمی‌توانید یک دماسنج به فنجان چای یا قهوه‌تان متصل کنید و همیشه آن را نگاه کنید. بنابراین ما با انجمن نشنال کافی (از مهمترین موسسات تحقیقاتی صنعت قهوه در آمریکا) تماس گرفتیم تا ببینیم دمای متوسط یک قهوه چقدر است. سخنگوی این موسسه گفت که استاندارد این صنعت 60 درجه سلسیوس است.

اما سخنگوی Mr. Coffee (تولید کننده لوازم خانگی مربوط به تهیه قهوه) گفت که دستگاه‌های آن‌ها دمای آب را تا 80 یا 85 درجه بالا می‌برد. زمانی هم که قهوه داخل فنجان ریخته می‌شود، دمای آن تنها چند درجه پایین می‌آید. بنابراین اگر فورا قهوه‌تان را بنوشید، ممکن است که دمای آن در منطقه خطر قرار داشته باشد.

همین اتفاق هم برای چای می‌افتد. آب در دمای 100 درجه سانتی‌گراد جوش می‌آید. بنابراین می‌تواند زمان مصرف در منطقه خطر قرار داشته باشد. هنگام مصرف چای مدت زمان بین تهیه و مصرف آن مهم است.

آیا چای و قهوه برای شما مفید نیستند؟
در همان گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده که نوشیدن قهوه با کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است. در پژوهش‌های دیگر نیز آمده که قهوه از احتمال ابتلا به دیابت، ملانوما، بیماری‌های قلبی و سکته می‌کاهد.

آیا

چای نیز احتمال سکته و ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم می‌کند. کاهش فشار خون، تقویت قوای ذهنی و همچنین کاهش وزن از جمله خواص دیگر چای است. این فواید به دلیل وجود ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان در چای و قهوه وجود دارد.

دکتر مایک راسل، مشاور تغذیه‌ایِ مجله Men's Health می‌گوید: «اطلاعات مهمی که از این گزارش به درد ما می‌خورد این است که احتمال سرطان ناشی از مصرف نوشیدنی‌های داغ مثل چای و قهوه نیست. بلکه دمای مصرفی این نوشیدنی‌ها است که می‌تواند خطرساز باشد.»

وی می‌گوید که ابتلای به سرطان مسئله پیچیده‌ای است. عوامل مهمی مانند مسائل ژنتیکی و انجام کارهای خطرناک مانند میزان مصرف نوشیدنی‌های بسیار داغ در آن نقش دارند.

کلام آخر
راسل می‌گوید: «تا اینجای کار هیچ مدرکی وجود ندارد که به شما بگوید عادات مصرفی‌تان در مورد نوشیدنی‌ها را باید تغییر دهید؛ مگر اینکه شما چندین نوبت در روز نوشیدنی‌های بسیار داغ مصرف می‌کنید. اگر چنین است بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کرده و اجازه دهید چای یا قهوه‌تان کمی خنک‌تر شوند.»

منبع: Prevention
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید