سلطه اروپایی بر تجارت ماشین
میزان این تجارت پرسود و خلاق نسبت به سال 2012 رشدی 1/7 درصدی را تجربه کرده در حالیکه این بخش در مقایسه با سال 2015 معادل 7/2 درصد رشد داشته که به معنی گسترش 19 میلیارد دلاری این تجارت عظیم در طول یک سال اخیر و تسریع روند خروج خطوط تولید خودروهای مدرن از کشورهای پیشرفته به مناطق کمتر توسعه یافته بوده است.
فرادید | گردش مالی صادرات خودرو در جهان در سال 2016 در حالی به 698 میلیارد دلار رسیده که بخش اعظمی از آن متعلق به آلمان و بخش زیادی از آن حاصل تلاش اقتصادهای نوظهور مثل ترکیه، تایلند، اسلواکی و مکزیک است.
به گزارش فرادید، در عین حال میزان این تجارت پرسود و خلاق نسبت به سال 2012 رشدی 1/7 درصدی را تجربه کرده در حالیکه این بخش در مقایسه با سال 2015 معادل 7/2 درصد رشد داشته که به معنی گسترش 19 میلیارد دلاری این تجارت عظیم در طول یک سال اخیر و تسریع روند خروج خطوط تولید خودروهای مدرن از کشورهای پیشرفته به مناطق کمتر توسعه یافته بوده است. گزارش اخیر وبسایت بزرگ ترین صادرکنندگان جهان ضمن اشاره به کشورهای برتر در این حوزه بررسی دقیقی از چند و چون صادرات خودرو در سال 2016 ارائه کرده که در ادامه نکات مهم آن را میخوانید.
کشورهای اروپایی تولیدکننده خودرو با داشتن سهمی بالغ بر 380 میلیارد دلار، به تنهایی بیش از 54 درصد کل صادرات خودروی جهان را در اختیار گرفتهاند. به رغم شهرت ایتالیا و فرانسه در زمینه تولید اتومبیل این انگلستان، اسپانیا، جمهوری چک، اسلواکی و بلژیک هستند که در این فهرست جایگاه بسیار مناسبی را به خود اختصاص داده و در سال 2016 به ترتیب 41، 38، 30، 8/18 و 5/15 میلیارد دلار خودرو به بازارهای جهانی صادر کردهاند.
کشور آلمان با داشتن 8/21 درصد از کل سهم صادرات خودرو در جهان که میزان آن به 152 میلیارد دلار میرسد، حدود یک پنجم کل صادرات خودروی جهان در اختیار دارد در حالی که از سال 2015 نیز نام فولکسواگن در فهرست بزرگترین خودروسازان جهان بالاتر از تویوتا، فورد و جنرالموتورز دیده میشود. همچنین آلمان با داشتن 6 برند مشهور مرسدس بنز، فولکسواگن، آئودی، ب.ام.و، پورشه و اوپل، بیش از هر کشور دیگری به خارج از مرزهای خود اتومبیل صادر میکند. در عین حال ژاپن و آمریکا نیز به ترتیب با داشتن سهمی معادل 2/13 و 7/7 درصد، سالانه از محل فروش و صادرات خودرو به سایر کشورها به ترتیب چیزی در حدود 9/91 و 8/53 میلیارد دلار به دست میآورند.
بدون شک مکزیک با سهم سالانه 30 میلیارد دلار، ستاره درخشان و گمنام صنعت خودرو است که بالاتر از بسیاری از بزرگان صنعت خودروی جهان، توانسته لقب هشتمین قطب صادرات و تولید خودروی جهان را به خود اختصاص دهد.
در عین حال مجارستان و تایلند دو کشوری هستند که در سال 2016 عملکرد حیرتانگیزی از خود نشان داده و به عنوان قطبهای جدید خودرو، سالانه به ترتیب 6/11 و 1/11 میلیارد دلار خودرو به اقصینقاط جهان صادر کردهاند. سرعت رشد حیرتانگیز این دو کشور در کنار اسپانیا و ایتالیا نکته دیگری است که جالب توجه است به طوری که 4 کشور مجارستان، تایلند، ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با قرارگیری در رتبههای 15، 14، 13 و هفتم بزرگترین صادرکنندگان خودرو در جهان، در سال 2016 از سرعت رشد بالایی به ترتیب به میزان 117، 109، 64 و 41 درصد برخوردار بودهاند.
جمهوری اسلامی ایران که بنا به گزارش اویکا (انجمن جهانی صنعت خودرو) 16امین بازار بزرگ جهان به شمار میرود، با وجود داشتن سابقه 50 ساله در صنعت خودرو در سال 2016 توانسته تنها 9/1 میلیون دلار خودرو به خارج از مرزهایش صادر که آمار بسیار اندکی است.
ترامپ میداند که آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا علاوه بر مازاد تجاری، سالانه تا 152 میلیارد دلار از محل صادرات خودرو که عمده آنها راهی آمریکا میشوند، درآمد دارد و این یعنی سهمی بیش از سه برابر سهم کشور متبوعش و بیش از کل سهم ژاپن، کره جنوبی و مکزیک در تجارت خودرو.