ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

لنزهای چشمی زندگی را برای افراد زیادی آسان‌تر کرده‌اند. اما در استفاده از آن‌ها باید دقت کنید.

کد خبر : ۳۴۰۲۰
بازدید : ۳۹۲۵

فرادید | لنزهای چشمی زندگی را برای افراد زیادی آسان‌تر کرده‌اند. اما در استفاده از آن‌ها باید دقت کنید. با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در سال 2015، تقریباً تمام 41 میلیون نفری که در آمریکا از لنز استفاده می‌کنند، حداقل یکی از اشتباهاتی که ممکن است منجر به عفونت چشم شود را انجام می‌دهند.

برخی از اشتباهات رایج در استفاده از لنز ازاین‌قرارند:

1. استفاده از لنز برای مدت طولانی
در چشم نگاه‌داشتن لنز برای مدت طولانی، برای بینایی مضر است. ممکن است سبب ایجاد زخم دائمی یا حتی از دست دادن بینایی شود.
عدسی‌ها در بالای قرنیه چشم قرار می‌گیرند که رگ خونی ندارند که اکسیژن به آن‌ها برساند. اشک چشم این کار مهم را انجام می‌دهد. اما زمانی که لنز به چشم دارید، اشک به قرنیه نمی‌رسید. هرازگاهی لنز را از چشمتان خارج کنید تا اکسیژن به قرنیه‌ها برسد.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

2. خوابیدن با لنز
خوابیدن با لنز کار خطرناکی است. زیرا اکسیژن به قرنیه چشم نمی‌رسد که می‌تواند سبب خارش، تحریک و حتی عفونت چشم شود. معمولاً کسانی که با لنز می‌خوابند، نیمه‌شب با چشمانی خشک و تاریِ دید بیدار می‌شوند.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

3. استفاده از لنز در آب
از تماس لنز با آب (در استخر، وان حمام یا زیر دوش) اجتناب کنید. آب زمینه پرورش انواع باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا و مضر است که می‌توانند منجر به عفونت چشم شوند. حتی ممکن است سبب از دست دادن بینایی شود.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

4. استفاده از آب معمولی برای تمیز کردن عدسی‌ها
آب جاری در لوله‌ها استریل نیست و می‌تواند سبب چسبیدن باکتری‌ها و دیگر عوامل عفونت‌زا به لنز شود. آب معمولی حاوی نوعی آمیب است که سبب ایجاد "آکانتامبا کراتیت" می‌شود که یکی از شدیدترین عفونت‌های چشمی است. با عدم تماس آب با عدسی‌ها، از ملتهب یا زخمی شدن قرینه چشم جلوگیری کنید.
لنزهای خود را با محلول‌های مناسب و توصیه‌شده توسط پزشک بشورید. سعی کنید همیشه یک قطره چشم سازگار با لنز یا بسته کوچکی از محلول شستشو را همراه خود داشته باشید.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

5. استفاده از لنز پس از سپری شدن تاریخ انقضا
همه‌چیز ازجمله لنزهای چشمی تاریخ انقضا دارند. لنزهای کهنه و زیاد استفاده‌شده بهترین جا برای رشد باکتری‌ها هستند. با هر بار استفاده پروتئین و دیگر ترکیبات باقی‌مانده در لنز جمع می‌شوند. استفاده از چنین لنزهایی آزاردهنده است و منجر به عفونت می‌شود.
هرگز سلام چشم خود را با استفاده بیشتر از عدسی‌ها به خطر نیندازید. با این کار در پول صرفه‌جویی نمی‌کنید، زیرا باید چند برابر خرج چشم‌پزشکی کنید.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز


6. دست زدن به عدسی‌ها با دست‌های ناپاک
افراد معمولاً فراموش می‌کنند قبل از استفاده از لنز دست‌هایشان را بشورند. برای جلوگیری از انتقال میکروب به چشم‌هایتان، ضروری است که دست‌هایتان را کامل بشورید.
همیشه دست‌هایتان را با آب گرم و صابون بشورید. همچنین، باید قبل از دست زدن به لنزها، دست‌هایتان را خوب خشک‌کنید.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

7. استفاده از لنز زمانی که چشم‌هایتان درد می‌کند
اگر هر نوع علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و سوزش احساس کردید، فوراً عدسی‌ها را از چشم‌هایتان بیرون آورید. استفاده از لنز در این مواقع خطر عفونت را به همراه دارد.
گاهی اوقات ممکن است سوزش با خارش به دلیل وجود جسمی خارجی در لنز باشد. در چنین مواقعی به‌سرعت لنز را از چشم خارج کرده و آن را بررسی کنید. اگر قسمتی از لنز در چشم شما باقی ماند، فوراً به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

8. عدم مراقب و نگهداری صحیح عدسی‌ها
هم لنزها و هم جعبه نگهداری آن‌ها به مراقبت ویژه نیاز دارند. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افرادی که از لنز استفاده می‌کنند این است که به دستورالعمل‌های نگهداری دقت نمی‌کنند.
• عدسی‌ها را هر روز به شیوه‌های توصیه‌شده تمیز کنید. همیشه قبل از استفاده دست‌های خود را بشورید. پس از هر بار استفاده، حتماً محلول عدسی‌ها را تعویض کنید.
• ضدعفونی کردن جعبه نگهداری عدسی‌ها بسیار مهم است. آن را با محلول پیشنهادشده توسط چشم‌پزشک ضدعفونی کنید. قبل از استفاده مجدد، با حوله‌ای تمیز و بدون پرز آن را خشک‌کنید.
• جعبه‌های نگهداری لنز باید حداقل هر سه ماه یک‌بار تعویض شوند.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

9. مخلوط کردن مایع لنز جدید و قدیمی
این‌یکی دیگر از اشتباهات رایج است. این کار باعث می‌شود محلول ضدعفونی‌کننده خاصیت خود را از دست دهد و احتمال عفونت چشم افزایش یابد. همیشه ابتدا مایع قبلی را خالی کرده و سپس ماده جدید را اضافه کنید. بهتر است ابتدا جعبه لنز را با محلول بشورید و خشک‌کنید تا از تجمع سلول‌های میکروارگانیسمی جلوگیری شود.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

10. عدم انجام معاینات چشم
اگر از لنز یا عینک استفاده می‌کنید، باید به‌طور منظم معاینات چشمی را انجام دهید. همچنین در صورت هرگونه احساس ناراحتی در چشم، در اسرع وقت با چشم‌پزشک خود مشورت کنید. درمان در مراحل اولیه بروز مشکل، بسیار آسان‌تر است.

ده اشتباه رایج در استفاده از لنز

ترجمه: وب‌سایت فرادید


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید