«هفت» بی‌حاشیه، «پنج» هم نیست

«هفت» بی‌حاشیه، «پنج» هم نیست

«اول باید استراتژی هفت مشخص شود، بعد به انتخاب مجری بپردازیم!» این گزاره، در حاشیه یک بازدید به نقل از معاون سیمای رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی ایران یا همان سازمان عریض و طویل «صدا و سیما»، یکی دو روز پیش، درباره برنامه «هفت» روی خروجی ایسنا قرا گرفت.

کد خبر : ۴۳۲۷۸
بازدید : ۱۲۷۱
«هفت» بی‌حاشیه، «پنج» هم نیست
«اول باید استراتژی هفت مشخص شود، بعد به انتخاب مجری بپردازیم!» این گزاره، در حاشیه یک بازدید به نقل از معاون سیمای رادیو تلویزیون جمهوری اسلامی ایران یا همان سازمان عریض و طویل «صدا و سیما»، یکی دو روز پیش، درباره برنامه «هفت» روی خروجی ایسنا قرا گرفت.
برنامه هفتی که ظاهرا نافش را با «حاشیه» بریده‌اند؛ حاشیه‌های «هفت» یا برادر بزرگتر این برنامه (نود)؛ شاید تمام آن چیزی باشد که باعث جذب مخاطب این دو برنامه شده است. حالا اما معاون سیما گفته است که می‌خواهند برنامه‌ای بدون حاشیه بسازند! شیوه‌ای که اساسا اگر قرار باشد در برنامه‌هایی با مخاطب عام پیش گرفته شود، احتمالا باعث ریزش مخاطب آن خواهد شد.
«مرتضی میرباقری» چند باری هست که مجبور شده درباره برنامه «هفت» صحبت کند و به اصحاب رسانه درباره چند و چون کار و ادامه برنامه توضیح دهد. او دو‌شنبه هفته پیش در کوران حرف و حدیث‌ها و بعد از آن‌که رسانه‌ها اعلام کرده بودند، مجری برنامه هفت انتخاب شده است، گفته بود: «اگر این برنامه‌ با نقشه سازمان صداوسیما نسبت به برنامه‌های سینمایی هماهنگ نباشد، حذف خواهد شد؛ همان‌طور که برنامه قدیم «هفت» نیز با نقشه جدید ما انطباق نداشت.»
معاون سیما که از پشت صحنه سریال «هاتف» بازدید می‌کرد، با اشاره به اسامی مطرح‌شده برای تولید و اجرای برنامه «هفت» این را هم گفته بود که «هر اسمی که به‌ عنوان کاندیدا مطرح می‌شود، صددرصد حذف خواهد شد.» او در ادامه وقتی بحث از «مهدی کرم‌پور» به میان آمد، بر این موضوع تأکید کرد که او «حذف می‌شود چرا که اگر کسی به کار تیمی وارد نباشد، قواعد کار تیمی را بر هم می‌زند.»

حاشیه حاشیه‌ها
حاشیه‌های‌ «هفت» به همین‌جا ختم نشد. همین دور روز قبل هم حاشیه‌های به وجود آمده درباره این برنامه، دوباره پای معاون سیما را به میان کشید و او مجبور به توضیح درباره حرف‌هایش شد. میرباقری که این‌بار برای بازدید از پروژه‌های «در حال اقدام»، به شهرک سینمایی رفته بود، در حاشیه این دیدار، به حاشیه‌های صحبت‌های چند روز قبل‌تر خود درباره برنامه «هفت» پاسخ داد و گفت: «هفت» برنامه‌ای پربیننده و نقد سینمای ایران است.
طی سال‌ها این برنامه با واکنش‌های متعدد روبه‌رو بوده و در سری جدید «هفت» تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی دقیق، کاری ماندگار و بدون حاشیه تولید کنیم. او این را هم گفته بود تا زمانی که راهبرد و استراتژی ما درباره برنامه‌های سینمایی و مخصوصا «هفت» مشخص نشود، انتخاب مجری کاری بیهوده است و اگر شخص یا اشخاصی نامی را در رسانه‌ها مطرح کنند، قطعا این فرد شانس خود را برای اجرا از دست می‌دهد.

یک اِن˚قُلت
داستان «هفت» ظاهرا با این صحبت‌های معاون سیما که «فی‌الحال» بوی تعطیلی می‌دهد، هنوز هم فروکش نکرده و حرف و حدیث‌های آن ادامه دارد. همین چندی پیش بود که یکي از شبه‌خبرگزاری‌ها، از نفوذ فریدون جیرانی در مدیران میانی سازمان صداوسیما خبر داده و با نام بردن از افرادی نوشته بود چون جیرانی در میان مدیران میانی نفوذ دارد و به این دلیل که خود را طراح و ایده‌پرداز «هفت» می‌داند، به هیچ عنوان حاضر نیست این برنامه ادامه پیدا کند.
این شبه‌خبرگزاری، بر این باور است که جیرانی با نفوذی که در مدیران صداوسیما دارد، در گذشته و حال به‌ویژه با ایجاد اختلال در مذاکراتی که با مهدی‌کرم‌پور انجام شده و به نتیجه رسیده، باعث شده است این برنامه ادامه پیدا نکند! موضوعی که خود جیرانی، در گفت‌وگو با «شهروند» آن را رد کرده است. فریدون جیرانی زایشگر «هفت» به‌ عنوان تنها کسی که حاضر شد درباره ابهامات موجود صحبت کند، به سوالات «شهروند» پاسخ داد.
او درباره نقش خود در به نتیجه نرسیدن مذاکرات تلویزیون با مهدی کرم‌پور یا دیگر عوامل از گذشته تا حال، به «شهروند» گفت: من واقعا نمی‌دانم این مسائل و شایعات را از کجا درمی‌آورند و منتشر می‌کنند. واقعا نمی‌دانم چگونه شخصی مثل من که با هر معیاری خارج از دایره خودی‌های مدیران قرار می‌گیرد، می‌توانم تا این حد در مدیران تلویزیون نفوذ داشته باشم؟ مگر این شدنی است که مدیران در انتخاب آینده برنامه‌ای چون هفت گوش به فرمان منِ فیلمساز باشند؟

جیرانی بر این موضوع تأکید داشت که: این را حتما بنویسید که مهدی‌ کرم‌پور هم فیلمساز خوبی است و هم این‌که از دوستان خوب من است و من برایش در تمام کارهایش آرزوی موفقیت دارم؛ هم در فیلمسازی و هم در برنامه هفت. درباره برنامه هفت هم می‌گویم که من در دوره‌ای این برنامه را اجرا می‌کردم و دیگر نمی‌کنم.
فقط همین. بعد از من هم دو گروه دیگر آمده و هفت را ادامه داده‌اند. حالا چطور ممکن است که من تا این حد نفوذ داشته باشم که بیایم و آینده برنامه هفت را ترسیم کنم؟ تأکید دوباره جیرانی به «شهروند» این است: این را هم بنویسید که نه هفت، نه روزنامه و کانال سینما کمترین ارتباطی با بنده ندارند. همین.

هفت را رها کنید
پیگیری‌های «شهروند» دست‌کم این اعتقاد را به وجود می‌آورد که شاید جیرانی (نه از باب تعریف و تمجید بلکه از باب توصیف) به این دلیل که هفت را محصول ذهن خود می‌داند، حاضر شده در این فضا، درباره این برنامه لب به توضیح بگشاید. این داستان وقتی واضح‌تر می‌شود که مسعود فراستی به‌عنوان «آقای انتقاد ایران» که در دوره‌های بعد از جیرانی هم در «هفت» ماندگار شد، در گفت‌وگو با «شهروند» تنها بر این جمله تأکید دارد که: «به هیچ عنوان حاضر نیستم درباره هفت صحبت کنم»!

بهروز افخمی یا دیگر مجری این برنامه تلویزیونی، محمود گبرلو، که در میان گزینه‌های فعلی اجرای «هفت» نیز نامش برده می‌شود، حاضر به پاسخگویی درباره برنامه‌ای که می‌گویند به آن اعتقاد دارند، نشدند! افخمی البته در همان آغاز تعطیلی هفت در گفت‌وگو با «شهروند» بر این موضوع تأکید کرده بود که: انگیزه جدایی‌ام از «هفت» فیلمسازی است و جز این دلیلی برای جدایی ندارم. ضمن این‌که از برنامه روتین هفتگی خسته شده‌ام. همان زمان برخی از اهالی سینما و تلویزیون، بحث‌هایی را درباره دستمزد کلان افخمی برای تولید برنامه «هفت» اعتراض کرده بودند.

حاشیه‌های هفت در دوره جدید به جایی رسید که حتی برخی از اهالی سینما حاضر به مشارکت در بحث‌های این برنامه نمی‌شدند. یکی از کارگردانان سینما که به تأکید از بردن نامش در این گزارش ابا دارد، می‌گفت: برنامه هفت پس از دوران موفق فریدون جیرانی و دوران رو به افول محمود گبرلو، به دست بهروز افخمی سپرده شد تا به کمک سینمای ایران بیاید اما در دوره افخمی جنجالی‌ترین و حاشیه‌سازترین دوره‌اش را تجربه کرد. این برنامه چنان حاشیه‌ساز شد که برخی از آن به چوب‌گذاشتن لای چرخ سینما تعبیر کردند و حتی بسیاری از میهمانان «هفت» دوره‌های پیشین در این دوره حتی حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار «هفت» در حاشیه مراسم‌ سینمایی نیز نبودند.

حالا اما برخی از مخاطبان اعتقاد دارند هفت یا نود باید برنامه‌های چالشی و حاشیه‌ساز باشند. برنامه‌هایی که اگر از این صف خالی شوند، هیچ بعید نیست با ریزش شدید مخاطب مواجه شوند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید