بنزین نخریم یا تخم‌مرغ؟!

بنزین نخریم یا تخم‌مرغ؟!

در این راستا رسانه‌ها شروع به سر و صدا کردند و حتی تعدادی از مردم با ساختن #هشتگ تخم مرغ نمی‌خریم اعتراض خود را اعلام کردند.

کد خبر : ۴۷۷۸۰
بازدید : ۱۶۳۲
فرادید | هنوز چند هفته از اعلام بودجه سال ۹۷ نگذشته بود و مردم همچنان در شوک بالا رفتن عوارض خروج از کشور بودند که خبر رسید ساده‌ترین و ارزان‌ترین غذای موجود یعنی تخم مرغ هم گران شد. آن هم چقدر گران؟! شانه‌ای ۲۰ هزار تومان.
به گزارش فرادید؛ مردم هنوز به بودجه سال آینده عادت نکرده اند که خبر از گرانی حتمی بنزین در آینده‌ای نزدیک می‌رسد، هنوز از شوک آن خارج نشدند که می‌گویند دلار سر به فلک کشید، نفس نکشیده می‌گویند تخم مرغ هم نخورید، چون خیلی گران شده.. در این راستا مجری معروف تلویزیون رضا رشید پور در برنامه زنده روی انتن می‌گوید "لطفا ۳۰ ثانیه چیزی را گران نکنید تا ما یک ووله پخش کنیم وبرگردیم. "

اما خبر‌ها به همین جا ختم نشد. از سویی داستان زلزله‌های پیاپی و نگران کننده و از سوی دیگر این همه خبر شوک آور گرانی صدای همه را در آورد تا جایی که احمد ایراندوست بازیگر سینما در پست اینستاگرامی خود درباره گرانی‌های اخیر نوشت:

تخم مرغ شد شانه‌ای بیست تومن… خاطرم خیلی مکدر شده لبنیات و شیر هم رفت بالا خاطرم مکدددرتر شده دلار هم رفت بالا به سلامتی و میمنت…تهران هم رو سایلنت انقدر گذاشتن تا اتومات رفت رو ویبره منتظر هفتش میشینم فعلا که یازده ریشتری افتاده تو مایحتاج مردم…کلا من الان مکدرم…بهشت که میگن اینجاست… هفتاد درصدی که زیاد کردن این بوده انگار از دوازده تومن شد بیست تومن..
عناوین مرتبط:
گرانی بر زندگی شما چقدر تاثیر می‌گذارد؟
#خرید نکنیم
در این راستا رسانه‌ها شروع به سر و صدا کردند و حتی تعدادی از مردم با ساختن #هشتگ تخم مرغ نمی‌خریم اعتراض خود را اعلام کردند. آنها امیدوار بودند با نخریدن این اقلام گران شده، دولت کوتاه بیاید و نرخ را به جای سابق برگرداند. اما ظاهرا دولت نه تنها در این زمینه اقدامی نکرد بلکه رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در واکنش به اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی در شبکه خبر گفت: اگر آمار ما که با مرغداران در ارتباطیم اشتباه است وزارتخانه آمار درست را دقیق اعلام کند تا مردم بدانند. پیش از این معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: توزیع تخم‌مرغ وارداتی آغاز شد. گران‌تر از شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان نخرید.

نگاه رسانه‌ها
روزنامه آسمان آبی نوشت: خبر هولناک گران‌شدن تخم‌مرغ دهان به دهان می‌شود، در اداره‌ها، در جمع‌های خانوادگی، تماس‌های تلفنی و حتی بحث‌های تخصصی تاکسی‌ها تخم‌مرغ نقل محافل شده و به شخصیت اصلی زندگی همه ایرانیان تبدیل شده است.

بقالی در یکی از محله‌های متوسط نشین تهران قیمت تخم‌مرغ را ۶۰۰ تومان اعلام کرده و می‌گوید: «خیلی گران شده، مردم دیگر نمی‌توانند بخرند، قبلا سر ظهر که می‌شد کارگرهای جوان می‌آمدند دو تا تخم‌مرغ می‌خریدند با رب‌گوجه یا لوبیا قاطی می‌کردند می‌خوردند سیر می‌شدند؛ الان دیگر نمی‌خرند، خب خداییش حق دارند، خیلی گران شده» او در جواب این‌که چقدر گران شده است؟ می‌گوید: «قبلا ۴۰۰ تومان بود که می‌شد شانه‌ای ۱۲ تومان، الان هر شانه تخم‌مرغ همین امروز ۱۷ هزار تومان شده، خب خیلی گران شده دیگر...»

کمی آن‌طرف‌تر شعبه یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مدعی ارزان‌فروشی است، قیمت هر شانه تخم‌مرغ را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده و مردم با تعجب دلیل اختلاف قیمت بین این فروشگاه و مغازه‌های محلی را جویا می‌شوند. یک زوج میانسال در اعتراض به افزایش قیمت تخم‌مرغ به فروشنده این فروشگاه اعتراض کرده و می‌گویند: «ما دیشب یک شانه تخم‌مرغ را از یک سوپرمارکت ۱۷ هزار تومان خریدیم، چرا شما ۵۰۰ تومان گران‌تر می‌فروشید؟»
و مدیر فروشگاه با به‌نمایش‌گذاشتن اعتمادبه‌نفسی خدشه‌ناپذیر پاسخ می‌دهد: «به‌هرحال کیفیت جنس هم مهم است و ما همیشه تلاش می‌کنیم که بهترین...» زن کلامش را قطع می‌کند و می‌گوید: «ولی تخم‌مرغی که ما دیشب خریدیم هم کیفیت خوبی دارد و شما نمی‌توانید کیفیتش را زیر سوال ببرید.» مدیر از پس اقناع این زوج برنمی‌آید و مرد در خاتمه بحث کوتاه‌شان می‌گوید: «این‌کارهایی که شما می‌کنید باعث می‌شود ما اعتمادمان را به شما از دست بدهیم، شاید بهتر باشد که از شما خرید نکنیم...»

کشمکش برای خرید تخم‌مرغ در بخش‌هایی از شهر به‌صورت زنده ادامه دارد، اما ماجرا به همین‌جا خاتمه پیدا نکرده و سوی دیگر آن در شبکه‌های اجتماعی با تشکیل کارزار‌های متفاوت به‌صورت آنلاین ادامه دارد. کارزار‌هایی با هشتگ‌های متفاوت با مضمون‌هایی که مردم به خودداری از خرید تخم‌مرغ تشویق می‌کند و هدف نهایی آن‌ها به نوعی مقابله با نظام بازار و دفاع از حقوق مشتری است.
#خرید نکنیم
برخی پیام‌هایی که در پیام‌رسان تلگرام منتشر می‌شود حتی با جمله‌های کوتاه تلاش می‌کند که با تحریک احساسات مردم آن‌ها را به همراهی فرابخواند؛ جملاتی مانند «این دیگه پراید نیست که بگویید وام می‌دهند مجبورم بخرم» یا «اگه خودمان از حق‌مان دفاع نکنیم کسی به فکرمان نیست» سعی می‌کنند تا با تهییج مردم همراهی‌شان را طلب کنند.

با این‌همه سرو صدایی که طی چند روز گذشته بر سر قیمت تخم‌مرغ برپا شد به نظر می‌رسد در یکی‌دو روز آینده این غائله بخوابد و این همه هیاهو به پایان برسد. در این میان معلوم نیست که برپاکردن این آشوب به نفع کدام گروه بود و بهره‌برداری از این مرحله آب به آسیاب چه کسی ریخت؟

دنیای اقتصاد نوشت: شدت اصابت تورم بر گروه‌های مختلف درآمدی برای اولین‌بار سنجیده شد. مرکز آمار ایران محاسباتی را منتشر کرده که نشان می‌دهد درجه احساس هر دهک درآمدی از تورم چه میزان است. محاسبات این مرکز از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آذرماه حاکی از نزدیک بودن تورم دهک‌های درآمدی به یکدیگر است. تورم میانگین ۱۲ ماهه، برای دهک اول که معرف کم درآمدترین قشر جامعه است، ۸ / ۸ درصد ثبت شده است.
عناوین مرتبط:
در آن سو، میانگین تورم برای دهک دهم (که بیانگر بخش ثروتمند جامعه است) ۴ / ۷ درصد اعلام شده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد درجه احساس تورم در گروه‌های برخوردار کمتر از گروه‌های کم‌درآمد است. یکی از دلایل این تفاوت به سهم کالا‌ها و خدمات در سبد مصرفی دهک‌های درآمدی بازمی‌گردد. خوراکی‌ها بالاترین سهم را در سبد مصرف گروه‌های کم‌درآمد دارند؛ در حالی‌که برای پردرآمد‌ها بالاترین سهم به غیرخوراکی‌ها و خدمات اختصاص دارد.
برخی کارشناسان اعتقاد دارند اگر روند تعدیل نرخ ارز در فاصله مرداد تا آذرماه نبود، شکاف تورمی بین دارا و ندار می‌توانست بیشتر از این میزان باشد؛ زیرا جنس کالای مصرفی پردرآمد‌ها اثرپذیری بیشتری از نرخ ارز دارد تا کالاهایی که دهک‌های کم‌درآمد مصرف می‌کنند.

افزایش بار اجاره‌ بها
مرکز آمار با بررسی روند الگوی مصرف خانوار طی ۵ سال گذشته براساس نتایج طرح هزینه درآمد خانوار در سال ۱۳۹۵، سبد کالاهای مصرفی و ضریب اهمیت کالا‌ها را به‌روز کرد. مقایسه ضریب اهمیت کالا‌ها در دو سال پایه نشان می‌دهد که ضریب اهمیت خوراکی‌ها ۲ / ۱ درصد کاهش یافته و همین مقدار به ضریب اهمیت کالاهای غیرخوراکی افزوده شده است. در بین کالاهای خوراکی، بیشترین کاهش ضریب در گروه گوشت قرمز و نان و غلات دیده می‌شود.
اما در کالاهای غیرخوراکی و خدمات آنچه موجب افزایش ضریب اهمیت شده، مسکن است. ضریب اهمیت اجاره بهای مسکن در طول ۵ سال با ۴ درصد افزایش به ۷ / ۳۰ درصد رسیده است. افزایش هزینه‌های اجاره در طول این سال‌ها، توضیح‌دهنده افزایش اهمیت آن در سبد مصرفی خانوار است.
ضریب اهمیت بهداشت و درمان نیز حدود ۶ / ۰ درصد افزیش یافته است. نکته جالب دیگر اینکه ضریب اهمیت تفریح و سرگرمی در نیمه اول دهه جاری کاهش یافته، اما در مقابل، ضریب اهمیت هتل و رستوران با افزایش ۱ / ۰ درصدی مواجه شده است. در یک نگاه کلی، از ۱۲ گروه کالا و خدماتی که در گزارش مرکز آمار به چشم می‌خورد، ضریب اهمیت ۴ گروه افزایش یافته و ۸ گروه وزن خود در سبد مصرفی را از دست دادند.
گرانی بنزین
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی رئیس جمهور در همایش حقوق شهروندی افزود: حقوق شهروندی به ما‌ می‌گوید اشتغال یکی از وظایف ماست، ما در بودجه 97 به ملت عزیز می‌گوییم که هیچ چیزی را گران نخواهیم کرد مگر اینکه بگوییم این پول کجا می‌رود و کجا صرف می‌شود؛ اگر شما قبول کردید اعمال می‌شود. می‌گویند ممکن است حامل انرژی گران شود، من به شما اعلام می‌کنم قیمت بنزین و گازوئیل بالاتر از نصف قیمت جهانی امروز نخواهد بود.

قانون به ما گفته که باید ظرف 5 سال قیمت حامل‌های انرژی به قیمت جهانی برسد، در حال حاضر 5 سال تمام شده اما دلیل اینکه گران نشده این است که ما شرایط زندگی مردم را می‌دانیم.
آقای روحانی گفت: اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود من به دولت و سازمان برنامه و بودجه گفته‌ام که این پول صرفاً برای اشتغال جوانان خواهد بود و بس.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت امروز خبر داد که بر اساس مصوبه دولت، قیمت بنزین 1500 تومان و گازوئیل 400 تومان می‌شود. در عین حال زنگنه وزیر نفت اعلام کرده، قیمت‌های جدید هنوز نهایی نشده است. محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به خبر دولت اعلام کرده، مجلس با هر گونه افزایش قیمت سوخت مخالف است.
#خرید نکنیم

گرانی غیر منطقی لوازم خانگی
وحید منایی در گفت‌وگو با ایسنا، بازار لوازم خانگی را بازاری باثبات توصیف کرد و گفت: از آنجاکه در حال حاضر چندین انجمن در بخش لوازم خانگی فعال هستند، طرح مسائل و مشکلات توسط هر انجمن با پیش فرض ضرورت افزایش قیمت بازار این نوع کالا‌ها و ایجاد تنش در بازار از طریق تحریک تقاضا که در حال حاضر در شرایط تعادل و آرامش کامل قرار داشته به هیچ عنوان مورد تایید این سازمان نیست.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه طرح شده قیمت گذاری واحدهای عرضه کننده باید در چارچوب ضوابط قیمت گذاری عمومی این سازمان صورت بگیرد، تصریح کرد رصد وکنترل نوسانات قیمت این نوع کالا‌ها به صورت مستمر تحت نظر این سازمان بوده و چنانچه افزایش غیر متعارف و غیر منطقی در قیمت این نوع محصولات مشاهده شود تحت پیگیری قرار می‌گیرد و درصورت نیاز، مطابق قوانین تعزیری با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود.

از سوی دیگر سعید گمراوی معاون اتحادیه لوازم خانگی اهواز هم گفت: صحبت‌ها در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی درست نیست، زیرا با توجه به رکود بازار نرخ لوازم خانگی افزایش نخواهد یافت و فروشندگان فقط به دنبال آن هستند که محصولات خود را به فروش برسانند. فروشگاه‌ها و انبار‌ها در حال حاضر پر از کالا هستند و آنقدر بازار فروش لوازم خانگی راکد است که هیچ افزایش قیمتی را در این محصولات نداریم و لوازم خانگی گران نشده است.

تحریم خرید کارساز است؟
روزنامه آسمان آبی در ادامه گزارش خود نوشته بود:حدود دو ماه می‌شود که قیمت تخم‌مرغ با تغییرات قابل‌توجهی مواجه شده و در یک‌ماه اخیر به اوج خود رسیده است؛ به‌این‌ترتیب در این مدت قیمت هر کیلو تخم‌مرغ از حدود چهارهزار تومان به هفت‌هزار تومان رسیده که البته این قیمت هفت‌هزار تومانی مربوط به مرغداری‌ها می‌شود و تا این محصول به بازار و به دست مردم برسد قیمتی حدود هفت‌هزار و ۵۰۰ تا هشت‌هزار تومان پیدا می‌کند. در این میان بخش دولتی به‌منظور مقابله با شرایط پیش‌آمده از روز گذشته اقدام به واردات تخم‌مرغ از کشورهای دیگر کرده و حدود ۲۰ تن محصول را به‌منظور تنظیم بازار وارد کرده است.

اکنون تخم‌مرغ‌های وارداتی با قیمتی معادل هرکیلو ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، یعنی شانه‌ای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسند که نسبت به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تخم‌مرغ‌های داخلی تفاوت قیمتی قابل‌توجه دارند. حال در این میان برخی شهروندان اقدام به تشکیل کارزار‌های مختلف کرده و در قالب آن، این‌گونه اعلام می‌کنند که برای مدتی خرید تخم‌مرغ را تحریم خواهند کرد، غافل از این‌که حدود ۴۰ درصد مصرف آن به کارخانه‌ها مربوط می‌شود و ۶۰ درصدش سهم مصرفی بخش خانگی است.

در چنین شرایطی حتی اگر مردم خرید تخم‌مرغ را تحریم هم کنند، همچنان به‌واسطه نیاز کارخانه‌ها حدود نیمی از این مصرف پابرجا می‌ماند. با‌وجود این با‌توجه به واردات صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی این محصول قیمتی مناسب‌تر از روزهای گذشته پیدا کرده و قیمتش تا حدی تعدیل شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید