بهترین شریک برای استارت‌آپ!

کد خبر : ۲۴۳۹۶
بازدید : ۳۴۷۵۳
همیشه در دیدار با بسیاری از کارآفرینان جوان با این پرسش روبه‌رو می‎شوم، «اگر شریک خوبی برای ایده خود پیدا نکنم چه خواهد شد؟»

توصیه من به آنها تلاش برای یافتن یک شریک خوب است. همراهی یک شریک نه تنها بهترین راه برای به اشتراک گذاردن دشواری‎های کار است بلکه مطالعات نشان می‎دهد شرکت‎هایی‎که با مشارکت دو بنیانگذار تاسیس شده‎اند در مقایسه با مواردی که فقط یک موسس دارند، شانس بیشتری در دستیابی به موفقیت خواهند داشت.

تقسیم کار در نخستین ماه‎های فعالیت، مسوولیت‎پذیری، ارائه مجموعه‎ای از مهارت‎ها دشواری‎های سال اول آغاز به‌کار شرکت را کاهش داده و در نهایت به سودآوری و رشد تعداد مشتریان می‎انجامد. پیدا کردن بهترین شریک درست مثل قدم گذاشتن در میدان مین است. فرد مورد نظر نه تنها باید مجموعه‎ای کامل از مهارت‌های مورد نیاز شما را داشته باشد بلکه باید از نظر ویژگی‎های شخصی، به‌ویژه در شرایط منحصربه‌فرد، مکمل شما باشد. علاوه‌بر این، ارتباطات اجتماعی و خانوادگی فرد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. جای تعجب نیست که نزدیک به ۶۰ درصد شکست‎های استارت‌آپ‎ها در اختلافات موجود میان موسسان آنها ریشه دارد.

در مقاله حاضر به برخی نکات مهم در خصوص انتخاب بهترین شریک برای عملی کردن ایده کسب وکارتان اشاره می‎کنم:

۱- شناسایی شکاف‎های مهارتی و بررسی سوابق پیشین
تصور کنید شما مدرک MBA دارید و تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه امور مالی، اما از نظر فنی هیچ ایده‎ای برای راه‌اندازی کسب‎وکار خود ندارید. به احتمال زیاد زمان یافتن شریکی که از توان تصمیم‎گیری فنی برخوردار باشد، فرا رسیده است. یا تصور کنید که جوانی هستید با سابقه طراحی و تولید محصول که هیچ تجربه‎ای در خصوص راه‌اندازی یک کسب‎وکار دیجیتال ندارد، سعی‎کنید شریکی پیدا کنید که یک نابغه در راه‌اندازی کسب وکار دیجیتال است. یکی دیگر از روش‎های پرداختن به این موضوع شناسایی حیطه‎های وظیفه‎ای و مسوولیت‎هایی است که برای شریک خود در نظر گرفته‎اید، پذیرش مسوولیت‎های داخلی از قبیل طراحی محصول، فناوری و بودجه‎بندی یا فعالیت‎های خارجی از قبیل توسعه کسب‎وکار، بازاریابی یا رشد.

۲- استفاده از شبکه‎های اجتماعی و اینترنت برای برقراری ارتباط با گروه‎های مختلف
اکنون‎که چارچوبی کلی از ویژگی‎های فرد مورد نظرتان شکل گرفته است و اگر شانس حضور در اکوسیستمی کارآفرینانه را دارید، می‎توانید به راحتی اعلام نیاز کرده و با افراد واجد شرایط وارد مذاکره شوید. ایده خود را با دوستانتان در میان بگذارید، به آنها بگویید فرد مورد نظرتان چه ویژگی‎هایی دارد، این اطلاعات را در حساب LinkedIn خود نیز به اشتراک بگذارید تا در نهایت به بهترین گزینه‎ها دسترسی پیدا کنید. سعی کنید در جلسات و گردهمایی‎های مختلف حضور داشته باشید تا از این طریق با افراد مختلفی آشنا شوید، در نهایت شانس پیدا کردن بهترین گزینه ممکن افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر در محل سکونت خود شبکه‎ای بزرگ و پررونق از کارآفرینان را سراغ ندارید، سعی کنید از منابع در دسترس به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. از شرکت در گردهمایی‎های کارآفرینی مختلف در دانشگاه‎ها یا هر جای دیگری غافل نشوید. برقراری ارتباط با شتاب‎دهنده‎های کسب‎وکارهای نوپا را فراموش نکنید.

در نهایت، قدرت ارتباطات با نزدیکان خود را نادیده نگیرید. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند این ایده چندان مطلوبی نیست اما به باور من چنین انتخابی اگر با دقت و اطمینان و شفافیت کامل انجام شود چه کسی بهتر از دوستان نزدیک یا خویشاوندان؟

۳- از اطلاعات کمک بگیرید
هنگامی که با بهترین فرد یا حتی افراد آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده است که رزومه آنها را بررسی کنید و به دنبال ردپایی از روابط باشید که نشانه‎ای از همکاری بلند‎مدت است. شاید با کسی آشنا شوید که متخصص طراحی اپلیکیشن تلفن‎همراه است اما شما به هیچ عنوان نمی‎توانید رفتارهای وی را به عنوان شریک خود تحمل کنید. در این صورت چه باید کرد؟ بهتر است روحیه خود را تنها به‌دلیل اینکه با رزومه‌ای بسیار قوی روبه‌رو شده‌اید، تخریب نکنید.

مهم‎ترین نکته در موفقیت تیم موسس، انطباق رفتاری و شخصیتی افراد است. شروع به فعالیت یک استارت‌آپ همواره اضطراب‎آور است و مستلزم تصمیم‎گیری سریع در زمان فقدان اطلاعات کامل، بودجه کم، پرداخت‎های عقب‎افتاده یا ساعت‎های طولانی کار بدون هیچ نتیجه موفقیت‎آمیز و مهم‎تر از همه بردباری برای ادامه حیات کسب‎وکار و نیاز به تمرکز بالا برای رویارویی با شرایط نامطلوب است.

شما باید بتوانید به افرادی وابسته شوید که از نظر شخصیتی با آنها انطباق بیشتری دارید. این انطباق به طرق زیر قابل دسترسی است:

- به احساس خود اعتماد کنید: اگر نمی‎توانید به فرد مقابل اعتماد کنید، با وی وارد رابطه بلند‎مدت تجاری نشوید.

- افق بلندمدت را در نظر بگیرید: به یاد داشته باشید اگر همه چیز خوب پیش برود، شما خواهید توانست تیمی بزرگ را اداره کنید. بنابراین اطمینان داشته باشید که شخصیت اعضا، مکمل هم است و در فرآیند رشد و موفقیت کسب‎وکار دیدگاه‎های مختلفی را فراهم خواهد کرد.

- پذیرش اشتباهات: بدترین شریک برای شما فردی است که از قبول اشتباهات خود سر باز می‎زند و به مشکلات لبخند نمی‎زند.

- سرعت را در دستور کار خود قرار دهید: به یاد داشته باشید کسی که موفقیت‎های متعددی را در سازمان‎های بزرگ تجربه کرده است شاید نتواند به‌راحتی با مشکلات یک استارت‌آپ کنار بیاید. بهتر است توانایی این افراد در مقابله با شرایط نامطلوب بررسی شود. مطمئنا شما هم دوست ندارید در این مسیر بار کسی را به دوش بکشید.

با روش‌های مذکور بهترین مکمل و شریک را برای خود بیابید، خواهید دید که در کنار آنان کسب‎وکاری خواهید ساخت که به غولی بزرگ تبدیل خواهد شد. فراموش نکنید یک حرکت اشتباه در هر موقعیتی، همواره در بلندمدت عواقب نامطلوبی در پی خواهد داشت.

منبع: mashable.com
مترجم: فریبا ولیزاده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید