مواد غذایی سم‌زدای طبیعی

مواد غذایی سم‌زدای طبیعی

دنیای امروزی دنیایی شلوغ است که همه در آن عجله دارند و به همین دلیل وقت کافی برای این که افراد بتوانند رژیم غذایی سالمی داشته باشند وجود ندارد. از این رو ناخواسته بدن خود را از مواد و غذاهایی پر می کنیم که صدمات زیادی به ما رسانده و اندام های داخلی ما را تحت فشار قرار می دهند. شاید در هنگام خوردن این غذاها احساس بدی نداشته باشیم اما دیر یا زود تاثیر مخرب این مواد غذایی در بدن ما خود را نشان خواهند داد.

کد خبر : ۴۹۲۵۵
بازدید : ۳۲۴۰
مواد غذایی سم زدا که به طور طبیعی سموم را از بدن دفع می کنند
دنیای امروزی دنیایی شلوغ است که همه در آن عجله دارند و به همین دلیل وقت کافی برای این که افراد بتوانند رژیم غذایی سالمی داشته باشند وجود ندارد. از این رو ناخواسته بدن خود را از مواد و غذاهایی پر می کنیم که صدمات زیادی به ما رسانده و اندام های داخلی ما را تحت فشار قرار می دهند. شاید در هنگام خوردن این غذاها احساس بدی نداشته باشیم اما دیر یا زود تاثیر مخرب این مواد غذایی در بدن ما خود را نشان خواهند داد.

در چنین مواقعی است که اهمیت مواد غذایی سم زدا چندین برابر می شود؛ غذاهایی که نه تنها هیچ صدمه ای به بدن وارد نمی کنند بلکه باعث می شوند سم های مهلک از بدن دفع شده و به معنای واقعی کلمه بدن را تمیز می کنند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با چند مورد از مواد غذایی سم زدا اشنا کنیم که به طور طبیعی باعث پاک شدن بدن از سمومی می شوند که در طول روز وارد بدن ما می شود.

۱۰- چغندر
ریشه این گیاه باارزش حاوی آهن، کلسیم و نوعی آنتی اکسیدان به نام بتاین است که رنگدانه این گیاه و باعث رنگ قرمز خاص آن می باشد. بتاین باعث بهبود ساختار سلول ها گردیده و سلول های کبد را بازسازی و ترمیمی می سازد. کبد مهم ترین ارگان سم زدایی بدن است که از بدن ما در برابر سمومی که وارد آن می شوند دفاع می کند و بدین ترتیب مصرف غذاهای سم زدا کمک زیادی به دفع مواد سمی از بدن خواهد کرد. بهتر است ریشه این گیاه را همراه با پوست آن به صورت بخارپز یا آب پز مصرف کرد تا تمامی مواد مغذی و مفید موجود در آن حفظ شوند.

پختن و سرخ کردن این گیاه نیز می تواند گزینه دیگری باشد هر چند به اندازه دو حالت اول مفید نخواهد بود. امروزه استفاده از تکه های خام این گیاه نیز به صورت اسموتی بسیار رایج شده است. البته به صورت سالادی نیز می توان از این گیاه استفاده نمود و از فواید سم زدایی آن سود برد.

۹- پیاز و سیر
دو مورد از قوی ترین مواد غذایی سم زدا بدون شک پیاز و سیر هستند که به دلیل داشتن مقادیر زیادی فلاوونوئید که به تولید گلوتاتیون که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در کبد است کمک می کند. این ترکیبات باعث تحریک کبد برای تولید آنزیم های سم زدای بیشتری شده که باقیمانده های سم های موجود در بدن را از سیستم گوارش پاک می کنند. همچنین این مواد غذایی سم زدا از حجم کار این ارگان بسیار حیاتی کاسته و حاوی ترکیبات آنتی باکتریال، ضد انگل و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

هر رژِیم غذایی برای سم زدایی کردن از بدن بدون شک باید شامل این مواد غذایی سم زدا نیز باشد. سیر خام یا سرخ شده می تواند بهترین گزینه برای اضافه کردن به سالاد باشد. همچنین سیر کباب شده نیز یک اسنک مفید و طبیعی با خاصیت سم زدایی فوق العاده برای بدن خواهد بود.

۸- سبزیجات
سبزیجات دارای برگ های سبز تیره به خاطر کلروفیلی که در خود دارند باعث می شوند که سیستم گوارش بدن به شدت تقویت شود. کلروفیل مسئول مصرف نور در فرایند فتوسنتز است که انرژی لازم برای رشد گیاه را تولید می کند. اما علاوه بر این، این رنگدانه گیاهی می تواند به سموم و دیگر رادیکال های آزاد چسبیده و آن ها را به مواد طبیعی بی ضرر تبدیل کند. علاوه بر این کلروفیل نقش زیادی در پاک کردن بدن از فلزات سنگینی دارد که در طی سال ها در بدن ما انباشته شده اند. همچنین کلروفیل دارای خاصیت ضد التهابی است و با قلیایی کردن بدن به آن کمک می کند از دست مایعات اسیدی که در بدن جریان دارند خلاص شود.

غذاهای امروزی شدیداً اسیدی هستند از این رو اطمینان حاصل کنید که مصرف مواد غذایی سم زدا مانند سبزیجات و بخصوص اسفناج، کلم پیچ، جوانه گندم و دیگر سبزیجات دارای برگ های تیره در برنامه غذایی شما جایی داشته باشد. می توانید جوانه گندم را به اسموتی ها و نوشیدنی هایی که در طول روز می نوشید اضافه نمایید. یک سوپ اسفناج خوشمزه یا گلک کبابی با مقداری روغن زیتون و ادویه می تواند بهترین غذاهای سم زدا باشند.

۷- آب لیمو
مرکبات برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید هستند زیرا غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. این ترکیب قوی باعث فعال شدن آنزیم های کبد شده که باعث می شود مواد سمی به ترکیباتی با قابلیت حل شدن در آب تبدیل شده که کمک زیادی به روده های کم تحرک و کم کار خواهد کرد. بدین ترتیب هر گونه آلودگی از بدن شما پاک خواهد شد. برای مثال می توانید صبح خود را با یک لیوان آب گرم که مقداری آب لیمو در آن ریخته اید، مقدار کمی نمک دریایی یا شربت عسل آغاز نمایید. بهتر است این ترکیب را با معده خالی بخورید تا سطح انرژی بدنتان افزایش یافته و نه تنها روده های شما فعالیت بهتر و بیشتری پیدا کنند بلکه پوست بهتری نیز داشته باشید.

۶- دانه های خوراکی

اگر نمی توانید دست از خوردن اسنک ها بکشید بهتر است دستکم مطمئن شوید که سالم و طبیعی هستند. سعی کنید همیشه یک مشت دانه های خوراکی و آجیل مانند بادام، گردو، فندق،تخم کتان یا تخم آفتابگردان در جیب خود داشته باشید. مصرف مداوم بادام باعث می شود کبد شما از دست چربی هایی که اطراف آن را گرفته اند خلاص شود. گردو حاوی مقادیر زیادی اسید آمینه آرژینین است که به کبد کمک می کند بدن را از وجود آمونیاک و مشتقات آن پاک نماید.علاوه بر این گردو نقش مهمی در افزایش کارکرد مغز دارد. تخم کتان باعث می شود که شاداب تر بوده و اخلاق بهتری داشته باشید.

این ماده غذایی دارای فیبرهای خاصی است که باعث می شوند روده ها از مواد سمی خالی شوند. علاوه بر این فیبر موجود در تخم کتان باعث سرکوب شدن احساس گرسنگی شده و در کاهش وزن بسیار موثر است. تخم آفتابگردان نیز حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم است که فشار خون را در سطح متعادلی نگه می دارد و باعث می شود که ضربان قلب در سطح متعادل و نرمال باقی بماند. علاوه بر این تخم کتان فرایند سوزاندن چربی های ذخیره شده در بدن را تسریع و بهبود می بخشد. از این رو هیچ گاه این مواد غذایی سم زدا را نادیده نگیرید.

۵- ماست
ماست حاوی مقادیر زیادی باکتری های مفید است که نقش زیادی در تقویت دیواره روده ها داشته و به سیستم گوارشی و ایمنی بدن نیز کمک زیادی می کنند. به عبارت دیگر ماست باعث می شود که باکتری های مفیدی که باعث تسریع عمل گوارش شده و به بدن کمک می کنند از دست مواد سمی خلاص شوند کمک زیادی خواهد کرد. از خوردن ماست های بدون چربی یا کم چرب خودداری کنید زیرا چنین ماست هایی حاوی مقادیر زیادی شکر هستند. بهتر است از ماست های طبیعی استفاده نمایید.

۴- قاصدک و چای سبز
گل قاصدک با متوقف کردن و پالایش کردن مواد سمی و مواد زائد موجود در جریان خون کمک بزرگی به کبد می کند. چای سبز نیز در مقایسه با چای سیاه و چای اولانگ دارای مقادیر بسیار بیشتری آنتی اکسیدان است، اگر چه همه آن ها از یک گیاه واحد نشأت می گیرند. کافئین موجود در چای سبز باعث می شود که این مایع انرژی زا خاصیت ادرار آوری زیادی داشته باشد که باعث می شود نفخی که در نتیجه انباشته شدن مایع در روده ها ایجاد شده از بین برود. بهتر است از گیاه قاصدک تازه استفاده کرده و به صورت دم کرده از آن همراه با چای استفاده کنید که در روزهای سرد زمستان هم شما را گرم نگه می دارد و هم سلامتی شما را بهبود می بخشد.

۳- زنجبیل
زنجبیل دارای ترکیباتی است که نقش مهمی در کاهش نقخ دارد، باعث می شود که روده بزرگ به خوبی کار کند و آن را از فضولات و مواد سمی پاک می کند. همچنین زنجبیل از آن دسته مواد غذایی سم زدا است که انگل های روده را از بین برده و برای رفع دل درد و اسهال بسیار مفید خواهد بود. زنجبیل تولید اسید معده را بهبود می بخشد که در ادامه باعث از بین رفتن انگل ها و محافظت از بدن در برابر عفونت و التهاب خواهد شد.

همچنین زنجبیل باعث تولید ترشحاتی در معده و روده می شود که در فرآیند گوارش نقش مهمی دارند. این ریشه جادویی باعث بالا رفتن و بهبود متابولیسم بدن شده و در تمام طول روز عملکرد کبد را بهبود خواهد بخشید. به هزاران روش می توانید از زنجبیل استفاده کنید. برای مثال می توانید زنجبیل را با چای دم کرده و همراه با عسل و لیمو میل نمایید یا آن را به اسموتی ها، سالادها، سوپ ها و یا هر چیزی که می پزید اضافه نمایید.

۲- هویج
هویج سرشار از گلوتاتیون بوده و یکی از سم زداترین سبزیجات به شمار می آید. همچنین هویچ حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن و ویتامین A است. هویج فواید زیادی برای سیستم قلبی عروقی داشته و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. یکی از بهترین روش ها برای سم زدایی بدن دوری کردن به مدت یک یا دو روز از غذاهای فرآوری شده است. خوردن هویج و دیگر سبزیجات خام و نوشیدن آب سبزیجات تازه به دفعات در طول روز باعث می شود که حجم زیادی از سموم بدن دفع شوند. با اضافه کردن چای سبز و چای گل قاصدک به این ترکیبات حتی شرایط را برای دفع سموم از بدن نیز بهبود خواهید بخشید.

۱- خیار
خیار یکی از مواد غذایی سم زدا است که معمولاً توجهی که باید را دریافت نمی کند در حالی که سرشار از مواد مغذی است. خیار با تقویت دیواره های روده ها و پاک کردن کبد از مواد سمی سهم زیادی در سم زدایی از بدن دارد. علاوه بر این خیار باعث می شود که مقدار مناسبی آب به بدن رسیده و ادرار آور است و بدین ترتیب با افزایش مقدار ادرار به بدن کمک می کند که مقدار بیشتری از سموم موجود در سیستم گوارش و خون را از این طریق دفع نماید. همچنین خیار باعث کاهش نفخ و تجمع و جذب بیش از حد آب در روده ها دارد. بدین ترتیب بعد از خوردن یک غذای پرنمک در شب بهتر است مقداری خیار بخورید.

در انتهای مطلب می خواهیم یک نوشیدنی ترکیبی خانگی که باعث تمیز شدن انتهای روده بزرگ شده و مواد سمی این نقطه را دفع می کند را به شما معرفی نماییم:
یک قاشق چای خوری نمک دریایی را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را با آب سیب، زنجبیل و آب لیموی تازه مخلوط نمایید. هر وقت احساس تشنگی کردید یا در سر سفره از این ترکیب جادویی به جای آب خالی یا دیگر نوشیدنی ها استفاده نمایید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد روش های سم زدایی کردن از بدن داشته باشید می توانید از مطالب زیر نیز استفاده نمایید.
منبع: روزیاتو
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید