جزییات تازه از بدهی کلان محمد پروین به دولت

ماجرای فروش برنج‌های تاریخ مصرف گذشته شرکت بازرگانی دولتی موسوم به «برنج آلوده» با به میان آمدن پای پسر اسطوره فوتبال به عنوان بدهکار و تهدید بازرگانی دولتی برای به اجرا گذاشته شدن وثیقه او ابعاد جدیدی پیدا کرده است.

کد خبر : ۲۲۳۰۲
بازدید : ۱۱۷۲
ماجرای فروش برنج‌های تاریخ مصرف گذشته شرکت بازرگانی دولتی موسوم به «برنج آلوده» با به میان آمدن پای پسر اسطوره فوتبال به عنوان بدهکار و تهدید بازرگانی دولتی برای به اجرا گذاشته شدن وثیقه او ابعاد جدیدی پیدا کرده است.

به گزارش فارس، شرکت بازرگانی دولتی ایران اواخر سال 93 اقدام به فروش ترهینی برنج به چند شرکت کرد که از قضا یکی از شرکت‌های خریدار برنج به نام «ر.س.ا» متعلق به محمد پروین پسر اسطوره‌ فوتبال ایران است.

براساس این گزارش: پسر علی پروین که چند سالی است وارد یک فعالیت تولیدی شده است قریب به 20 میلیارد تومان برنج از شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری کرده ولی با گذشت حدود یک سال و نیم هنوز موفق به بازپرداخت پول برنج‌ها به شرکت بازرگانی دولتی نشده است.

در این رابطه علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش از این به فارس گفته بود برنج طبق قانون، به صورت رهنی به پسر اسطوره فوتبال فروخته شد و زمان پرداخت آن فرا رسیده و باید مطالبات ما توسط آنها پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اظهار داشت: اگر پرداخت انجام نشود، وثیقه آنها به اجرا گذاشته می‌شود.

وی مبلغ فروش برنج به پسر اسطوره فوتبال را 20 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: با سود آن باید 25 میلیارد تومان به شرکت بازرگانی دولتی پول پرداخت شود.

قنبری تصریح کرد: زمان فروش رهنی برنج به این شخص 6 ماه بوده است که اکنون آن مدت نه تنها به اتمام رسیده بلکه دو بار تمدید شده و آنها موظف به پرداخت هستند.

یک مقام آگاه: زیان 5.6 میلیارد تومانی محمد پروین در خرید از بازرگانی دولتی
در عین حال یک مقام آگاه اطلاعاتی را درباره جزئیات فروش برنج‌های در آستانه اتمام تاریخ مصرف به چند خریدار که یکی از آنها محمد پروین است، ارائه کرد.

این مقام آگاه به فارس گفت: برنجی که توسط شرکت بازرگانی دولتی به پسر اسطوره فوتبال فروخته شد برنج نازگل 1121 بوده که این برنج از نوع نامرغوب 1121 محسوب می‌شود و فرد خریدار در زمان تحویل کالا از شرکت از عدم مرغوبیت کالای تحویلی مطلع نبوده است.

این مقام آگاه اظهار می‌کند: از مجموع برنج خریداری شده از شرکت بازرگانی دولتی ایران 6 هزار تن برنج نامرغوب نازگل 1121 به خریدار تحویل داده می‌شود و در کنار آن 10 تن هم برنج 1121 مرغوب تحویل داده می‌شود.

به گفته این مقام آگاه قیمت عرضه هر کیلو گرم برنج به فرد مذکور 3467.5 ریال بوده در حالی که به دلیل رکود بازار و بی‌کیفیتی محصول قیمت هر کیلوگرم از برنج تحویلی به پسر اسطوره فوتبال در زمان تحویل یعنی ماه‌های آخر سال 93 در بازار فقط 2500 تومان بوده است و وی به ناچار دچار زیان هنگفتی می‌شود.

برنج‌های دارای تاریخ مصرف رو به اتمام بازرگانی دولتی که به 130 هزار تن می‌رسیده است در حالی به شرکت‌های خریدار عرضه می‌شود که این شرکت پیش‌تر برای فروش آن به برخی دستگاه‌‌های دولتی مثل سازمان زندان‌ها و دانشگاه‌ها و حتی عرضه در بورس تلاش می‌کند و این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای نمی‌دهد. بنابراین تصمیم بر این می‌شود با دریافت وثیقه و روش ترهینی به شرکت‌ها و افراد متقاضی واگذار شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس حدود 20 هزار و صد تن این برنج‌ها به صورت ترهینی با چک و به ازای یک وثیقه ملکی 27 میلیارد تومانی به محمد پروین تحویل داده می‌شود در حالی که پسر اسطوره فوتبال 18 ملیارد تومان از شرکت بازرگانی دولتی برنج خریداری می‌کند.

این مقام آگاه تصریح کرد: به علت عدم کیفیت کالای تحویلی و رکود بازار وی که دارای یک کارخانه صنایع غذایی است و با هدف تامین سرمایه در گردش اقدام به خرید و فروش محموله برنج از بازرگانی دولتی کرده است برنج تحویلی را در نهایت با ضرر 5 میلیارد و 600 میلیون تومان به فروش می‌رساند.

به گفته این منبع مطلع 4 خریدار بزنج‌های بی‌کیفیت بازرگانی دولتی اقدام به شکایت از این سازمان کرده‌اند که محمد پروین یکی آز آنهاست.

اظهارات این مقام آگاه دارای جزئیات و مستندات بیشتری است که در صورت نیاز همراه با پاسخ حقوقی بازرگانی دولتی روزهای آینده منتشر می‌شود.

مدیرعامل بازرگانی دولتی: برنج فروخته شده از نوع خیلی خوب بود
اما امروز علی قنبری در گفت‌وگو با فارس در این رابطه اظهار داشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران به اجبار به کسی برنج نفروخته است و تمام خریداران از نوع برنجی که خریداری می‌کرده‌اند اطلاع کافی داشته‌اند.

وی افزود: ذخایر استراتژیک برنج ما در سال 92 از نوع خیلی خوب بوده و مشکلی نداشته و 10 خریدار ترهینی برنج از این شرکت با رضا، رغبت و آگاهی کافی در سال 93 از ما خرید کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه مسائلی که در رابطه با نامرغوب بودن برنج 1121 مطرح می‌شود بهانه است، گفت: اینان می‌خواهند پول دولت را ندهند، در حالی که ما یک ذره از مطالبات دولت و شرکت کوتاه نمی‌آییم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: این فرد در زمان خرید نسبت به مرغوبیت برنج اعتراضی نداشت اما حالا که پول شرکت را پرداخت نکرده چنین مطالبی را بیان می‌کند.

وی بیان داشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران به این فرد برای بازپرداخت پول خرید برنج فرصت داده و حتی فرصت را 2 بار تمدید کرده و اگر پول برنج‌ها را پرداخت نکند براساس قانون وثیقه را به اجرا می‌گذاریم.

قنبری تصریح کرد: البته پسر اسطوره فوتبال برای پرداخت نیمی از وجه خرید برنج قول‌هایی داده و اعلام کرده که بزودی نیمی از پول برنج را پرداخت می‌کند ولی تاکنون مبلغی پرداخت نکرده است.

معاون بازرگانی دولتی: باید زمان خرید نسبت به کیفت کالا اعتراض می‌شد نه زمان پرداخت پول
در این رابطه حسن عباس معروفان معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران هم به فارس گفت: وقتی کالایی معیوب است خریدار زمان خرید باید نسبت به کالای خریداری شده به فروشنده اعتراض کند، نه اینکه اعتراض و بیان اینگونه مسائل را موکول به زمان باپرداخت پول کند.

معاون شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: بیان اینگونه مطالب در هیچ محکمه‌ای پذیرفتنی نیست و این افراد برای عدم پرداخت بدهی خود این مطالب را بیان می‌کنند.

وی همچنین در مورد کیفیت برنج‌های ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی در سال 92 گفت: ما باید خودمان را به جای دولت قبل در زمان تحریم‌های شدید در سال‌های 91 و 92 بگذاریم. با توجه به شرایط زمان تحریم و سختی‌هایی که برای تأمین ذخایر استراتژیک وجود داشته دولت هر چیزی را که برای تأمین ذخایر استراتژیک می‌توانسته تهیه کند به کشور وارد می‌کرده و چه بسا جای تشویق هم داشته است.

معاون شرکت بازرگانی دولتی بیان داشت: تأمین ذخایر استراتژیک برنج در زمان تحریم‌ها قابل دفاع بوده و با مشکلاتی که در آن زمان وجود داشته قطعا مسئولان بهترین تصمیم را اتخاذ کرده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید