چه‌چیز گروه خونی O را منحصربه‌فرد کرده است؟

چه‌چیز گروه خونی O را منحصربه‌فرد کرده است؟

بر اساس گزارش صلیب سرخ امریکا، تقریبا ۴۵ درصد آدم‌ها در امریکا گروه خونی O دارند. گروه خونی ۳۸ درصد جمعیت این کشور O مثبت و ۷ درصد O منفی است. آدم‌هایی که گروه خونی‌شان O است چند خصیصه‌ی منحصر به‌فرد دارند.

کد خبر : ۲۰۸۶۱
بازدید : ۲۳۷۵۷۴
چه‌چیز گروه خونی O را منحصربه‌فرد کرده است؟
گروه خونی در انسان از خصوصیات ژنتیکی بسیار مهم می‌باشد که بر همگان واجب است تا دقیقا گروهی خود را بدانند و کارت مخصوصِ مشخصه گروه خونی داشته باشند.
تعین گروه خونی فقط توسط آزمایشگاه بیولوژی صورت می‌گیرد.

گروه‌های خونی که به چهار دسته (O ,AB ,B ,A) تقسیم میشوند، در واقع بر اثر قرار گرفتن دو نوع پروتئین بنام آنتی ژن A. و آنتی ژن B. بر روی گلبول‌های قرمز بوجود می‌آیند.

علت ایجاد گروه خونی A
نام گذاری گروه‌های خونی به این شکل صورت می‌پذیرد که اگر عامل آنتی ژن A. یا همان پروتئین A. بر روی گلبول‌های قرمز فرد قرار داشته باشد، گروه خونی آن فرد از نوع گروه خونی A. خواهد بود.

علت ایجاد گروه خونی B
اگر عامل آنتی ژن B. یا همان پروتئین B. بر روی گلبول‌های قرمزِ فرد قرار داشته باشد، گروه خونی آن فرد از نوعِ گروه خونیِ B. خواهد بود.

علت ایجاد گروه خونی AB
اگر هر دو عامل آنتی ژن A. و B. بر روی گلبول‌های قرمزِ فرد قرار داشته باشند، گروه خونی آن فرد از نوعِ گروه خونیِ AB خواهد بود.

علت ایجاد گروه خونی O
اگر هیچیک از عامل‌های آنتی ژن A. و B. بر روی گلبول‌های قرمزِ فرد قرار نداشته باشند، گروه خونی آن فرد از نوعِ گروه خونیِ O. خواهد بود.

عامل RH چیست؟
نوع دیگری از پروتئین بنام عامل RH نیز وجود دارد. این پروتئین نیز اگر بر روی گلبول قرمز فرد وجود داشته باشد، فرد دارای RH مثبت است و اگر این پروتئین بر روی گلبول قرمز فرد وجود نداشته باشد، فرد دارای RH منفی است.

مثلا اگر گروه خونی فردی (+A) باشد، بدین معنی است که بر روی گلبول‌های قرمز این فرد، هم پروتئینِ عامل RH وجود دارد و هم پروتئین یا آنتی ژن A.

اگر گروه خونی فردی (-A) باشد، بدین معنی است که بر روی گلبول‌های قرمز این فرد، پروتئینِ عامل RH وجود ندارد، ولی پروتئین یا آنتی ژن A. بر روی گلبول‌های قرمز او وجود دارد.

اگر گروه خونی فردی (+B) باشد، بدین معنی است که بر روی گلبول‌های قرمز این فرد، هم پروتئینِ عامل RH وجود دارد و هم پروتئین یا آنتی ژن B.

اگر گروه خونی فردی (-B) باشد، بدین معنی است که بر روی گلبول‌های قرمز این فرد، پروتئینِ عامل RH وجود ندارد، ولی پروتئین یا آنتی ژن B. بر روی گلبول‌های قرمز او وجود دارد.

اگر گروه خونی فردی (+AB) باشد، بدین معنی است که بر روی گلبول‌های قرمز این فرد، پروتئینِ عامل RH وجود دارد و همچنین پروتئین‌ها یا آنتی ژن‌های A. و B. نیز بر روی گلبول‌های قرمز او وجود دارند. این افراد سه نوع پروتئین بر روی گلبول‌های قرمزشان وجود دارند.

اگر گروه خونی فردی (-AB) باشد، بدین معنی است که بر روی گلبول‌های قرمز این فرد، پروتئینِ عامل RH وجود ندارد، ولی پروتئین‌ها یا آنتی ژن‌های A. و B. بر روی گلبول‌های قرمز او وجود دارند.

اگر گروه خونی فردی (+O) باشد، بدین معنی است که بر روی گلبول‌های قرمز این فرد، پروتئینِ عامل RH وجود دارد، ولی پروتئین‌ها یا آنتی ژن‌های A. و B. بر روی گلبول‌های قرمز او وجود ندارند.

اگر گروه خونی فردی (-O) باشد، بدین معنی است که بر روی گلبول‌های قرمز این فرد، نه پروتئینِ عامل RH وجود دارد و نه هیچیک از پروتئین‌ها یا آنتی ژن‌های A. و B. این افراد هیچیک از سه نوع پروتئین را بر روی گلبول‌های قرمزشان ندارند.
سازگاری گروه‌های خونی
گروه خونی O، به تمام گروه‌های خونی می‌تواند خون اهدا کند، اما فقط می‌تواند از گروه خونی O. خون دریافت کند.
بر اساس گزارش صلیب سرخ امریکا، تقریبا ۴۵ درصد آدم‌ها در امریکا گروه خونی O دارند. گروه خونی ۳۸ درصد جمعیت این کشور O مثبت و ۷ درصد O منفی است. آدم‌هایی که گروه خونی‌شان O است چند خصیصه‌ی منحصر به‌فرد دارند.
گویچه‌های سرخ گروه خونی O. هیچ آنتی ژنی ندارند و دهنده عمومی محسوب می‌شوند؛ بنابراین در مواقع اضطراری می‌توان خون گروه O. را به هر گروه خونی دیگری تزریق نمود.

در یک حادثه منجر به خونریزی شدید، زمان بسیار مهم است و گاه نباید منتظر پیدا کردن خون هم گروه ماند و گاهی چه بسا جایز نیست حتی برای تعیین گروه خونی خود مصدوم نیز وقت را تلف کرد. در این گونه موارد، در دسترس بودن خون گروه O. می‌تواند تنها راه نجات باشد.

گروه خونی A، می‌تواند به گروه‌های AB و A. خون اهدا کند و از گروه‌های خونی A. و O. خون دریافت کند.

گروه خونی B، می‌تواند به گروه‌های AB و B. خون اهدا کند و از گروه‌های خونی B. و O. خون دریافت کند.

گروه خونی AB، فردی با گروه خونی AB می‌تواند در مواقع اضطراری با خیالی آسوده از همه گروه‌های خونی دیگر، خون دریافت کند (گیرنده عمومی)، زیرا پلاسمای گروه خونی AB بر ضد هیچ یک از گروه‌های خونی دیگر آنتی بادی ندارد.
چه‌چیز گروه خونی O را منحصربه‌فرد کرده است؟

با همه این ها، در شرایط عادی، تمامی خون‌هایی را که برای تزریق بکار می‌بریم باید با خون گیرنده آن، هم گروه باشد و علاوه بر آن آزمایش سازگاری (کراس مچ) نیز برای آن‌ها انجام شده باشد.

خصوصیات اخلاقی گروه‌های خونی
بنابر مطالعات پژوهشگران که روی گروه‌های خونی تحقیق کرده اند در پژوهش‌های جدید خود دریافته اند که شخصیت و خصوصیات اخلاقی افراد ارتباط قطعی با گروه خونی‌شان دارد.

گروه خونی O. افراد دارای این گروه خونی عموما مهربان و بخشنده هستند و شخصیتی بسیار اجتماعی، سیاستمدار و خوش‌فکر دارند. آن‌ها مثبت‌اندیش هستند و افسوس گذشته را نمی‌خورند.

گروه خونی A. افراد این گروه خوش‌بین و نیرومند هستند و استعداد آن‌ها در ریاضی و اقتصاد و کامپیوتر بی‌نظیر است. آن‌ها هرگز در شرایط بحرانی دچار عصبانیت و رفتار‌های خشن نمی‌شوند و همیشه سعی دارند با آرامش اهداف خود را دنبال کنند.

گروه خونی B. کسانی که گروه خونی B. دارند، غیرقابل پیش‌بینی هستند و ممکن است در لحظه رفتار‌های عجیب و هیجانی از آن‌ها سر بزند. پشتکار و اراده قوی آن‌ها در انجام کار‌ها ستودنی است.

گروه خونی AB
این افراد معمولا رفتاری محافظه‌کارانه و در عین حال صادقانه دارند. این افراد به شدت منطقی هستند.

شرایط سلامتی
پژوهش‌ها نشان داده‌است احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آدم‌هایی با گروه خونی O بیست و سه درصد کم‌تر است. هم‌چنین اگر گروه خونی‌تان O است، ۳۷ درصد کم‌تر احتمال دارد از ابتلا به سرطان لوزالمعده رنج ببرید. پژوهش‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌است که پروتئین ساطع‌شده از انگل‌ها که سبب بیماری مالاریا می‌شود، به گروه خونیO خوب نمی‌چسبد، که این باعث حفاظت در برابر این بیماری می‌شود. از طرف دیگر، افرادی که این گروه خونی را دارند، در برابر باکتری هلیکوباکتر پیلوری آسیب‌پذیری بیش‌تری دارند. این باکتری سبب زخم معده می‌شود.

توصیه‌های رژیم غذایی
آدم‌هایی که گروه خونیO دارند به‌طور طبیعی میزان بیش‌تری اسید معده تولید می‌کنند. این یک ویژگی خوب برای هضم پروتئین‌ها است. رژیم غذایی توصیه‌شده برای آدم‌هایی با این گروه خونی شامل مصرف گوشت بدون چربی، ماهی، و ماکیان به همراه میوه‌ها و سبزیجات است. اما این رژیم‌های غذایی باید دربردارنده‌ی محصولات لبنی، غلات، و حبوبات کم‌تر باشد. این افراد باید از نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار نیز اجتناب کنند، چون مصرف این مواد منجر به افزایش آدرنالین می‌شود، که به میزان فراوان در آدم‌هایی با گروه خونیO تولید شده‌است.
گروه خونی O. چه چیز‌هایی بخورند؟
با اینکه هنوز داده‌های علمی موثقی درباره رژیم غذایی در گروه‌های خونی مختلف به دست نیامده است، اما طرفداران این عقیده خوردن یک سری از مواد غذایی را به کسانی که گروه خونی O. دارند توصیه می‌کنند:
• غذا‌های گوشتی مانند گوشت گاو، گوساله، گوسفند، ماهی، مرغ و…
• هر چند از لبنیات و تخم مرغ باید پرهیز شود، اما این افراد می‌توانند گه گاهی از موادی مانند کره، پنیر و شیر سویا استفاده کنند.
• آجیل به خصوص تخمه کدو تنبل و مغز گردو
• حبوبات مانند لوبیا و نخود
• گرچه بهتر است اغلب از غلات پرهیز شود، اما می‌توانند از بعضی از موارد مانند جو، گندم سیاه و برنج استفاده کنند. به جز چند سبزی، می‌توانند از اغلب سبزیجات مانند گوجه فرنگی، سیر، ترب کوهی، کلم بروکلی، بامیه، پیاز، جعفری، فلفل قرمز، سیب زمینی، کدو حلوایی و شلغم استفاده کنند.
• اکثر میوه‌ها مانند آلو، انجیر، گریپ فروت و بیشتر انواع توت‌ها
• بعضی چاشنی‌ها مانند نمک ید دار، کاری، فلفل هندی
• عسل، شکلات، کاکائو
چه‌چیز گروه خونی O را منحصربه‌فرد کرده است؟

افراد دارای گروه خونی O. چه چیز‌هایی را نباید بخورند؟
در کنار مواد غذایی که خوردن آن‌ها برای دارندگان گروه خونی O. مجاز شمرده شده، اجتناب از بعضی مواد غذایی هم توصیه شده است مانند:
• بعضی انواع لبنیات که در فهرست بالا ذکر نشده اند مانند ماست و دوغ
• برخی از آجیل‌ها مانند بادام زمینی و پسته
• بعضی از حبوبات مانند عدس و عدس قرمز
• غلات مانند ذرت، بلغور، گندم سفید و سبوس
• بعضی از سبزیجات مانند کلم، گل کلم، جوانه یونجه، سیب زمینی، بادمجان، آووکادو و تره فرنگی
• بعضی از میوه‌ها مانند خربزه، پرتقال، نارنگی، توت فرنگی، تمشک، ریواس و نارگیل
• بعضی از چاشنی‌ها مانند فلفل سفید و سیاه، سرکه، دارچین، ذرت ترشی، جوز هندی، وانیل، ترشی و سس مایونز
• چای سیاه و قهوه

توصیه‌های ورزشی
رژیمی سرشار از پروتئین کم‌چرب، میوه‌ها و سبزیجات انرژی فراوانی برای ورزش سریع فراهم می‌کند. اگر قبلا از نظر جسمانی فعال نبودید، بکوشید ۳ تا ۴ بار در هفته ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید. این نوع فعالیت برای عضله‌سازی تمام بدن مفید است و در عین حال سلامت قلب و عروق و سلامت هیجانی را بهبود می‌بخشد.

دستگاه عصبی سمپاتیک فعال
در ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی این باور وجود دارد که بین گروه خونی و شخصیت ارتباطی مستقیم وجود دارد. این ادعا دربردارنده‌ی حضور و میزان بعضی هورمون‌ها است که در گروه‌های خونی مختلف متفاوت است. هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین به دستگاه سمپاتیک سیگنال می‌دهند تا به حالت "جنگ و گریز" برود.

با فراوان بودن این ترکیبات شیمیایی محرک، که در خون آدم‌هایی با گروه خونیO جریان دارد، انواع مختلفی از ویژگی‌های شخصیتی امکان‌پذیر است. شاید افراد سریع خشمگین شوند، واکنش نامناسبی نشان بدهند و خلق و خوی تند داشته‌باشند. هم‌چنین ممکن است آدم‌هایی با گروه خونیO بیش‌فعالی یا گرایش‌های مانیک از خود نشان دهند. وقتی فردی با گروه خونیO خستگی مفرط، بی‌حوصلگی یا افسردگی را تجربه می‌کند، شاید مسائل هورمونی و انرژی عصبی به بروز رفتار مخرب از سوی او بینجامد.

از طرف دیگر ویژگی‌های شخصیتی مثبت این افراد شامل وفاداری، شور و اشتیاق، و اعتماد به نفس است. افرادی که گروه خونی‌شان O است با توجه به این‌که تلاش‌هایشان را درست و به جا می‌دانند، اغلب رهبران و نوآورانی موفق هستند.

هرچند ممکن است گروه خونی با برخی شرایط سلامتی در ارتباط باشد، اما داشتن گروه خونیO لزوما اطمینان نمی‌دهد که شما سالم می‌مانید. ژنتیک نیز در ابتلا به بیماری‌ها نقش دارد. داشتن سبک زندگی سالم شانس ماندن در بهترین شرایط را برای همه‌ی گروه‌های خونی افزایش می‌دهد.

۰
نظرات بینندگان
  • فاطمه ارسالی در

    عااالی عااالییی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید