قیمت تخم مرغ در بازار رکورد زد

قیمت تخم مرغ در بازار رکورد زد

در نخستین روزهای فصل زمستان قیمت هر شانه تخم مرغ 30 تایی از مرز 180 هزارریال عبور کرد؛ این بدان معناست که هر عدد تخم مرغ با قیمتی بیش از 6 هزارریال در واحدهای صنفی به فروش می رسد.

کد خبر : ۴۷۶۳۱
بازدید : ۱۷۹۵
در نخستین روزهای فصل زمستان قیمت هر شانه تخم مرغ 30 تایی از مرز 180 هزارریال عبور کرد؛ این بدان معناست که هر عدد تخم مرغ با قیمتی بیش از 6 هزارریال در واحدهای صنفی به فروش می رسد.
قیمت تخم مرغ در بازار رکورد زد
قیمت تخم مرغ در حالی در بازار رو به افزایش نهاده که چندی پیش وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار این محصول مجوز واردات و ثبت سفارش آن را صادر کرد. برخی علت افزایش نرخ تخم مرغ را شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخم گذار و درگیر شدن واحدهای تولیدی با این بیماری و معدوم شدن مرغ های تخم گذار می دانند.
در کنار آن افزایش قیمت نهاده های طیور برای واحدهای تولیدی نیز در افزایش قیمت تولید تخم مرغ بی تاثیر نبوده است. گزارش های میدانی نشان می دهد قیمت هر شانه 30 تایی تخم مرغ این روزها از مرز 180 هزار ریال عبور کرده و در برخی مناطق تهران با نرخ های نزدیک 210 هزار ریال نیز به فروش می رسد.
«مهدی یوسف خانی» رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری 70 تا 72 هزارریال، واحدهای صنفی عمده 75 هزارریال و خرده فروشی ها 78 هزار ریال به فروش رسیده است.
یوسف خانی یادآوری کرد: مطابق نرخ های اعلام شده، قیمت هر عدد تخم مرغ باید 520 تومان و هر شانه 2 کیلوگرمی تخم مرغ نزدیک به 15 هزار و 600 تومان عرضه شود. به گفته وی، تخم مرغ مارک دار با چهار درصد افزایش نسبت به قیمت های اعلام شده، عرضه می شود. این در حالیست که در ابتدای آذرماه جاری قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری 54 هزار ریال، واحدهای صنفی عمده 59 هزارریال و خرده فروشی ها 63 هزار ریال و در مجموع نرخ هر شانه دو کیلویی نزدیک 126 هزارریال به فروش می رسید.

قیمت هرکیلوگرم مرغ 75 هزارریال است
براساس اعلام نرخ اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران، امروز- شنبه- قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری ها نزدیک 48 هزارریال، میدان بهمن 65 هزارریال، کشتارگاه (نقدی) 67 هزار ریال، واحدهای صنفی عمده 68 هزار و 500 ریال و خرده فروشی ها 75 هزارو 500 ریال است.
همچنین نرخ هر کیلوگرم ران مرغ در خرده فروشی ها 65 تا 75 هزار ریال، سینه بدون کتف 140 هزارریال و سینه با کتف 130 هزاریال و فیله مرغ نیز 160 هزارریال به فروش می رسد. به گفته یوسفخانی، علت افزایش نرخ تخم مرغ ناشی از افزایش نرخ ارز، بالا رفتن قیمت جهانی نهاده های طیور و همچنین بروز بیماری آنفلانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخم گذار است.
طبق برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی نرخ مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کننده باید 70 تا 75 هزارریال و هرکیلوگرم تخم مرغ 46 هزارریال باشد. سالیانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 20 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه در کشور تولید می شود که سرانه مصرف سالیانه آن برای هر ایرانی بیش از 25 کیلوگرم است.
پارسال حدود 940 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد و اکنون سرانه مصرف تخم مرغ به نزدیک 191 عدد رسیده است. قیمت مرغ و تخم مرغ همه ساله در اواخر فصل پاییز در بازار رو به افزایش می نهد که علت اصلی آن افزایش تقاضای فصلی برای خرید این محصول است و گاهی ممکن است عوامل دیگری چون بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آن را تشدید کند. بر اساس نرخ های اعلامی بانک مرکزی قیمت تخم مرغ در یک سال اخیر 29.1 درصد افزایش یافته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید