پرستاران ایرانی «سندرم مرگ» گرفتند

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با هشدار نسبت به اینکه پرستاران ایرانی به دلیل کار بسیار و شیفت‌های متعدد شبانه دچار «سندرم مرگ» شدند، نسبت به عدم حضور رئیس دولت یازدهم در مراسم پرستاران انتقاد کرد و گفت: این عدم حضور در هیچ دولتی سابقه ندارد.

کد خبر : ۳۳۲۰۵
بازدید : ۹۹۵
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با هشدار نسبت به اینکه پرستاران ایرانی به دلیل کار بسیار و شیفت‌های متعدد شبانه دچار «سندرم مرگ» شدند، نسبت به عدم حضور رئیس دولت یازدهم در مراسم پرستاران انتقاد کرد و گفت: این عدم حضور در هیچ دولتی سابقه ندارد.

به گزارش تسنیم، علی‌محمد آدابی در نشست خبری خود به مناسبت هفته پرستاری با عرض تسلیت نسبت به جانباختن آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو و همچنین تهنیت فرارسیدن ایام دهه فجر به نقش سازمان نظام پرستاری به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد پرداخت و اظهار داشت: یکی از نقش‌های NGO‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد دیده‌بانی حوزه‌های فعالیتی در کشور است و این دیده‌بانی با رصد چالش‌های آینده و تحلیل آن صورت می‌پذیرد تا سیاست‌گذاران بتوانند با این تحلیل‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بهترین تصمیمات را بگیرند.

وی گریزی نسبت به حادثه پلاسکو زد و گفت: وضعیت وزارت بهداشت نیز مانند همین ساختمان پلاسکو است زیرا ساختمان پلاسکو از نقطه‌ای دچار فروریختگی شد که حریق آن را گرفته بود. بنابراین با وجود آنکه طرح تحول سلامت منفعت‌های بسیاری برای مردم داشت ولی نتوانست کارکنان نظام سلامت را در قبال این طرح اغنا کند.

آدابی در توضیح بیشتر در این باره عنوان کرد: مثلا اختلاف دریافتی پزشکان با پرستاران بسیار زیاد شد و این دور از عدالت است زیرا مولفه عدالت به معنای مسلامت‌آمیز زندگی کردن در یک جامعه است ولی رویکرد وزارت بهداشت با افزایش تعرفه‌ها در طرح تحول سلامت نه تنها اسلامی نیست بلکه انسانی هم نیست و این سیستم به ضد خود تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری در مصداقی در این باره به حساب بانکی یکی از پزشکان اشاره کرد و افزود: مثلاً یکی از کارکنان بانک عنوان می‌کرد که پزشک متخصصی در حساب بانکی خود 4 میلیارد تومان و 600 میلیون تومان پول دارد و سود آن 76 میلیون تومان می‌شود، بنابراین نقدها به طرح تحول سلامت درباره همین ناعدالتی در پرداختی‌ها است که در گام سوم اجرای طرح تحول سلامت رخ داد که به خاطر جلوگیری از زیرمیزی کارانه پزشکان 3 برابر افزایش یافت.

وی به بودجه سازمان نظام پرستاری نیز اشاره کرد و افزود: قبل از دوره چهارم این سازمان و این دولت؛ سالانه یک میلیارد تومان به سازمان نظام پرستاری از بودجه‌های دولتی تخصیص می‌یافت ولی هم‌اکنون حتی یک ریال به سازمان نظام پرستاری از بودجه‌های دولتی اختصاص نیافته است.

آدابی با بیان اینکه برخی از طرح‌های معاونت پرستاری وزارت بهداشت از جمله صلاحیت حرفه‌ای پرستار نیز بدون اطلاع این سازمان لحاظ شده است، عنوان کرد: ما از این آیین‌نامه‌ها اصلاً بی‌خبر بودیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به نوشتن و فرستادن 2 هزار نامه کارشناسی به مسئولان کشور در بحث سلامت افزود: وقتی ما انتقاد می‌کنیم به معنای دشمنی نیست بلکه نقد ما این است که از منابع بهتر استفاده شود، مثلاً با هزار میلیارد تومان وزارت بهداشت می‌توانست در 800 بیمارستان خدمات درمانی مردم را رایگان کند و با هزار میلیارد نیز کفاف بازسازی بیمارستان‌ها را می‌توانست انجام دهد ولی ما امروز شاهد آن هستیم که سالانه 10 هزار میلیارد در این حوزه‌ها هزینه می‌شود و اجازه تحقیق و تفحص نیز نمی‌دهند.

وی در ادامه با پرداختن به 3 پیشنهاد برای برون‌رفت مشکلات طرح تحول سلامت گفت: پیشنهاد اول این است که وزیر بهداشت پزشک متخصص نباشد و دوم اینکه درمان از انحصار پزشکان داخلی خارج شود و بتوان از پزشکان خارجی نیز استفاده کرد، مثلاً پزشکان پاکستانی و هندی برای کمبودهای متخصص در کشور استفاده کرد و در نهایت وضعیت پرداخت کارانه‌ها به قبل از گام سوم طرح تحول سلامت برگردد.

آدابی در ادامه با مقایسه درآمد یک جراح با سازمان نظام پرستاری کشور گفت: کل بودجه سازمان نظام پرستاری از درآمد یک جراح کمتر است، در حالیکه بودجه ما کاملاً شفاف است.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در پاسخ به این پرسش که ولی به سازمان نظام پرستاری این انتقاد وارد می‌شود که با سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت رفاه برای تخریب وزارت بهداشت همکاری می‌کند و از بودجه‌های آنها استفاده می‌کند، پاسخ داد: سیستم اعتبارات ما بسیار شفاف است و عمده درآمدهای سازمان نظام پرستاری نیز از چند طریق صورت می‌پذیرد که می‌توان به محل آموزش، حق عضویت، تشکیلات بیمه‌ای و همچنین تسهیلات رفاهی که به پرستاران ارائه می‌شود اشاره کرد.

وی با انتقاد از اینکه چرا تعرفه پرستاری در جیب پزشک می‌رود، درباره سختی کار پرستاران نیز توضیح داد: پس از طرح تحول سلامت ضریب اشغال تخت‌ها از زیر 50 درصد به بالای 90 درصد افزایش یافت و فشار کار پرستاران نیز 3 برابر شد به طوریکه هم‌اکنون پرستاران کشور در معرض خطر سندرم مرگ هستند و این سندرم را کسانی می‌گیرند که 4 روز در هفته و روزانه بیش از 12 ساعت کار می‌کنند و در کنار آن نیز باید شیفت متعدد شبانه را نیز انجام دهند و در این باره در حال انجام یک پژوهش برای سختی کار پرستاران هستیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور همچنین با اشاره به برگزاری مراسم پرستاران در کشور که روز دوشنبه 11 بهمن برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: ما برای این مراسم از رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت و تمام معاونان دعوت به عمل آوردیم که بعید می‌دانم که رئیس‌جمهور در این برنامه حضور یابد و این بی‌سابقه است. در هیچ دوره ریاست‌جمهوری امکان نداشت که رئیس‌جمهور یا معاونان وی حداقل در طول 4 سال در همایش پرستاران شرکت نکند و ما شاهد آن هستیم که برنامه‌ای که سازمان نظام پرستاری برگزار می‌کند برای بدنه پرستاران است که با هزینه خودشان از شهرهای دور به این مراسم می‌آیند ولی مراسمی که وزارت بهداشت برای پرستاران برگزار می‌کند از بدنه مدیران پرستاری است که آنان حکم ماموریت، تشویقی، ایاب و ذهاب، محل اقامت و غذای رایگان دریافت می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که اگر پرستاران حقوق کمی می‌گیرند ولی مدیران پرستاری از جمله مترون‌ها (سرپرست افراد شاغل در کار پرستاری) و سوپر واریزها در بیمارستان کارانه 9 میلیونی می‌گیرند، گفت: بله این درست است و این اتفاقی است که در گام سوم طرح تحول سلامت رخ داد تا بدنه مدیران پرستاری را با این کرانه‌ها از بدنه اصلی پرستاری در بیمارستانها جدا کنند زیرا قبل از آن این اختلاف کارانه بین پرستار با مدیر پرستار وجود نداشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید