سینما در انتظار همه میدانند

سینما در انتظار همه میدانند

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی در سال‌های اخیر مهم‌ترین سینماگر ایران در مجامع بین‌المللی بوده است و امروز دامنه مخاطبان این فیلمساز گسترش یافته است و بسیاری از علاقه‌مندان سینما در نقاط مختلف دنیا در انتظار آثار جدید او به سر می‌برند. از این رو کارهای این فیلمساز همواره زیر ذره‌بین منتقدان دنیا قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۴۷۹۰۳
بازدید : ۱۱۹۲

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی در سال‌های اخیر مهم‌ترین سینماگر ایران در مجامع بین‌المللی بوده است و امروز دامنه مخاطبان این فیلمساز گسترش یافته است و بسیاری از علاقه‌مندان سینما در نقاط مختلف دنیا در انتظار آثار جدید او به سر می‌برند. از این رو کارهای این فیلمساز همواره زیر ذره‌بین منتقدان دنیا قرار می‌گیرد.

سینما در انتظار همه میدانند

در روزهای پایانی سال میلادی رسانه‌های معتبر سینمایی عملکرد سینماگران را بررسی کرده‌اند. در همین رابطه فیلم «فروشنده» آخرین ساخته اصغر فرهادی از نگاه دو مرجع معتبر سینمایی در جمع برترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۷ قرار گرفت. سایت «راتن تومیتوز» که یکی از مشهور‌ترین سایت‌های سینمایی دنیاست آثار سینمایی را بررسی کرده و در فهرست خود نام فیلم فرهادی را هم به‌عنوان یکی از برترین آثار سال ۲۰۱۷ گنجانده است.

در این فهرست فیلم «برو بیرون» ساخته «جردن پیل» با امتیاز ۹۹ درصد از میان ۲۹۵ نقد نوشته شده در رتبه نخست برترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ قرار گرفته و پس از آن «بیمار بزرگ» با امتیاز ۹۸ درصد و «دانکرک» با ۹۲ درصد در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

«فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۲۰۱۷ هم با امتیاز بالای ۹۶ از میان ۱۷۰ نقد نوشته شده در وب‌سایت «راتن تومیتوز» در مکان نوزدهم قرار گرفته است. همچنین در فهرست برترین‌ فیلم‌های سال ۲۰۱۷ که ازسوی سایت «متاکریتیک» منتشر می‌شود فیلم فرهادی با امتیاز ۸۵ از سوی ۳۶ منتقد در رتبه سی‌وسوم قرار گرفته است.

نکته مهم برای سینمای ایران در لیست این سایت توجه به مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی است. این مستندساز با ساخت این فیلم توجه جهانی را جلب و جایزه‌های زیادی را از آن خود کرده است که او هم با امتیاز ۸۵ از ۹ منتقد سینمایی در جایگاه سی‌ونهم برترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ قرار گرفته است.

در فهرست این سایت مستند «چهره‌ها مکان‌ها» به کارگردانی آنیس واردا و «جی.آر» با امتیاز ۸۵ در رتبه نخست جای گرفته و پس از آن «زن شگفت‌انگیز»، «دانکرک» و «لیدی برد» در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. فیلم «فروشنده» در این فهرست با امتیاز ۸۵ از سوی ۳۶ منتقد در رتبه سی‌وسوم قرار گرفته و مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی نیز با همین امتیاز از ۹ منتقد سینمایی در جایگاه سی‌ونهم برترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ قرار گرفته است.

از سوی دیگر نشریه سینمایی ورایتی هم گزارشی منتشر کرده که در آن منتقدان نشریه فهرستی از فیلم‌هایی که بیشترین انتظار برای اکران آنها در سال آینده میلادی وجود دارد، منتشر کرده‌اند که نام ساخته فرهادی هم در فهرست مهم‌ترین فیلم‌های اکرانیِ سال ۲۰۱۸ دیده می‌شود.

«اُوِن گلیبرمن»، منتقد ورایتی در توضیح ساخته جدید فرهادی آورده است: برخی فیلمسازان هستند که وقتی می‌گویند قصد دارند فیلمی دلهره‌آور و مهیج بسازند، منظورشان آن است که می‌خواهند لرزش‌های روانشناختی را در واقعیت بیابند. این انتظاری است که از ساخته جدید فرهادی پس از سه فیلم درخشان «جدایی»، «گذشته» و «فروشنده» وجود دارد.

در فیلم‌های قبلی محور اصلی داستان درباره شخصیت‌های ایرانی بود، اما فرهادی این‌بار به اسپانیا رفته تا داستان زندگی زنی با بازی «پنه‌لوپه کروز» را روایت کند که با بازگشت به زادگاه خود با مجموعه‌ای از حوادث عجیب و غریب رو‌به‌رو می‌شود. داستان این فیلم درباره کارولینا است که برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمی‌گردد.

در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر می‌گذارد. در فیلم «همه می‌دانند» که فیلمبرداری آن اواخر ماه نوامبر در مادرید به پایان رسید، علاوه بر «پنه‌لوپه کروز»، «خاویر باردم»، بازیگر مطرح اسپانیایی و «ریکاردو دارین»، بازیگر آرژانتینی در کنار «ادوارد فرناندز»، «باربارا لنی»، «الویرا مینگز»، «ایما کوئستا»، «روژه کاسا مایور» و «رامون باره‌آ» از دیگر بازیگران اصلی هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند.

خوزه لوییس آلکاینه ۷۸ ساله، مدیر فیلمبرداری این فیلم است و علاوه‌بر خود اصغر فرهادی، شرکت‌های Memento Films از فرانسه، Morena Film از اسپانیا و Luky Red از ایتالیا تهیه‌کنندگی مشترک این فیلم را بر عهده دارند. مدیریت هنری فیلم بر عهده «کلارا نوتاری» و طراح لباس نیز «سونیا گرانده» است. ‌هایده صفی یاری تدوینگر و «دانیل فونترودونا» مدیر صدابرداری فیلم هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید