چه محتواهایی در اینترنت، شبکه‌ اجتماعی و پیام‌‌رسان‌‌ها مجرمانه است؟

انتشار برخی از محتواها در سطح فضای مجازی می‌تواند پای ناشر و تولیدکننده‌ی محتوا را به دادگاه یا پلیس فتا باز کند. آشنایی با این نوع محتوا برای فعالان اینترنتی یک امر ضروری به حساب می‌آید.

کد خبر : ۲۲۰۲۴
بازدید : ۱۲۸۴
انتشار برخی از محتواها در سطح فضای مجازی می‌تواند پای ناشر و تولیدکننده‌ی محتوا را به دادگاه یا پلیس فتا باز کند. آشنایی با این نوع محتوا برای فعالان اینترنتی یک امر ضروری به حساب می‌آید.

هر محتوایی در اینترنت نمی‌تواند مفید یا بدون دردسر باشد. برخی از محتواها علاوه بر مضر بودن می‌توانند ناشر و تولیدکننده‌ی محتوا را به دادگاه یا پلیس فتا کشانده و حتی می‌تواند سبب مسدود شدن سایت، اپلیکیشن یا شبکه‌ا‌ی که محتوا در آن قرار دارد، شود.

در کشور ما ضوابط حقوقی و مجرمانه‌ی مرتبط با کامپیوتر، اینترنت، موبایل و موارد مشابه در قانون جرایم رایانه‌ای مشخص شده است. ماده‌ی ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای فهرست مصادیق محتوای مجرمانه را مشخص می‌کند. در این ماده از قانون جرایم رایانه‌ای ۸۳ مصداق مجرمانه در ۹ بخش تقسیم بندی شده است. به نظر می‌رسد آشنایی با این مصادیق محتوای مجرمانه برای مدیران‌سایت‌ها، نویسندگان، کاربران فعال و توسعه‌دهندگان اینترنتی امری ضروری باشد.

مصادیق محتوای مجرمانه در ماده‌ی ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای عبارتند از:

الف) محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی
۱. اشاعه‌ی فحشاء و منکرات. (بند۲ ماده‌ی ۶ قانون مطبوعات)

۲. تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرایم منافی عفت یا انحرافات جنسی. (بند ب ماده‌ی ۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای و ماده‌ی ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی)

۳. انتشار، توزیع و معامله محتوای خلاف عفت عمومی. (مبتذل و مستهجن) (بند ۲ ماده‌ی ۶ قانون مطبوعات و ماده‌ی ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای)

۴. تسهیل، تحریک، تشویق، ترغیب، تهدید یا تطمیع افراد به دستیابی به محتویات مستهجن و مبتذل. (ماده‌ی ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای)

۵. استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی. (بند ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات)

۶. راه اندازی مراکز و پایگاه‌های همسریابی در فضای مجازی بدون اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان. (مصوبه بیست و هشتمین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه)

ب) محتوا علیه مقدسات اسلامی
۱. محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی (بند ۱ماده ۶ قانون مطبوعات)

۲. اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن (بند ۷ ماده‌ی ۶ قانون مطبوعات و ماده‌ی ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی)

۳. اهانت به هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) (ماده‌ی۵۱۳ قانون مجازات اسلامی)

۴. تبلیغ به نفع حزب گروه یا فرقه منحرف و مخالف اسلام (بند ۹ ماده‌ی ۶ قانون مطبوعات)

۵. نقل مطالب از نشریات و رسانه‌ها و احزاب و گروه های داخلی و خارجی منحرف و مخالف اسلام به نحوی که تبلیغ از آنها باشد. (بند ۹ ماده‌ی ۶ قانون مطبوعات)

۶. اهانت به امام خمینی (ره) و تحریف آثار ایشان (ماده‌ی۵۱۴ قانون مجازات اسلامی)

۷. اهانت به مقام معظم رهبری (امام خامنه‌ای) و سایر مراجع مسلم تقلید (بند ۷ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

ج) محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی
۱. تشکیل جمعیت، دسته، گروه در فضای مجازی (سایبر) با هدف برهم زدن امنیت کشور. (ماده‌ی۴۹۸ قانون مجازات اسلامی)

۲. هر گونه تهدید به بمب گذاری. (ماده‌ی۵۱۱ قانون مجازات اسلامی)

۳. محتوایی که به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد کند. (بند ۱ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۴. انتشار محتوا علیه اصول قانون اساسی. (بند ۱۲ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۵. تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران. (ماده‌ی۵۰۰ قانون مجازات اسلامی)

۶. اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی. (بند ۴ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۷. تحریک یا اغوای مردم به جنگ و کشتار یکدیگر. (ماده‌ی۵۱۲ قانون مجازات اسلامی)

۸. تحریک نیروهای رزمنده یا اشخاصی که به نحوی از انحا در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی. (ماده‌ی۵۰۴ قانون مجازات اسلامی)

۹. تحریص و تشویق افراد و گروه‌ها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج از کشور. (بند ۵ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۱۰. تبلیع به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران (ماده‌ی۵۰۰ ق م. ا)

۱۱. فاش نمودن و انتشار غیرمجاز اسناد و دستورها و مسایل محرمانه و سری دولتی و عمومی. (بند ۶ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات و مواد ۲و۳ ‌قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و ماده‌ی۳ قانون جرائم رایانه‌ای)

۱۲. فاش کردن و انتشار غیرمجاز اسرار نیروهای مسلح. (بند ۶ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۱۳. فاش کردن و انتشار غیرمجاز نقشه و استحکامات نظامی. (بند ۶ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۱۴. انتشار غیرمجاز مذاکرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی. (بند ۶ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۱۵. انتشار بدون مجوز مذاکرات محاکم غیرعلنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضایی. (بند ۶ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۱۶. انتشار محتوایی که از سوی شورای عالی امنیت ملی منع شده باشد.

د) محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی
۱. اهانت و هجو نسبت به مقامات، نهادها و سازمان‌های حکومتی و عمومی. (بند ۸ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات و مواد ۶۰۹ و ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی)

۲. افترا به مقامات، نهادها و سازمان‌های حکومتی و عمومی. (بند ۸ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات و ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی)

۳. نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات، نهادها و سازمان‌های حکومتی. (بند ۱۱ ماده۶ قانون مطبوعات و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی)

۴. جعل پایگاه‌های اینترنتی بانک‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی (مواد ۶ و ۷ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸)

ه) محتوای که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود (محتوا مرتبط با جرایم رایانه‌ای)
۱. انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده‌ها یا نرم افزارهایی که صرفاً برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود. (ماده‌ی۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای)

۲. فروش، انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز گذرواژه‌ها و داده‌هایی که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامان های رایانه‌ای یا مخابراتی دولتی یا عمومی را فراهم می‌کند. (ماده‌ی۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای)

۳. انتشار یا در دسترس قرار دادن محتویات آموزش دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای، تحریف و اخلال در داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی. (ماده‌ی۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای)

۴. آموزش و تسهیل سایر جرایم رایانه‌ای. (ماده‌ی۲۱ قانون جرائم رایانه‌ای)

۵. انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ. (بند ج ماده‌ی۲۵ قانون جرائم رایانه‌ای)

۶. انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی رایانه‌ای مجرمانه مانند شرکت‌های هرمی، فعالیت‌های غیرمجاز مرتبط با بازار اوراق بهادار (قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور و بند الف ماده‌ی۴۹ قانون بازار و اوراق بهادار ج. ا. ا. و سایر قوانین مرتبط)

۷. ایجاد مراکز قمار در فضای مجازی (مواد ۷۰۵، ۷۰۸ و ۷۱۰ قانون مجازات اسلامی)

۸. بکارگیری و وارد کردن کلمات کلیدی (tag) نامرتبط با محتوای سایت یا سوء استفاده از نرم افزارهایی نظیر پاپ آپ که منجر به بازکردن اجباری صفحات غیرمرتبط با درخواست بازدید کننده شده و در نتیجه موجب اتلاف وقت و هزینه بازدیدکنندگان و افزایش متقلبانه رتبه سایت و کسب درآمد و امتیاز برای مالک سایت می‌گردد (ماده‌ی۷۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی (جرایم رایانه‌ای) و مصوبه هشتاد و هشتمین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه)

و) محتوایی که تحریک، ترغیب، یا دعوت به ارتکاب جرم می‌کند (محتوای مرتبط با سایر جرایم)
۱. انتشار محتوای حاوی تحریک، ترغیب، یا دعوت به اعمال خشونت آمیز و خودکشی. (ماده‌ی۱۵ قانون جرائم رایانه‌ای)

۲. تبلیغ و ترویج مصرف مواد مخدر، مواد روان گردان و سیگار. (ماده‌ی۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات ۱۳۸۵)

۳. درج پیوند (لینک) یا تبلیغ تارنماهای فیلتر شده یا باز انتشار محتوای مجرمانه نشریات توقیف شده و رسانه‌های وابسته به گروه‌ها و جریانات منحرف و غیر قانونی.

۴. تشویق تحریک و تسهیل ارتکاب جرائمی که دارای جنبه عمومی هستند از قبیل اخلال در نظم،‌ تخریب اموال عمومی، ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مشروبات الکلی و غیره. (ماده‌ی۱۲۶ قانون مجازات اسلامی)

۵. تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر. (بند ۳ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۶. فروش، تبلیغ، توزیع و آموزش استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره (ماده‌ی۱ قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت ماهواره مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۷۳)

۷. فروش، تبلیغ، توزیع و هرگونه معامله بدون مجوز تجهیزات نظامی و تجهیزاتی که دارای کاربرد دوگانه و نیز اقلام و موارد تحت کنترل از قبیل انواع مواد محترقه، ناریه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی. (مواد ۱ تا ۴ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز و مصوبه چهل و هفتمین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه)

۸. راه اندازی رادیو و تلویزیون اینترنتی و انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر، بدون مجوز سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) (پاسخ شورای نگهبان به استفساریه رییس وقت سازمان صدا و سیما درباره اصل ۴۴ قانون اساسی و مصوبه شصت و دومین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه)
ز) محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی

۱. انتشار و سرویس دهی بازی های رایانه‌ای دارای محتوای مجرمانه یا فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای)(مواد مختلف قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای)

۲. معرفی آثار سمعی و بصری غیرمجاز به جای آثار مجاز. (ماده‌ی۱ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند)

۳. عرضه تجاری آثار سمعی و بصری بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (ماده‌ی۲ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز دارند)

۴. تشویق و ترغیب به نقض حقوق مالکیت معنوی (ماده‌ی۱ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزار های رایانه‌ای و ماده‌ی۷۴ قانون تجارت الکترونیکی)

ح) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری
۱. انتشار هرگونه محتوا با هدف ترغیب و تشویق مردم به تحریم یا کاهش مشارکت در انتخابات (ماده‌ی۷۵ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و بند ۳ و ۸ ماده‌ی۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده‌ی۴۶ آیین نامه اجرایی آن)

۲. انتشار هرگونه ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات یا دعوت به تجمع اعتراض‌آمیز‌، اعتصاب‌، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات شود (ماده‌ی۷۵ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و بند ۸ ماده‌ی۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)

۳. انتشار و تبلیغ علائم گروه‌های ضد‌انقلاب و معاند مرتبط با انتخابات (ماده‌ی۵۰۰ قانون مجازات اسلامی)

۴. انتشار هجو یا هجویه یا هرگونه محتوای توهین‌آمیز در فضای مجازی علیه انتخابات (ماده‌ی۷۰۰ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده‌ی۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)

۵. انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف گروه‌های قانونی از انتخابات (ماده‌ی۶۹۸ قانون مجازات اسلامی، ماده‌ی۶۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده‌ی۷۵ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری)

۶. استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های رسمی نهادها و دستگاه‌های دولتی جهت بهره‌برداری در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی. شایان ذکر است تمامی شرکت‌ها‌، موسسات‌، شهرداری‌ها‌، سازمان‌ها و نهادهایی که قسمتی از دارایی آنها جزء بودجه و اموال عمومی است مشمول این ماده‌یمی‌شوند. (ماده‌ی۵۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده‌ی۲۵ و ۲۶ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری)

۷. درج محتوای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی خارج از مدت زمان مقرر شده برای فعالیت انتخاباتی. (ماده‌ی۵۶ قانون قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده‌ی۴۵ آیین‌نامه اجرایی آن و ماده‌ی۲۳ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری)

۸. انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک‌، ترغیب‌، تطمیع یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء‌، رای دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری‌، جعل اوراق تعرفه‌، رای دادن بیش از یک‌بار و سایر روش‌های تقلب در رای‌گیری و شمارش آراء. (ماده‌ی۷۵ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و ماده‌ی۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده‌ی۱۲۶ قانون مجازات اسلامی)

۹. انتشار هرگونه محتوا جهت ایجاد رعب و وحشت برای رای‌دهندگان یا اعضاء شعب. (ماده‌ی۲۸۶ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و بند ۱۶ ماده‌ی۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)

۱۰. استفاده ابزاری از تصاویر زنان برای تبلیغات انتخاباتی یا عدم رعایت شئونات اسلامی در انتشار تصاویر مربوط به زنانی که نامزد انتخاباتی هستند. (بند ۱۰ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۱۱. انتشار هرگونه محتوا در جهت توهین‌، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام‌، قوای سه‌گانه‌، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات به منظور بهره‌برداری انتخاباتی. (مواد ۵۰۰، ۶۹۸، ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات و ماده‌ی۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای)

۱۲. انتشار هرگونه محتوا و مکاتبات دارای طبقه‌بندی (محرمانه و سری) مرتبط با انتخابات‌. (ماده‌ی۳ قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و ماده‌ی۳ قانون جرایم رایانه‌ای و بند ۶ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات)

۱۳. انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت‌ها‌، شمارش آراء‌، ادعاهای بی‌اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات. (مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده‌ی۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی)

۱۴. تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشارهرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری (ماده‌ی۷۵ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و بند ۸ ماده‌ی۶۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی- مواد۵۰۰ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی - بند ۴ مادة ۶ قانون مطبوعات)

ط) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری
۱. انتشار هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض آمیز بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست جمهوری گردد. (بند ۷ ماده‌ی۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و بند۵ ماده‌ی۶ و ۲۵ قانون مطبوعات).

۲. تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشارهرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری(بند۷ مادة ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری- مواد۵۰۰ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی - بند ۴ مادة ۶ قانون مطبوعات- مصوبه شورایعالی امنیت ملی)

۳. انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات (ماده‌ی۵۰۰ قانون مجازات اسلامی).

۴. انتشار هجو یا هجویه یا هر گونه محتوای توهین آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (ماده‌ی۷۰۰ قانون مجازات اسلامی).

۵. انتشار هرگونه مطلب،علیه نامزدهای انتخاباتی یا انتشارمطالبی خلاف واقع دال بر انصراف گروه یا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (مواد ۷۴ و ۹۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی).

۶. استفاده غیرمجاز از سایت‌ها و وبلاگ های متعلق به دستگاه های دولتی و مؤسسات و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی و بودجه آنها از اموال عمومی است، به منظور تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (مواد۶۲، ۶۸ و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

۷. انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی خارج از مدت زمان مقرر برای فعالیت انتخاباتی (مواد ۶۶ و ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

۸. انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تطمیع یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء، رأی دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رأی دادن بیش از یک بار، تقلب در رأی گیری و شمارش آراء (ماده‌ی۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده‌ی۱۲۶ قانون مجازات اسلامی).

۹. انتشار هرگونه محتوا به منظور ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان یا اعضاء شعب (بند ۱۶ ماده‌ی۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و آئین نامه اجرایی آن).

۱۰. استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری (بند ۱۰ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات).

۱۱. انتشار هرگونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه نظام، قوای سه گانه، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری (مواد ۵۰۰، ۶۱۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات و ماده‌ی۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای).

۱۲. انتشار هرگونه محتوای دارای طبقه بندی (محرمانه و سری)مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری (تبصره ۴ ماده‌ی۸۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده‌ی۳ قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و ماده‌ی۳ قانون جرایم رایانه‌ای و بند ۶ ماده‌ی۶ قانون مطبوعات).

۱۳. انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیت‌ها، شمارش آراء، نتایج انتخابات. (مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و بند ۷ماده‌ی۳۳ و ۸۰ و ۸۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

۱۴. انتشار محتوا با هدف دخالت در امر انتخابات با سمت یا سند مجعول یا به هر نحو غیر قانونی در فضای مجازی(بند ۱۵ و ۱۷ ماده‌ی۳۳ و ۸۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

۱۵. انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی کارکنان ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی و نهادها با ذکر سمت خود، له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی (مواد ۶۸و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

۱۶. انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی (ماده‌ی۷۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری).

منبع کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید