غلبه اکران فیلمهای تلخ
نمایش فیلمها در نخستین روز رسمی جشنواره از روز یکشنبه آغاز شد و در این روز به علت مشکلی فنی نخستین فیلمی که قرار بود در برج میلاد به نمایش دربیاید، با تاخیر همراه بود. این تاخیر اولیه بسیاری از برنامههای روز اول را حدود یک ساعت به تعویق انداخت تا کنداکتور اعلامی برنامههای کاخ جشنواره طبق روال پیش نرود.
کد خبر :
۳۳۳۱۰
بازدید :
۱۵۸۴
نمایش فیلمها در نخستین روز رسمی جشنواره از روز یکشنبه آغاز شد و در این روز به علت مشکلی فنی نخستین فیلمی که قرار بود در برج میلاد به نمایش دربیاید، با تاخیر همراه بود. این تاخیر اولیه بسیاری از برنامههای روز اول را حدود یک ساعت به تعویق انداخت تا کنداکتور اعلامی برنامههای کاخ جشنواره طبق روال پیش نرود.
به گزارش دنیای اقتصاد، با این همه با توجه به فشردن برنامههای میانی، این تاخیر برای برنامههای پایانی تا حدود قابل توجهی کاهش یافت. افتتاحیه جشنواره امسال، با نظم و به موقع برگزار شد.
با این همه در ساعات نخست اکران فیلم ها نه لابی مرکز همایشهای برج میلاد و نه سالن اصلی، جمعیت زیادی را به خود ندید. بنابراین دو اکران نخست جشنواره با استقبال نهچندان زیاد حاضران همران شد.
اکران نخست فیلم مستند آبی کمرنگ بود و فیلم دوم، سینمایی «خانه دیگری». همزمان با اکران فیلم سینمایی ایتالیا، ایتالیا و افزایش جمعیت، مراسم فرش قرمز نیز برای عوامل برگزار شد. این در حالی است که مراسم فرش قرمز فیلم کمافیالسابق نبود و به سادگی برگزار شد.
فیلم های اول و دوم اگرچه حضور قابل توجهی از مخاطبان را به خود ندیدند اما چندان هم مورد قبول تماشاگران نبود. فیلم ایتالیا، ایتالیا هم که سومین برنامه اکران روز اول بود، با توجه به فرم ریتمیک و موزیکالش چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و تعدادی از تماشاگران در میانه این فیلم طولانی از سالن بیرون رفتند. فیلم چهارم روز اول، یک فیلم به زبان ترکی به نام «اِو» بود که از دیگر فیلمهای اکرانشده تحسین بیشتری برانگیخت.
فیلم آخر هم، «آزاد به قید شرط» بود که بهرغم حضور بازیگران شناختهشدهای مانند امیر جعفری، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی و... نتوانست تماشاگرانش را تا لحظه پایانی فیلم روی صندلیهای سالن بنشاند.
بهرغم آنکه برگزارکنندگان جشنواره در روز افتتاحیه و پیش از آن از پررنگ بودن امید در فیلمهای امسال گفته بودند، فیلمهای روز اول عمدتا تلخ و با مضامین اجتماعی انتقادی همراه بودند.
فیلم های امروز همه با محوریت مشکلات اجتماعی ناشی از «بیپولی» و نیاز به فراهم کردن نوشته شده بودند. در راهروهای کناری لابی سالن از یکسو غرفههای رسانههای رادیویی و تلویزیونی در حال آمادهسازی بود و در یک سوی دیگر نیز فرش قرمز برپا شده بود. تعداد حاضران در پرجمعیتترین لحظات به حدود 1600 نفر میرسید.
عوامل فیلم ایتالیا، ایتالیا در بالکن بیرونی لابی، به یاد نیما حقیقی شمع روشن کردند. آنها همچنین اکران اول فیلمشان را به او تقدیم کردند. در کنار عوامل فیلمها، همایون اسعدیان، سروش صحت، غلامرضا موسوی، جواد خیابانی، امیرعلی دانایی، پژمان لشگریپور، محمدرضا عباسیان، مسعود فراستی، بهروز افخمی، امیررضا دلاوری و لوون هفتوان از جمله چهرههای حاضر در کاخ رسانه دراولین روز جشنواره بودند.
مرور فیلمهای سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز اول
خانه دیگری
فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی اواخر تابستان سال گذشته در تهران مقابل دوربین رفت و حتی صحبتهایی مبنی بر حضور آن در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر مطرح شد که بهدلیل عدم دریافت پروانه نمایش فیلم در نهایت نتوانست در این فستیوال حضور یابد اما امسال به جشنواره رسید.
قصه فیلم: این فیلم با مضمونی اجتماعی داستان زندگی مرجان را روایت میکند که میبایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او طی این مسیر با موانعی روبهرو میشود که زندگی زناشوییاش را نیز تحت الشعاع قرار میدهد.
بازیگران: لیلا زارع، پژمان بازغی، ناصر هاشمی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، گوهر خیراندیش و....
نقد فیلم: فیلم به عنوان اثر یک فیلم اولی قابل دفاع است اما مشکلات جدی تدوین دارد. بهنوش صادقی سعی کرده تا فیلمی ساده و خطی بسازد و شاید به همین دلیل است که فیلم ریتم مناسبی ندارد و در برخی از سکانسها تماشاگر را خسته میکند. البته گویا صادقی سعی کرده با تمام کردن فیلم سر 92 دقیقه، از انباشت این خستگی بکاهد. بازیها به نسبت خوب است و ضمن کمک به فضای حسی فیلم، توانسته تا شخصیتهای نهچندان پرداختشده در فیلمنامه را باورپذیر کند. سوای این موضوع گویا پرداختن به مشکلات اجتماعی و مستند نشان دادن آن مدینه فاضله قریب به اتفاق فیلم اولیهاست. این رویکرد سینمای ما را دچار رکود خواهد کرد.
ایتالیا، ایتالیا
فیلم سینمایى «ایتالیا، ایتالیا» نخستین ساخته سینمایى کاوه صباغزاده به تهیهکنندگی مهدی صباغزاده است. کاوه صباغزاده که سالها سابقه دستیار کارگردانى داشته نخستین ساختهاش را در ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال ساخته است. فیلمنامه «ایتالیا، ایتالیا» اقتباسی از داستانی نوشته جومپا لاهیری است. براى نخستین بار است که در ایران داستانى از جومپا لاهیرى اقتباس مىشود.
قصه فیلم: قصه این فیلم درباره مشکلات یک زوج جوان است که یکی در حال ساخت فیلم اولش است و دیگری درصدد نوشتن کتاب جدیدش. شخصیت مرد عاشق زبان و فرهنگ ایتالیایی است. زندگی آنها پس از مرگ نوزادشان در شکم مادر وارد فضای تلخ و سیاهی میشود که مشکلات جدی برای آنها ایجاد میکند.
بازیگران: حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادیحسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری و...
نقد فیلم: ایتالیا، ایتالیا یک فیلم موزیکال است. با ریتمی خستهکننده و فیلمنامهای که نمیتواند برای مخاطب جدی سینما جذابیتی داشته باشد. دکوپاژ و قاببندی این فیلم عمدتا برگرفته از برخی فیلمهای معتبر سینما است. بسیاری از رویدادهای داستانی مبتنی بر منطق روایی نیست و شخصیتهای داستان در حد تیپ باقی ماندهاند. معلوم است که با توجه به کثرت نامهای افراد واقعی و ارجاعهای متعدد به برندهای تجاری مختلف، ایتالیا، ایتالیا به قصد فتح گیشه و بازاریابی از طریق رپرتاژ تولید شده است. با این حال در برخی پلانها فیلم لحظات خوب و اثربخشی دارد.
اِو (خانه)
فیلم سینمایی «اِو» (خانه) اولین فیلم بلند سینمایی اصغر یوسفی نژاد است. فیلمی که در سکوت خبری و با بازیگران و عوامل بومی تبریز ساخته شد و به عنوان نماینده گروه «هنر و تجربه» در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. این فیلم در مقایسه با سایر فیلمهایی که در روز اول نخست اکران شدند، یک فیلم نیمه بلند به شمار میآید. اِو 77 دقیقه است.
قصه فیلم: اِو روایت بازماندگان یک فرد درگذشته است که برای میراث باقی مانده از او با یکدیگر رقابت میکنند. محور اصلی قصه این فیلم «خانه» متوفی است. برنامهها و نقشههای بازماندگان با علنی شدن وصیت نامه متوفی با چالشهای جدی مواجه میشود.
بازیگران: محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، صدیقه دریانی، آقای سیروس مصطفی و...
نقد فیلم: فیلم به عنوان یک فیلم اولی، یک اثر قابل قبول و به نسبت خوب است. با این حال به سیاق بیشتر فیلماولیها در این فیلم نیز افراط در بازنمایی حسی و پرداخت فضای حسی فیلم زیاد است. تاکید بر نماهای بسته در دکوپاژ، سیاهی در قاب بندی و گریه در بازیها فیلم را آزاردهنده کرده است.
همچنین تاکید کارگردان بر دوربین روی دست با نماهای متعدد پلان/ سکانس (بدون کات) ضمن اینکه خط حسی و درام کار را حفظ کرده، به ریتم کار تا حدودی لطمه زده است. سکانس پایانی فیلم، در واقع ناجی کل فیلم است و اگزجره بودن بازیها و برخی دیالوگها را در ابتدا و میانه فیلم توجیه میکند.
آزاد به قید شرط
فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» به کارگردانی حسین شهابی است که به گفته او 6 ماه پیش تولید را پشت سر گذاشته است. طولانی شدن پروسه پیش تولید به این دلیل بوده که انتخاب بازیگران برای نقشها برای سازندگان زمانبر شده است. این فیلم هم 110 دقیقه زمان دارد.
قصه فیلم: این فیلم درباره آزادی مشروط یک زندانی پس از 10 سال است. او با آزاد شدن از زندان و برگشتن به زندگی معمولی درمییابد که مشکلات بسیاری گریبانگیر زندگی همسر سابق و دخترش شده است. بنابراین تلاش میکند تا با پیدا کردن کار و کسب به وضعیت زندگیاش سامان بدهد و دختر و همسر سابقش را از مشکلاتشان برهاند.
بازیگران: امیر جعفری، لیلا اوتادی، شقایق فراهانی، دیبا زاهدی، امیر دلاوری، رامین راستاد، شکرخدا گودرزی، امیر دژاکام، سیامک احصایی و...
نقد فیلم: حسین شهابی کارگردان با سابقهای است و جوایز قابل توجهی هم در سینما دارد. او در فیلم آخرش میخواسته بسیاری از مسائل را بیان کند. اما نتیجه کار واقعا قابل دفاع نیست. حتی بازی بازیگران صاحبنام این فیلم هم چنگی به دل نمیزند. همه بازیگران خودشان را تکرار کردهاند. ریتم فیلم بسیار کشدار و ایستا است و دیالوگهای شعاری و گرهافکنیهای باورناپذیر ضعفهای فیلم را تکمیل میکند. قهرمان پروری و گرایش به تراژدی ساختن از قصه نتوانسته چنانکه باید و شاید در فیلم برجسته شود. آزاد به قید شرط تقریبا همه چیزش را فدای شعارهای فیلم کرده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، با این همه با توجه به فشردن برنامههای میانی، این تاخیر برای برنامههای پایانی تا حدود قابل توجهی کاهش یافت. افتتاحیه جشنواره امسال، با نظم و به موقع برگزار شد.
با این همه در ساعات نخست اکران فیلم ها نه لابی مرکز همایشهای برج میلاد و نه سالن اصلی، جمعیت زیادی را به خود ندید. بنابراین دو اکران نخست جشنواره با استقبال نهچندان زیاد حاضران همران شد.
اکران نخست فیلم مستند آبی کمرنگ بود و فیلم دوم، سینمایی «خانه دیگری». همزمان با اکران فیلم سینمایی ایتالیا، ایتالیا و افزایش جمعیت، مراسم فرش قرمز نیز برای عوامل برگزار شد. این در حالی است که مراسم فرش قرمز فیلم کمافیالسابق نبود و به سادگی برگزار شد.
فیلم های اول و دوم اگرچه حضور قابل توجهی از مخاطبان را به خود ندیدند اما چندان هم مورد قبول تماشاگران نبود. فیلم ایتالیا، ایتالیا هم که سومین برنامه اکران روز اول بود، با توجه به فرم ریتمیک و موزیکالش چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت و تعدادی از تماشاگران در میانه این فیلم طولانی از سالن بیرون رفتند. فیلم چهارم روز اول، یک فیلم به زبان ترکی به نام «اِو» بود که از دیگر فیلمهای اکرانشده تحسین بیشتری برانگیخت.
فیلم آخر هم، «آزاد به قید شرط» بود که بهرغم حضور بازیگران شناختهشدهای مانند امیر جعفری، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی و... نتوانست تماشاگرانش را تا لحظه پایانی فیلم روی صندلیهای سالن بنشاند.
بهرغم آنکه برگزارکنندگان جشنواره در روز افتتاحیه و پیش از آن از پررنگ بودن امید در فیلمهای امسال گفته بودند، فیلمهای روز اول عمدتا تلخ و با مضامین اجتماعی انتقادی همراه بودند.
فیلم های امروز همه با محوریت مشکلات اجتماعی ناشی از «بیپولی» و نیاز به فراهم کردن نوشته شده بودند. در راهروهای کناری لابی سالن از یکسو غرفههای رسانههای رادیویی و تلویزیونی در حال آمادهسازی بود و در یک سوی دیگر نیز فرش قرمز برپا شده بود. تعداد حاضران در پرجمعیتترین لحظات به حدود 1600 نفر میرسید.
عوامل فیلم ایتالیا، ایتالیا در بالکن بیرونی لابی، به یاد نیما حقیقی شمع روشن کردند. آنها همچنین اکران اول فیلمشان را به او تقدیم کردند. در کنار عوامل فیلمها، همایون اسعدیان، سروش صحت، غلامرضا موسوی، جواد خیابانی، امیرعلی دانایی، پژمان لشگریپور، محمدرضا عباسیان، مسعود فراستی، بهروز افخمی، امیررضا دلاوری و لوون هفتوان از جمله چهرههای حاضر در کاخ رسانه دراولین روز جشنواره بودند.
مرور فیلمهای سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز اول
خانه دیگری
فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی اواخر تابستان سال گذشته در تهران مقابل دوربین رفت و حتی صحبتهایی مبنی بر حضور آن در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر مطرح شد که بهدلیل عدم دریافت پروانه نمایش فیلم در نهایت نتوانست در این فستیوال حضور یابد اما امسال به جشنواره رسید.
بازیگران: لیلا زارع، پژمان بازغی، ناصر هاشمی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، گوهر خیراندیش و....
نقد فیلم: فیلم به عنوان اثر یک فیلم اولی قابل دفاع است اما مشکلات جدی تدوین دارد. بهنوش صادقی سعی کرده تا فیلمی ساده و خطی بسازد و شاید به همین دلیل است که فیلم ریتم مناسبی ندارد و در برخی از سکانسها تماشاگر را خسته میکند. البته گویا صادقی سعی کرده با تمام کردن فیلم سر 92 دقیقه، از انباشت این خستگی بکاهد. بازیها به نسبت خوب است و ضمن کمک به فضای حسی فیلم، توانسته تا شخصیتهای نهچندان پرداختشده در فیلمنامه را باورپذیر کند. سوای این موضوع گویا پرداختن به مشکلات اجتماعی و مستند نشان دادن آن مدینه فاضله قریب به اتفاق فیلم اولیهاست. این رویکرد سینمای ما را دچار رکود خواهد کرد.
ایتالیا، ایتالیا
فیلم سینمایى «ایتالیا، ایتالیا» نخستین ساخته سینمایى کاوه صباغزاده به تهیهکنندگی مهدی صباغزاده است. کاوه صباغزاده که سالها سابقه دستیار کارگردانى داشته نخستین ساختهاش را در ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال ساخته است. فیلمنامه «ایتالیا، ایتالیا» اقتباسی از داستانی نوشته جومپا لاهیری است. براى نخستین بار است که در ایران داستانى از جومپا لاهیرى اقتباس مىشود.
بازیگران: حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادیحسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری و...
نقد فیلم: ایتالیا، ایتالیا یک فیلم موزیکال است. با ریتمی خستهکننده و فیلمنامهای که نمیتواند برای مخاطب جدی سینما جذابیتی داشته باشد. دکوپاژ و قاببندی این فیلم عمدتا برگرفته از برخی فیلمهای معتبر سینما است. بسیاری از رویدادهای داستانی مبتنی بر منطق روایی نیست و شخصیتهای داستان در حد تیپ باقی ماندهاند. معلوم است که با توجه به کثرت نامهای افراد واقعی و ارجاعهای متعدد به برندهای تجاری مختلف، ایتالیا، ایتالیا به قصد فتح گیشه و بازاریابی از طریق رپرتاژ تولید شده است. با این حال در برخی پلانها فیلم لحظات خوب و اثربخشی دارد.
اِو (خانه)
فیلم سینمایی «اِو» (خانه) اولین فیلم بلند سینمایی اصغر یوسفی نژاد است. فیلمی که در سکوت خبری و با بازیگران و عوامل بومی تبریز ساخته شد و به عنوان نماینده گروه «هنر و تجربه» در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. این فیلم در مقایسه با سایر فیلمهایی که در روز اول نخست اکران شدند، یک فیلم نیمه بلند به شمار میآید. اِو 77 دقیقه است.
بازیگران: محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، صدیقه دریانی، آقای سیروس مصطفی و...
نقد فیلم: فیلم به عنوان یک فیلم اولی، یک اثر قابل قبول و به نسبت خوب است. با این حال به سیاق بیشتر فیلماولیها در این فیلم نیز افراط در بازنمایی حسی و پرداخت فضای حسی فیلم زیاد است. تاکید بر نماهای بسته در دکوپاژ، سیاهی در قاب بندی و گریه در بازیها فیلم را آزاردهنده کرده است.
همچنین تاکید کارگردان بر دوربین روی دست با نماهای متعدد پلان/ سکانس (بدون کات) ضمن اینکه خط حسی و درام کار را حفظ کرده، به ریتم کار تا حدودی لطمه زده است. سکانس پایانی فیلم، در واقع ناجی کل فیلم است و اگزجره بودن بازیها و برخی دیالوگها را در ابتدا و میانه فیلم توجیه میکند.
آزاد به قید شرط
فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» به کارگردانی حسین شهابی است که به گفته او 6 ماه پیش تولید را پشت سر گذاشته است. طولانی شدن پروسه پیش تولید به این دلیل بوده که انتخاب بازیگران برای نقشها برای سازندگان زمانبر شده است. این فیلم هم 110 دقیقه زمان دارد.
بازیگران: امیر جعفری، لیلا اوتادی، شقایق فراهانی، دیبا زاهدی، امیر دلاوری، رامین راستاد، شکرخدا گودرزی، امیر دژاکام، سیامک احصایی و...
نقد فیلم: حسین شهابی کارگردان با سابقهای است و جوایز قابل توجهی هم در سینما دارد. او در فیلم آخرش میخواسته بسیاری از مسائل را بیان کند. اما نتیجه کار واقعا قابل دفاع نیست. حتی بازی بازیگران صاحبنام این فیلم هم چنگی به دل نمیزند. همه بازیگران خودشان را تکرار کردهاند. ریتم فیلم بسیار کشدار و ایستا است و دیالوگهای شعاری و گرهافکنیهای باورناپذیر ضعفهای فیلم را تکمیل میکند. قهرمان پروری و گرایش به تراژدی ساختن از قصه نتوانسته چنانکه باید و شاید در فیلم برجسته شود. آزاد به قید شرط تقریبا همه چیزش را فدای شعارهای فیلم کرده است.
۰