طنین ملایم موسیقی در تهران

نوای سازها در سالن‌های جشنواره موسیقی فجر طنین‌انداز شد؛ رویدادی فرهنگی که کارنامه سالانه بخشی از موزیسین‌های ایرانی و تعدادی از میهمانان از دیگر کشورها را پیش چشم علاقه‌مندان به این هنر به نمایش می‌گذارد.

کد خبر : ۳۲۳۹۲
بازدید : ۱۲۹۷
نوای سازها در سالن‌های جشنواره موسیقی فجر طنین‌انداز شد؛ رویدادی فرهنگی که کارنامه سالانه بخشی از موزیسین‌های ایرانی و تعدادی از میهمانان از دیگر کشورها را پیش چشم علاقه‌مندان به این هنر به نمایش می‌گذارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، هر چند سی‌و دومین جشنواره موسیقی با درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با دو روز تاخیر و تغییر در جدول برنامه‌ها همراه بود، اما همه اینها چیزی از شور و علاقه‌ مخاطبان هنر موسیقی کم نکرد تا عصر جمعه، شاهد 11 اجرا در 5 سالن باشند؛ گرچه این اجراها مانند همیشه با برخی ناهماهنگی‌ها نیز همراه بود که از آن‌جمله می‌توان به تاخیر 50 دقیقه‌ای کنسرت نوازنده شهیر ژیوان گاسپاریان اشاره کرد.

البته برپایی جشنواره موسیقی امسال با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و در نهایت این رویداد در میان انتقادهای بخشی از اهالی موسیقی کارش را آغاز کرد. در نخستین اجرای جشنواره موسیقی فجر که از ۲۴ دی‌ماه به‌مدت یک هفته در تهران برگزار می‌شود، شهید پرویزخان - نوازنده سی‌تار - همراه با اکرم‌خان - نوازنده طبلا - در تالار رودکی روی صحنه رفتند.

اجرای سی‌تار در جشنواره امسال یادآور شجاعت حسین‌خان - سی‌تارنواز مشهور هندی - نیز هست که سال گذشته به جشنواره دعوت شد، اما به‌دلیل برخی مشکلات ناشی از صدور ویزا به ایران نیامد.

حالا مسوولان جشنواره با دعوت از یک نوازنده دیگر این ساز، نوای موسیقی هندی را در جشنواره جاری کردند. دو گروه دیگری که در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختند، گروه آوازی تهران و گروه کر فلوت تهران (فیروزه نوایی) بودند. گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی دو قسمت برنامه خود را اجرا کرد.

در این مراسم، برگزیده‌هایی از آهنگ‌های معروف جهان از جمله از کشورهای اندونزی، فیلیپین، لیتوانی، مجارستان و نروژ اجرا شدند.

کودکان در صحنه وحدت
اما چراغ‌های تالار وحدت در اولین روز جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر پارس به رهبری ناصر نظر روشن شد. در بخش نخست گروه‌نوازی ایرانی پارس به سرپرستی گلنوش صالحی، قطعات ارغنون، تصنیف آفتابا، سه رنگ منتخب، آواز و تصنیف سرمست اجرا شد و در بخش دوم به سرپرستی امیر مقرب صمدی، قطعه شرح عاشقی به اجرا درآمد. در سانس دوم این تالار، گروه موسیقی رامبرانت تریو (هلند) و حسام اینانلو روی صحنه رفتند.

خواننده‌ای که خود را بهتر از جان لنون می‌داند
برج آزادی نیز در حالی نخستین روز جشنواره موسیقی فجر را تجربه کرد که در هر دو سانس، بیشتر صندلی‌هایش پر بود. این سالن در سانس نخست، در اختیار گروه موسیقی کاکوبند بود. این گروه موسیقی که تاکنون یک آلبوم منتشر کرده است، یک قطعه را از آلبوم بعدی خود نواخت. کاوه آفاق در سانس بعد، روی صحنه برج آزادی رفت و مورد استقبال مخاطبان پرشمار خود قرار گرفت.

او در این کنسرت قطعاتی را مانند خواب‌بازی، بیگانه، ایران، عطر تو، پرانتز، همهمه، شال، شهر من کو، عبور و اتاق آبی اجرا کرد. در بخشی از کنسرت، وقتی آفاق عینک دودی‌اش را به چشم زد، در پاسخ به واکنش برخی حاضران در سالن که او را شبیه جان لنون - خواننده، ترانه‌سرا، موسیقیدان و آهنگساز انگلیسی - می‌دانستند، تاکید کرد: من کاوه آفاق هستم و یک انگلیسی بند پوتین من هم نیست. ما در ایران هستیم و کشور انگلیس یک جزیره به اندازه خراسان است.

هرچند جان لنون شخصیت مورد علاقه‌ام است، اما اگر من هم آن زمان در انگلیس بودم و آن امکانات را داشتم و زبانم هم جهانی بود، از جان لنون بهتر بودم.

صدای امواج جنوب در تهران
فرهنگسرای نیاوران نیز در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان دو گروه آوای موج (محسن آقایی) و با قدسیان (پیام عزیزی) بود. گروه موسیقی آوای موج به سرپرستی محسن آقایی، گروهی بوشهری است، البته این گروه برای معرفی دیگر نواها و آواهای جنوب کشور نیز تلاش می‌کند.

آقایی نسبت به موسیقی و فرهنگ بومی جنوب کشور نگاه پژوهشی دارد که ردپای این نگاه را در شعرهای استفاده‌شده در قطعات آن می‌توان یافت که به داستان‌هایی با ریشه ۱۵۰ ساله اشاره دارند.

یکی از نکات قابل‌توجه این بود که تعداد زیادی سازهای کوبه‌ای در این کنسرت استفاده شده بودند و سازهای بادی مانند نی‌انبان، نی‌جفتی، بوق و دیجیریدو نیز ردپای موسیقی آفریقایی را که در موسیقی این نواحی وجود دارد، آشکار می‌کردند.

درخواست صادقی از مادر «ایران»
همزمان در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران دو خواننده پاپ یعنی رضا صادقی و سیامک عباسی روی صحنه رفتند. نکته جالب توجه در کنسرت رضا صادقی درخواست او از مادر یک کودک رهاشده بود تا برای تحویل گرفتن فرزندش بازگردد. صادقی در این اجرا، با اشاره به ماجرای کودک پنج ماهه سر راهی موسوم به «ایران» از مادر او خواست که برای پس گرفتن کودکش خود را معرفی کند (نام کودک پیداشده به شکل نمادین «ایران» گذاشته شده است).

چندی پیش، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد نوزاد دختری با یک نوشته در خیابان اصفهان شهر مبارکه در استان اصفهان رها شده است. به‌دنبال انتشار گسترده این ویدئو، رضا صادقی نیز ویدئویی از خود در شبکه‌های مجازی منتشر کرد که در آن گفته بود تمام مخارج این نوزاد را تقبل می‌کند.

اجرای استاد «دودوک» و ناهماهنگی‌ها
شاید یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های جشنواره امسال به حضور نوازنده سرشناس دودوک ارمنستان ژیوان گاسپاریان اختصاص داشت که سال گذشته به علت بیماری نتوانست در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه برود. این اجرا به‌دلیل ناهماهنگی در ورود مخاطبانی که بلیت‌های کنسرت همین هنرمند در تالار وحدت را تهیه کرده بودند، با ۵۰ دقیقه تاخیر آغاز شد.

روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر پیش از این اعلام کرده بود افرادی که بلیت‌ اجرای گاسپاریان در تالار وحدت را تهیه کرده‌اند، با ارائه همان بلیت می‌توانند به تماشای اجرای او در برج میلاد بروند؛ اما ورود مخاطبانی که بلیت تالار وحدت را در دست داشتند به برج میلاد، با مشکلاتی روبه‌رو شد و برخی افرادی که بلیت اجرای این هنرمند را برای تالار وحدت خریده بودند، در سرمای محوطه مرکز همایش‌های برج میلاد سرگردان ماندند و اجازه ورود نداشتند.

سرانجام یکی از پرسنل بخش کنترل بلیت در پاسخ به مخاطبانی که بلیت تالار وحدت را داشتند، گفت: مبلغ بلیت‌ها به‌حساب شما برگردانده شده و برای دیدن این اجرا می‌توانید به صورت آنلاین بلیت تهیه کنید.

در بخش ابتدایی این کنسرت، گاسپاریان همراه سه نوازنده دودوک دیگر روی صحنه آمد و چند قطعه بی‌کلام را اجرا کردند که در میان آنها قطعه معروف «ساری‌گلین» نیز وجود داشت. در ادامه دو نوازنده دیگر به گروه اضافه شدند، یکی از آنها تار و گیتار و دیگری ضرب می‌نواختند. با ورود این سازها و اجرای چند قطعه دیگر، فضای شادتری بر سالن حاکم شد.

گاسپاریان برای ادامه کنسرت خود، اجرای موسیقی فیلم گلادیاتور و قطعه با کلام «ماما» از آلبوم «به تماشای آب‌های سپید» را که اثر مشترک این نوازنده دودوک با حسین علیزاده - نوازنده مطرح تار ایرانی - است، در نظر گرفت.

او دو قطعه باکلام دیگر را نیز خواند. آخرین قطعه‌ای که در این کنسرت نواخته شد، فضای شادی داشت و در آن گاسپاریان و یکی از نوازندگان دیگر دودوک با سازهای خود صدایی مانند آواز و چهچهه پرندگان ایجاد کردند که با استقبال و تشویق مخاطبان همراه بود.

گاسپاریان پس از این اجرا در سخنانی، گفت: ارامنه ارمنستان و ایران با یکدیگر برادر هستند و فرهنگ نزدیکی دارند.

در پایان این کنسرت، روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر ضمن عذرخواهی برای تاخیر در شروع این کنسرت اعلام کرد که به‌دلیل بی‌برنامگی در همایش برگزارشده در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد، این سالن را ٨٠ دقیقه دیرتر از زمان موعود به ستاد جشنواره تحویل داده‌اند.

جدول کنسرت‌های امروز
امروز یکشنبه 26 دی‌ماه، علاقه‌مندان به موسیقی در سومین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌توانند شاهد اجرای 11کنسرت در 6 سالن باشند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید