آخرین لحظات زندگی آرتین

آخرین لحظات زندگی آرتین

متأسفانه پس از مدتی کودک بطور ناگهانی دچار ایست تنفسی شد و بلافاصله اقدامات احیا توسط تیم کد احیای بیمارستان آغاز گردید. اما متأسفانه این اقدامات مؤثر واقع نشد و بیمار باوجود تلاش تیم احیا جان باخت.

کد خبر : ۴۹۹۳۶
بازدید : ۳۵۳۰
آخرین لحظات زندگی آرتین
دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ماجرای مرگ «آرتین» کوچولو واکنش نشان داد. این دانشگاه دراطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در خصوص حادثه ناگوار مرگ کودک 8 ساله - آرتین صالحی- در شهرستان نور، به اطلاع می‌رساند: بیمار بامداد روز شنبه 9دی 96 با علائم بیماری دستگاه تنفسی، توسط والدینش به بیمارستان امام خمینی(ره) نور انتقال یافت و بلافاصله توسط پزشک اورژانس بیمارستان ویزیت شد و تحت درمان‌های اولیه قرارگرفت و بعد هم مرخص شد.

اما با توجه به بهبود نیافتن بیمار، او دوباره توسط والدینش به بیمارستان منتقل و توسط پزشک اورژانس ویزیت شد. بلافاصله نیز پزشک آنکال - کشیک - کودکان به بیمارستان فراخوانده شد و او پس از حدود 20 دقیقه (در مهلت قانونی مقرر) در بیمارستان حاضر شد و بر بالین کودک حضور یافت. پس از ویزیت کودک توسط پزشک متخصص کودکان، دستور بستری‌اش در بخش کودکان صادر و طبق دستور متخصص، بلافاصله اقدامات درمانی در بخش انجام شد.
اما متأسفانه پس از مدتی کودک بطور ناگهانی دچار ایست تنفسی شد و بلافاصله اقدامات احیا توسط تیم کد احیای بیمارستان آغاز گردید. اما متأسفانه این اقدامات مؤثر واقع نشد و بیمار باوجود تلاش تیم احیا جان باخت.شایان ذکر است پرونده‌های پزشکی بیمارستانی از دو منظر اصول فنی تخصصی پزشکی و ضوابط مدیریتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در فرآیند‌های مدیریتی زمان سنجی حضور پزشک وکادردرمانی طبق استانداردهای ابلاغی مورد بررسی قرار می‌گیرند.در خصوص این حادثه نیز از همان ساعات اولیه پس از دریافت گزارش، با توجه به نقش نظارتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به دستور رئیس دانشگاه، تیم مدیریتی متشکل از معاونت‌های درمان، بهداشتی و مدیریت بازرسی این دانشگاه به منظورپیگیری و بررسی موضوع به شهرستان نور اعزام شدند و ضمن بررسی در محل حادثه، پرونده در کمیته مرگ دانشگاه مطرح و همچنین جهت بررسی‌های فنی تخصصی به کمیسیون‌های مرتبط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد. در حال حاضر نیزاین ماجرا در دست بررسی است.
همچنین رسیدگی به علت فوت نیز توسط مراجع مربوطه از جمله پزشکی قانونی و نظام پزشکی در دست بررسی قراردارد.از آنجا که در روند درمانی این کودک از فرآورده‌های تزریقی نیز استفاده شده، بلافاصله مراتب جهت انجام اقدامات پیشگیرانه بعدی توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران به سازمان غذا و دارو کشور نیز اعلام گردید.
با این حال تأکید می‌شود مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با عزمی جدی همه تلاش خود را تا روشن شدن علل این حادثه به کار خواهند بست و به‌طور قطع با متخلفان احتمالی این حادثه تلخ برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. »

تأیید قصور پزشکی
در همین راستا علیرضا عسکری، مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز درباره مرگ «آرتین» گفت: بعد از بررسی‌های لازم که از دانشگاه علوم پزشکی مازندران صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که قصوری در فرآیند درمان رخ داده است و کمیته‌های فنی و تخصصی این قضیه را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند داد تا افرادی که مقصر بروز این حادثه بودند به کمیسیون‌های مربوطه معرفی و طبق قانون با آنها برخورد شود.
وی با تسلیت به خانواده آرتین کوچولو تصریح کرد: در تلاشیم تا علاوه بر احقاق حق این خانواده که دچار ضایعه ناگوار شدند، دیگر شاهد چنین حوادثی در بیمارستان‌ها نباشیم و از اشکالات مدیریتی در فرآیند درمان پیشگیری شود.براساس اظهارات مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت،این پرونده در کمیته فنی و تخصصی از تمامی زوایا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، چرا که قوانین درمانی در راستای درمان تدوین شده است، به‌طوری که در پروتکل‌ها تعریف شده که پزشک در ویزیت اول چه باید انجام دهد و حتی در این پروتکل زمانی که پزشک بر بالین بیمار باید صرف کند مشخص شده و چنانچه زمان رسیدگی پزشک رعایت نشده باشد تخلف صورت گرفته است.
عسکری همچنین خاطرنشان کرد: بدون اینکه به جزئیات این حادثه ورود پیدا کنیم کلیت قضیه برای ما محرز است که قصور صورت گرفته اما درصد قصور در کمیسیون‌های فنی بررسی خواهد شد. وزارت بهداشت نیز این موضوع را از طریق دانشگاه علوم پزشکی مازندران با جدیت پیگیری می‌کند تا هرچه سریعتر نتایج لازم اعلام شود.محمد علی شادمان، فرماندار شهرستان نور نیز در این باره تأکید کرد که پرونده پزشکی و روند درمانی تحت کمیته ویژه در حال پیگیری است ونتایج پیگیری بزودی اعلام خواهد شد.
منبع : روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید