نسبت یک چهارمی آلایندگی خودرو به موتور

نسبت یک چهارمی آلایندگی خودرو به موتور

خودروهای فرسوده حدود 15 تا 20 برابر خودروهای نو و استاندارد، سوخت مصرف می کنند. اما هنوز این خودروها در خیابان ها تردد می کنند و در نهایت منجر به آلودگی هوا می شوند. حال این پرسش مطرح است که سهم خودروهای موجود در تهران در آلودگی هوا چه میزان است و دولت و خودروسازان چه تصمیماتی در این باره گرفته اند؟

کد خبر : ۴۷۶۶۰
بازدید : ۱۵۲۱
همین هفته گذشته بود که مدارس تهران و چند شهر دیگر به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد و یکی از اصلی ترین مقصران، خودروهای تهران عنوان شدند. قصه ای تقریبا یک دهه است با سرد شدن هوا تکرار می شود و هر سال که ابر سیاه گسترده بر سر تهران و کلان شهر ها گسترده تر و سیاه تر می شود و راه بر نفس می بندد، می گوییم دریغ از پارسال.
آلایندگی3 میلیون موتور سیکلت معادل 12 میلیون خودرو

وجود تعداد قابل توجهی خودرو در کلان شهر تهران و از همه مهمتر وجود بیش از دو میلیون خودرو فرسوده در تهران، یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا به شمار می آیند. همچنین گفته می شود موتورسیکلت ها و خودروهای داخلی و فرسوده، سهم قابل توجهی از آلایندگی کلان شهر تهران را به خود اختصاص می دهند و باید برای اسقاط آن ها تدابیر و برنامه ریزی های کلانی در نظر گرفته شود. حال با صرف نظر از تبعات اجتماعی و فرهنگی پدیده آلودگی هوا، تبعات اقتصادی و زیان های وارد شده به تهران مورد توجه است که باید دراین میان نه تنها خودروسازان، بلکه مسئولان بخش خودرویی توجه ویژه ای داشته باشند.

در این میان، برخی صاحبنظران ماجرای آلایندگی خودروها را به وجود تعداد زیادی خودرو فرسوده مرتبط می دانند. گرچه تعداد مراکز اسقاط خودرو طی سال های گذشته به 200 مرکز افزایش یافته است و همچنین میزان بنزن موجود در سوخت مصرفی خودروها در کشور حداقل براساس گفته ها رو به کاهش بوده، اما همچنان این مشکل پابرجاست.

با این حال همچنان بیشترین تقصیر آلودگی هوا به گردن خودروها است؟ چرا که به تازگی نیز رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گازوئیل و خودرو را دو عامل آلودگی هوا دانسته و گفته است که نه می‌توانیم جلوی رفت و آمد ماشین‌ها را بگیریم و نه بدون گازوئیل می‌توانیم زندگی کنیم. به گفته عیسی کلانتری، دولت چاره‌ای ندارد. اگر جلوی خودروها را بگیرید تا هوا را آلوده نکنند حمل و نقل از بین می‌رود. از طرفی دیگر گازوئیل‌ها غیراستاندارد است و باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد.

اما برخی کارشناسان صنعت خودرو بر این باروند که باید استاندارد خودروها بیش از پیش مورد توجه گیرد و در نهایت موضوع دو میلیون خودروهای فرسوده در شهر با جدیت بیشتری پیگیری شود. در این باره نیز امیر سیفی زاده، کارشناس اسقاط خودرو می گوید: « تاثیر عوامل متحرک بر افزایش آلایندگی هوا توسط سازمان محیط زیست کشور 80 درصد اعلام شده است که این عوامل متحرک شامل خودروها، خودروهای فرسوده، کامیون، کامیونت ها و موتورسیکلت ها در سطح شهر هستند».

به گفته او، بر اساس آماری، گفته می شود حدود 2.5 تا 3 میلیون موتور سیکلت فرسوده در شهر تهران وجود دارد که حجم آلایندگی این موتور سیکلت ها معادل 15 میلیون خودرو است. از این رو میزان قابل توجهی آلودگی به هوا تحمیل می شود. سیفی زاده می افزاید: «این درحالی است که حجم خودروهای فرسوده در سطح کشور حدود دو میلیون و500 هزار دستگاه است و 80 درصد آلودگی هوا ناشی از وجود این عوامل متحرک است.» او با استناد به آماراعلام شده ، اظهار می کند: «اگر جان مردم برای دولت مهم است، باید به صورت ویژه مورد توجه باشد. چرا که حجم قابل توجهی از آلودگی هوا، زیر سر خودروهای فرسوده است.»

منبع: خودروکار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید