از «لیونل مسی» تا ورزشکاران ایرانی

از «لیونل مسی» تا ورزشکاران ایرانی

یکی از موضوعاتی که دائم اذهان پرداخت‌کنندگان مالیات را به خود مشغول می‌کند، عدالت مالیاتی است که شرایط عادلانه‌ای را برای همه مطابق قانون فراهم می‌کند. در گذشته بارها به این نکته اشاره شد که چرا طرح جامع مالیاتی که لازمه برقراری عدالت است، اجرا نمی‌شود، اجرای این طرح منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟

کد خبر : ۴۴۵۰۰
بازدید : ۱۰۹۱
از «لیونل مسی» تا ورزشکاران ایرانی شاهین ترکمندی- حسابدار رسمی دادگستری | یکی از موضوعاتی که دائم اذهان پرداخت‌کنندگان مالیات را به خود مشغول می‌کند، عدالت مالیاتی است که شرایط عادلانه‌ای را برای همه مطابق قانون فراهم می‌کند. در گذشته بارها به این نکته اشاره شد که چرا طرح جامع مالیاتی که لازمه برقراری عدالت است، اجرا نمی‌شود، اجرای این طرح منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟

مالیات ورزشکاران، هنرمندان و افراد مشهور از جمله مواردی است که در همه جای دنیا توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. در همین چند ماه گذشته موضوع فرار مالیاتی لیونل مسی بازیکن سرشناس فوتبال خبرساز شد فرار مالیاتی که طبق اخبار به تفسیر ارائه شده، مربوط به پدر وی از محل سرمایه‌گذاری در خارج از اسپانیا و با تحلیل پیچیده‌ای همراه بود.
این بازیکن تا روزها تیتر یک اخبار ورزشی قرار گرفت. از جمله این موارد را بارها و بارها در سطح شماره یک ورزش دنیا شاهد بوده‌ایم.در حالی که در کشور ما هر از چند گاهی خبر ممنوع‌الخروجی بازیکن یا مربی تیمی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد که با وساطت این و آن موضوع مرتفع می‌شود.

در چند ماه اخیر شاهد برگزاری جلسات سازمان امور مالیاتی با مسوولان فدراسیون فوتبال و نمایندگان مجلس و ارائه توضیحاتی بودیم که به نظر اقدامی دیرهنگام است از جمله «قرارداد بازیکنان در زمان ثبت قراردادها باید در سایت فدراسیون فوتبال قرار گیرد و یا در هنگام صدور کارت مسابقات به‌عنوان مجوز فعالیت ورزشکاران باید حتما «گواهی مالیاتی آنها صادر شده باشد».
بازیکنان دم از این قضیه می‌زنند که ارقام قرارداد را دریافت نکرده‌اند یا طبق توافق ، پرداخت مالیات با باشگاه بوده است، درحالی که قراردادها واقعی بسته نمی‌شود و کسی بابت این موضوع مورد مواخذه قرار نمی‌گیرد.در صورتی که سازمان امور مالیاتی تنها با صدور بخشنامه یا ماده واحده‌ای بتواند موضوع دریافت رقم قرارداد را به جای رقم قرارداد مرتفع کند، آیا بهانه‌ای باقی می‌ماند.

به نظر می‌رسد تنها با این بهانه موضوع عدم پرداخت مالیات از سوی برخی ورزشکاران وجاهت پیدا کرده است.با حل این موضوع و تفهیم این مساله که در مبحث مالیات، مجموع درآمدهای یک بازیکن در شناسایی مالیات آن موثر است و باشگاه نمی‌تواند بدهی بازیکن را تقبل کند و اساسا «گنجاندن این بند در قراردادها بیانگر عدم آشنایی با قوانین مالیاتی است و مواردی مانند ارائه اظهارنامه یا عدم ارائه آن باید برای بازیکنان روشن شود».
بنابراین به نظر می‌رسد به منظور حل این مساله جامعه ما نیز باید شاهد عواقب ناشی از فرار مالیاتی (و نه صرفا ممنوع‌الخروجی) برای بازیکنان یا مربیان و مدیران ورزشی به‌دلیل عدم پرداخت، عدم افشای قراردادهای واقعی و سایر موارد مرتبط باشند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید