سلطه اروپایی بر تجارت ماشین

سلطه اروپایی بر تجارت ماشین

میزان این تجارت پرسود و خلاق نسبت به سال 2012 رشدی 1/7 درصدی را تجربه کرده در حالی‌که این بخش در مقایسه با سال 2015 معادل 7/2 درصد رشد داشته که به معنی گسترش 19 میلیارد دلاری این تجارت عظیم در طول یک سال اخیر و تسریع روند خروج خطوط تولید خودروهای مدرن از کشورهای پیشرفته به مناطق کمتر توسعه یافته بوده است.

کد خبر : ۴۰۵۶۳
بازدید : ۵۷۱۱

فرادید | گردش مالی صادرات خودرو در جهان در سال 2016 در حالی به 698 میلیارد دلار رسیده که بخش اعظمی از آن متعلق به آلمان و بخش زیادی از آن حاصل تلاش اقتصادهای نوظهور مثل ترکیه، تایلند، اسلواکی و مکزیک است.

به گزارش فرادید، در عین حال میزان این تجارت پرسود و خلاق نسبت به سال 2012 رشدی 1/7 درصدی را تجربه کرده در حالی‌که این بخش در مقایسه با سال 2015 معادل 7/2 درصد رشد داشته که به معنی گسترش 19 میلیارد دلاری این تجارت عظیم در طول یک سال اخیر و تسریع روند خروج خطوط تولید خودروهای مدرن از کشورهای پیشرفته به مناطق کمتر توسعه یافته بوده است. گزارش اخیر وب‌سایت بزرگ ترین صادرکنندگان جهان ضمن اشاره به کشورهای برتر در این حوزه بررسی دقیقی از چند و چون صادرات خودرو در سال 2016 ارائه کرده که در ادامه نکات مهم آن را می‌خوانید.


سلطه اروپایی بر تجارت ماشین
پانزده کشور اول این جدول بیش از 87 درصد کل صادرات خودروی جهان را که بالغ بر 600 میلیارد دلار است در اختیار دارند در حالی که 4 تولیدکننده بزرگ این صنعت یعنی کره جنوبی، فرانسه، ژاپن و امریکا در سال 2016 شاهد کاهش سهم خود از این بازار به ترتیب به میزان 6/11، 6/9، 7/5 و 4/1 درصد بوده‌اند.

کشورهای اروپایی تولیدکننده خودرو با داشتن سهمی بالغ بر 380 میلیارد دلار، به تنهایی بیش از 54 درصد کل صادرات خودروی جهان را در اختیار گرفته‌اند. به رغم شهرت ایتالیا و فرانسه در زمینه تولید اتومبیل این انگلستان، اسپانیا، جمهوری چک، اسلواکی و بلژیک هستند که در این فهرست جایگاه بسیار مناسبی را به خود اختصاص داده و در سال 2016 به ترتیب 41، 38، 30، 8/18 و 5/15 میلیارد دلار خودرو به بازارهای جهانی صادر کرده‌اند.

کشور آلمان با داشتن 8/21 درصد از کل سهم صادرات خودرو در جهان که میزان آن به 152 میلیارد دلار می‌رسد، حدود یک پنجم کل صادرات خودروی جهان در اختیار دارد در حالی که از سال 2015 نیز نام فولکس‌واگن در فهرست بزرگ‌ترین خودروسازان جهان بالاتر از تویوتا، فورد و جنرال‌موتورز دیده می‌شود. همچنین آلمان با داشتن 6 برند مشهور مرسدس بنز، فولکس‌واگن، آئودی، ب.ام.و، پورشه و اوپل، بیش از هر کشور دیگری به خارج از مرزهای خود اتومبیل صادر می‌کند. در عین حال ژاپن و آمریکا نیز به ترتیب با داشتن سهمی معادل 2/13 و 7/7 درصد، سالانه از محل فروش و صادرات خودرو به سایر کشورها به ترتیب چیزی در حدود 9/91 و 8/53 میلیارد دلار به دست می‌آورند.

سلطه اروپایی بر تجارت ماشین
به رغم تلقی عمومی راجع به فرانسه و ایتالیا که با داشتن برندهای مشهوری نظیر پژو، فیات، فراری، رنو و سیتروئن احتمالا باید توان بالایی در زمینه صادرات خودرو داشته باشند اما این دو کشور روی هم به اندازه کره جنوبی صادرات نمی‌کنند. کره جنوبی که به عنوان پایگاه اصلی سه برند مشهور هیوندای، کیا و سانگ یانگ شناخته می‌شود، در سال 2016 بیش از 37 میلیارد دلار صادرات داشته در حالی که فرانسه و ایتالیا به ترتیب 18 و 15 میلیارد دلار به سایر کشورهای جهان صادر می کنند.
بدون شک مکزیک با سهم سالانه 30 میلیارد دلار، ستاره درخشان و گمنام صنعت خودرو است که بالاتر از بسیاری از بزرگان صنعت خودروی جهان، توانسته لقب هشتمین قطب صادرات و تولید خودروی جهان را به خود اختصاص دهد.

در عین حال مجارستان و تایلند دو کشوری هستند که در سال 2016 عملکرد حیرت‌انگیزی از خود نشان داده و به عنوان قطب‌های جدید خودرو، سالانه به ترتیب 6/11 و 1/11 میلیارد دلار خودرو به اقصی‌نقاط جهان صادر کرده‌اند. سرعت رشد حیرت‌انگیز این دو کشور در کنار اسپانیا و ایتالیا نکته دیگری است که جالب توجه است به طوری که 4 کشور مجارستان، تایلند، ایتالیا و اسپانیا به ترتیب با قرارگیری در رتبه‌های 15، 14، 13 و هفتم بزرگترین صادرکنندگان خودرو در جهان، در سال 2016 از سرعت رشد بالایی به ترتیب به میزان 117، 109، 64 و 41 درصد برخوردار بوده‌اند.

سلطه اروپایی بر تجارت ماشین
ترکیه، هندوستان و لهستان سه کشوری هستند که با قرارگیری در رتبه‌های 16، 17 و بیستم جدول بزرگترین صادرکنندگان خودرو در جهان، علاوه بر کسب سهمی بیش از یک درصدی از این بازار بزرگ، در سال 2016 به ترتیب 4/8، 6/7 و 4/6 میلیارد دلار خودرو صادر کرده‌اند. جالب است که چین با وجود اینکه بزرگ‌ترین خودروساز جهان است اما به دلیل تاکید بیش از اندازه بر توسعه برندهای بومی تنها توانسته 5 میلیارد دلار خودرو صادر کند و در رده 22ام جدول قرار گیرد.

جمهوری اسلامی ایران که بنا به گزارش اویکا (انجمن جهانی صنعت خودرو) 16امین بازار بزرگ جهان به شمار می‌رود، با وجود داشتن سابقه 50 ساله در صنعت خودرو در سال 2016 توانسته تنها 9/1 میلیون دلار خودرو به خارج از مرزهایش صادر که آمار بسیار اندکی است.

اما با نگاهی کلی به وضعیت صادرات خودرو در جهان می‌توان به ارزش و اهمیت این حوزه پی برد. در حالی که به شکلی پیوسته تولید خودرو به قطب‌های جدید و تازه مونتاژ از آسیای جنوب شرقی تا آفریقا منتقل می شود، آمریکا و چین به شدت در تلاش‌اند تا به طرق مختلف از رقابت سازندگان داخلی با شرکت‌های برتر این حوزه جلوگیری کنند.

سلطه اروپایی بر تجارت ماشین
اعتراض‌های اخیر ترامپ به خودروسازان آلمانی و خروج وی از اتحادیه پاسیفیک بی‌دلیل نیست. او به شکلی عجیب اما حساب شده به آلمان و ژاپن حسادت می کند و تلاشش را روی این هدف گذاشته که به هر شکل ممکن بخشی از سهم آلمان را زا بازار بزرگ صادرات خودرو به سمت آمریکا منحرف کند.

ترامپ می‌داند که آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا علاوه بر مازاد تجاری، سالانه تا 152 میلیارد دلار از محل صادرات خودرو که عمده آنها راهی آمریکا می‌شوند، درآمد دارد و این یعنی سهمی بیش از سه برابر سهم کشور متبوعش و بیش از کل سهم ژاپن، کره جنوبی و مکزیک در تجارت خودرو.

سلطه اروپایی بر تجارت ماشین

به نظر می‌رسد با وجود استراتژی ترامپ در حیطه تجارت بین الملل باید منتظر کاهش مجدد سهم آلمان از صادرات خودرو باشیم. موردی که چندان دور از ذهن نیست و درپنج سال اخیر بر روند صادرات خودروهای آلمانی تاثیر بسیاری گذاشته است. وضع قوانین تعرفه ای در کنار ورود بازیگران جدید به صنعت مونتاژ و تولید خودرو باعث شده تا سهم آلمان از 250 میلیارد دلار در سال 2010 به کمتر از 155 میلیارد دلار در سال 2016 برسد.




۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید