هکر حرفه‌ای به تلگرام ٢٥‌هزار زن حمله کرد

چند روز پیش بود که نخستین شاکی این پرونده بزرگ به پلیس فتا رفت و از یک اخاذی اینترنتی شکایت کرد. این زن شیرازی در شکایت خود به ماموران گفت: «اکانت تلگرام من هک شده و تمام اطلاعات شخصی‌ام در اختیار یک فرد دیگر قرار گرفته است. بعد از این اتفاق با توجه به دسترسی فرد ناشناس به اطلاعات موجود در اکانتم یعنی کانتکت‌ها، تصاویر و پیام‌ها و غیره، این هکر اقدام به اخاذی از من می‌كند.»

کد خبر : ۲۲۳۳۱
بازدید : ۳۴۴۲

نخستین‌بار تنها با دریافت یک کد توانست هوش و استعدادش را به رخ بکشد. هکری که توانست با این کد به اطلاعات شخصی و خصوصی تلفن همراه فرد دیگری دسترسی پیدا کند؛ بعد از آن، این کار برایش به یک تفریح و سرگرمی تبدیل شد. به بهانه‌های مختلف از کسانی که اصلا آنها را نمی‌شناخت کد می‌گرفت و به اطلاعات شخصی‌شان نفوذ می‌کرد. شماره تماس، عکس‌ها، فیلم‌ها و حتی پیام‌های خصوصی افراد را به‌دست می‌آورد. اوایل نمی‌دانست که با این اطلاعات باید چه‌کار کند، اما درنهایت فکری به ذهنش رسید؛ فکری که به یک اخاذی بزرگ و پرونده‌ای قطور در پلیس فتا ختم شد. این پسر جوان خواهر خود را هم وارد ماجرا کرد و با هم دست به اخاذی از کسانی زدند که به اطلاعات شخصی‌شان دسترسی پیدا کرده بودند. پایان این تبهکاری سیاه، شکایت ١٦ زن و فاش شدن راز اخاذی از ٢٥‌هزار قربانی دیگر بود.

نخستین شاکی
چند روز پیش بود که نخستین شاکی این پرونده بزرگ به پلیس فتا رفت و از یک اخاذی اینترنتی شکایت کرد. این زن شیرازی در شکایت خود به ماموران گفت: «اکانت تلگرام من هک شده و تمام اطلاعات شخصی‌ام در اختیار یک فرد دیگر قرار گرفته است. بعد از این اتفاق با توجه به دسترسی فرد ناشناس به اطلاعات موجود در اکانتم یعنی کانتکت‌ها، تصاویر و پیام‌ها و غیره، این هکر اقدام به اخاذی از من می‌كند.»

افزایش شکات
با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت و تلاش در این رابطه آغاز شد. اما درست در عرض ٤٨ ساعت، ١٦ شاکی دیگر نیز شکایت مشابه خود را مطرح کردند و مدعی شدند که یک هکر با دسترسی به اطلاعات شخصی‌شان دست به اخاذی از آنها می‌زند، بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، پرونده به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان قرار گرفت. پس از بررسی مشخص شد در همه پرونده‌ها شخصی با تلفن همراه با شکات كه اكثرا زن هستند تماس گرفته و خود را به‌عنوان یکی از دوستان آنها معرفی می‌کرده است. او پس از معرفی خود به‌عنوان یک دوست، درخواست کد ارسال شده به گوشی شکات را می‌کرد. قربانیان نیز بدون احراز هویت اصلی فرد تماس‌گیرنده کد درخواستی را ارسال می‌کردند و بلافاصله اکانت تلگرام آنها هک می‌شد.

شاکیان همگی به ماموران اعلام کردند یک زن با آنها تماس می‌گرفته و دست به اخاذی می‌زده است. حتی او به همه مشخصات شناسنامه‌ای آنها نیز دسترسی داشته است.

بازداشت خواهر و برادر تبهکار
با بررسی‌های فنی و تخصصی افسران این پلیس، متهمان شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی به دادسرای شیراز اعزام شدند. با شناسایی متهمان این پرونده مشخص شد که آنها خواهر و برادر هستند، بنابراین هردو تحت بازجویی قرار گرفتند و به جرم خود اعتراف كردند.

سرهنگ «سیدموسی حسینی»، رئیس پلیس فتا فارس درباره این پرونده گفت: این‌دو متهم از همه کاربران تلگرامی که به‌صورت غیرمجاز به پروفایل آنها متصل شده‌اند علاوه بر ‌یک‌هزار و ٧٠٠ عکسی که از صفحه گوشی اسکرین‌شات گرفته‌اند، حدود ٢٥‌هزار و ٥٠٠ شماره تلفن موجود در تلفن همراه شاکیان را استخراج كرده و همین کار را برای شماره‌های جدید به دست آمده تكرار كرده‌اند. همچنین مشخص شد که بیشتر قربانیان زن و از استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، كهگیلویه و بویراحمد و اصفهان بوده‌اند. بنابراین تحقیقات در این رابطه ادامه یافت.»

این درحالی است که رئیس پلیس فتا استان فارس از کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص تلگرام درخواست كرد: «به هیچ وجه به کسانی که در شبکه‌های اجتماعی از شما درخواست ارسال کدی خاص را دارند یا درخواست ارسال اطلاعات شخصی‌شان را دارند اعتماده نکنند حتی اگر از سوی اکانت خانواده یا دوست صمیمی آنها باشد و بعد از احراز هویت اصلی شخص درخواست‌کننده اطلاعات، با رعایت نکات امنیتی به درخواستشان پاسخ دهند.»

حمله هکرها به سایت دو بانک کشور
یکی دیگر از پرونده‌های بزرگی که این روزها رسانه‌ای شده و همه جا صحبت از آن است، هک سایت بانک‌های سپه و مسکن است. چند روز پیش بود که با رصد پلیس فتا بر فضای سایبری کشور، مشخص شد که وب‌سایت‌های دو بانک مسکن و سپه مورد نفوذ و دسترسی غیرمجاز قرار گرفته و هک شده‌اند. در این حملات هکر یا هکرها توانسته بودند عملیات «دی فیس» را روی وب‌سایت‌های این دو بانک انجام دهند و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد خسارت خاصی به اطلاعات و وب‌سایت‌های این دو بانک وارد نشده است. مسئولان بانک سپه و تیم امنیت فناوری اطلاعات این بانک همکاری خوبی داشتند و درنهایت با همکاری آنها مشکل امنیتی سایت این بانک شناسایی و برطرف شد.

حمله به اطلاعات خصوصی ایرانسلی‌ها
چند وقت پیش هم یک هکر با نفوذ به پایگاه اطلاعاتی ایرانسل، اطلاعات ٢٠‌میلیون مشترک این اپراتور را توسط یک ربات تگرام فاش کرد. درواقع رباتی در تلگرام با دریافت شماره‌های ایرانسل، اقدام به افشای اطلاعات کاربران اپراتور دوم ارتباطی کرد. کاربران تلگرام می‌توانستند با عضویت در این ربات به اطلاعات خصوصی مشترکان این اپراتور دسترسی یابند. بعد از استقبال کاربران تلگرام برای یافتن اطلاعات خصوصی ٢٠‌میلیون نفر از مشترکان ایرانسل، این ربات دست‌به‌دست در تلگرام چرخید و تقریبا فراگیر شد. این درحالی است که تقریبا اغلب کاربران تلگرام با تبلیغات رباتی که دست به انجام این کار زده بود، آشنا شدند و کافی بود تا به این ربات تلگرامی متصل شوند و اطلاعات هویتی فرد مورد نظر خود یعنی مالک سیم‌کارت را به دست آورند. درنهایت واکنش‌ها به این اقدام باعث شد تا پلیس فتا تحقیقاتش را برای شناسایی و دستگیری عامل انتشار اطلاعات خصوصی مشترکان ایرانسل آغاز و سرانجام روز یکشنبه موفق شد متهم را در یکی از شهرهای غربی کشور بازداشت کند.

نفوذ به سایت‌های دولتی
خردادماه امسال نیز هک تعدادی از سایت‌های دولتی، جنجال رسانه‌ای زیادی را ایجاد کرد. مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه، براساس وظایف ذاتی و ماموریت‌های محوله، در راستای پاسداری از امنیت فضای مجازی، با ورود به موضوع و انجام اقدامات فنی، موفق به شناسایی و دستگیری هکر تعدادی از این سایت‌ها شد. این هکر که با نام «مافیا هکینگ تیم» فعالیت می‌کرد، تعداد زیادی از سایت‌های داخلی ازجمله سایت سازمان ثبت اسناد کشور، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دانشگاه‌های کشور را هدف فعالیت‌های مجرمانه خود قرار داده بود.

بازداشت هکرهای اخاذ
سال گذشته نیز مردی با هک حساب کاربری تلگرام و دسترسی به اطلاعات ذخیره‌شده در گوشی تلفن همراه تعدادی از طعمه‌ها از آنها اخاذی کرده بود. او توسط پلیس فتای کردستان دستگیر شد. تحقیقات انجام‌شده از مالباختگان نشان داد که حساب کاربری تلگرام آنها هک شده و هکر به اطلاعات ذخیره‌شده در گوشی آنها مثل شماره تلفن، فایل و عکس‌های شخصی و خانوادگی و غیره دسترسی پیدا کرده بود و هکر آنها را تهدید می‌کرد که اگر به خواسته‌های وی تن نداده یا پول به حسابش واریز نکنند تصاویر خصوصی‌شان را در فضای مجازی منتشر خواهد کرد. در این زمینه با اقدام‌های تخصصی ماموران اداره مبارزه با جرایم سایبری، دزد شناسایی و در اقدامی ضربتی به همراه ٢ نفر از همدستانش در شهر سنندج دستگیر شد.

از تفریح تا تبهکاری
کمی گشت و گذار در دنیای مجازی، یک کلیک و دریافت یک کد؛ این است کار نخبه دنیای مجازی که تنها برای تفریح و سرگرمی هوش و استعداد خود را جور دیگری به رخ می‌کشد. با این عملیات ساده، اطلاعات خصوصی را به دست می‌آورد، به مشخصات کاربرهای عمومی شبکه‌های مجازی و سایت‌های مختلف نفوذ می‌کند و خوشحال از این‌که چنین استعدادی را به تصویر می‌کشد، خودش می‌ماند و چندین اطلاعات خصوصی که روی دستش مانده است. حالا دیگر وقت استفاده از این اطلاعات می‌رسد. استفاده‌هایی که درنهایت این رخنه‌گرهای کلاه‌سیاه را به سمت جرم می‌کشاند. استعداد دارند، اما هوش استفاده از این استعداد را ندارند. آن‌قدر مغزشان کار می‌کند که می‌توانند تنها با چند کلیک سایت هک کنند، به اطلاعات خصوصی کاربران شبکه‌های مجازی حمله می‌کنند و در دنیای مجازی خودی نشان دهند. ولی استعدادشان به آنها یاد نداده که استفاده‌های سیاه پایانی جز گرفتاری برایشان ندارد. کم نیستند هکر‌هایی که هوش و استعداد خود را به سمت تبهکاری می‌کشانند. اینها همان شخصیتی هستند که معمولا در فیلم‌های ‌هالیوودی و رسانه‌ها از هکر به نمایش گذاشته می‌شود. البته این را هم باید گفت که معمولا بخش بزرگی از این نفوذ وابسته به اشتباهات انسانی کاربران است. درواقع در معرض مخاطره قرار گرفتن حریم خصوصی افراد یکی از مشکلات اخلاقی است که با گسترش ارتباطات از طریق شبکه‌های اجتماعی بروز کرده است. در سال‌های اخیر با توجه به گستردگی کاربران شبکه‌های مجازی و استفاده از دنیای مجازی، هکرهای حرفه‌ای میدان‌های زیادی یافته‌اند تا از طریق آن خودنمایی‌های سیاه خود را به تصویر بکشند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید