مجوزهای محرمانه زنجانی

يازدهمين جلسه رسيدگي به اتهامات شرکاي زنجاني، روز گذشته به رياست قاضي مقيسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامي برگزار شد. در ابتدا قاضي دادگاه از «ح.ف.ه» متهم رديف سوم خواست به دفاع از خود بپردازد.

کد خبر : ۴۱۷۱۵
بازدید : ۱۳۵۶
يازدهمين جلسه رسيدگي به اتهامات شرکاي زنجاني، روز گذشته به رياست قاضي مقيسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامي برگزار شد. در ابتدا قاضي دادگاه از «ح.ف.ه» متهم رديف سوم خواست به دفاع از خود بپردازد.

به گزارش ایلنا، «ح.ف.ه»: در ايامي که بابک زنجاني شرکت قشم‌اير را خريداري کرد، آقاي «م.ش» را براي اين کار به زنجاني معرفي کردم.

قاضي: ارتباط شما سه نفر در سال‌هاي بعد از معرفي هم وجود داشته و باعث تشکيل يک شبکه و تشکيلات شده است و شما در رأس آن تشکيلات کار مي‌کرديد؛ البته ايادي‌ هم در داخل و خارج از کشور داشته‌ايد.

«ح.ف.ه»: کل بدهي من ۱۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان است نه ۳۰ ميليارد تومان. من حاضر نيستم حتي يک ريال از مال حرام در زندگي‌ام باشد. بنده وقتي زنجاني را به مسئولان معرفي کردم، به من گفتند که شما ديگر به ماجرا ورود نکن. من هم ديگر اطلاعي از ارتباط‌هاي آنها نداشتم.

قاضي: شما مي‌گوييد که فقط در خريد هواپيما آقاي «م.ش» را معرفي کرده‌‌ايد، پس چرا امضاي شما پاي قرارداد‌هاي بانک FIIB وجود دارد؟

«ح.ف.ه»: کار من فقط مشاوره‌دادن به زنجاني بوده و نقشي درکار‌هاي او نداشته‌ام. بنده کار معرفي زنجاني به سازمان حج را انجام داده‌ام. اين کار در ايامي بود که سه‌روز مانده بود به مراسم حج و چادر‌هاي سازمان حج هنوز آماده نشده بود. زنجاني با همکاري‌ای که انجام داد، اين مشکل را براي سازمان حج برطرف کرد.‌ دبير ستاد تدابير ويژه از دوستان قديمي بود. اينکه مي‌گويند من عضو اين ستاد بودم دروغ است. آن ستاد برخي موضوعات را خارج از قوانين جاري کشور به علت شرايط تحريم تصويب مي‌کرد. رئيس‌جمهور و چند وزير هم عضو آن ستاد بودند.

قاضي: کيفرخواست شما ربطي به کارهايتان در سازمان حج و خريد هواپيما ندارد. در رابطه با يك‌ميليارد و ۲۰۰ ميليون يورو، غارت ١٠ کشتي نفت و خريد ۱۳۸ شرکت از سازمان تأمين اجتماعي صحبت کنيد.

«ح.ف.ه»: يک مورد نمي‌توانيد پيدا کنيد که در فروش بانک نقشي داشته باشم. در رابطه با نفت نيز وزير نفت من را از نزديک نه ديده و نه مي‌شناسد.

قاضی: ۳۰ درصد سهام هلدينگ و سورينت متعلق به شماست.

«ح.ف.ه»: دروغ است، يک سهم از هزار سهم متعلق به من است.

قاضي: بابک زنجاني در بندهاي ۸۹ تا ۹۳ پرونده در پاسخ به بازپرس مبني بر اينکه با توجه به اسکن‌بودن امضاها، آيا آقاي ح.ف.ه ذيل مصوبات را امضا کرده و اطلاعي از اسکن امضاها داشته است يا خير؟ بيان مي‌دارد که اس‌سي‌تي بنکرز سه عضو هيئت‌مديره داشته است که نفر سوم آن آقاي «ح.ف.ه» بوده است؛ بنابراين حتي اگر ح.ف.ه مصوبات را امضا نمي‌کرد با دو امضاي بنده سنديت داشته است.

«ح.ف.ه»: بابک زنجاني دروغي گفته و شما آن را قبول مي‌کنيد.

قاضي: آيا براي ادعاي جعلي‌بودن اسکن امضاهايتان شکايت کرده‌ايد؟

«ح.ف.ه»: بله شکايت کرده‌ام.

قاضي: وکيل شما براي فرار از اين قضيه شکايتي مبني بر جعل بعد از بازداشت شما و بعد از کيفرخواست مطرح کرده است و اين شکايت در زمان شراکت شما با بابک زنجاني مطرح نشده است.

مهرشاد وکيل مدافع «ح.ف.ه»: پس از صدور کيفرخواست موکلم از بازپرس تقاضاي کارشناسي امضاها را کردند. بعد از آن متوجه شدم و سه جا اين شکايت را مطرح کردم.

«ح.ف.ه»: در مورد خريد شرکت از تأمين اجتماعي من از منابع آقاي زنجاني خبر نداشتم.

نماينده سازمان تأمين اجتماعی: آقاي «ح.ف.ه» و بابک زنجاني تفاهم‌نامه‌اي با موضوع خريد شرکت‌هاي تأمين اجتماعي به مبلغ چهار ميليارد يورو امضا کردند.

قاضي: آقاي «ح.ف.ه» شما چه‌کاره بوده‌ايد که هم شناسايي شرکت‌ها، امضاي قرارداد خريد شرکت‌ها، جلسات و دريافت چک‌ها توسط شما بوده است؟

«ح.ف.ه»: من براي اينکه متوجه شوم آقاي زنجاني پول نقدي براي خريد شرکت‌هاي سازمان تأمين اجتماعي دارد يا نه، از معاون اقتصادي وزارت اطلاعات استعلام گرفتم. موظف بوده‌ام که هر اتفاقي که براي من مي‌افتد را اطلاع دهم.

قاضي: مسئولان امنيتي را شريک جرم خود نکنيد.

«ح.ف.ه»: وظيفه داشتم از مسئولان استعلام بگيرم. معاون اقتصادي وزارت اطلاعات تأييد کرد که زنجاني چنين مبلغي دارد و امکان خريد شرکت‌هاي تأمين اجتماعي وجود دارد.

قاضي: کجاي دنيا کارشناس مي‌رود و پاي قراردادها را امضا مي‌کند و چک معامله را تحويل می‌گيرد؟ جرئت داشته باش و بگو که من عضو هيئت‌مديره هلدينگ بوده‌ام.

«ح.ف.ه»: عضو بوده‌ام اما سهم من يک درصد و فقط اماني بوده است.

نماينده دادستان: «ح.ف.ه» کاملا مطلع بوده‌اند که بانک FIIB اصلا منشأ مالي ندارد و هيئت‌مديره آن صوري بوده است. اين فرد براي امضاي تفاهم‌نامه با سازمان به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره شرکت هلدينگ معرفي شده است. اين فرد مدعي بودند که در خارج از کشور داراي بانک هستند و به دليل شرايط تحريمي قصد خريد اموال غيرمنقول سازمان را دارند. متهم ادعا دارد که زنجاني گفته شما برويد يک چک تضميني از سازمان بگيريد، چون وقت انتقال شرکت‌ها زمان‌بر است.
با اينکه آقاي «م» از آدم‌هاي مهم زنجاني بود اما مسئولان تأمين اجتماعي چک را به «م» نمي‌دهند و مي‌گويند چک تضمين را فقط به «ح.ف.ه» مي‌دهيم. اين نشان مي‌دهد که او سمت داشته است. بر اساس گزارش‌های سازمان اطلاعات سپاه آقاي «ح.ف.ه» از عوامل اصلي معرفي زنجاني به بانک‌ها و دستگاه‌ها بوده است. بر اساس گزارشات منفصل وزارت اطلاعات بوده است که آقاي متهم توضيح دهند که علت انفصال او چه بوده است.

«ح.ف.ه»: اينکه گفته شده من زنجاني را به بانک مرکزي معرفي کرده‌ام و از اعتبارات نفتي زنجاني اطلاع داشته‌ام صحت ندارد. من درباره نقدبودن پول زنجاني براي خريد شرکت‌هاي تأمين اجتماعي داراي شک بودم.
از معاون اقتصادي وزارت اطلاعات استعلام گرفته‌ام که گفتند زنجاني چنين پولي را دارد، بنابراين پس از اطلاع از اين موضوع بنده پاي تفاهم‌نامه را امضا کردم. قرار شد زنجاني پول شرکت‌ها را به حساب سازمان بريزد و سهام شرکت‌ها به زنجاني منتقل شود. من اعتراض کردم که اين تفاهم‌نامه قانوني نيست، چون بايد تمام شرکت‌ها يک‌به‌يک واگذار شوند. بنده نسبت به امضاي تفاهم‌نامه استنکاف کردم، اما مسئولان وقت تأمين اجتماعي گفتند چندين نفر اين تفاهم‌نامه را امضا کردند، شما هم امضا کن.

قاضي: امضا تعهدآور است؛ بر اساس متن تفاهم‌نامه شما رئيس هيئت‌مديره شرکت سورينت بوده‌ايد.

«ح.ف.ه»: چون خريد اين شرکت‌ها سه تا پنج ماه طول مي‌کشيد و زنجاني در خارج از کشور بود، من صرفا آن تفاهم‌نامه را امضا کردم که بگوييم قصد خريد داريم. بر اساس کيفرخواست، من به دستور زنجاني چک‌هاي تضمين را از مسئولان وقت تأمين اجتماعي تحويل گرفته بودم.

قاضي: چهار جلسه حضورتان را در خريد ۱۳۸ شرکت از تأمين اجتماعي قبول داريد؟

«ح.ف.ه»: سه جلسه حضور را قبول دارم، آقاي «م» دوست صميمي مرتضوي بود و ايشان بابک زنجاني را به آقاي مرتضوي معرفي کرد و من مرتضوي را نمي‌شناختم. مرتضوي از من خواست نامه‌اي دست‌نويس مبني‌بر اينکه اين مبلغ را به پنج چک تبديل کنم بنويسم تا بخش مالي نسبت به آن اقدام کند، به اندازه سر سوزن هم اين عمليات به من ربط نداشت، خودشان چک‌ها را نوشتند و اينکه چرا سه ميليارد بيشتر نوشتند ربطي به من ندارد.

قاضي: دستخط خود شما در پرونده موجود است. آيا شما با ۳۰ سال سابقه کار مجري دستور بابک زنجاني بوده‌‌ايد؟ چک تضميني اول ۴۴۲ ميليارد يورو بوده است. چرا دو ميليارد يورو پول اضافه گرفتيد.

«ح.ف.ه»: يک چک را دادند و زنجاني و مرتضوي با هم صحبت کردند و سپس زنجاني تقاضا کرد که اين چک به چهار چک تبديل شود، اشتباه آقايان بوده است و به من ربطي ندارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید