خواص باورنکردنی آلوئه ورا

خواص باورنکردنی آلوئه ورا

آلوئه ورا (آلوورا) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و درازاست. حاشیه برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن به صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

کد خبر : ۴۸۵۹۳
بازدید : ۲۰۳۲۳
خواص آلوئه ورا
فرادید | این دارو در طب سنتی کشور هند برای درمان یبوست، عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. در طب چینی، اغلب برای درمان بیماری‌های قارچی پیشنهاد می‌شود و در دنیای غرب به طور گسترده‌ای از این گیاه در صنایع آرایشی، دارویی و مواد غذایی استفاده می‌شود. در حقیقت، عصاره آلوئه ورا یکی از بزرگترین صنایع گیاهی در جهان است.

به گزارش فرادید به نقل از دکتر اکس، آلوئه ورا (آلوورا) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و درازاست. حاشیه برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن به صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

مزایای آلوئه ورا چیست؟
از آلوورا دو ماده تولید می‌شود که در پزشکی کاربرد زیادی دارند: یکی ژل که از سلول‌های مرکزی برگ آن بدست می‌آید و دیگری لاتکس است که از سلول‌های زیرین برگ آلوئه ورا بدست می‌آید.

اکثر مردم از ژل آلوئه ورا جهت بهبود شرایط پوست مانند سوختگی، سوختگی حاصل از آفتاب، سرمازدگی، پسوریازیس و زخم‌های سرد و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کنند. این درحالی است که ژل آلوئه ورا برای درمان استئوآرتریت، بیماری‌های روده، تب و خارش و التهاب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این ژل به عنوان یک درمان طبیعی برای اختلالاتی مانند آسم، زخم معده، دیابت و عوارض جانبی حاصل از تابش اشعه خورشید نیز استفاده می‌شود. لاتکس آلوئه ورا برای درمان افسردگی، یبوست، آسم و دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلوئه ورا به علت داشتن خواص ضد میکروبی در درمان بسیاری از زخم‌ها و جراحت‌ها و سوختگی‌ها - اگزما - تاول - گزیدگی زنبور و نیش حشرات - بریدگی - کوفتگی - آفتاب سوختگی و آکنه موثر است؛ بنابراین استفاده از این گیاه نه تنها در کرم‌های موضعی بلکه در کنترل بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات پوستی سودمند می‌باشد.

حقایقی درباره تغذیه آلوئه ورا
برگ‌های آلوئه ورا نیزه‌ای شکل و گوشتی با لبه‌های دانه دار و به رنگ سبز خاکستری هستند. داخل برگ‌ها ژل سفید رنگ شفافی قرار دارد و در بین لایه بیرونی و این ژل ماده زرد رنگی قرار دارد که این دو مواد ژل و ماده زرد رنگ خواص کاملا متفاوت دارند. شیره (ماده زرد رنگ) کمی سمی و مسهل هست مصرف این ماده زرد رنگ (شیره) می‌تواند یبوست را درمان و حتی سبب اسهال شدید گردد.

ترکیبات مهم دیگر آلوئه شامل قند‌ها از جمله: گلوکز، مانوز و سلولز، آنزیم‌ها از جمله: اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، هچنین ویتامین‌هایی نظیر: B۱، B۲، B۶، C.، E. و اسیدفولیک و مواد معدنی مانند: کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می‌باشند. صبر زرد موادی نظیر آلوئین فامودین، آنتراکینون، ایزوباربالوئین و مقدار آن در حدود ۱۲ ٪ می‌باشد.

آلوئه ورا حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است که برای حفظ سلامت و تقویت عملکرد همه سیستم‌های بدن مفید است. در این بخش به تعدادی از خواص این گیاه شگفت انگیز اشاره شده است:
• آلوئه ورا حاوی ویتامین‌های نظیر A.، E. و C. به همراه ویتامین B۱۲، اسید فولیک و کولین است.
• این ماده شامل هشت آنزیم از جمله آلیائیز، آلکالن فسفاتاز، آمیلاز، برادیکیناز، کربوکسی پپتیداز، کاتالاز، سلولاز، لیپاز و پراکسیداز می‌باشد.
• مواد معدنی موجود در آلوئه ورا شامل کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی می‌باشد.
• این ماده غذایی شامل ۱۲ آنتراکوئین است که به عنوان ملین‌ها شناخته می‌شوند. در میان آن‌ها آلوئین و امودین هستند که به عنوان ضد درد، ضد باکتری و ضد ویروسی عمل می‌کنند.
• چهار اسید چرب از جمله کلسترول، کمپسترل، بتا سیستستولول و لوپئول - که تمام نتایج ضد التهابی را فراهم می‌کنند در آلوئه ورا موجود است.
• هورمون‌ها به نام اکسین و gibberellins در این ماده غذایی وجود دارد، این مواد به بهبود زخم‌ها و خواص ضد التهابی کمک می‌کنند.
• آلوئه ورا قند‌هایی مانند مونوساکارید (گلوکز و فروکتوز) و پلی ساکارد‌ها را فراهم می‌کند.

۹ مزیت ثابت شده آلوئه ورا
۱ - تسکین دهنده ناراحتی‌های پوستی
گزارش‌های متنوعی مبنی بر اثرات مطلوب آلوئه ورا در درمان ناراحتی‌های پوستی وجود دارند. بررسی نقش موضعی این گیاه در زمینه بیماری‌های پوستی از جمله، پسوریازیس، درماتیت، زخم‌های جراحی و سوختگی نتایج مطلوبی را تا کنون ارائه داده است. نتایج اولین مطالعه در سال ۱۹۳۵ بسیار شگفت آور بود! عصاره آلوئه ورا در تسکین سریع درماتیت و سوختگی ناشی از تابش آفتاب بسیار عالی عمل کرده بود.

یک مطالعه در سال ۱۹۹۶ که توسط گروه فیزیولوژی در سوئد بر روی ۶۰ بیمار مبتلا به پسوریازیس مزمن انجام شده بود نشان می‌داد که درمان با آلوئه ورا ۸۳ درصد موفقیت آمیز‌تر بوده در مقایسه با مصرف دارو‌های دیگر و در طی ۱۲ ماه بعد، گزارشی مبنی بر عود بیماری مشاهده نشده بود.

در سال ۲۰۰۹، نتایج یک بررسی سیستماتیک در استفاده از آلوئه ورا نشان می‌داد، تزریق خوراکی این گیاه به موش‌ها بسیار موثر بوده، به صورتی که روند بهبود زخم‌ها تسریع بخشیده شده و سبب تقویت مغز استخوان و کاهش میزان تومور‌ها در آن‌ها شده بود. همچنین در این تحقیقات بیان شده بود که این گیاه می‌تواند در درمان تبخال تناسلی، پسوریازیس، درماتیت، سرما زدگی و سوختگی موثر باشد. این گیاه را می‌توان به عنوان یک ضد قارچ و ضد میکروب مورد استفاده قرار داد.
خواص آلوئه ورا

۲ - درمان سوختگی
در درمان سوختگی اثر معجزه آسایی دارد و درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد همچنین ناحیه سوختگی درجه ۲ و ۳ مانند آفتاب زدگی و یا سوختگی ناشی از اشعه را ترمیم می‌کند شایان ذکر است که گیاه آلوئه ورا پوست‌هایی که در اثر تابش آفتاب سوختگی پیدا کرده اند را ترمیم می‌کند. خاصیت ترمیمی ژل این گیاه به صورتی است که به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند، در نتیجه ترمیم ناحیه سوختگی را حاصل می‌سازد.

در سال ۱۹۵۹، اداره غذا و دارو ایالات متحده آمریکا اجازه داد پماد این گیاه به عنوان یک داروی بدون نسخه در اختیار بیماران و متاقاضیان قرار بگیرد. ژل آلوئه ورا در التیام زخم‌ها به خوبی عمل می‌کند و مانع از آسیب‌های ناشی از نور UV می‌شود.

۳ - درمان تبخال (زخم سرد)
روزی چند بار می‌توانید ژل آلوئه ورا را بر روی تبخال بمالید. پس از انجام این عمل احساس بهتری خواهید داشت و تبخال شما زودتر درمان می‌شود. خوردن آلوئه ورا مانعی ندارد پس دیگر نیازی نیست که نگران خورده شدن آن هنگام استعمال آن بر روی لب هایتان باشید. خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی آلوئه ورا سبب تسریع بخشیدن به روند بهبود زخم‌ها می‌شود.

اسید‌های آمینه، ویتامین‌های B۱، B۲، B۶ و ویتامین C. موجود در آلوئه ورا در درمان تبخال‌ها موثر می‌باشند.
خواص آلوئه ورا

۴ - مرطوب کننده مو و پوست سر
آلوئه ورا به عنوان درمانگری طبیعی برای خارش سر و پوست سر به شمار می‌رود. این گیاه حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که همگی باعث تقویت مو‌های سر می‌شوند. آلوئه ورا به دلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد به روند کاهش شوره‌های سر کمک می‌کند. آنزیم‌های موجود در ژل آلوئه ورا برای رویش مجدد مو‌ها بسیار مفید است.

همچنین ژل این گیاه از خارش‌های ناشی از خشکی پوست سر جلوگیری می‌کند. اضافه کردن ژل آلوئه ورا به شامپو‌ها راهی مناسب برای از بین بردن باکتری‌ها و کاهش ناراحتی‌های پوست سر است.

۵ - درمان یبوست
شیره آلوئه ورا برای بار‌ها به عنوان یک ملین مورد آزمایش قرار گرفته است. آنتراکینون‌های موجود در شیره آن می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. این ماده با افزایش آب روده و ترشح مخاط، سبب افزایش حرکات روده‌ای می‌شود.

در یک آزمایش که بر روی ۲۸ شرکت کننده انجام شده بود، نشان می‌داد آلوئه ورا در درمان یبوست تاثیر به سزایی دارد. در این آزمایش اثر آلوئه ورا با یک دارونمای قوی‌تر از فنل فتالئین مقایسه شده بود.

۶ - تقویت دستگاه گوارش
به دلیل وجود ترکیبات ضد التهابی و ضد یبوست، آلوئه ورا به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. مصرف آن به هضم غذا، تنظیم اسید، تقویت باکتری‌های مفید و تنظیم حرکات روده‌ای کمک می‌کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله پژوهشی در زمینه علوم پزشکی منتشر شد، میزان نارضایتی در ۳۳ بیمار مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر با مصرف دو وعده (هر وعده ۳۰ میلی لیتر) آب آلوئه ورا در روز کاهش یافته بود. همچنین مصرف آلوئه ورا نفخ شکم شرکت کنندگان را کاهش داده. اگر چه نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آلوئه ورا برای سندروم روده تحریک پذیر مفید است، اما همچنان این مسئله نیازمند مطالعات بیشتری می‌باشد.
خواص آلوئه ورا

۷ - تقویت دستگاه ایمنی
آنزیم‌های موجود در آلوئه ورا موجب شکسته شدن پروتئین‌ها می‌شود و در نهایت آن‌ها را به اسید‌های آمینه تبدیل می‌کند و در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد.

عنصر روی یکی از عناصر حیاتی برای عملکرد مناسب دستگاه ایمنی می‌باشد. مصرف آلوئه ورا می‌تواند کمبود روی را در بدن جبران کند و سبب تقویت دستگاه ایمنی شود. عنصر روی به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها کمک می‌کند. روی بخشی از ساختمان گیرنده‌های هورمونی و پروتئینی را تشکیل می‌دهد که در سلامتی، تنظیم حالات روحی و عملکرد دستگاه ایمنی نقش دارند.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده، بیان می‌کرد که آلوئه ورا به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. آلوئه ورا خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد و بدون بروز حساسیت و عوارض جانبی، عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد.

۸ - خواص آنتی اکسیدانی و کاهش التهابات
همانطور که می‌دانید، التهابات دلیل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها است. آلوئه ورا با داشتن ویتامین‌ها (C، A. و E) و مواد معدنی مختلف به کاهش التهاب و مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

ویتامین A. در حفظ سلامت بینایی، دستگاه عصبی و پوست موثر است و این تنها به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن می‌باشد که به مبارزه با التهابات می‌پردازد. ویتامین C. بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات سلامتی قبل از تولد، بیماری‌های چشم و چین و چروک‌ها محافظت می‌کند. ویتامین E. با خواص آنتی اکسیدانی آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و روند پیری را کاهش می‌دهد.

خواص آنتی اکسیدانی آلوئه ورا در کاهش مضرات دود سیگار و پرتو UV موثر است. علاوه بر تمامی موارد گفته شده، به محافظت از پوست در مقابل سرطان و التهابات ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کند. آلوئه ورا یک داروی طبیعی برای درمان آکنه و اگزما محسوب می‌شود.
خواص آلوئه ورا

۹ - درمان دیابت
برخی شواهد نشان می‌دهند که آلوئه ورا می‌تواند هایپرگلیسمی مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را که در بیماران مبتلا به دیابت کاهش دهد. این اختلالات در بیماران دیابتی رایج بوده و یکی از موارد اصلی بروز مشکلات قلبی هستند، بنابر این می‌توان گفت: یک داروی طبیعی برای درمان دیابت می‌باشد.

در یک آزمون بالینی ۷۲ زن مبتلا به دیابت شرکت کردند. به گروهی از بیماران روزانه یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و به گروه دیگر یک دارونما به مدت ۶ هفته داده شد. قند خون وو تری گلیسیرید بیمارانی که آلوئه ورا مصرف می‌کردند، به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. در آزمایش بعدی تأثیر آلوئه ورا و دارونما به همراه داروی کاهش قند خون گلی‌بن‌کلامید مورد ارزیابی قرار گرفت. در این آزمایش نیز، تاثیر به سزایی از خود نشان داد.
خواص آلوئه ورا

دوز توصیه شده آلوئه ورا
دوز توصیه شده آلوئه ورا بر اساس تحقیقات انجام شده، در زیر بیان شده است. در صورت مشاهده عوارض جانبی پس از مصرف، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
• برای درمان یبوست، مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در روز مناسب است.
• برای بهبود زخم‌ها، پسوریازیس و عفونت‌های پوستی کرم عصاره‌ی آلوئه ورا ۰/۵ درصد را ۳ مرتبه در روز مصرف کنید.
• برای دندان و بیماری‌های لثه به مدت ۲۴ هفته از نخ دندان حاوی آلوئه ورا استفاده کنید.
• برای کلسترول بالا، روزی دو عدد کپسول ۳۰۰ میلی‌گرم آلوئه ورا را به مدت ۲ ماه مصرف کنید.
• برای درمان التهابات روده‌ای روزی ۱۰۰ میلی‌گرم آلوئه ورا را به مدت ۴ هفته مصرف کنید.
• برای درمان سوختگی‌های پوستی ژل ۹۷/۵ درصد آلوئه ورا را روی محل موردنظر بمالید و تا زمان بهبود سوختگی، این کار را ادامه دهید.

اگر از دارو‌های زیر استفاده می‌کنید، پیش از مصرف آلوئه ورا با پزشک خود مشورت کنید:
• دارو‌های دیابت
• سووفلوران
• دارو‌های ملین
• وارفارین یا کمادین

منبع: دکتر اکس
ترجمه: وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • خشایار جمشبدی ارسالی در

    بسیار مفید بود
    من.دارای زمین و اب دذ استان خورستان هستم میشود دذ مورد کشت مرا یاری کنید

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید