ترفندهایِ زبان بدن برای تضمینِ موفقیت

تسلط بر زبان بدن در زندگی امری ضروری به حساب می‌آید. چه تاجر باشید چه اغذیه‌فروش، اگر با مردم سروکار دارید باید بدانید چگونه با آنها ارتباط برقرار کنید. می‌گویند ۹۳ درصد ارتباطات غیرکلامی هستند. بنابراین بسیار مهم است که بفهمید ورای حرف‌هایی که می‌زنید چه‌چیزی را انتقال می‌دهید.

کد خبر : ۲۱۹۴۷
بازدید : ۲۲۸۷۳
تسلط بر زبان بدن در زندگی امری ضروری به حساب می‌آید. چه تاجر باشید چه اغذیه‌فروش، اگر با مردم سروکار دارید باید بدانید چگونه با آنها ارتباط برقرار کنید. می‌گویند ۹۳ درصد ارتباطات غیرکلامی هستند. بنابراین بسیار مهم است که بفهمید ورای حرف‌هایی که می‌زنید چه‌چیزی را انتقال می‌دهید.

در این‌جا ۱۱ ترفند برای درک بهتر زبان بدن و ارتباط ماهرانه‌تر به شما معرفی می‌شود.

۱. از بازتاب استفاده کنید.
بازتاب یعنی انجام آن‌چه طرف صحبت شما انجام می‌دهد، البته ماهرانه. شما نمی‌خواهید که با رفتاری بی‌ملاحظه ریزترین حرکات آنها را تقلید کنید، بلکه می‌خواهید با ظرافت این کار را انجام دهید، درست همان‌طور که آنها انجام می‌دهند. با تقلید اعمال آن‌ها، چه ضربدری کردن دست‌ها باشد؛ درصورتی‌که آنها دست‌های‌شان ضربدری بود، یا آرام صحبت کردن باشد؛ اگر آنها آرام صحبت کردند، یا حفظ تماس چشمی طولانی باشد؛ اگر آنها نگاه‌تان کردند- موجب می‌شود با افراد رابطه برقرار کنید. آنها شباهت بیش‌تری به شما احساس می‌کنند و درنتیجه احساس ارتباط بیش‌تری با شما خواهند داشت.

بازتاب از این لحاظ واقعا کارآمد است. می‌توان از آن در هر مکانی استفاده کنید، ولی این کار به‌طور ویژه‌تری در قرارها، جلسات کسب‌وکار و موقع ملاقات با یک فرد جدید مفید است.

۲. حرکات غیرضروری انجام ندهید.
اغلب، مردان عصبی دست‌های‌شان را ضربدری می‌کنند تا با این حرکت‌شان دکمه‌سردست یا ساعت‌شان را نشان بدهند. ممکن است در حال گذر از جلوی یک جمعیت زیاد باشند، یا قدم‌زنان از کنار خانم زیبایی بگذرند، یا شاید در حال رفتن به روی صحنه برای ارائه‌ی یک سخنرانی باشند، ولی با انجام چنین حرکت‌های غیرضروری با دست‌های‌شان، به نوعی احساس عدم امنیت زیاد خود را نشان می‌دهند. این کار آنها تلاشی ناخودآگاه است برای با دست پوشاندن بدن‌شان. این حرکت در بین مردها خیلی رایج است و باید از آن اجتناب شود.

از ور رفتن با چیزی که به آن احتیاجی ندارید دست بردارید و آن‌وقت با این کار چهره‌ی معذب و نگران‌تان برای مردم دنیا رو نخواهد شد. در عوض، دست‌های‌تان را کنارتان بیندازید و با اطمینان هرجا که می‌خواهید بروید!

۳. فیگور قدرت بگیرید.
فیگور قدرت همان کش‌آوردن دست‌ها بالا و روی سر تا حد ممکن است. این حرکت یک شکل ۷ مانند ایجاد می‌کند. این فیگور به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است و ثابت شده است هر کس این کار را بکند تستسترون، اعتمادبه‌نفس و ویژگی‌های رهبری‌اش افزایش خواهد یافت. بار بعد و پیش از یک جلسه‌ی بزرگ اگر احساس کردید عصبی هستید یا از خودتان مطمئن نبودید، آن دو دست خودتان را بالا ببرید و سریع یک فیگور قدرت بگیرید! از انجام این کار خوش‌حال خواهید شد.

۴. پاهای‌تان را روی هم نیندازید.
آدم‌های وقتی پای‌شان روی هم می‌اندازند، نشان می‌دهند که کاملا سرسخت و غیرصمیمی هستند. این که بخواهید فاصله‌ی خودتان را با کسی حفظ کنید می‌تواند ایده‌ی خیلی خوبی باشد، ولی اگر بر سر معامله‌ی بزرگ خرید ماشین جدیدتان مذاکره می‌کنید یا اگر مشغول متقاعد کردن رییس‌تان برای اضافه حقوق هستید، سرسختی نشان دادن ایده‌ی خوبی نیست! به جای آن، پای‌تان را از روی پای دیگرتان بردارید و یک حالت بدنی باز به خود بگیرید. خب هرچه باشد، همه‌ی ما دوست داریم معامله‌های عالی انجام بدهیم!

۵. بخندید تا واقعا ارتباط برقرار کنید.
چه چیزی از یک چهره‌ی متبسم و شاد بهتر است؟ یک چهره‌ی متبسم، شاد، و خندان. خنده نشانگر حد اعلای ارتباط بین دو نفر است و گویای انواع متعددی از روابط و پیوندها است. وقتی واقعا دل‌تان می‌خواهد با کسی ارتباط کاری یا شخصی برقرار کنید، بخندید. سر قرار خندیدن یا خنداندن کسی که با او قرار دارید نشانه‌هایی باورنکردنی از جذب و شیفتگی هستند. شوخی دوست‌داشتنی و بجا در یک مصاحبه‌ی شغلی می‌تواند برای باز کردن سرِ صحبت بسیار کار خوبی باشد و راهی عالی برای برقراری ارتباط با رییس احتمالی‌تان باشد! خندیدن، و خنداندن دیگران، وقتی هدف ارتباطِ موثر باشد، می‌تواند بی‌نهایت سودمند باشد!

۶. دست‌های تان را از هم باز کنید.
درست همان‌طور که روی هم انداختن پاها می‌تواند یکی از حالت‌های بدِ زبان بدن باشد، حالت ضربدری دست‌ها هم همین‌طور است. ضربدری کردن دست‌ها نشانگر حالت تدافعی یا مشکوکانه است. وقتی دست‌های‌تان را ضربدری می‌کنید بین خودتان و کسی که با او صحبت می‌کنید فاصله می‌اندازید. به‌جای این‌کار، بار بعد که می‌خواهید با کسی که قبلا او را دیده‌اید ارتباط برقرار کنید دست‌ها را از حالت ضربدری خارج کنید، و آن‌وقت متوجه خواهید شد که برقراری رابطه با او چقدر آسان‌تر می‌شود.

۷. سرتان را بالا بیاورید.
وقتی سرتان را بالا بیاورید، غرور، اطمینان، و تسلط بسیار زیاد خود را نشان می‌دهید. اگر تا به‌حال ندیده‌اید کسی سرش پایین باشد، پس اهمیت بالا گرفتن سر را خوب درک می‌کنید! با بالا نگه‌داشتن سر نشان می‌دهید که از خودتان رضایت دارید و به آن‌چه هستید اطمینان دارید. بار بعد که خواستید روی صحنه سخنرانی کنید، برای جمعی از دوستان‌تان ماجرایی را تعریف کنید، یا برای منصب جدیدی مصاحبه بدهید، سرتان را بالا بگیرید!

۸. کف دست‌ها‌ی‌تان هم رو به بالا باشد.
وقتی با دست ارتباط برقرار می‌کنید مطمئن شوید به‌‌طور موثری حالت کف دست‌های‌تان را هم با آن همراه کرده‌اید. با انجام این‌کار ناخودآگاه اعتمادسازی می‌کنید. این‌کار نشان می‌دهد شما رو راست هستید و چیزی را از شخصی که با او حرف می‌زنید، پنهان نمی‌کنید. این فن به طرز باورنکردنی بر فروش، بازاریابی، یا اطمینان دادن تاثیر می‌گذارد. اساسا، در هر جایی که احتمال دارد صداقت و درستی زیر سوال برود از این حالت استفاده کنید.

۹. سر تکان بدهید.
وقتی سعی می‌کنید با کسی که با او حرف می‌زنید ارتباط برقرار کنید، موقعی که طرف چیز تازه‌ای می‌گوید سر تکان بدهید. این نشانه‌ی بزرگی است از این‌که شما با او موافق هستید و دارید به او گوش می‌دهید و آن‌چه را می‌گوید قبول دارید. وقتی در مکالمه شنونده سر تکان می‌دهد پیوند بسیار خوبی شکل می‌گیرد و نشان می‌دهد که طرف واقعا به حرف گوش می‌دهد. بار بعد که یک دوست یا همسرتان برای‌تان ماجرایی را تعریف کرد، گاه‌گاهی سرتان را تکان بدهید آن‌وقت می‌بینید چقدر خوشحال می‌شوند چون قدردان مهارت‌های شنیداری شما هستند.

۱۰. از پا کوبیدن اجتناب کنید.
ببینید، ممکن است خسته باشید، و شاید دل‌تان بخواهد کار دیگری انجام بدهید- مثلا به همبرگر فروشی جدیدی که سر خیابان است سری بزنید- ولی در حالی که مدیرتان مسئله‌ی مهمی را گوشزد می‌کند، پا کوبیدن او را خوشحال نخواهد کرد! درواقع، او را می‌رنجاند چون بدن‌تان دارد می‌گوید که حرف‌های او چقدر شما را خسته کرده است. به‌جای این کار، پاهای‌تان را یکی دو دقیقه‌ی دیگر ثابت نگه دارید، و بگذارید او حرف خودش را بزند. به‌جای آزردن او، به حرف‌اش گوش بدهید(یا دست‌کم تظاهر کنید گوش می‌دهید) تا واقعا با او ارتباط برقرار کنید. بار بعد که او ترفیعات شغلی آینده‌اش را مرور کند، ممکن است شما درست آن بالای فهرست باشید!

۱۱. دست طرف صحبت‌تان را به آرامی لمس کنید.
با آرام لمس کردن دستِ کسی که با او حرف می‌زنید، چه ماجرایی را تعریف ‌کنید چه یک لطیفه‌ی باحال بگوید، به خوبی اعتماد‌سازی خواهید کرد. نمی‌خواهم بگویم همیشه لمس کردن آدم‌ها خوب است، این طور نیست! ولی، مراد از لمس کردن در این‌جا لمس ملایم دست طرف یا به شوخی به شانه‌‌ی- یا هر قسمت غیرصمیمانه‌ی دیگر- او زدن است. با انجام این‌کار، پیوندی واقعی بین خودتان و آن شخص ایجاد می‌کنید، البته نه فقط یک ارتباط کلامی صرف، بلکه ارتباطی کلامی و ذهنی. بار بعد که با کسی قرار داشتید، سعی کنید وقتی در حال مکالمه هستید به آرامی طرف مقابل را لمس کنید و آن‌وقت خودتان متوجه شکل‌گیری یک رابطه‌ی بهتر خواهید بود.

این هم از این! ۱۱ ترفند زبان بدن که به موفقیت شخصی و حرفه‌ای شما کمک می‌کند! ممکن است بهترین گوینده یا بهترین صحبت‌کننده نباشید، ولی اگر بتوانید زبان بدن‌تان را کنترل کنید، بهترین ارتباط را برقرار خواهید کرد! و این در حالت کلی بسیار بسیار مهم‌تر است. بالاخره، تمام زندگی بشر به ارتباط او بستگی دارد؛ و بدن‌تان تقریبا همه‌جوره ارتباط لازم را برقرار می‌کند!

منبع: لایف‌هک
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید