ترامپ خواهان تقویت زرادخانه هسته‌ای آمریکا شد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا خواستار گسترش توان و قابلیت تسلیحات هسته ای آمریکا تا زمانی شد که جهان «بر سر عقل بیاید».

کد خبر : ۳۱۴۱۰
بازدید : ۱۲۸۳
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا خواستار گسترش توان و قابلیت تسلیحات هسته ای آمریکا تا زمانی شد که جهان «بر سر عقل بیاید».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ساعتی پس از صدور دستور تقویت زرادخانه‌های اتمی روسیه از سوی رئیس‌جمهور این کشور، به دستور پوتین واکنش نشان داد.

«ولادیمیر پوتین» در نشست فرماندهان نظامی روسیه در وزارت دفاع این کشور فرمان افزایش قدرت و توان هسته‌ای روسیه و توسعه موشک‌های هسته‌ای با قابلیت عبور از سیستم‌های دفاع ضدموشکی را صادر کرد. وی چند ماه پیش نیز پیمان هسته‌ای با آمریکا برای محدودیت تولید پلوتونیوم را معلق کرد و «اقدامات غیردوستانه آمریکا» و تهدید منافع روسیه را دلیل تعلیق این پیمان دانست.

در مقابل «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور منتخب آمریکا، اعلام کرد این کشور باید زرادخانه هسته‌ای خود را به طور عمده تقویت کند و گسترش بدهد.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «تا موقعی که جهان در مقوله هسته‌ای سر عقل بیاید، ایالات متحده باید توانایی هسته‌ای خود را به طور عمده تقویت کند و گسترش بدهد.»

رئیس جمهور منتخب امریکا درحالی برای نخستین بار موضع تقابلی در برابر رئیس جمهور روسیه اتخاذ کرده است که منتقدان او را به خاطر روابط گرم با پوتین در زمان رقابت های انتخاباتی مورد حمله قرار می دهند.

در همین حال تحلیلگران این اظهارات ترامپ را نشانه روشنی دال بر تمایل وی به حمایت از اقدامات پرهزینه در راستای نوین سازی زرادخانه هسته ای آمریکا می‌دانند.

طبق برآوردهای انجام شده پیش بینی می شود که نگهداری و نوین سازی زرادخانه هسته ای آمریکا ظرف سی ساله آینده حدود یک هزار میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت.

تیم انتقالی ترامپ تاکنون از هرگونه اظهارنظر در خصوص سخنان اخیر وی امتناع کرده است.

گفتنی است، آمریکا 7100 کلاهک هسته ای دارد و این رقم برای روسیه 7300 کلاهک هسته ای است. این دو کشور از حدود چهار دهه قبل چندین پیمان دوجانبه برای کاهش سلاح های هسته ای امضا کرده اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید