10 واقعیت درباره خودروهای برقی

10 واقعیت درباره خودروهای برقی

در سال 2016، حدود 80 میلیون خودروی برقی و از سال 2010 تا کنون 400 میلیون خودروی برقی در سراسر دنیا به فروش رسیده است.

کد خبر : ۴۵۲۳۵
بازدید : ۹۰۱۰

در این مطلب با 10 واقعیت درباره خودروهای برقی آشنا می شوید:

10 واقعیت درباره خودروهای برقی
1- ارقام حمل و نقل برقی :
در سال 2016، حدود 80 میلیون خودروی برقی و از سال 2010 تا کنون 400 میلیون خودروی برقی در سراسر دنیا به فروش رسیده است. با این وجود 95 درصد از خودروهای برقی به فروش رفته در 10 کشور متمرکز شده اند : نروژ، هلند، سوئد، چین، ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه، آلمان و بریتانیا.

2- تاریخچه این تحول بزرگ :
اولین خودروی برقی در اروپا و در سال 1830 پدید آمد که بیشتر به یک گاری دو چرخ شباهت داشت. این گاری برقی را یک تاجر اسکاتلندی به نام رابرت اندرسون اختراع کرد.

پس از آن در سال 1897، در نیویورک اولین تاکسی های برقی در خیابان ها تردد می کردند. دو سال بعد، خودروی برقی در بلژیک ساخته شد که سرعتش به 100 کیلومتر در ساعت می رسید و از همان زمان بود که دنیا تولد خودروهای برقی را باور کرد. خودروهای برقی تا چندین سال پادشاهی می کردند که پس از ورود فورد مدل T بنزینی به بازار دوره آن ها به سر آمد.
با تولد فورد مدل T، سال 1908 سالی تاریخی برای محبوب شدن خودرو شد. این خودرو آنقدر مقرون به صرفه بود که حتی طبقه متوسط آمریکا هم دیگر می توانستند به سفر بروند. خودروهای برقی برای چند دهه به فراموشی سپرده شدند تا اینکه سال 1972جنرال موتورز اولین خودروی هیبرید را تحت عنوان بیوک اسکای‌لارک معرفی کرد.
پس از آن، آمریکا بودجه بیشتری یه تحقیق و توسعه برای تولید خودروی برقی اختصاص داد که در نهایت جنرال موتورز توانست به کمک آن ، بین سال های 1996 تا 1998 مدل 11117 EV1 را به تولید برساند. این مدل، اولین خودروی تمام برقی بود که با تولید انبوه در بازارهای آمریکا عرضه‌شد. سال 1997، تویوتا هم مدل دوگانه هیبرید تویوتا پریوس را عرضه کرد. از آن زمان تا کنون راه برای خودروسازان مختلف دیگر برای تولید مدل های جدید باز شده است.

3- تفاوت خودروی هیبریدی و برقی :
خودروی تمام برقی، همانطور که از نامش پیداست برای حرکت تنها از نیروی یک موتور الکتریکی کمک می گیرد. این نوع خودرو به یک موتور الکتریکی و باتری مجهز است که قابلیت شارژ شدن در ایستگاه های مخصوص را دارد و بدون آلودگی و انتشار گاز های گلخانه ای، بسته به توان باتری مسافتی 100 تا 400 کیلومتر می پیماید.

اما خودروهای هیبرید، خودروهایی هستند که برای حرکت از ترکیب دو یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می‌کنند. فن آوری به کار رفته در این نوع خودروها بسته به شرکت تولید کننده متفاوت است. اما به طور کلی خودروی هیبرید، خودرویی دو گانه با قدرت ترکیبی یک موتور درون سوز و یک موتور الکتریکی است که با سوخت گیری موتور درون سوز (بنزین، گاز پروپان، هیدروژن، سی ان جی یا انرژی خورشیدی)، موتور الکتریکی هم توسط انرژِ حرکتی موتور شارژ می شود و خودرو با کمک هر دو موتور یا فقط موتور الکتریکی به حرکت در می آید. این تکنولوژی باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی ناشی از انتشار گاز های گلخانه ای می شود.

برای مقایسه، چون در خودروهای برقی ، موتور الکتریکی تنها منبع تولید نیرو جهت به حرکت درآوردن خودرو است، قدرت خودرو به توان باتری وابسته است. اما در خودروهای هیبرید با هماهنگی دو موتور بنزینی و الکتریکی، توان خروجی و گشتاور خودرو بیشتر از خودروهای برقی است.

4- پرفروش ترین برند تولید کننده خودروهای برقی سال 2017 :

به طور کلی، از ابتدای سال 2017 تا آخر ماه آگوست، تسلا با فروش حدود 60 هزار دستگاه بیشترین فروش را در میان برند های تولیدکننده خودروی برقی داشته است. برند هایBYD (شرکت تولیدکننده خودروی برقی چینی) و BMW به ترتیب در رده های دوم و سوم برند های پرفروش این بازار جای گرفته اند.

5- پرفروش ترین مدل خودروی برقی در سال 2017 :
پرفروش ترین ها را در سال 2017 از لحاظ مدل، تویوتا پریوس پرایم با 35 هزار و 109 دستگاه بیشترین فروش را تشکیل داده اند و پس از آن نیسان مدل Leaf با 33 هزار و 455 دستگاه و مدل S تسلا با فروش 31 هزار و 630 دستگاه در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

6- برتری خودروهای برقی :
- خودروهای برقی دوستدار طبیعت اند و هیچ آلودگی و گاز گلخانه ای تولید نمی کنند.
- خودروهای برقی اقتصادی اند. برای رانندگی در شهر، مصرف این خودروها 6 تا 8 برابر کمتری از خودروهای بنزینی است. همچنین نگهداری آن ها در دراز مدت ارزان تر (به طور متوسط یک سوم هزینه خودروهای بنزینی) تمام خواهد شد.
- خودروهای برقی آلودگی صوتی ندارند و بدون سر و صدا حرکت می کنند.
- کیفیت سواری خودروهای برقی تفاوت قابل توجهی با خودروهای بنزینی دارد. این نوع خودروها بسیار ساکت و نرم بوده و تجربه رانندگی با آن ها فوق العاده است.

7- معایب خودروهای برقی :
- قیمت خرید خودروهای برقی گران است و این موضوع یکی از مهمترین موانع محبوبیت این نوع خودرو ها است.

- یکی از نقاط ضعف خودروهای برقی، برد یا مسافت قابل پیمایش محدود است که به توان باتری و موتور آن بستگی دارد. بسته به شرکت تولیدکننده با یک بار شارژ کامل از 100 کیلومتر تا 400 کیلومتر متفاوت است.

- زمان طولانی شارژ یکی دیگر از معایب خودروهای برقی است. در مقایسه با زمان پر کردن باک بنزین، شارژ خودروهای برقی زمان بیشتری نیاز دارد.

- عمر باتری خودروهای برقی به طور شگفت آوری پایین و نهایت 10 سال است.

- برای تعمیر خودروهای برقی باید به تعمیرگاه های مخصوص که تعداد آن ها هنوز کم است مراجعه کرد. تعمیر این نوع خودروها توسط تکنسین ها و متخصصین انجام می شود.

- محدودیت مدل های عرضه شده هم یکی دیگر از معایب خودروهای برقی است. البته رفته رفته و با گسترش فن آوری ها، مدل های بیشتری از سوی تولیدکنندگان مختلف به بازار عرضه می شود.

8- زنان بیشتر طرفدار خودروهای برقی هستند یا مردان ؟
مردان بین 45 تا 55 سال با حقوق متوسط 60 تا 70 هزار دلار و با سطح تحصیلات حداقل دیپلم بیشترین طیف مصرف کنندگان خودروی برقی را تشکیل می دهند. به عبارتی 87.8 درصد از رانندگان خودروهای برقی، آقایان هستند.

اما جالب است بدانید اوایلی که خودروهای الکتریکی تازه در حال پیدایش بود(سال های 1890 تا 19900) و زمانی که سرعت آن ها به سختی به 32 کیلومتر در ساعت می رسید، در ذهن اکثریت این تفکر رایج شکل گرفته بود که این خودرو برای رانندگان زن طراحی شده و همین دلیل فقدان محبوبیت آن ها در میان مردان شده بود.

9- گران ترین خودروی برقی دنیا :
مدل رولز رویس 102 EX با قیمت 1.6 میلیون دلار گران ترین خودروی برقی دنیاست. تنها دلیلی که رولز رویس رو به ساخت این خودرو متقاعد کرده این است که ثابت کند توانایی ساخت چنین خودروهایی رو دارد. جالب این که این خودرو هیچوقت برای فروش در اختیار مردم قرار نگرفته است.

10- ارزان ترین خودروی برقی دنیا :
ارزان ترین خودروی برقی دنیا مدل E100 است که جنرال موتورز آن را با همکاری شرکت SIAC چینی تولید کرده است. قیمت آن 5 هزار دلار است که حتی از قیمت یک موتور سیکلت در آمریکا هم ارزان تر است.
منبع: خودروکار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید