پاسخ به ابهامات و شایعات پلاسکو

فرمانده میدان حادثه پلاسکو به ابهامات و شایعات پلاسکو پاسخ گفت.

کد خبر : ۳۳۵۱۱
بازدید : ۱۲۱۸
فرمانده میدان حادثه پلاسکو به ابهامات و شایعات پلاسکو پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، مازیار حسینی صبح امروز در ادامه جلسه بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو که با حضور شهردار تهران در حال برگزاری است به دعوت از قالیباف به پشت تریبون آمد تا در مورد مسائل فنی به اعضای شورای شهر گزارشی ارائه کند.

وی با بیان اینکه ساختمان پلاسکو اولین ساختمان بلند اسکلت فلزی بود گفت: این ساختمان در سال 41 در 17 طبقه و سه ساختمان 5 طبقه احداث شده است که 14 طبقه بر روی پیلوت و یک واحد سرایداری نیز در طبقه 15 موجود بود.

وی با بیان اینکه در روز 30 دی ماه در ساعت 7:58:23 حریق پلاسکو به مرکز فرماندهی اعلام شد افزود: طبق استانداردهای جهانی یک دقیقه از زمان اعلام تا اعزام نیروها زمان در نظر گرفته شده اما به دلیل اینکه حریق در پلاسکو رخ داده است طبق نوار ضبط شده در 16 ثانیه تجزیه و تحلیل حادثه و اعزام نیروها انجام می‌گیرد و سه ایستگاه همزمان به محل حادثه اعزام می‌شوند که در ساعت 8:0:35 به محل حادثه می‌رسد.

وی با بیان اینکه حریق از ضلع شمال غربی آغاز شده بود و بر همین اساس با آمدن بالابرها و نردبان‌های آتش نشانی عملیات اطفاء آغاز می‌شود گفت: ابتدا آتش نشانان سعی می‌کنند که از سیستم‌های داخلی ساختمان استفاده کنند اما به دلیل ضعف سیستم اطفای ساختمان این سیستم‌ها کار نمی‌کرده‌ است و نهایتا تنها یک کپسول 35 کیلویی را به محل دقیق حریق می‌برند.

وی با بیان اینکه متاسفانه طبقه به طبقه شیرهای آتش نشانی مستقر در طبقات را چک می‌کنند اما کار نمی‌کرده که نهایتا در یکی از طبقات بالایی شیر آتش نشانی کار می‌کرده اما به دلیل نبود فشار، آب به بالا نمی‌رسد ادامه داد: آتش نشانان به دلیل اتفاقاتی که درون ساختمان رخ داده عملا از پله استفاده می‌کردند.

فرمانده عملیات آواربرداری پلاسکو با بیان اینکه مرحله اول حریق در ساعت 9:30 فروکش می‌کند گفت: اما حتی تا طبقه نهم نیز مردم و کسبه برای ورود به مغازه‌ها و بردن اجناس و مدارک خود مراجعه کرده بودند که این کار را برای آتش نشانان سخت می‌کرد و عملا گروه دوم آتش نشانان برای امر تخلیه وارد ساختمان شدند.

وی افزود: برخی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا از فوم و کف به جای آب استفاده نکردید که باید بگویم حجم مواد قابل اشتعال بسیار بالا بوده و بنا به نظر کارشناسان 10 تا 11 بار بیشتر از مواد لازم برای آب کردن این ساختمان مواد قابل اشتعال وجود داشته است.

حسینی با ارائه تصاویری از نحوه حریق و امدادرسانی پلاسکو گفت: برای حریق‌های ناشی از جامدات بهترین ماده لازم آب است و اگر ماده نفتی بود از فوم استفاده می‌کردیم و از این رو بهترین روشی هم که می‌توانستیم دمای ساختمان را پایین نگه داشته و هم عملیات اطفاء را انجام می‌دادیم، آب بود.

وی با بیان اینکه در اطفای حریق به روش آب کمبودی نداشتیم افزود: در ساعت 9:30 مجددا حریق از طبقات بالاتر مشتعل شد و زمانی که حریق به تیرچه‌ها می‌خورد باعث می‌شود سقف، اضافه بار را تحمل نکرده و ساختمان فرو می‌ریزد.

حسینی با اشاره به حضور نیروهای پلیس و آتش نشانی برای تخلیه ساختمان گفت: برای دومین بار حریق به طور فزاینده شعله می‌گیرد و در نهایت به خرابی ساختمان منجر می‌شود و این ساختمان بلندمرتبه به کوهی از آهن آلات منسجم تبدیل می‌شود و به ترکیبی از آتش، فولاد و مصالح بدل می‌شود که حتی تا روز آخر که به کف فونداسیون رسیده بودیم شاهد جوشش مواد مذاب بودیم.

فرمانده میدان حادثه با بیان اینکه همزمان در پلاسکو سه عملیات اطفاء، جستجو و آواربرداری انجام می‌گرفت و حتی یک لحظه هم کوتاهی نکردیم اظهار کرد: حرارت بالای حریق باعث شده بود که حجم آهن آلات پلاسکو به مانند ماکارانی در هم قفل شود و شاید عملیات آواربرداری پلاسکو را بتوانیم یکی از سخت‌ترین عملیات‌های آواربرداری دنیا بنامیم چرا که نمی‌توانستیم هیچ کدام از مصالح را بدون برش و به تنهایی برداریم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات پلاسکو این بود که از طبقه پنجم به بالا پله‌های ساختمان در طرف دیگر قرار می‌گرفت گفت: یکی از سختی‌های اطفای حریق این بود که برای بردن لوله‌های آب باید طول حدود 30 کیلومتر از لوله را از این سمت به آن سمت جابجا می‌کردند.

حسینی با بیان اینکه در ساعت 11:5 فرمانده میدان دستور تخلیه ساختمان را صادر می‌کند و در ساعت 11:35 نیز ساختمان دچار ریزش می‌شود بیان کرد: از همان ابتدا شهردار تهران در محل حادثه حاضر و فرماندهی عملیات را بر عهده داشت.

وی با بیان اینکه پس از ریزش پلاسکو کار مهندسی آغاز شد گفت: تمام تجهیزاتی که لازم بود را در اختیار داشتیم و با کمک پلیس راهور نقشه تغییر جهات تردد مشخص شد و همچنین سعی کردیم در عملیات آواربرداری و جستجو از نظرات سرایدار، کاسبان و ... استفاده کنیم و بر همین اساس به ما اطلاع دادند که با استفاده از مغازه‌های کنار پلاسکو می‌توانیم به موتورخانه و انباری دسترسی پیدا کنیم که همکاران آب و فاضلاب تونلی حفر کردند که بعدا مشخص شد اطلاعات غلط است.

فرمانده میدان حادثه با بیان اینکه ابعاد موضوع را می‌توانید در تصاویر مشاهده کنید گفت: هوابرش و سیستم‌های معمول برش کار ما را راه نینداخت و ما از برش‌های پلاسما استفاده کردیم.

حسینی با اشاره به سختی‌های عملیات گفت: ما سعی کردیم تعداد جبهه‌های کاری خود را افزایش داده تا کار نجات و آواربرداری صورت گیرد و به همین دلیل با استفاده از ساختمان مرکز آموزش بانک ملت به پارکینگ شمال شرقی پلاسکو دسترسی پیدا کنیم و همچنین یک صومعه در ضلع شمالی پلاسکو وجود داشت که حتی با اسقف تماس گرفته اما نیازی به تخریب دیده نشد.

وی با بیان اینکه آهن آلات در دمای 1100 تا 1300 درجه مذاب می‌شوند گفت: در روز آخر نیز با مذاب‌هایی روبرو شدیم که از دل پلاسکو بیرون می‌ریختند.

فرمانده میدان حادثه با بیان اینکه از بازار کویتی‌ها نیز تونلی به زیر پلاسکو حفر شد اظهار کرد: شهردار تهران از همان ابتدا در حفر این تونل نظر مثبتی داشتند اما تاکید داشتند که آتش نشان‌ها با احتیاط وارد شوند چرا که صحبت‌هایی شده بود مبنی بر اینکه برخی پیامک زده‌اند که زنده هستند که وقتی به موتورخانه رسیدیم نهایتا با چهار جسد روبرو شدیم که بر اساس شواهد و همچنین گزارش سرپرست دادسرای جنایی که در محل حضور داشت به دلیل گسترش فساد نعش مشخص بود که این افراد در اثر برخورد با آوار جان خود را در همان دقایق ابتدایی از دست داده‌اند.

وی ضمن تشکر از گروه‌های نجات گفت: بیشتر از همه سگ‌های زنده یاب و مرده یاب به کار آمدند و همچنین شیرهای آتش نشانی که در کنار ساختمان پلاسکو وجود داشت به داد ما رسید و واقعا نجات بخش بود چرا که اگر این شیرها نبودند نمی‌توانستیم با تانکر آب حریق را مهار کنیم.

حسینی با بیان اینکه برخی‌ها عنوان کردند که چرا از بالگرد استفاده نشده است توضیح داد: واقعا بالگرد در حادثه پلاسکو کارساز نبود چون بلاور هلکوپتر به مانند دودکش روی آتش عمل می‌کرد و باعث شدت گرفتن آتش می‌شد و یا اگر قرار بود 1000 لیتر آب بر روی پلاسکو بریزد نمی‌توانست دقیقا بر روی محلی که مورد نظر ماست این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه مسائل به گونه‌ای بود که باید در صحنه فرماندهی تصمیم گیری می شد گفت: قضاوت‌های دلسوزانه اجرایی نبود و چیزی که باعث شد خستگی همگان از تن در شود دو پیام مقام معظم رهبری و حضور ایشان بر سر قبور شهدای آتش نشان بود که خستگی را از تن به در آورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید