جهانگیری: فردی به‌اندازه ٤ پتروشیمی از کشور بُرد

پولی که بابک زنجانی از کشور برده، آن‌قدر زیاد است که مسئولان هر بار که فرصتی پیش ‌آید، از آن سخن به میان می‌آورند. دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری باز هم در یک مراسم رسمی از بالاکشیدن ٢,٧میلیارد‌دلاری گفت که به اندازه احداث چهار پتروشیمی می‌ارزید.

کد خبر : ۲۲۲۴۷
بازدید : ۱۳۵۵
پولی که بابک زنجانی از کشور برده، آن‌قدر زیاد است که مسئولان هر بار که فرصتی پیش ‌آید، از آن سخن به میان می‌آورند. دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری باز هم در یک مراسم رسمی از بالاکشیدن ٢,٧میلیارد‌دلاری گفت که به اندازه احداث چهار پتروشیمی می‌ارزید.

اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح واحد اوره و آمونیاک شرکت پتروشیمی شیراز گفت: بخشی از تحریم‌ها علیه ملت ایران برچیده شده و بخش دیگر نیز باید لغو شود. اقتصاد کشور هم‌اکنون با برداشته‌شدن یک‌به‌یک موانع، در مسیر صحیحی قرار گرفته و در ریل واقعی خود و مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر حرکت پر‌سرعت اقتصاد ایران عنوان کرد: چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران جدی است و این در حالی است که باید اقتصاد کشور پاسخ‌گوی اقتدار ایران در منطقه حساس خاورمیانه به‌عنوان کشوری مقتدر و با‌ثبات باشد و کمک کند تا منطقه خاورمیانه نیز به سمت آرامش حرکت کرده و تروریسم از بین برود. جهانگیری افزود: اقتدار اقتصاد ایران باید متناسب با شأن مردمان آن باشد و پیشرفت ایران به نقطه‌ای برسد که مسئله مهم بی‌کاری حل شده و جوانان از کار مناسب برخوردار شوند.

جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد ایران باید امکان افزایش رفاه و درآمد مردم را داشته باشد، گفت: مردم ایران باید از زندگی در شأن خودشان برخوردار شوند. یکی از موانع پیش‌روی کشور تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه علیه ملت بوده که بخشی از آنها لغو و باید بخش دیگر آن نیز با توجه به تعهدات غربی‌ها در توافق برجام لغو شود. به گفته وی، بخش خصوصی باید از حضور قدرتمندی در ایران برخوردار باشد. باید زمینه‌ای به وجود آورد که از نظر فرهنگی بخش خصوصی وجود داشته باشد و فضای امن کار را احساس کند و فضای مطمئنی بر اقتصاد کشور حاکم باشد.

وی افزود: آنچه در اقتصاد کلان اهمیت دارد، عوامل داخل بنگاه‌ها و صاحبان آنها و درعین‌حال فضای پیش‌برنده اقتصادی حاکم بر بنگاه‌هاست؛ وجود شاخص‌های اقتصادی مطمئن، پیش‌بینی‌‌پذیربودن آینده و ایجاد محیطی برای فعالان اقتصادی که بتوانند پنج سال آینده را پیش‌بینی کنند یا اطمینان از تغییرات نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ سود بانکی یا قیمت متغیرهای انرژی. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت تلاش کرده تا فضای اقتصاد را برای فعالان کشور پیش‌بینی‌پذیر کند، گفت: مردم هم‌اکنون مطمئن هستند نرخ دلار دیگر شبانه‌روزی تغییر نمی‌کند. آنها می‌دانند که دولت با سیاست‌گذاری کاری می‌کند تا نرخ سود بانکی کاهش یابد و فضای سیاسی-اجتماعی کشور باید آرام باشد.

جهانگیری با بیان اینکه آن دسته از افرادی که عنوان می‌کنند فضای کشور با‌ثبات نیست، قطعا به نفع جوان ایرانی و اقتصاد کشور کار نمی‌کنند، گفت: باید فضایی ایجاد کرد که جوان ایرانی احساس امنیت کند و درعین‌حال فعالان اقتصادی بتوانند کالای خود را تأمین کنند. به نظر می‌رسد این توفیق هم‌اکنون نصیب دولت شده که بتواند این فضا را در کشور حاکم کند. وی افزود: آنچه در نهایت باید رخ دهد، این است که بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد باشد و همه از این موضوع حمایت کنند.

جهانگیری گفت: آنچه اهمیت دارد، این است که باید شرایطی وجود داشته باشد که نهادهای عمومی و خصوصی بتوانند سهام خود را در بورس عرضه کنند و بگذارند تا مردم سهام‌دار باشند تا از این طریق تأمین مالی انجام شود. درحال‌حاضر حجم صادرات کشور به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده و باید از کل واحدهای پتروشیمی فعلی در این بخش قدردانی کرد که توانسته‌اند در دوران تحریم‌ها این اقدامات را انجام دهند.

جهانگیری عنوان کرد: فردی به اندازه احداث چهار پتروشیمی شیراز در گذشته مبلغی در حدود دو‌میلیارد‌و ٧٠٠ میلیون دلار از پول‌های کشور را برداشت و بُرد؛ امیدواریم که شرکت‌های پتروشیمی بخش خصوصی در این زمینه افزایش و توسعه یابد و با توجه به فرصت‌های خوبی که برای کشور به وجود آمده و درعین‌حال چارچوب‌های‌ اقتصاد مقاومتی بتوانیم وارد رونق اقتصادی شویم.
زنگنه: کشور از ته چاه خارج شده است

وزیر نفت گفت: کشور امروز از ته چاه خارج شده است و در مسیر توسعه و پیشرفت گام برمی‌دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بیژن نامدار‌زنگنه در این مراسم گفت: امروز ارزش تولیدات پتروشیمی‌های کشور ۲۰ میلیارد دلار است که باید به ۴۰ میلیارد دلار برسد. این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که ارزش تولیدات پتروشیمی در سال ۷۶ یک میلیارد دلار بوده است.

وزیر نفت ادامه داد: در سال جاری صنعت پتروشیمی ایران وضعیت بسیار مناسبی دارد که مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است. ٥,٤ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که ارزش تولیدات سالانه را پنج میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: پتروشیمی‌های لرستان، مهاباد، ارومیه، کیوان ۲، طرح مروارید، کارون، کردستان، پردیس فاز ۳ و... در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

زنگنه ادامه داد: در سال ۹۶ نیز چهار پتروشیمی راه‌اندازی می‌شود که ارزش آنها هشت میلیارد دلار است و با راه‌اندازی آن ارزش تولیدات پتروشیمی کشور ارزش بسیار خواهد داشت.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه کشور از ته چاه خارج شده، افزود: زمانی در ته چاه قرار داشتیم؛ اما امروز دیگر چنین نیست و باید برای توسعه و پیشرفت از فاینانس‌های خارجی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مردم استفاده کنیم.

وی یادآور شد: به‌گونه‌ای رفتار می‌شود که ما متخصص اتلاف وقت هستیم و برخی با به‌وجودآوردن دعواها و مباحث بیهوده تأکید بر ماندن خود دارند. این افراد اصل را بر بودن خود گذاشته‌اند و کاری به عاقبت کشور ندارند.

وزیر نفت در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه شیراز و استان فارس مهد پتروشیمی کشور است، گفت: در اوایل دهه ۴۰ اولین واحد پتروشیمی در استان فارس و شهر شیراز راه‌اندازی شد؛ اما امروز فارس در توسعه پتروشیمی به غیر از همین یک واحد، واحد دیگری در اختیار ندارد.

زنگنه ادامه داد: طرح‌های زیادی برای استان فارس پیش‌بینی شده که باید با تدبیر نمایندگان و مقامات استانی راه‌اندازی شود؛ چراکه وظیفه ما تأمین خوراک پتروشیمی است که امروز این مهم ممکن شده است. وزیر نفت با اشاره به اینکه مشکلات راه‌اندازی پالایشگاه دوم شیراز باید برطرف شود، گفت: مباحث زیست‌محیطی بیش از یک سال است که مانعی برای راه‌اندازی پالایشگاه دوم شیراز است که امیدوارم هرچه سریع‌تر با کمک مسئولان استان برطرف شود.

وی افزود: تولید ۱۲۰‌ هزار بشکه نفت روزانه و ۱۲ الی ۱۳ ‌هزار لیتر، نیاز استان فارس است که با راه‌اندازی پالایشگاه دوم نیازهای استان فارس نیز برطرف خواهد شد.

پاسخ زنگنه درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
وزیر نفت در پتروشیمی شیراز گفت: نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی برای سال مالی ٩٥ به‌طور ماهانه از سوی وزارت نفت ابلاغ می‌شود و این در حالی است که تعیین نرخ خوراک سال مالی ٩٤ اصلا به بحث گذاشته نشده و مطابق همان نرخی است که قبلا برای این مجتمع‌ها تعیین شده بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید