جهنم یخی!

«بهمن» در ماه بهمن همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد. دومین ماه از آخرین فصل‌ سال باز هم با حادثه‌های تلخی همراه شده است. این‌بار یک تیم کوهنوردی دیگر در لواسانات گرفتار آواری سرد شدند. چهار مرد جوان وقتی برای صعود به منطقه دشت هویج رفته بودند، در ارتفاعات ٣٢٠٠ متری زمین گرفتار بهمن شدند و دو نفر از آنها زیر آوار جا ماندند.

کد خبر : ۳۳۴۶۷
بازدید : ۱۸۴۳
«بهمن» در ماه بهمن همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد. دومین ماه از آخرین فصل‌ سال باز هم با حادثه‌های تلخی همراه شده است. این‌بار یک تیم کوهنوردی دیگر در لواسانات گرفتار آواری سرد شدند. چهار مرد جوان وقتی برای صعود به منطقه دشت هویج رفته بودند، در ارتفاعات ٣٢٠٠ متری زمین گرفتار بهمن شدند و دو نفر از آنها زیر آوار جا ماندند.

به گزارش شهروند، غروب جمعه بود که یک تیم کوهنوردی دیگر باز هم گرفتار آواری از سرما و کولاک شد. چهار مرد جوان که ارتفاعات لواسانات را برای صعود انتخاب کرده بودند، وقتی به سمت بالا می‌رفتند، بهمن آنها را غافلگیر کرد. برف سنگین به سمت آنها هجوم آورد و آنها را بلعید. دو نفر از این کوهنوردان زیر آوار بهمن جا ماندند و ناپدید شدند. دو نفر دیگر توانستند خود را نجات دهند و در آن سرمای کشنده این حادثه وحشتناک را به مسئولان اطلاع دهند.

دو گمشده در برف
غلامحسن نکونام، رئیس هیأت کوهنوردی قزوین در گفت‌وگو با «شهروند»، جزییاتی از این ماجرا را شرح داد و چنین گفت: «این تیم کوهنوردی به نام‌های، مرتضی صفرزاده، فرهاد پورمحمدی، جلیل عباس‌زاده و کمال احرام‌باف به سمت منطقه لواسانات حرکت کردند. همگی آنها از کوهنوردان استان قزوین بودند و برای صعود به منطقه لواسانات رفته بودند. آنها همگی ٢٩ و ٣٠ساله بودند و بیش از ١٠‌سال سابقه کوهنوردی دارند. این گروه روز پنجشنبه وارد منطقه لواسانات شدند و پس از پارک خودرو خود، به سمت قله حرکت کردند.

روز جمعه به خاطر شرایط آب و هوایی مجبور به برگشت شدند. ٦ ساعتی با خودروهای خود فاصله داشتند که گرفتار بهمن شدند.

ماجرا از این قرار بود که مرتضی و فرهاد در حدود ٥ دقیقه نسبت به جلیل و کمال عقب‌تر راه می‌رفتند، درست همان زمان بود که جلیل و کمال گرفتار بهمن شدند. مرتضی و فرهاد می‌گویند که در یک لحظه با چشمان خودمان دیدیم که بهمن چطور جلیل و کمال را در خود بلعید. آنها که خودشان هم شوکه شده بودند با دیدن این صحنه بلافاصله سعی کردند دوستانشان را نجات دهند، اما خودشان هم گرفتار کولاک و سرما شدند. آنها هرطور بود، موضوع را اطلاع دادند و امدادگران راهی محل حادثه شدند. ٢٥ نفر از اعضای تیم کوهنوردی قزوین نیز بعد از شنیدن این خبر، اعلام کردند که حاضرند داوطلبانه برای کمک و جست‌وجو به منطقه اعزام شوند. در همان ساعت‌های اولیه توانستیم مرتضی و فرهاد را پیدا کنیم، ولی هیچ خبری از جلیل و کمال نبود. آنها زیر برف و بهمن گرفتار شده بودند. از ساعت ٣٠: ٦ بعدازظهر جمعه تا الان در جست‌وجوی آنها هستیم ولی هیچ اثری نیست. آن‌قدر حجم برف زیاد است که پیدا کردن این دو کوهنورد مثل پیدا کردن سوزنی در انبار کاه است، ولی همچنان امید داریم. کمال یک بچه دو ماهه دارد و ما امیدواریم که خدا او را به فرزندش ببخشد.»

جهنم سرد
نکونام در ادامه صحبت‌هایش این حادثه را با حادثه ساختمان پلاسکو مقایسه کرد و گفت: «این حادثه بی‌شباهت به پلاسکو نیست. مثل جهنم پلاسکو قربانیانی زیر آوار دارد. تنها تفاوتش در این است که جهنم این حادثه سرد و یخبندان است اما آوار پلاسکو داغ و سوزان بود. نیروهای امدادی در محل حادثه پلاسکو با تجهیزات خاص خودشان به دنبال قربانیان و آواربرداری بودند، اما در این حادثه فقط و فقط نیروی انسانی است که می‌تواند به پیدا شدن گمشدگان و زیر آوارماندگان کمک کند. برای همین چندین ساعت است که در سرما و یخبندان به دنبال قربانیان هستیم، آن هم در شرایطی سخت که تحملش طاقت‌فرساست.»

جست‌وجو در ارتفاع ٣٢٠٠ متری
همچنین مرادی، معاون امداد و نجات استان تهران در رابطه با این حادثه به «شهروند» گفت: «از ساعت ٨:٣٠ شب جمعه این حادثه به ما اطلاع داده شد. بلافاصله سه تیم عملیات، یک تیم تجسس با همکاری فدراسیون کوهنوردی تهران و نیروهای آتش‌نشانی به منطقه دشت هویج در ارتفاعات ٣٢٠٠ متری از سطح زمین اعزام شدند.

به محض ورود به آن منطقه دو نفر از کوهنوردان را که گرفتار برف و سرما شده بودند، پیدا کردیم و نجات دادیم. اما به دلیل برودت هوا و حجم بهمن امکان ورود بالگرد به آن منطقه نبود. تا این‌که ساعت ٦ صبح شنبه یک بالگرد از هوانیروز را به منطقه اعزام کردیم و روز جمعه نیز یک تیم ١٠ نفره از امدادرسانان تهران، شمیرانات و تیم امدادی کوهستانی ما که دیروز هم در منطقه آبعلی امدادرسانی می‌کردند، به منطقه اعزام شدند اما به دلیل وجود برف نتوانستند اقدامی انجام دهند. روز شنبه بلافاصله مجددا به منطقه اعزام شدند و جست‌وجوها برای یافتن دو نفر دیگر همچنان ادامه یافت. امیدواریم این افراد را زنده پیدا کنیم.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید