"موبایل" چطور زندگی ما را تغییر داد؟

"موبایل" چطور زندگی ما را تغییر داد؟

سیستم عامل گوشی‌های آن سال‌ها خیلی متفاوت بود، شاید کمتر کسی یادش مانده باشد اولین سیستم عاملی که استفاده می‌کرد چه بود و چه کاربردی داشت.

کد خبر : ۴۰۲۱۷
بازدید : ۲۵۶۱
فرادید | هنوز مدت زمان زیادی از پیدا شدن گوشی‌های موبایل در زندگی ما نمی‌گذرد. کمتر کسی از نسل دهه۶۰ ایرانی هست که گوشی‌های ۱۱۰۰ نوکیا را از یاد برده باشد. زمانی که این گوشی وارد بازار شد و به ایران رسید تب تند داشتن تلفن همراه گریبان خیلی‌ها را گرفت.
زندگی در کره مجازی
گوشی‌ها ۱۱۰۰ نوکیا بسیار محکم و به اصطلاح ضد ضربه بود
به گزارش فرادید، این مدل گوشی که امروز نوستالژیک به حساب می‌آید یک روز بسیار لوکس و با کلاس بود. تنها بازی موجود در آن مار یا‌‌ همان اسنیکsnake بود که بچه‌های نسل جدید اصلا‌شناختی از آن ندارند. گوشی‌ ها ۱۱۰۰ نوکیا بسیار محکم و به اصطلاح ضد ضربه بود تا جایی که لقب گوشت کوب برایش در نظر گرفتند و هر چقدر زمین می‌خورد و در آب می‌افتاد باز هم سالم بود.
روز به روز قیمت خط موبایل زیاد شد و برای خرید یک خط باید ثبت نام می‌کردی و مدت‌ها معطل می‌ماندی تا نوبتت شود. کم کم شکل گوشی‌ ها تغییر کرد، شرکت سامسونگ گوشی‌های متنوع تری وارد بازار کرد. رنگ و نور زیاد به گوشی‌ها اضافه شد و انواع آهنگ‌ها برای جلب توجه مشتری روی آن‌ها نصب شد.
اما با وجود همه این تغییرات گوشی‌های تلفن همراه صرفا یک تلفن همراه بودند، یعنی تنها کاری که با آن‌ها می‌شد انجام داد تماس گرفتن تلفنی بود. بعد از مدتی دروبین داشتن یک آپشن مهم در گوشی‌ ها حساب می‌شد، کمی بعد‌تر برنامه‌های دیگری به آن‌ها اضافه شد که می‌توانستید با بلوتوث کردن، کمی اطلاعات و عکس را برای گوشی‌های دیگر بفرستید. ناگهان همه حمله کردندبرای خرید گوشی‌های بلوتوث دار. اما این تب هم گذشت و به مرور اندازه گوشی‌ها کوچک شد. حالا همه دوست داشتند گوشی‌های کوچک‌تر با همه امکانات را در دست بگیرند.
اولین ها
سیستم عامل گوشی‌های آن سال‌ها خیلی متفاوت بود، شاید کمتر کسی یادش مانده باشد اولین سیستم عاملی که استفاده می‌کرد چه بود و چه کاربردی داشت.
زندگی در کره مجازی
گوشی هوشمند IBM Simon در ۱۹۹۴ تولید شد
روزنامه تلگراف چاپ لندن چند سال پیش گزارشی در خصوص پیدایش گوشی‌های هوشمند از ابتدا نوشت. این روزنامه اولین گوشی هوشمند را IBM Simonمعرفی کرد و توضیح داد:
گوشی هوشمند IBM Simon در ۱۹۹۴ تولید شد و اولین گوشی هوشمند تاریخ بود که قابلیت نصب نرم افزار را داشت. صفحه نمایش لمسی و یک قلم ویزگی مهم آن بود. این گوشی تنها در ایالات متحده قابل استفاده و بهای آن ۸۹۹ دلار بود.
و اما در سال ۲۰۰۷ استیو جابز فقید و شرکت اپل بودند که با معرفی گوشی هوشمند iPhonpropelled تعریف جدیدی از «هوشمند» ارائه کردند.
طراحی زیبا ومتفاوت آن نشان داد که یک گوشی هوشمند واقعی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. این اولین گوشی هوشمند بود که از قابلیت لمس و انگشت به جای قلم برای برقراری ارتباط با گوشی بهره می‌برد.
در سال ۲۰۰۸، یکسال بعد از معرفی iPhone، شرکت گوگل اولین گوشی هوشمند خود را که مبتنی بر سیستم عامل اندروید بود روانه بازار کرد:
HTC Dream یا‌‌‌ همان Google G۱. این گوشی و سیستم عامل آن آغاز تحولات بعدی در تاریخ گوشی‌های هوشمند و در واقع دومین نقطه عطف تاریخ Smartphone‌ها بود.
Galaxy s از شرکت سامسونگ سومین سری از هوشمند‌های اندرویدی ساخت این شرکت بود که توانست دیگر گوشی‌ها را به چالش بکشد.
سال ۲۰۱۱ سال جدیدی برای گوشی‌های هوشمند‌ بود. در این سال، باریک‌ترین گوشی هوشمند تاریخ با ضخامتی به اندازه تنها ۷. ‌۱ میلیمتر را شرکت موتورلا روانه بازار کرد. نام این هوشمند Razr بود.
زندگی در کره مجازی
امروز ولی گوشی‌ها در اندازه یک بشقاب در کنار صورت مشتری‌ها خودنمایی می‌کند
اما استیو جابز عقب ننشست و دوباره با اقدامی هوشمندانه گوشی جدید خود را روانه بازار کرد. گوشی هوشمند iPhone S۵ ‌که به عنوان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند انتخاب شد. این گوشی هوشمند همچنین نخستین گوشی هوشمند تاریخ است که قابلیت Fingerprint یا تشخیص اثر انگشت را در گوشی‌های موبایل به خود گرفت. با وجود اینکه از آن زمان تا امروز اپل گوشی‌های آیفون، ۶، ۷ و این روز‌ها ۸ را هم روانه بازار کرده اما هنوز آیفون ۵ برای اپل باز‌ها نوستالژی و قشنگی خاص خود را دارد.
گذر زمان
در دور‌ه های مختلف اندازه این گوشی‌ها تغییر کرد، یک روز هرچه گوشی کوچک‌تر و ظریف‌تر بود جذاب‌تر می‌شد، امروز ولی گوشی‌ها در اندازه یک بشقاب در کنار صورت مشتری‌ها خودنمایی می‌کند. حالا دیگر بزرگ بودن یا کوچک بودن گوشی خیلی مهم نیست، آنچه گوشی را متمایز می‌کند قابلیت‌های آن است.
گوشی‌های هوشمند امروزه فقط نقش تلفن و دوربین را ندارند. با پیدا شدن انواع اپلیکیشن‌ها و نصب آن‌ها روی تلفن‌های همراه، شما دیگر یک تلفن در جیب خود ندارید، بلکه می‌توانید بانک، رستوران، آژانس و ده‌ها گزینه دیگر را هم با خود همراه داشته باشید.
اپلیکیشن‌های پر کاربرد
در عصر حاضر که زندگی تماما ماشینی و لحظه‌ای شده، مردم برای هیچ کاری وقت کافی ندارند، هیچ گزینه‌ای بهتر از این نیست که شما همه امکانات را با خود در جیب یا کیفتان حمل کنید. تصور کنید در یک جلسه کاری نشسته‌اید ناگهان یادتان می‌افتد امروز موعد پرداخت قسط یا اجازه خانه است، هیچ جور امکان رها شدن از جلسه به آن مهمی را ندارید و از طرف دیگر تا تعطیلی بانک‌ها هم تنها چند ساعت وقت هست.
زندگی در کره مجازی
گوشی‌های هوشمند امروزه فقط نقش تلفن و دوربین را ندارند
چاره چیست؟
یک اپلیکیشن همراه بانک روی گوشی هوشمندتان نصب کنید، با چند دکمه و وارد کردن مبلغ و شماره کارت طرف مقابل حسابتان را پرداخت کنید. خلاص.
حالا باید بسته مهمی را از این سر شهر به آن طرف شهر بفرستید، نه وقتش را دارید و نه با اینهمه شلوغی و ترافیک امکان رفتن با وسیله شخصی هست، بهترین کار این است که برنامه جدیدی برای فرستادن بسته‌ها نصب کنید و باز هم بدون برخاستن از جای خود این وظیفه را به عهده دیگری بگذارید.
شکی نیست که هرچه این برنامه‌ها افزایش پیدا کند، بازار کار و جذب نیرو در آن‌ها زیاد‌تر می‌شود، هر اپلیکیشین بعد از نوشته شدن و شروع به کار کردن نیاز به چندین نیرو برای انجام کار‌ها دارد.
اوایل این برنامه‌ها خیلی محدود بود، شاید یک یا دو برنامه بود که کارهای خارج از منزل را در گوشی ما انجام می‌داد. اما روز به روز گسترش پیدا کرد و کار به جایی رسید که شما می‌توانید حتی از دور‌ترین رستوران سفارش غذا بدهید، آن لاین حساب کنید و منتظر بمانید تا یک نفر آن را برای شما از رستوارن بگیرد و بیاورد.با این روش هم پیک‌های رستوران مشغول کار خود هستند، هم مشتری‌ها از بیرون زیاد‌تر می‌شوند.
چندی پیش اولین اپلیکیشن حمل و نقل شهری با الگو برداری از نمونه‌های خارجی وارد بازار شد که به سرعت مشتری‌های خود را جذب کرد و بازار آژانس‌های اتومبیل را کساد کرد. هرچقدر اعتراض صنف اتومبیل‌های کرایه‌ای بیشتر شد، تعداد این اپلیکیشن‌ها هم افزایش پیدا کرد.
داستان به شکلی شد که یک نهاد دولتی هم خود اقدام به راه اندازی یک اپلیکیشن جداگانه برای کرایه اتوموبیل کرد. حالا شما برای رفت و آمد در شهر هم نیاز به پرداخت هزینه زیاد و صرف وقت برای منتظر ماندن ندارید. هرجا اینترنت داشته باشید، به سرعت و به راحتی ماشین در اختیار شما قرار می‌گیرد.
زندگی در کره مجازی
امروز اگر دقت کنید هیچ کس در هیچ کجای دنیا از دیگری بی‌خبر نیست
پیدا کردن مسیر هم از دیگر نکاتی است که اگر برنامه آن را داشته باشید خیلی به شما در رانندگی کمک می‌کند. یافتن سریع خیابان‌های خلوت و کم ترافیک، نزدیک‌ترین مسیر و پیدا کردن مکانهایی مثل پمپ بنزین، رستوران، عابر بانک و ازین دست نیاز‌ها از دیگر هنرهای این برنامه هاست.
بعضی اوقات شما نیاز دارید دنبال یک جنس تمیز دست دوم بگردید، راه افتادن در شهر و پیدا کردن مغازه‌هایی با عنوان سمساری که اغلب هم خاک گرفته و کثیف است، چنگی به دل نمی‌زند، معمولا کسی رغبت نمی‌کند از آن‌ها خرید کند، انگار که وسایلشان یک قرن مهمان مغازه بوده، برای اینکار هم می‌توانید به دنیای مجازی سر بزنید و خیلی سریع و تمیز جنس مورد نیاز را پیدا کنیدو بی‌واسطه از فروشنده بخرید.
تازگی‌ها برای خانه پیدا کردن هم نباید از منزل خارج شوید، ملک مورد نظر را انتخاب کنید، گزینه‌ها را تیک بزنید، محل و قیمت را در نظر بگیرید، اپلیکیشن جدیدی برای شما خانه را با تمام مشخصات دلخواه پیدا می‌کند . حالا با صاحب ملک تماس بگیرید و تمام.
زندگی مجازی
تصور کنید زمانی بود که شما برای خبر داشتن از یک دوست یا فامیل در آن طرف کره زمین باید ماه‌ها صبر می‌کردید تا بلکه نامه‌ای از او برسد، بعد‌ها ایمیل و تلفن کار را راحت‌تر ولی کمی پر هزینه‌تر کرد.
حالا امروز اگر دقت کنید هیچ کس در هیچ کجای دنیا از دیگری بی‌خبر نیست. شما صبح از خواب بیدار می‌شوید در حالیکه آن سوی دنیا شب است، می‌توانید حسابی با دوست یا اقوامتان خوش و بش کنید، پیام بفرستید و حتی تصویرشان را ببینید، دیگر دوری تقریبا معنی ندارد. گرچه نیاز‌های حضور فیزیکی هرگز با این برنامه‌ها رفع نمی‌شود اما از بار شدید دلتنگی می‌کاهد.
به لطف این شبکه‌های اجتماعی حتی برای سفر رفتن هم نیازی نیست راه بیافتید در آژانس‌های هواپیمایی و دنبال بهترین تور، هتل، بلیط و هواپیما باشید. انواع کانال‌های مجازی برای پیدا کردن بهترین گزینه‌های سفر در دسترس شماست.
کافیست محل مورد نظر، هتل و نحوه سفر را انتخاب کنید، حتی بلیط شما روی گوشی مویایلتان فرستاده می‌شود و شما کافیست آن را به کانتر موردنظر در فرودگاه نشان دهید و سوار شوید.
زندگی در کره مجازی
شما حتی برای خرید مایحتاج اولیه خانه هم نیاز به خروج از منزل ندارید
لذت خرید
خرید کردن از دیگر لذت‌های زندگی انسانهاست، ولی در عصر حاضر شما حتی برای خرید مایحتاج اولیه خانه هم نیاز به خروج از منزل ندارید. کافیست اپلیکیشن آن را نصب کنید، آن لاین وارد فروشگاه شوید و خرید کنید، جنس برایتان ارسال می‌شود.
باقی خرید‌های منزل، شخصی، دکوری، پوشاک و هر آنچه نیاز مردم امروز باشد در همین شبکه‌های مجازی می‌توانید تهیه کنید.
همه این‌ها به لطف تولد گوشی‌های هوشمند ممکن شده، یک لحظه تصور کنید همه این کار‌ها را مجبور باشید خودتان با حضور در خیابان‌ها انجام دهید. هم وقت زیادی می‌برد و هم خستگی و استرس ناشی از رفت و آمد و ترافیک شما را کلافه خواهد کرد.
البته نباید از یادببریم که حضور این دنیای مجازی لذت و لطف خیلی کار‌ها را از بین برده، زمانی گشت و گذار خانوادگی و خرید کردن به خصوص برای خانم‌ها لطف زیادی داشت، اما حالا لازم نیست به خروج از منزل فکر کنید. همه چیز از گوشی برای شما ارسال می‌شود.
پیشرفت تکنولوژی و رفتن به سمت ماشینی کردن خیلی کار‌ها در بسیاری مواقع خیلی هم خوب و مفید است؛ چون هم به کمتر هدر رفتن انرزی و سوخت و نیرو کمک می‌کند و هم ازفشار کار مردم کم می‌شود.
اما آن بخشی که شما را از خیلی کار‌ها که برایش زمان می‌گذاشتید دور کرده چندان لذت بخش نیست. فکر کنید اینکه خودتان به فروشگاه بروید و خرید کنید جالب‌تر است یا اینکه از روی عکس چیزی را انتخاب و خریداری کنید؟
زندگی در کره مجازی
گاهی بهتر است از اپلیکیشین‌های طبیعی استفاده کنید و دنیای مجازی را دور بریزید
انتخاب با شماست ولی در نظر بگیرید‌‌ همان قدر که گوشی‌های هوشمند به نزدیکی شما به دوستان و اقوام کمک کرده و خیلی کار‌ها را برایتان آسان کرده، به‌‌ همان نسبت هم شما را از بعضی برنامه‌های تفریحی دور کرده است.
برای استفاده بهتر از این گوشی‌ها خوب است در حد نیاز بهشان سر بزنید و برای انسجام کانون خانواده هم که شده برنامه‌های خرید و رستوران را بیرون از منزل اجرا کنید، گاهی بهتر است از اپلیکیشین‌ های طبیعی استفاده کنید و دنیای مجازی را دور بریزید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید