ثبت رکورد سرمای زیر صفر در ۲۰ استان

با نفوذ توده‌های هوای سرد و روند کاهش دما، مردم 20 استان دمای زیر صفر را در روزهای آغازین آخرین ماه پاییز تجربه کردند. بجنورد مرکز خراسان شمالی با دمای منفی 13 درجه سردترین و بندرعباس مرکز هرمزگان با دمای 20 درجه بالای صفر گرمترین مراکز استان اعلام شدند.

کد خبر : ۲۹۹۴۰
بازدید : ۱۰۲۶
با نفوذ توده‌های هوای سرد و روند کاهش دما، مردم 20 استان دمای زیر صفر را در روزهای آغازین آخرین ماه پاییز تجربه کردند. بجنورد مرکز خراسان شمالی با دمای منفی 13 درجه سردترین و بندرعباس مرکز هرمزگان با دمای 20 درجه بالای صفر گرمترین مراکز استان اعلام شدند.

در همین حال، امین آباد فیروزکوه در تهران با دمای منفی 15 درجه، کلات نادری در خراسان رضوی با دمای منفی 14 درجه و روستای «کوسه» شهرستان شیروان در خراسان شمالی با 20 درجه زیر صفر نیز سردترین شهرهای کشور بودند.

«کبری رفیعی»، کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه هوای سرد تا 3 روز آینده در کشور ماندگار خواهد بود، اظهار داشت: کاهش دما و بارش برف و باران باعث شد 18 استان کشور دمای زیر صفردرجه را تجربه کنند. با توجه به عبور موجی از بخش‌های جنوبی کشور، روزهای سه‌شنبه تا جمعه در این نواحی رگبار و رعد و برق پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

این سامانه در روز شنبه هفته آینده تقویت شده و غرب کشور را نیز در بر می‌گیرد. نفوذ این جریانات در 48 ساعت آینده در استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان موجب بارش باران خواهد شد.

وی ادامه داد: در دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های قزوین، البرز، زنجان و تهران بارش‌ها امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) به صورت پراکنده خواهد بود. با توجه به اینکه کاهش دمای هوا و بارش برف تا اوایل هفته آینده ادامه دارد عبور از راه‌های کوهستانی تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر است.مناطق جنوبی کشور از امروز(چهارشنبه) تا روز جمعه نیز با وزش باد، رگبار و رعد و برق همراه است. در این مدت خلیج فارس، تنگه هرمز و سواحل عمان مواج است.

رفیعی با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در شرق و جنوب شرق کشور، گفت: تا روز جمعه به علت وزش باد شدید شاهد افزایش میزان غلظت گرد و غبار در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواهیم بود. همچنین برودت هوا موجب تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان و اردبیل شد. ضمن اینکه گرد و غبار برای دومین روز متوالی برخی مدارس هرمزگان را به تعطیلی کشاند.

جایگزینی سوخت دوم در مازندران
«محمد اسماعیل ابراهیم زاده»، مدیر عامل شرکت گاز مازندران نیز اظهار داشت: به دنبال برودت هوا و افزایش مصرف گاز مشترکان خانگی، گاز صنایع پر مصرف استان قطع و سوخت دوم جایگزین شده است.

مسدود شدن 4 جاده
در این حال، «یاسر خالدی»، مسئول مرکز مدیریت راه‌های کشور در گفت‌و‌گو با ایرنا از بارش برف در راه‌های 13 استان خبر داد و گفت: بارش برف در بیشتر راه‌های این استان‌ها آغاز شده است. بارش برف در راه‌های استان‌های اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، قم، مازندران، مرکزی، همدان، گلستان و گیلان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه به غیر از 4 جاده برفگیر که مسدود شده سایر راه‌های کشور باز و تردد در آنها به صورت عادی در جریان است، گفت: تردد در راه‌های استان‌های یاد شده فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

خالدی افزود: بارش شدید برف و کولاک راه پونل - خلخال را مسدود کرده و تردد در این مسیر تا اطلاع بعدی همچنان ممنوع خواهد بود. علاوه بر مسدود شدن راه پونل به خلخال، راه رامیان - اولنگ - شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان، راه شمشک - دیزین در استان‌های تهران و البرز و کمربندی دهلران- اندیمشک در استان ایلام تا اطلاع بعدی به دلیل نبود ایمنی کافی بسته است و تردد از مسیر جایگزین داخل شهر انجام می‌شود.

مسئول مرکز مدیریت راه‌های کشور با بیان اینکه با آغاز بارش برف و باران رانندگان باید خودروی خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند، گفت: هموطنان برای دریافت اطلاعات تفصیلی راه‌ها به وب‌سایت ir.141 مراجعه یا برای اطلاع از آخرین وضعیت راه‌ها، عدد 141 را به شماره 1000141 پیامک و با کارشناسان مرکز 141 مدیریت راه‌های کشور تماس بگیرند. براساس تصاویر دریافتی از یکهزار و 776 دوربین نظارتی و تردد شمار در 24 ساعت گذشته آزادراه کرج - تهران، آزادراه تهران - کرج، آزادراه قزوین - کرج، آزادراه کرج - قزوین، آزادراه ساوه - تهران، آزادراه تهران - ساوه، پاکدشت - تهران، تهران - پاکدشت، تهران - شهریار و آزادراه قم - تهران بیشترین تردد را به خود اختصاص داده‌اند.

2 میلیون تن مرکبات مازندران درمعرض یخ زدگی
زهره افشار- به‌دنبال اخطاریه سازمان هواشناسی مازندران نسبت به احتمال بارش برف در سطح استان و کاهش دمای هوا به 5 درجه زیر صفر طی روزهای سه‌شنبه تا صبح پنجشنبه هفته جاری، 2 میلیون تن مرکبات برداشت نشده مازندران در معرض یخ زدگی قرار گرفته است. در مازندران 120هزار هکتار باغ مرکبات وجود دارد که باغداران هم‌اکنون در حال برداشت نارنگی و پرتقال هستند.

«محمد رضا شعبانی» رئیس اتحادیه باغداران مازندران در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره تصریح کرد: از 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات استان فقط حدود 700 هزار تن برداشت شده و مابقی هنوز روی درخت است و اگر دمای هوا به زیر منفی 3 درجه برسد و این برودت پایدار باشد، متأسفانه خسارت سنگینی به کشاورزان وارد خواهد شد. تنها راهکاری که هم‌اکنون کشاورزان دارند برداشت سریع مرکبات است که قطعاً برداشت در کوتاه مدت میسر نیست و باید دست به دعا برداریم که دما به منفی 3 درجه نرسد.وی در پاسخ به این پرسش که چرا باغداران با تعلل نسبت به برداشت مرکبات اقدام کرده‌اند، توضیح داد: بازار نارنگی خوب نبود و باغدارانی که محصولشان نارنگی است ترجیح دادند با تأخیر برداشت کنند شاید اتفاقی در بازار بیفتد یا اینکه دولت مداخله کند که اینچنین نشد. برداشت پرتقال نیز از هفته گذشته آغاز شده و هنوز بخش اعظم تولید این محصول روی درخت است.شعبانی با اظهار ناخرسندی ازنبود برنامه‌ریزی برای خرید مرکبات شب عید، تأکید کرد: متأسفانه این اتفاقی است که هرسال رخ می‌دهد و کشاورزان بیشترین ضرر را از این بابت متحمل می‌شوند. رئیس اتحادیه باغداران مازندران خاطرنشان کرد: تا این ساعت (صبح دیروز سه‌شنبه) هنوز نه برنامه‌ای برای خرید و ذخیره‌سازی مرکبات شب عید اعلام شده و نه قیمت‌گذاری برای خرید صورت گرفته است.

هوای بندرعباس در وضعیت خطرناک قرار گرفت
در حالی که برف و باران بخش‌های وسیعی از کشور را فرا گرفته است اما هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان همچنان با گرد و غبار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش ایران، وزش باد شدید در این مناطق که منجر به بروز ریزگرد و حتی تعطیلی مدارس بندرعباس در روز دوشنبه شده بود نیز ادامه یافت تا حدی که غلظت آلاینده ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون در بندرعباس که روز دوشنبه هشت برابر حد استاندارد فراتر رفته بود روز گذشته نیز همچنان در وضعیت خطرناک و بالای 300 گزارش شد.

در همین حال رضا بیانی مدیرکل دفتر مهندسی سازمان جنگل ها و مراتع کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره منشأ گرد و غبار بندرعباس گفت: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منشأ ریزگردهای بندرعباس از کشور عربستان بوده اما آنچه در جنوب کرمان و زابل و چابهار در دو روز گذشته شاهد بودیم تماماً ناشی از کانون‌های داخلی تولید ریزگرد بوده است.

این مقام افزود: بیش از 600 هزار هکتار از تالاب و دشت جازموریان تبدیل به بیابان شده همچنین نزدیک به نیم میلیون هکتار از هامون نیز بیابانی شده که این دو کانون داخلی عمدتاً منشأ بسیاری از ریزگردهای کرمان و سیستان هستند در عین حال بر اساس تصاویر ماهواره‌ای بخش جزیی از ریزگردهای زابل نیز منشأ خارجی داشته یعنی از نیمروز افغانستان این گرد و غبارها بلند شده اما عمده گرد و خاک‌ها منشأ داخلی در کشور خودمان داشته است.

در همین حال رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست هرمزگان نیز روز گذشته گفت: آلودگی هوا در بندرعباس در شرایط بحرانی قرار گرفته و برای همه گروه‌های سنی خطرناک است. علیرضا محوری افزود: میزان استاندارد ذرات ریزگردها در هوا 150 میکروگروم بر مترمکعب است که این میزان در شهر بندرعباس روز سه‌شنبه 300 میکروگروم بر متر مکعب رسید.

گرد و خاک و آلودگی هوا در بندرعباس روز گذشته نیز موجب تعطیلی مدارس، توقف فعالیت در بنادر مسافری و فرودگاه بین‌المللی بندرعباس شد. براساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان، نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده ریزش سامانه پرفشار سرد شمالی به جنوب کشور از روز دوشنبه یکم آذر تا روزهای پایانی هفته جاری است که سبب ناپایداری جوی و دریایی در استان هرمزگان شده است. گزارش سازمان هواشناسی می‌افزاید: این ناپایداری‌ها به صورت وزش باد به نسبت شدید و گرد وخاک بخصوص در مناطق شرقی و مرکزی خواهد بود که با ماندگاری این سامانه پرفشار تا روزهای پایانی هفته شاهد کاهش محسوس دما در استان خواهیم بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید