15 نسخه طلایی برای درمان سرفه

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
کد خبر : ۳۰۶۶۴
بازدید : ۳۶۲۸۴

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
فردید | هنگامی که محرکی گلو را آزار می دهد، سرفه اتفاق می افتاد. این محرک می تواند یک گرد و خاک باشد یا آب ریزش از پشت بینی. بسیاری از سرفه ها مانند سرفه ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا به خودی خود برطرف نمی شوند و باید درمان شوند.

دلایل بروز سرفه
گاهی محرک های موجود در هوا گلو و بینی را تحریک کرده و باعث ایجاد سرفه می شوند. سرفه روش طبیعی بدن برای دفع محرک هاست. گاهی سرفه ها منشأ آلرژیک دارند و در اثر حساسیتی خاص پدید می آیند. اما سرفه های ویروسی یا باکتریایی با علائمی از قبیل گرفتگی بینی، تب، ناراحت معده، آبریزش بینی همراهند. گاهی اوقات دلیل سرفه تنها ریفلاکس معده است.

خوراکی های زیر تأثیر زیادی در درمان فوری سرفه دارند:


1. یک قاشق عسل
تحقیقات نشان داده اند که عسل برای آرام کردن سفره بسیار مؤثر است. این تسکین دهنده غنی، دارای خواص ضد باکتری نیز هست که به آرام شدن سرفه کمک بسیاری می کند.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
یک قاشق غذاخوری عسل برای کنترل سرفه مناسب است

باید توجه داشت که به کودکان زیر دو سال نباید عسل داد.

یک قاشق غذاخوری عسل یک تا سه بار در روز برای کنترل سرفه مناسب است.

2. دمنوش ریشه شیرین بیان
ریشه شیرین بیان خلط آور و تسکین دهنده سینه است. همچین می تواند التهاباتی که باعث تحریک گلو می شوند را بهبود بخشد.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
ریشه شیرین بیان تسکین دهنده سینه است

3. غرغره آب نمک
غرغره آب نمک یک درمان محبوب برای گلودرد است. برای درست کردن آب نمک باید یک قاشق چایخوری نمک را در آب حل کرد و به مدت 15 ثانیه غرغره کرد.

4. بخور
بخور آب یا آب همراه روغن اوکالیپتوس و روغن درخت چای، خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد التهابی دارد. بخور هم به تنفس کمک می کند هم درمان سرفه محسوب می شود.

5. دم کرده آویشن
قرن هاست که آویشن برای درمان سرفه و سایر بیماری ها کاربرد دارد. آویشن به باز شدن مجاری تنفسی کمک می کند و در نتیجه سرفه کمتر می شود.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
آویشن درمان سرفه است


اضافه کردن لیمو و عسل به دمنوش آویشن، طعم بهتری ایجاد می کند و این دمنوش را به نوشیدنی لذت بخش پیش از خواب تبدیل می کند.

6. فلفل و عسل
بسیاری از مردم نمی دانند که فلفل یک درمان عالی برای سرفه است. اگر به فلفل عسل اضافه شود، خواص ضد باکتری نیز پیدا می کند. با مخلوط فلفل سیاه و سفید و عسل، می توان شربت یا دمنوش تهیه کرد.

یک قاشق چایخوری فلفل و یک قاشق غذاخوری عسل در آب جوش ریخته شوند. به مدت 10 دقیقه هم زده شود تا خوب با هم ترکیب شوند. نوشیدن این مخلوط یک تا دو بار در روز مفید است.

7. شربت نعناع و زنجبیل
زنجبیل به نرم کردن سینه و تمیز کردن ریه ها کمک می کند. هر چند در ابتدا ممکن است خودش باعث بروز سرفه شود اما سرفه خشک را متوقف می کند. نعناع نیز خارش گلو را تسکین می دهد و به درمان سرفه کمک می کند.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
شربت زنجبیل و نعناع تسکین دهنده سرفه است

برای درست کردن این شربت به سه قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده و یک قاشق نعناع خشک نیاز است. این مقدار از زنجبیل و نعناع باید در 4 لیوان آب ریخته شده و بجوشند تا مایع نصف شود. بعد از آن که خنک شد یک فنجان عسل هم می توان در آن حل کرد.

8. پروبیوتیک
پروبیوتیک می تواند سرفه را تسکین دهد، اما نه به طور مستقیم. پروبیوتیک ها به ایجاد تعادل در دستگاه گوارش و باکتری هایی که درون روده زندگی می کنند کمک می کند. می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و سرماخوردگی، آنفولانزا یا حساسیت را کاهش دهد.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه


9. بروملین در آناناس
آناناس درمان سرفه است. بروملین آنزیمی است که تنها در ساقه و میوه آناناس یافت می شود و می تواند به سرکوب سرفه کمک کند و مخاط گلو را بهبود بخشد.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
آناناس در درمان سرفه بسیار مؤثر است

10. دمنوش یا روغن نعناع
برگ نعناع خواص درمانی زیادی دارد. گلو را آرام می کند و مخاط گلو را بهبود می دهد. دمنوش نعناع یا بخور نعناع هر دو برای درمان سرفه مفید هستند.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
نعناع خواص درمانی زیادی دارد

11. شکلات
تحقیقات جدید درباره داروهای مربوط به مشکلات تنفسی و سرفه نشان می دهد که شکلات، تأثیر زیادی در درمان سرفه دارد. عده ای از محققان به این نتیجه رسیده اند که آلکالوئید موجود در کاکائو در درمان سرفه از کدئین مؤثرتر است. محققان به این نتیجه رسیده اند که کاکائو از داروهای رایج درمان سرفه قوی تر است و از قسمت های انتهایی عصب های گلو که باعث تحریک سرفه می شوند محافظت می کند.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
براساس تحقیقات جدید شکلات از داروهای سرفه قوی تر است

12. زرد چوبه
زردچوبه علاوه بر داشتن فواید بسیار برای درمان عفونت قارچی، درمان سرفه نیز هست.
کافی است یک فنجان آب جوش با یک قاشق چای خوری زردچوبه، یک قاشق چای خوری فلفل و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط شده و به مدت دو الی سه دقیقه جوشانده شود.

13. دارچین
جوشانده دارچین نیز مسکن قوی سرفه های خشک است.

14. دانه خردل
دانه خردل به طور کلی به عنوان ادویه ای مفید شناخته شده و در واقع غنی از مواد مغذی گیاهی مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. دانه این گیاه محرک است اما برای سرفه مرطوب مفید است.

15 نسخه طلایی برای درمان سرفه
دانه خردل برای سرفه مفید است


دانه خردل حاوی ترکیبات گوگرد است که مخاط آور است. برای استفاده از این خاصیت باید دانه‌ها‌ی خردل را خرد کرده و یک قاشق چایخوری از پودر دانه‌ها‌ را به مدت 15 دقیقه دریک فنجان آب گرم قرار داد.

15. چای پیاز
چای پیاز سرفه را درمان می کند و گلو درد را تسکین می بخشد .
برای تهیه باید یک پیاز را چهار قطعه کرد و با سه لیتر آب حرارت داد تا زمانی که نیمی از آب تبخیر شود. بعد از خنک شدن یک قاشق عسل و کمی آبلیمو اضافه می شود. علائم سرفه بعد از دوبار خوردن این نوشیدنی کاهش می یابد.

انواع سرفه:
سرفه می تواند مخلوط یا پربار بوده که با خلط همراه است و یا سرفه غیرمخلوط یا خشک باشد. هم چنین بر اساس شدت سرفه می توان آن را تقسیم بندی کرد. برای مثال سرفه های شدید به ناگهان آغاز شده و کمتر از سه هفته ادامه پیدا می کنند و سرفه مزمن بیش از هشت هفته طول می کشد. سرفه ای که بین سه تا هشت هفته ادامه پیدا کند سرفه شبه حاد می نامند.

سرفه مخلوط یا پربار
وقتی در سرفه خلط غلیظی باشد در واقع منظور همان ترشح مخاط مانندی است که در مجاری تنفسی تولید می شود، آن را سرفه خشک یا مخلوط می نامند. این نوع سرفه به طور کلی با احساس تنگی و سفتی سینه و یا گلو، یا احساس تنگی نفس مختصر همراه است. هم چنین برخی از افراد متوجه می شوند که هنگام حرف زدن، این سرفه در آنها بدتر می شود. وجود خلط نشان دهنده میزان بالای عفونت ساختارهای موجود در مجاری تنفسی است.

سرفه خشک
زمانی که در سرفه خلط کمی باشد یا اصلا نباشد، آن را سرفه غیرمخلوط و یا خشک می نامند. گاهی اوقات افرادی که دچار سرفه خشک می شوند متوجه می شوند که گلویشان ورم کرده است؛ برخی دیگر در گلویشان احساس خارش داشته و برای رهایی از آن سرفه می کنند، اما هیچ تأثیری ندارد. این مورد اغلب هنگام آلرژی دیده می شود، خصوصا افرادی که در معرض دود سیگار یا سایر مواد حساسیت زا قرار می گیرند و یا افرادی که سینوزیت خفیفی داشته و یا دچار عفونت های ویروسی مجاری فوقانی تنفسی می شوند.

سرفه ریفلکسی
بخش تحتانی دستگاه تنفسی و ریه ها، پاک و سترون است؛ اگر گرد و خاک یا مواد حساسیت زا به این فضا وارد شود، منجر به عفونت خواهد شد. بدن ما، برای پیشگیری از این ذرات در پیدا کردن مسیرشان به سوی دستگاه تنفس تحتانی، نوعی مکانیسم دفاعی دارد که آن را سرفه ریفلکسی یا واکنشی می نامند. در واقع عصب های حسی که توسط مواد حساسیت زا تحریک می شوند، سبب بروز سرفه خواهند شد.

نکته: نباید بدون اجازه پزشک به کودکان کمتر از چهار سال داروی سرفه داد زیرا ممکن است عوارض جانبی شدیدی داشته باشد. در مورد کودکان چهار تا شش سال قبل از دادن هرگونه داروی سرفه یا سرماخوردگی باید با پزشک مشورت شود. این داروها برای کودکان بالای شش سال بی خطر هستند.

مجموعه‌ای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید