دست‌بند الکترونیکی برای زائران خانه‌ی خدا

کد خبر : ۲۱۶۷۹
بازدید : ۱۰۶۰

پارسال در حادثه‌ی تلخی که به هنگام مراسم حج رخ داد، هزاران زائر خانه‌ی خدا از جمله صدها ایرانی جان خود را از دست دادند. امسال برای جلوگیری از فاجعه‌ی سال گذشته، قرار است به حاجیان دست‌بندهایی الکترونیکی داده شود که به راهنمایی و هدایت آن‌ها در مسیرهای زیارتی می‌پردازد و به هنگام بروز حادثه،‌ کمک‌رسانی ماموران به مردم را تسهیل می‌کند.

ظاهرا این دست‌بندهای ضد آب، مجهز به GPS هستند و حافظه‌ای داخلی دارند که اطلاعات شخصی فرد و سوابق پزشکی او در آن ثبت شده است. ماموران امنیتی و مسئولان می‌توانند به هنگام نیاز با استفاده از گوشی هوشمند خود به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. در ضمن مسئولان حج امسال در مکه ۱۰۰۰ دوربین مداربسته‌ی جدید نصب کرده‌اند تا بتوانند حرکت مردم در مسیرهای زیارتی را بهتر تحت نظر بگیرند.

کار این دست‌بندها فقط به ارائه‌ی اطلاعات شخصی به هنگام وقوع حادثه مربوط نمی‌شود. این دست‌بندها حاجیان را از وقت نماز آگاه می‌کنند و می‌توانند راهنمایی برای انجام مناسک مختلف باشند. این دست‌بندها قبله‌نما هم دارند و مترجم زبان‌های مختلف به زبان عربی هم روی آن‌ها نصب شده است.

تعداد کسانی که سال گذشته جان خود را در فاجعه‌ی مکه از دست دادند محل مناقشه است. هرچند که مقامات عربستانی این تعداد را ۷۶۵ نفر می‌شمارند، ولی رسانه‌های مستقل تعداد آن‌ها را بیش از ۲۰۰۰ نفر می‌دانند. به هر حال از آن زمان دولت عربستان به شدت از طرف دولت‌های دیگر از جمله ایران تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه در پی افزایش ایمنی مراسم حج برآمده است.

منبع: IEEE Spectrum

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید