تاریخچه متفاوت سیتروئن

تاریخچه متفاوت سیتروئن

سیتروئن دومین دهه از قرن 21 را با اعلام رسمی تاسیس زیربرند لوکس دی‌اس آغاز کرد و در گام اول خودروی کوچک 3 را با برند دی‌اس معرفی کرد. هم‌اینک در این مجموعه خودروهای 5،4 کراس‌بک، 5ال‌اس، 6 و 7 کراس‌بک تولید می‌شوند و قرار است تا چندی دیگر یک کوپه دیگر با رگه قوی اسپورت‌لوکس به جمع محصولات دی اس اضافه شود.

کد خبر : ۴۹۳۸۶
بازدید : ۸۴۷۸

فرادید | حالا دقیقا 99 سال است که ما داریم از ساخته‌های شرکت سیتروئن به متفاوت‌ترین، خاص‌ترین و عجیب‌ترین شکل ممکن استفاده می‌کنیم. شرکتی که آندره سیتروئن فقید آن را در 1919 تاسیس کرد و پژو در ابتدای بهار 1967 آن را به طور کامل مال خود کرد، با مجموعه‌ای از نوآوری‌ها در زمینه طراحی، تکنولوژی روشنایی، سیستم تعلیق پنوماتیکی و موتورهای کم‌مصرف همواره برای خریداران یادآور اتومبیل‌سازی کلاسیک و خاص بوده است.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
به گزارش فرادید، اولین خودروی این شرکت که در سال 1919 راهی بازار شد یک خودروی روباز به نام سیتروئن تایپ ای (type A) با موتوری 4سیلندر و 10 اسب بخاری بود که در کمتر از یک سال 10 هزار دستگاه از آن به فروش رفت و موفقیت بزرگی را عاید سرگروهبان فرانسوی کرد. این شرکت با طراحی یک لوگو که بی‌شباهت به درجه گروهبان دوم ارتش نیست، تلاش کرد کار خود را توسعه دهد و در دومین گام به سراغ مدل بی رفت که نمونه قدرتمندتر و بهبودیافته سری ای بود.

در عین حال این شرکت برای نمایشگاه پاریس خودرویی با 5اچ‌پی ساخت که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت. فعالیت این شرکت ادامه یافت و تولیدش در سال‌های بعد به 30 و 50 هزار دستگاه هم رسید. در پایان دهه دوم قرن بیستم این شرکت روزانه 400 خودرو را با کمک 1200نفر کارگر تولید می‌کرد.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
این شرکت با معرفی مدل سی4اف در سال 1930، خودرویی جادار و بزرگ را به بازار معرفی کرد. در عین حال این شرکت در سال 1931 نخستین موتور اختصاصی خود را تولید کرد. این شرکت در کنار معرفی محصولاتی مثل کوپه اسپورت 8سی وی یا اتومبیل‌های 10 و 15 سی‌وی، در نمایشگاه پاریس 1932 دست به معرفی مدل سواری روزالی زد که از یک موتور 6 سیلندر سود می‌برد. در عین حال معرفی سری 7ای این شرکت در سال 1934 که از سیستم دیفرانسیل جلو و کیفیت ساخت بالا سود می‌برد، باعث شد تا 7ای به عنوان کوپه‌ای مجلل و خانوادگی طرفداران بسیاری پیدا کند. از جمله نکات جالب این خودرو موتور 49 اسبی، جعبه دنده 3 سرعته و ماکزیمم سرعت 110 کیلومتر در ساعت بود. این دهه البته چندان پایان خوشی برای سیتروئن داشت و با مرگ آندره سیتروئن در سال 1935 و بروز مشکلات مالی، شرکت دچار بحران اساسی شد. در عین حال در انتهای این دهه طرح اولیه ساخت سیتروئن 2سی‌وی یا ژیان زده شد.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
دهه 40 که مصادف شد با جنگ جهانی دوم، سیتروئن مشکلاتش دوچندان شد و انهدام کارخانه‌اش در کنار تغییر ذائقه مشتریان باعث شد تا برای نیروهای نظامی خودروهای کار سنگین تولید کند که مهمترین آنها کامیون‌های تایپ 23 و 45 بودند. البته این کار باعث تداوم رشد تولید سیتروئن نشد و جنگ به نزول شدید تولید شرکت از سطح 100 هزار دستگاه در سال به کمتر از 9 هزار دستگاه رسید. با پایان یافتن جنگ، رشد تولید شرکت دوباره شروع شد و مدل‌های 2سی‌وی و اچ‌زد روی خط تولید رفتند.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
دهه 50با مرگ پیر بولاندر مدیرعامل شرکت شروع شد و مشکلات تولید، سیتروئن را وارد یک دوره سخت کرد. تقاضای مشتریان دوباره تغییر کرد و شرکت برای این جهش آمادگی نداشت. البته سیتروئن با رونمایی از کامیون تایپ 55 به بخشی از نیاز تجاری بازار پاسخ داد اما کافی نبود. در 1954 این شرکت فرانسوی از مدل جذاب 15-6 رونمایی کرد که خودرویی زیبا و شهری بود. در عین حال سیتروئن با معرفی سری دی‌اس در نمایشگاه اتومبیل پاریس 1957 دوره جدیدی از تولید را با سطح تکنولوژی بالا و طراحی زیبا آغاز نمود. تا پایان سال 1959 سیتروئن ضمن پایان دادن به تولید مدل آوانت بعد از مونتاژ 750 هزار دستگاهی آن، اقسامی از مدل 2سی‌وی و کامیون4 چرخ محرک خود را روانه بازار کرد.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
ابتدای دهه 1960 مصادف شد با رونمایی از دی‌اس کابریو که با 76 ترکیب و تریم رنگی و تجهیزاتی، دامنه انتخاب وسیعی به خریداران می‌داد و همین خودرو موفقیت بزرگی را نصیب سیتروئن کرد. تاسیس کارخانه بریتانی برای تولید روزانه 1200 دستگاه خودرو، معرفی مدل آمی6 در سال 1961، بازطراحی دی‌اس 19 در سال 1963، معرفی مدل آمی آوانت، تولید سری 21 دی‌اس و عرضه سیتروئن دایان از جمله دیگر اتفاقات مهم این دهه بود که برای سیتروئن رقم خورد. در عین حال مرگ فلامینو برتونی طراحی برجسته برند سیتروئن ضربه سختی را به این شرکت وارد کرد. در عین حال سیتروئن موفق شد در پایان این دهه بیش از 1 میلیون دستگاه از سری دی اس به فروش برساند.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
با شروع دهه 70 میلادی با تسری یافتن فرم طراحی دی اس به دیگر مدل‌های سیتروئن مثل ام35 و اس‌ام ادامه یافت. سال 1971 هم با معرفی خودروی سیتروئن جی‌اس یه عنوان اتومبیل سال اروپا به یک یادمان مهم در تقویم شرکت فرانسوی بدل شد. در 1972 سیتروئن با رونمایی از خودروی افسانه‌ای دی‌اس 23 وارد یک دوره جدید در فروش و محبوبیت شد که از قبل خریداری کل سهامش توسط پژو به دست آورد.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت

مدل بعدی تولیدی سیتروئن یک ون باربر شهری به نام سی 35 بود که با همکاری فیات ساخته شد و فروش خوبی داشت. در عین حال رونمایی سیتروئن از سدان اسپورت کامپکت سی‌ایکس کمک کرد تا وجهه جدیدی برای این برند ایجاد شود چرا که ضمن فروش بالا، این خودرو ججایزه اتومبیل سال اروپا، خودرو ایمن سال و طراحی سال را از آن خود کرد. جالب اینکه در سال 1975 سیتروئن توانست مرز تولید 1.330 میلیون دستگاه را برای سری دی اس 23 بشکند و همزمان به معرفی دو مدل سی‌ایکس استیشن و ال‌ام اقدام کند.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
در دهه 80 اما شرکت راه جدیدی را در پیش گرفت و ابتدا خودروی کوچک و اقتصادی مثل ویزا2، ای‌ایکس، ایکس‌ام، ویزا جی‌تی و سپس ون سی25 را تولید کرد. در عین حال تمرکز شرکت روی خودروهای اقتصادی با تولید سری بی‌ایکس ادامه یافت و تا انتهای دهه به موفقیت خوبی رسید. شرکت سیتروئن در پایان این دهه لوگوی خود را بار دیگر تغییر داد.ابتدای دهه 90 میلادی با تعطیل شدن خط تولید سیری 2سی‌وی به صورت رسمی پایان یافت. در عین حال شرکت بار دیگر با خودروی ایکس‌ام موفق به کسب جایزه خودروی سال اروپا در سال 1990 شد. به لطف استارت تولید خودروهای الکتریکی در یک دهه قبل، سیتروئن فروش نسبتا خوبی از محل تولید دو خودروی تجاری سی15 و سی25 داشت.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت

این شرکت با معرفی چند کانسپت الکتریکی تلاش کرد در این حوزه بیش از دیگران فعالیت کند ضمن اینکه با معرفی مدل زانتیا باز هم توجهات را به سمت خود جلب کرد. آغاز تولید ون پرفروش جامپر، تولید مینی‌ون اواسیون، عرضه هاچ‌بک موفق ساکسو، عرضه ون تجاری برلینگو، رونمایی از سدان لیفت‌بک زارا، تولید سری تجاری جامپی، معرفی کانسپت‌های پیشرو و مشهور لومیر و لیگنیژ در کنار گذر کردن از مرز تولید یک میلیون برای هر یک از 4 خودروی زانتیا، ساکسو، زد.ایکس و ای.ایکس از جمله اتفاقاتی بود که در این دهه برای گرهبان فرانسوی رخ داد.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
با آغاز قرن بیستم این شرکت سری سی خود را شامل محصولات سی1، سی3، سی2، سی4 ، سی5 و سی6 به بازارهای جهانی معرفی کرد. در عین حال سباستین لوب و النا موفق شدند با خودروی سی3 قهرمان رالی جهان را دو بار در سالهای 2001 و 2004 به دست آورند. معرفی کانسپت سی کراسر در کنار عرضه خودروهای پیکاسو و ون سی8 از جمله اتفاقاتی بودند که سیتروئن را در کانون توجهات جهانی قرار دادند. در عین حال معرفی خودروی 4نفره و اسپورت سی-ایردریم موجب شد تا وجهه اسپورتی سیتروئن هم بر همگان مشخص شود. سیتروئن همچنین تا پایان دهه از خودروی کوچک و تجاری نمو کومبی در کنار نخستین کراس‌اوور تاریخ خود به نام سی-کراسر رونمایی کرد. حسن ختام این دهه رونمایی از 2 کانسپت اسپورت سی-متیس و روولت بود.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت
اما سیتروئن دومین دهه از قرن 21 را با اعلام رسمی تاسیس زیربرند لوکس دی‌اس آغاز کرد و در گام اول خودروی کوچک 3 را با برند دی‌اس معرفی کرد. هم‌اینک در این مجموعه خودروهای 5،4 کراس‌بک، 5ال‌اس، 6 و 7 کراس‌بک تولید می‌شوند و قرار است تا چندی دیگر یک کوپه دیگر با رگه قوی اسپورت‌لوکس به جمع محصولات دی اس اضافه شود.

سیتروئن، تاریخچه تفاوت

سیتروئن هم‌اینک با داشتن مدل‌های سی4 کاکتوس، سی1، سی4-ایرکراس، ماهاری، اسپیس‌تور، سی3، سی4 و سی پیکاسو و سی الیزه سالانه بیش از 1 میلیون دستگاه خودرو در سرتاسر جهان فروش دارد. عرضه کانسپت‌های جذاب توبک، دی اس دیواین، دی اس ای-تنس، لاکاسته و سی‌اکسپرینس از جمله دیگر فعالیت‌های این شرکت در سال‎‌های اخیر است. اینجا می‌توانید آلبوم کاملی از موزه سیتروئن را ببینید که در آن شماری از قدیمی‌ترین خودروهای ساخت این برند فرانسوی به شکل بسیار خوبی نگهداری شده‌اند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید