درمان فوری گلو درد

درمان فوری گلو درد

عسل را با چای مخلوط کنید و مصرف کنید، این یک درمان معمول برای گلودرد است. یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که عسل برای تسکین سرفه‌های شبانه بسیار موثر است. برخی تحقیقات دیگر نیز از عسل به عنوان شفا دهنده‌ی زخم یاد می‌کنند...

کد خبر : ۴۴۲۹۷
بازدید : ۵۰۹۰۵۷
درمان فوری گلو درد
انواع گلودرد
هر ساله حدود ۴۰ میلیون نفر در دنیا به دلیل گلودرد به پزشک مراجعه می‌کنند. گلودرد در واقع التهاب حلق یا گلو است که منجر به بروز احساس گلودرد و سوزش می‌شود. گلودرد‌ها معمولاً به دو صورت ویروسی و باکتریایی ایجاد می‌شوند. انواع عفونت‌های ویروسی و گلودرد همانند آنچه در سرماخوردگی و آنفلوانزا دیده می‌شود، معمولاً همراه با تب، درد عضلانی و آبریزش بینی همراه بوده و تنها علائم آن به مرور بهبود می‌یابند.
به گزارش فرادید به نقل از healthline ، گلودرد‌های ویروسی معمولاً پس از چند روز به خودی خود درمان می‌شوند. در نقطه مقابل، عفونت‌های باکتریایی عامل گلودرد نیز وجود دارند که با باکتری‌های استرپتوکوکی ایجاد می‌شوند. علائم این گلودرد‌ها همانند انواع عفونت‌های ویروسی، اما شدیدتر بوده و بهبود آن نیز به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. اغلب عفونت‌های باکتریایی با سردرد، تورم غدد و درد معده همراه است. عفونت استرپتوکوکی معمولاً به دلیل اثرات مخربی که بر قلب و کلیه‌ها به‌جا می‌گذارد باید با آنتی بیوتیک درمان شود.
گلو درد ناشی از سرما خوردگی
گلودرد عموما یکی از علائم متداول سرما خوردگی محسوب می‌شود، گلو درد ناشی از سرماخوردگی معمولا بعد از دو تا سه روز ممکن است بهبود بیابد. البته غالبا نشانه‌های دیگر آن مثل آبریزش و احتقان بینی (گرفتگی) به دنبال این نوع گلو درد خود را نشان می‌دهند. در سرماخوردگی، گلودرد معمولا منشا ویروسی دارد تا باکتریایی. اما رایج‌ترین علت گلو درد ویروس‌ها هستند. گلو درد ویروسی است که اغلب قابل تشخیص است و با دیگر علائم سرما خوردگی مثل آبریزش بینی و چشم، سرفه، قرمزی و ملتهب شدن چشم‌ها و عطسه همراه است. علل دیگر گلو درد ممکن است در اثر سیگار کشیدن، وجود آلودگی یا مواد محرک پخش شده در هوا، مشکلات آلرژیک یا خشکی هوا اتفاق بیفتد.
درمان فوری گلو درد
بیشتر دار‌های ضدسرماخوردگی، علائم سرماخوردگی و گلودرد را کاهش می‌دهد. اما تقریبا تمامی این داروها، کمترین فایده را دارند. برخی از دارو‌های سرماخوردگی عبارتند از:

۱- دارو‌های مسکن؛ مثل استامینوفن، ایبوبروفن، ناپروکسن برای از بین بردن درد و تیرکشیدن ناشی از گلودرد و سرماخوردگی
۲- اسپری‌های گلودرد و قرص‌های مکیدنی که موقتا موجبِ تسکین درد گلو و بی‌حس شدن آن می‌شوند.
۳- اسپری بینی که گلو دردِ ناشی از ترشحات پشت حلق -همان ترشحاتی که در حفره‌ی گلو جمع می‌شوند- را برطرف می‌کند.
همان طور که اشاره شد در بسیاری از موارد، گلودردها با عامل ویروسی شکل گرفته و مصرف آنتی بیوتیک نمی‌تواند اثر مثبتی بر روند بهبود گلودرد داشته باشد. درمان‌های تجویزی پزشکان برای گلودرد و سرماخوردگی ویروسی تنها به منظور کاهش علائم بوده و به همین دلیل، درمان‌های خانگی بیش از درمان‌های شیمیایی و دارویی می‌تواند مؤثر باشد. تنها برخی از انواع گلودردها مانند گلودردهای استرپتوکوکی به آنتی بیوتیک نیاز دارند .

گلودرد استرپتوکوکی
گلودرد استرپتوکوکی یا التهاب حلق استرپتوکوکییا streptococcal pharyngitis یک بیماری است که عامل ایجاد آن نوعی باکتری به نام "استرپتوکوک گروه A. یا GAD ‪ (group A. streptococcus) ‬" است. عفونت استرپتوکوکی (نوعی عفونت باکتریایی) از علل مبتلا شدن به این نوع گلو درد می‌باشد. از علایم آن حالت تهوع و معده درد و تب و گاهی اوقات سر درد می‌باشد. امکان دارد پشت گلو لایه‌ای از چرک نیز ایجاد شود و فرد دچار سرفه و گرفتگی صدا و آبریزش بینی شود. این نوع باکتری امکان دارد کلیه‌ها و قلب را نیز درگیر کند و هر چه زود‌تر باید درمان شود.
گلودرد استرپتوکوکی از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار منتقل می‌شود. برای تأیید ابتلای فرد به گلودرد استرپتوکوکی، لازم است آزمایشی موسوم به کشت حلق انجام گیرد. حتی بدون این آزمایش، مورد احتمالی گلودرد استرپتوکوکی را می‌توان از روی نشانه‌ها تشخیص داد. مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند برای فرد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی مفید باشد. آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که باکتری‌ها را از بین می‌برند.
درمان فوری گلو درد
پیشگیری از گلودرد استرپتوکوکی
احتمال ابتلای برخی افراد به گلودرد استرپتوکوکی بیش از سایر افراد است. برداشتن لوزه‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلای این افراد به گلودرد استرپتوکوکی است. ابتلا به گلودرد استرپتوکوکی به تعداد حداقل سه نوبت در سال، می‌تواند دلیل مناسبی برای برداشتن لوزه‌ها باشد. صبر کردن نیز کار مناسبی است.

درمان گلودرد استرپتوکوکی
گلودرد استرپتوکوکی بدون درمان معمولاً چند روز باقی می‌ماند. درمان با آنتی بیوتیک معمولاً باعث می‌شود تا نشانه‌ها ۱۶ ساعت زودتر ناپدید شوند. دلیل اصلی درمان با آنتی بیوتیک، کاستن از احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک‌تر است. مثلاً، نوعی بیماری قلبی به نام تب رماتیسمی یا تجمع چرک در گلو موسوم به ورم پشت حلقی. مصرف آنتی بیوتیک در بازه زمانی ۹ روز از شروع بروز نشانه‌ها بیشترین کارایی را دارد.
گلودرد و تورم لوزه‌ها
التهاب گلو که به آن اصطلاحاً فارنژیت گفته می‌شود و نیز تورم لوزه‌ها، مشکلات شایعی هستند که اغلب به عنوان گلودرد توصیف می‌شوند. گلو مثل چهار راهی است که عقب دهان و بینی را به حنجره و مری وصل می‌کند. لوزه‌ها در بالای گلو قرار داشته و به دفاع در مقابل حمله عفونت‌ها کمک می‌کند. تورم و التهاب لوزه‌ها در کودکان بسیار شایع‌تر می‌باشد، زیرا لوزه‌های آن‌ها بزرگتر می‌باشد. لوزه‌ها با افزایش سن کودک به تدریج کوچکتر می‌گردند. التهاب گلو (فارنژیت) نیز بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. با اینحال هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها می‌توانند با یکدیگر در کودکان و بزرگسالان دیده شوند.
درمان فوری گلو درد
علل ایجاد التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها
التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها معمولاً بر اثر یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می‌شوند. سایر علل آن عبارتند از: عفونت‌های باکتریایی مثل عفونت استرپتوکوکی و عفونت‌های قارچی مثل کاندیدیازیس. سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند در بزرگسالان باعث التهاب گلو شود.
نحوه درمان گلو درد و التهاب لوزه‌ها
چندین روش خانگی برای تسکین گلو درد وجود دارد مثل نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات داغ و یا خیلی سرد و نیز خوردن بستنی. هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها بطور طبیعی با این اقدامات در عرض چند روز بهبود می‌یابند. با اینحال اگر درد خیلی شدید باشد و یا اینکه بعد از ۴۸ ساعت بهبود نیافت یا دچار اشکال در نفس کشیدن و یا بلع شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید.
اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت باکتریایی شود ممکن است برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز نماید. آبسه اطراف لوزه را ممکن است با استفاده از آنتی‌بیوتیک یا تزریق وریدی درمان نمود. راه دیگر آن است که این آبسه را تحت بیهوشی عمومی تخلیه نماییم. در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که لوزه‌ها را با استفاده از عمل جراحی بیرون آوریم. التهاب لوزه‌ها به ندرت در بزرگسالان عود می‌کند، اما در کودکان ممکن است این وضعیت بطور مکرر عود نماید. التهاب گلو ممکن است در تمام طول عمر عود نماید.

تفاوت علائم گلودرد ناشی از تورم لوزه‌ها و گلودرد ناشی از سرماخوردگی
در سرماخوردگی، فرد بیمار علاوه‌بر گلودرد دچار علائمی مثل آبریزش یا گرفتگی بینی هم می‌شود، اما در ورم لوزه‌ها معمولا علائمی مثل التهاب لوزه همراه با لکه ها‌ی سفید یا زرد روی لوزه‌ها بروز می‌کند. از دیگر نشانه‌های الهتاب لوزه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بوی بد دهان
  • تب
  • تغییر صدا به‌خاطر تورم لوزه
  • بلع دردناک
  • تورم غدد لنفاوی گردن

گلودرد و صدای خشک و گرفته

از علایم آن تب به همراه سرفه می‌باشد. ازعلل شایع مبتلا شدن به این نوع گلو درد، التهاب ویروسی می‌باشد. این نوع گلودرد از علائم اولیه سرماخوردگی و آنفولانزا نیز می‌باشد.

فرد به علت التهاب گلو دچار سرفه می‌شود. گرفتگی صدا نیز به دلیل تاثیر ویروس بر روی بافت‌های حنجره رخ می‌دهد. غرغره کردن گلو با استفاده از آب نمک به صورت مکرر جهت کاهش ورم گلو موثر می‌باشد. مصرف مایعات فراوان نیز جهت درمان تاثیر بسزایی دارد. می‌توانید جهت کاهش درد گلو و باز شدن راه تنفسی، از آب نبات سرماخوردگی با طعم نعنا استفاده نمایید.
درمان خانگی گلو درد
صرف نظر از علت ایجاد گلودرد، نگرانی شما زمانی که درد بدتر می‌شود این است که چگونه آن را سریع‌تر درمان کنید. ممکن است به پزشک مراجعه کنید، اما برخی از بهترین روش ها، درمان‌های خانگی هستند که در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌شود:

۱ - عسل
عسل را با چای مخلوط کنید و مصرف کنید، این یک درمان معمول برای گلودرد است. یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که عسل برای تسکین سرفه‌های شبانه بسیار موثر است. برخی تحقیقات دیگر نیز از عسل به عنوان شفا دهنده‌ی زخم یاد می‌کنند.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۲ - آب نمک
آب نمک به کاهش گلودرد و ترشحات آن کمک می‌کند. یک قاشق چای خوری را در یک لیوان آب گرم بریزید و مخلوط کنید. هر محلول را سه ساعت یک بار غرغره کنید.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۳ - چای بابونه
چای بابونه به طور طبیعی به عنوان آرام بخش مورد استفاده است. اما از آن برای درمان گلودرد نیز بهره می‌برند. چای بابونه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که استنشاق بخار چای بابونه می‌تواند به کاهش علائم سرما خوردگی از جمله گلودرد کمک کند.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۴ - نعناع
اسپری‌های روغن نعناعِ رقیق شده، ممکن است گلو درد را کاهش دهد. نعناع حاوی منتول است که به آرام کردن گلو درد و سرفه کمک می‌کند.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۵ - شنبلیله
شنبلیله دارای خواص درمانی بسیاری است و همچنین شکل‌های گوناگونی دارد. چای شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلو درد به شمار می‌رود.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۶ - ریشه‌ی پف نبات
ریشه‌ی پف نبات حاوی یک ماده‌ی مخاطی است که گلو درد را تسکین می‌دهد. برای استفاده، آن را با مقداری چای و آب جوش ترکیب کنید. دو تا سه بار در روز از آن برای کاهش درد گلو استفاده کنید.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۷ - ریشه‌ی شیرین بیان
ریشه‌ی بیان نیز در درمان گلو درد موثر است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که مخلوط آن با آب، یک درمانگر مناسب برای گلو درد می‌باشد.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۸ - برگ نارون قرمز
از برگ نارون قرمز به صورت دم کرده استفاده کنید. خواص درمانی این گیاه می‌تواند التهابات گلو را کاهش دهند. البته تحقیقات بیشتری در خصوص فواید این گیاه لازم است. زیرا، طبق گزارش کتابخانه‌ ملی ایالات متحده امریکا، مصرف آن ممکن است جذب داروهای دیگر را کاهش دهد.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۹ - سرکه‌ سیب
سرکه سیب سرخ دارای خواص ضد باکتریای است. از آنجا که طبیعت سرکه‌ سیب اسیدی است، می‌توان از آن برای جلوگیری از گسترش باکتری‌ها در گلو استفاده کرد. یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه‌ سیب را در یک فنجان آب رقیق کنید، سپس آن را مصرف کنید.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۱۰ - سیر
سیر دارای خواص ضد باکتری طبیعی است. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم سیر می‌تواند به جلوگیری از سرما خوردگی کمک کند.

۱۱ روش برای درمان گلو درد

۱۱ - فلفل قرمز
فلفل قرمز حاوی کپسایسین، یک ترکیب طبیعی شناخته شده برای مسدود کردن گیرنده‌های درد. اگرچه هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده است، اما مصرف آن به همراه آب گرم و عسل می‌تواند در تسکین درد گلو موثر باشد.

منبع: healthline
ترجمه: وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ریحانه فرزاد ارسالی در

    خیلی خوب تشکر

  • بی نام ارسالی در

    عالی بودخیلی ممنون

  • فاطمه ارسالی در

    کلا درمان های خانگی به نظر موثر تر از دارو های آنتی بیوتیکیه، خیلی خوب بود

  • هانیه ارسالی در

    اگه بخوایم از سیر استفاده کنیم حتما باید سیر تازه باشه؟

    • ش ارسالی در

      نمیدونستن

  • ناشناس ارسالی در

    عالی بود مرسی

  • پانیذ ارسالی در

    بله حتما سیر تازه باشه

  • مریم ارسالی در

    بسیار عالی بود متشکرم

  • حالمم بدهههه ارسالی در

    حالمم خیلی بده وی وی

  • شبنم ارسالی در

    خوب بود

  • خلبل ارسالی در

    بسبار عالی

  • غزل ارسالی در

    اگه بخواهیم چای عسل درست کنیم عسل باید طبیعی باشه

    • ناشماس ارسالی در

      حتما که نه اما اگر طبیعی باشه بهتره چون فواید بیشتری داره

  • سیدسیاوش حسینی ارسالی در

    تاچه قدر میتونیم به این مطالب اطمینان داشته باشیم؟؟؟؟آیا مطالب فوق صرفا تجربی اند ؟ یا از نظر علمی هم ثابت شده اند؟؟؟

  • ایمان ارسالی در

    سلام من سرما خوردم رفتم دکتر امپول و قرص داده ولی امروز صبح ک از خواب بیدار شدم انقد گلوم درد میکنه ک نمیتونم اب دهانم را قورت بدم اگه درمان فوری وجود داره راهنمایی کنید؟!

    • بهنام ارسالی در

      چندروزطول کشیدبهتربشی وچه کارکردی؟

    • شیدا ارسالی در

      عسل ابلیمو معجزه میکنه برای گلو درد
      عسل و آبلیمو رو تو اب داغ حل میکنیم و مصرف میکنیم
      اگه به جای آبلیمو لیمو تازه باشه که خیلی بهتر

    • ناشناس ارسالی در

      بگو خدایا من چقدر بد بخت هستم

  • زندگی برخلاف آرزوهایم گذشت ارسالی در

    بسار عالی.ممنون

  • مهدی ارسالی در

    خیلی یعنی اینقدرشدیدگلودردده روزه میرم دکترخوب م نمیشم تعصیری نداره داروهاوامپول

  • ‌داروی مامان بزرگی ارسالی در

    سلام, دوستانی که گلو درد شدید و چرکی دارن طوری که حتی نمیتونن آب دهنشونو قورت بِدن، یکی از بهترین روش سنتی که خودم ازش نتیجه گرفتم، نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه، نصف قاشق چایخوری زرد چوبه، نصف قاشق سوپخوری آبلیمو، یک استکان شیر داغ، یک حبه سیر تازه، فلفل و زرد چوبه و آبلیمو با شیر هم بزنید بعد سیر را دو تیکه کنید و قورت بدین بعد شیری که قبلا آماده کردین رو آروم سر بکشید بعد تا یک ساعت ‌‌چیزی نخورید سعی کنید یه کرم ماساژ که تو داروخونه ها هم هست تهیه کنید یکم پشت گوش پیشانی و زیر لوزه ها بمالید بخور برگ اکالیپتوس بمدت نیم ساعت یا بیشتر سعی کنید خودتونو بپوشونید تا عرق کنید بعد از 3،4 ساعت نتیجه کارایی که کردین می‌بینید دیگه خبری از عفونت گلو و درد نیست

  • شیرین ارسالی در

    یکهفته هست که سرماخوردم گلودردشدیددارم طوری که احساس خفگی میکنم مزشه راهنماییم کنید

  • جعفری ارسالی در

    سلام ممنون به خاطر اطلاعاتی که دادین
    من سرما خوردم وعلائمی چون ترشحات بینی به رنگ زرد کثیف وسردرد وگردن دردواستخون درد داشتم علایم دیگه خوب شده بجز ابریزش وگلودردکه بدتر شده حدود ده روزی میشه که گلودرد دارم چای گیاهی که می خورم بهتر میشه ولی یکم که می گذره بدتر میشه وقتی سرفه می کنم درد میکشم استخون های پشتم فشار میاد گلوم حالت رخم داره وگاهی خون میاد ولی شرایط دکتر رفتن وندارم بنظرتون چه مشکلی هست که خوب نمیشه
    لطفا راهنماییم کنید متشکرم

  • جعفری ارسالی در

    سلام ممنون به خاطر اطلاعاتی که دادین
    من سرما خوردم وعلائمی چون ترشحات بینی به رنگ زرد کثیف وسردرد وگردن دردواستخون درد داشتم علایم دیگه خوب شده بجز ابریزش وگلودردکه بدتر شده حدود ده روزی میشه که گلودرد دارم چای گیاهی که می خورم بهتر میشه ولی یکم که می گذره بدتر میشه وقتی سرفه می کنم درد میکشم استخون های پشتم فشار میاد گلوم حالت رخم داره وگاهی خون میاد ولی شرایط دکتر رفتن وندارم بنظرتون چه مشکلی هست که خوب نمیشه
    لطفا راهنماییم کنید متشکرم

  • سلام من خیلی گلوم درد میکنه ب حدی ک نمیتونم اب دهنمو قرت بدم دکترم رفتم ولی تاثیری نداشت چه پیشنهادی دارین؟ ارسالی در

  • ناشناس ارسالی در

    سلام شما میدونین چگونه گلو درد عصبی را درمان کرد

  • ناشناس ارسالی در

    خوبه ولی باید سیر و سرکه سیب رو خالی خالی بخوریم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید