تدریس فوتبال به سبک ایران

تدریس فوتبال به سبک ایران

نوجوانان با شکست‌دادن آلمان به یک‌هشتم نهایی رفتند

کد خبر : ۴۳۹۷۴
بازدید : ۹۱۶
تدریس فوتبال به سبک ایران
قبل از اینکه ایران دومین بازی‌اش در جام جهانی نوجوانان ٢٠١٧ را برگزار کند، آمار چندان خوبی نداشت؛ این تیم در مجموع چهار حضوری که در این رقابت‌ها داشته فقط چهار برد داشت که یکی از آنها مقابل گینه، در اولین بازی‌اش در همین جام جهانی بود. ایران با همین کارنامه به مصاف تیم آلمان رفت؛ شب گذشته در گوآ در هند.
ژرمن‌ها برخلاف ایران کارنامه بسیار پربارتری در جام جهانی نوجوانان داشتند؛ این تیم علاوه بر اینکه تجربه حضور در فینال این رقابت‌ها را در سال‌های گذشته داشت، آمار بسیار خوبی در ثبت پیروزی داشت؛ درواقع آلمان در دهمین حضورش در جام جهانی نوجوانان ٤٥ پیروزی داشت که نشان‌دهنده تجربه بسیار بالاتر این رقیب مقابل ایران بود.
٤ گل زده و بیش از ٤گل نزده!
شروع بازی ایران و آلمان در جام جهانی نوجوانان اما نشانی از هیچ آماری نداشت؛ پسران ایرانی که در بازی قبلی گروه C توانسته بودند با نتیجه ٣ بر یک از سد گینه بگذرند کاملا سوار بر بازی شدند و از همان ابتدا با فشارآوردن به خط دفاعی و دروازه‌بان پراشتباه ژرمن‌ها تلاش کردند به گل برسند؛ اتفاقی که البته خیلی زود هم حاصل شد و یونس دلفی در همان دقیقه ششم گل اول را وارد دروازه رقیب کرد.
درحالی‌که به نظر می‌رسید آلمان باید واکنش سریعی نسبت به گل خورده داشته باشد، این «بچه‌یوزها» بودند که به موقعیت‌سازی‌شان ادامه دادند و صحنه‌های خطرناکی روی دروازه رقیب رقم زدند؛ صحنه‌هایی که مطمئنا اگر در آن دقت بیشتری بود نتیجه به‌مراتب سخت‌تری برای آلمان رقم می‌خورد.
البته دلفی در همان نیمه اول موفق شد دبل کند؛ او روی ضربه ایستگاهی که از سمت چپ فرستاده شد با سر گلزنی کرد تا در دقیقه ٤٢، ایران را از رقیب پرآوازه اروپایی‌اش پیش انداخته باشد. با وجود اینکه ژرمن‌ها درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند ولی علنا از زدن ضربات خطرناک به سمت دروازه ایران ناتوان ماندند تا نیمه اول کار با همان نتیجه ٢ بر صفر به پایان برسد.
شروع نیمه دوم هم سناریویی شبیه به نیمه نخست داشت چون شاگردان عباس چمنیان در تیم ایران می‌توانستند باز هم خیلی سریع به گل برسند که فرصت را از دست دادند ولی از دومین موقعیت جدی‌شان که در دقیقه ٤٩ به دست آمد نهایت استفاده را بردند و این بار الهیار صیادمنش که در دیدار نخست هم گلزنی کرده بود، باز توانست با یک ضربه سر گلزنی کند؛
نتیجه در همین دقیقه به اندازه کافی عجیب بود: ٣ بر صفر! در نیمه دوم هم شاگردان چمنیان فرصت‌های بی‌شماری را به هدر دادند ولی یک بازیکن تعویضی درست چند دقیقه بعد از ورودش به زمین ضربه آخر را به ژرمن‌ها زد؛ وحید نامداری در دقیقه ٧٥ بازهم گلزنی کرد تا در نهایت با همین گل بازی ٤ بر صفر شود؛ دیداري که طبیعتا اگر از موقعیت‌ها استفاده می‌شد، می‌توانست نتیجه به‌مراتب سنگین‌تری برای آلمان داشته باشد. همین برد ٤ بر صفر بهترین نتیجه فوتبال ایران در تاریخ جام‌های جهانی است.
صعود به یک‌هشتم نهایی
پیش از اینکه آلمان و ایران، دو برنده روز نخست گروه C به مصاف هم بروند، گینه و کاستاریکا، دو تیمی که بازی نخست‌شان را واگذار کرده بودند به دیدار هم رفتند که آن بازی ٢-٢ مساوی شد؛ نتیجه‌ای که در دیدار اول گروه رقم خورد خیلی‌ها را به حساب‌وکتاب واداشت؛ اینکه اگر ایران و آلمان مساوی کنند تقریبا صعود هر دو تیم به یک‌هشتم نهایی قطعی می‌شود ولی نوجوانان ایرانی که اهل حساب‌وکتاب نبودند کار را یکسره کردند؛
آنها با پیروزی مقابل آلمان نه‌تنها شش امتیازی شدند بلکه از همین حالا جواز صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی نوجوانان را به دست آورده‌اند و در صورت تداوم صدرنشینی‌شان می‌توانند به قرعه بسیار ساده‌تری در مرحله یک‌هشتم نهایی امید داشته باشند.
ماجرا از این قرار است که از هر گروه دو تیم به مرحله بعدی به صورت مستقیم صعود می‌کند و در مجموع چهار تیم سوم برتر هم صعود می‌کنند؛ ایران اگر صدرنشین گروه شود در یک‌هشتم نهایی باید به مصاف یکی از تیم‌های سومی برود که توانسته‌اند به یک‌هشتم نهایی برسند.
پیش به سوی طلسم‌شکنی
تیم نوجوانان ایران این دوره برای چهارمین‌بار است که به جام جهانی می‌رسد و بهترین نتیجه‌ای که در تاریخ این رقابت‌ها گرفته حضور در یک‌هشتم نهایی است؛ اولین حضور ایران با حذف از مرحله گروهی همراه شد، ولی در دو حضور بعدی ایران در یک‌هشتم نهایی شکست خورد و کنار رفت.
این‌بار اما به نظر می‌رسد با دقت نظر کادر فنی و انگیزه بالای بازیکنان نوجوان ایرانی شرایط متفاوت است و همان‌طور که سرمربی تیم هم گفته، هدف قرارگرفتن در بین چهار تیم برتر جام است. فعلا با نمایشی که ایران در دو بازی داشته، رسیدن به این هدف و عبور از طلسم یک‌هشتم نهایی کار دشواری نیست چون تعادل بسیار خوبی در تیم نوجوانان حاکم است؛ زدن هفت و خوردن یک گل در دو بازی به‌خوبی نشان از این مورد دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید